Mulberry e-mail client
Fra : Henrik Münster

Dato : 04-04-02 21:28

Jeg er ved at se på e-mailprogrammer for tiden. Jeg er begyndt med
Mulberry <http://www.cyrusoft.com/mulberry/>, som I naturligvis alle
sammen kender. Det er vist et noget "langhåret" program, der bare kan
det hele. Til gengæld har jeg aldrig set så mange små knapper, ikoner
o.l., der alle har en eller anden vigtig funktion.
Mulberry er til IMAP. Ja, folkene bag har vist nærmest skrevet
IMAP-standarden. Og det findes til Unix, Mac og Win, så det er jo helt
fint. Jeg havde drømt om at køre Win-versionen på arbejde, men jeg kan
ikke få den til at kontakte serveren hos UNI2. Sikkert noget med en
firewall.
Hvorfor tester jeg noget andet end mit elskede Eudora? Eudora
findes ikke til OS X endnu (Okay, så har jeg heller ikke OS X endnu).
Efter jeg er skiftet til IMAP, har jeg en del bøvl med de danske
bogstaver. Og de ændrer sig, hvis jeg flytter mails til andre postbokse
på serveren. Det er ret let at skifte "translitteration", men det er
mere bøvlet, end hvis det ikke var nødvendigt. Og så er jeg lidt
nysgerrig. Jeg ville nu også gerne prøve Apples eget Mail. Det kunne jo
være, det kunne nok for mig.
Det er ellers et stort arbejde at teste et program. Hvis man
skal sætte sig ind i det, så kræver det en del tid. Og man får kun noget
ud af et program, hvis man sætter sig ind i det. Det er derfor, man
normalt foretrækker de programmer, man er vant til. Dem kender man
nemlig. Alle andre programmer vil virke kejtede og besværlige, fordi man
ikke lige kan få dem til at gøre, som man vil.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : David Blangstrup

Dato : 05-04-02 06:06

On 4.4.2002 22:28, in article 1fa4z9w.1ksimgj1di6jliN%henrik@muenster.dk,
"Henrik Münster" <henrik@muenster.dk> wrote:

> Jeg ville nu også gerne prøve Apples eget Mail. Det kunne jo
> være, det kunne nok for mig.

Gør det! Den er helt sikkert noget for dig. Hvorfor skifter du dog ikke til
Mac OS X?
Venlig hilsen
- David
--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : Morten Reippuert

Dato : 05-04-02 09:05

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> Hvorfor skifter du dog ikke til Mac OS X?

muligvis fordi det vil forhindre ham at se scalerede QT film.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : David Blangstrup

Dato : 05-04-02 16:11

On 5.4.2002 10:04, in article 1fa5teh.s85oc71g0q8qoN%spam@reippuert.dk,
"Morten Reippuert" <spam@reippuert.dk> wrote:

> muligvis fordi det vil forhindre ham at se scalerede QT film.

Nå, ja, og hvad så? Det kan han jo gøre i classic. Du er der da også
overalt, hvad Morten?
--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : Morten Reippuert

Dato : 05-04-02 16:36

> Nå, ja, og hvad så? Det kan han jo gøre i classic.

Heler ikke i Classic, men han kan selvfølgelig gøre det i Mac OS 9 -
Hvis man skal reboote for at gøre noget så almindeligt som at se en QT
film, er der ikke megen fidus i at bruge Mac OS X

> Du er der da også overalt, hvad Morten?

det er nok fordi jeg flytter rundt

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-04-02 17:26

> [...]

> Hvis man skal reboote for at gøre noget så almindeligt som at se en QT
> film, er der ikke megen fidus i at bruge Mac OS X

Siden det nu er mig, I skriver om, må jeg hellere svare. Jeg er ikke
skiftet til Mac OS X, fordi det koster både tid og penge. Desuden er
hverken mit e-mailprogram eller MacSOUP kommet til OS X. AppleWorks og
Retrospect Express skal jeg betale for i OS X versioner, og der er
sikkert flere mindre programmer, det også koster lidt at opgradere.
Endelig er min gode gamle iMac 233 rev B jo lige i underkanten til Mac
OS X, selv om den har 512 MB RAM.
Så alt i alt koster det en del penge og en del tid at sætte sig
ind i det. Jeg vil alligevel sidde i classic en stor del af tiden med
bl.a. MacSOUP. Fordelene er tvivlsomme. Jeg risikerer at få en computer,
der er uacceptabelt langsom. Derfor farer jeg ikke ud og købe OS X.
Jeg har jo pønset på at købe en bærbar. Jeg skal bare lige have
en anledning og tid til at lege lidt med den. Og økonomien i forbindelse
med vores nye hus skal lige være i orden. Jeg havde regnet med at
opgradere til OS X på iMac, når den bærbare er kørt ind. Så vil iMac
være reservecomputer, og så gør det ikke så meget, hvis den ikke er så
hurtig.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-04-02 20:57

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

Sjovt nok kan jeg ikke se mit oprindelige indlæg i denne diskussion. Så
selv om TDC's news server er igang igen, virker den ikke helt perfekt.

> Gør det! Den er helt sikkert noget for dig. Hvorfor skifter du dog ikke
> til Mac OS X?

Jeg har svaret på det med OS X i et andet indlæg. Det koster tid og
penge at få nyt styresystem og lære det at kende. Selvfølgelig elsker
jeg den slags legetøj, så det trækker da lidt i mig. Jeg er bare ikke
sikker på, jeg får så meget ud af det med en gammel iMac, hvor det
sikkert vil køre noget sløvt.
Men tilbage til Mail. Hvor kan man læse mere om det? Hvad kan
programmet? Jeg er blevet noget hooked på IMAP, må jeg sige. Det er også
enormt smart, når man tester flere programmer. Ens e-mail ligger jo på
serveren, så man mister ikke nogen e-mail, hvis man skifter program.
Sådan set har jeg ikke behov for så mange faciliteter, bare der
er de rigtige
Og så skal der ikke være nogle irritationsmomenter. I Eudora er
det især bøvl med de danske bogstaver. I Mulberry er det, at markøren
sættes over den quotede tekst, når man laver et svar. Og så er Mulberry
næsten for avanceret for en analfabet som mig. På den rungende tavshed
efter mit første indlæg her i tråden kan jeg næsten regne ud, at der
ikke er det store antal Mulberry-brugere her. Men jeg må indrømme, at
jeg heller ikke kendte den før. Jeg fandt den vist hos imap.org.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : David Blangstrup

Dato : 05-04-02 21:49

On 5.4.2002 21:56, in article 1fa6sm4.1jz2owy8h47f4N%henrik@muenster.dk,

> Sjovt nok kan jeg ikke se mit oprindelige indlæg i denne diskussion. Så
> selv om TDC's news server er igang igen, virker den ikke helt perfekt.

Jeg kører CyberCity. Aldrig noget vrøvl. Og Hogwasher for X, aldrig noget
vrøvl. Og [uha] Entourage, aldrig noget vrøvl. (news)

> [...]
> jeg den slags legetøj, så det trækker da lidt i mig. Jeg er bare ikke
> sikker på, jeg får så meget ud af det med en gammel iMac, hvor det

Jeg fatter det simpelthen ikke. Jeg skriver dette i OS X på en iMac 233. Den
kører FINT! Det eneste der ikke dutter er grafikkortet, men det har altid
været skod, lige fra starten. Og du har stadig 9.2.2 som du kan boote i,
selvom du har X. Installer X oveni 9.2.2, det er det bedste og nemmeste. Men
tror du mere på guruerne her, så okay!

http://www.apple.com/macosx/whatyoucando/applications/mail.html

> [...]
> serveren, så man mister ikke nogen e-mail, hvis man skifter program.
> Sådan set har jeg ikke behov for så mange faciliteter, bare der

Jeg har min pop mail på CyberCity, og mine to imap mail mac.com accounts. Og
MAIL checker det hele.

> Og så skal der ikke være nogle irritationsmomenter. I Eudora er
> det især bøvl med de danske bogstaver.

Jeg er ked af at sige det, men Eudora er noget selvhøjtideligt lort. Ligesom
dem, der (fra gamle dage) stadig synes, at hmtl mail er forbudt. Hvem siger
det?! Der kommer altid et fŠ ramaskrig, når man nævner det.

> [...]
> ikke er det store antal Mulberry-brugere her. Men jeg må indrømme, at
> jeg heller ikke kendte den før. Jeg fandt den vist hos imap.org.

MAIL er et rigtigt Apple program. Indlysende, stabilt, enkelt, og kan dog
det hele. Og GRATIS! Prøv dog! Der går vel ikke nogen bidder af dig, vel? I
stedet for at betale for alt det andet møg, ud over at du skal sætte dig ind
i det.

Med venlig hilsen
- David

--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : Morten Reippuert

Dato : 06-04-02 01:03

> [...]

> selvom du har X. Installer X oveni 9.2.2, det er det bedste og nemmeste. Men

find en QT eller MPG1 film i 240*320 og scaler den så den dækker hele
din skærm - hvis du kan afspille den med mere end 10fps skal du være
glad. Og du kan under ingen omstændighder lave andet når filem
afspilles.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : David Blangstrup

Dato : 06-04-02 06:03

On Sat, 6 Apr 2002 2:02:35 +0200, Morten Reippuert wrote
(in message <1fa72m7.1a8js3d1t2jfi8N%spam@reippuert.dk>):

> [...]
> din skærm - hvis du kan afspille den med mere end 10fps skal du være
> glad. Og du kan under ingen omstændighder lave andet når filem

Det ved jeg da godt, kære Morten. Ideen er, at han udmærket kan køre Mac OS X
på en 233 iMac ‹ det er ikke langsomt. At man så må undvære QuicktimeŠ
Med venlig hilsen
- David

--
David Blangstrup
Allerød, Danmark

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-04-02 19:40

> [...]

> boote i, selvom du har X. Installer X oveni 9.2.2, det er det bedste og
> nemmeste. Men tror du mere på guruerne her, så okay!

OK. Det er fint at høre, at det kan køre tilfredsstillende. Jeg laver
såmænd heller ikke noget, der stiller så store krav. Men man vil jo
gerne kunne se hjemmesider og en reklamefilm i ny og næ.
Du siger, at det kun er grafikkortet, der ikke duer. Er det ikke
en ret væsentlig del? Det er vel det der bestemmer, hvad man ser på
skærmen. Hvad hjælper det, at computeren er hurtig, hvis grafikkortet
ikke kan opdatere skærmbilledet ret hurtigt? Eller har jeg misforstået
noget?

> http://www.apple.com/macosx/whatyoucando/applications/mail.html
(...)
> Jeg har min pop mail på CyberCity, og mine to imap mail mac.com accounts.
> Og MAIL checker det hele.

Det lyder da meget fint det hele. Hvis jeg så sparer pengene til et
e-mailprogram, så bliver OS X ikke så dyr.

> Jeg er ked af at sige det, men Eudora er noget selvhøjtideligt lort.
> Ligesom dem, der (fra gamle dage) stadig synes, at hmtl mail er forbudt.
> Hvem siger det?! Der kommer altid et fŠ ramaskrig, når man nævner det.

Der er mange der ikke kan lide Eudora. Men ligefrem selvhøjtideligt har
jeg nu aldrig hørt det blive beskyldt for at være. Det er svært med
programmer. Der er også mange, der ikke kan udstå MacSOUP. Både Eudora
og MacSOUP er lidt specielle. Kommer man lige fra et mainstream-program
vil de virke meget underlige. Sætter man sig derimod ind i, hvordan de
virker, får man øjnene op for deres kvaliteter. Det gælder helt
generelt, at et fremmed program ofte vil virke tungt, fordi man ikke
forstår den måde, det arbejder på, og man ikke kender genvejene. Det er
også derfor, jeg satte mig for at afprøve nogle mail-programmer
grundigt. Man kan ikke danne sig et indtryk efter ti minutter. Men efter
nogle uger med mange forskellige e-mail fra forskellige afsendere og
programmer, kan man bedre overskue fordele og ulemper.

> [...]
> I stedet for at betale for alt det andet møg, ud over at du skal sætte dig

Bortset fra, at jeg så skal betale dobbelt så meget for OS X og også
sætte mig ind i det Men vi skal selvfølgelig alligevel have OS X på
et tidspunkt. Eudora er nu også gratis, hvis man vil finde sig i en
lille reklame nede i hjørnet. Den fylder lidt rigeligt i 800x600, men i
større opløsning kan jeg forestille mig, at den ikke generer væsentligt.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Morten Reippuert

Dato : 06-04-02 20:40

> [...]
> skærmen. Hvad hjælper det, at computeren er hurtig, hvis grafikkortet
> ikke kan opdatere skærmbilledet ret hurtigt? Eller har jeg misforstået

For 2D's vedkommende har det ikke den store betydning idet
grafikaccelerationen i Mac OS X er minimal. Quartz er i sig selv meget
hurtigt i forhold til Quickdraw. Men det kræver at man har RAM og en
hurtig CPU.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-04-02 22:09

> [...]

> grafikaccelerationen i Mac OS X er minimal. Quartz er i sig selv meget
> hurtigt i forhold til Quickdraw. Men det kræver at man har RAM og en

Jeg fatter altså ikke en brik af det her matematik. For mig at se, vil
alt der foregår på en flad skærm, være todimensionalt. Men jeg går ud
fra, at 3D er noget med levende billeder i f.eks. spil.
Ellers lyder det jo meget positivt, det du skriver. Du plejer
ellers at være så negativ vedrørende OS X på min lille iMac. Jeg har jo
masser af RAM og en hurtig CPU. Min første computer var på 7 MHz. Den
her er på hele 233 MHZ.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : David Blangstrup

Dato : 06-04-02 23:27

On 6.4.2002 23:08, in article 1fa8qql.11q2ajx3r1hf6N%henrik@muenster.dk,

> Jeg fatter altså ikke en brik af det her matematik. For mig at se, vil
> alt der foregår på en flad skærm, være todimensionalt. Men jeg går ud
> fra, at 3D er noget med levende billeder i f.eks. spil.

Forskellen er, at spillets pixel bliver glattet ud, for at sige det på
dansk. Figurerne virker runde. Du kan tydeligt se forskel på et spil, der
kører med sin egen maskine og på et grafikkort. Det kan du indstille i selve
spillet. De fleste spil bruger nu OpenGL, og det understøtter iMac 233s
grafikkort ikke. Derfor betegnelsen skodkort. (bl.a.)

I det hele taget er det nemmere at købe en PlayStation 2 til 2500 kr. med en
Edimax USB Ethernet adapter til 280 kr. hos Zitech. Så er du på nettet med
de nyeste spil, og så har du din 233 Mhz iMac til resten, med OS X, som jeg
i lang tid har prøvet at fortælle dig kører Mac OS X fint. Men du skal
endelig ikke lytte til mig, for jeg er brun i ansigtet, hvad der afslører,
at jeg opholder mig en del i det fri og derfor ikke har en skid forstand på,
hvad jeg taler om, i modsætning til Morten, der opholder sig her altid og må
være en mac-zombie af en art. En cyklende en af slagsen, skal man tro
ham selv, men hvordan kan han cykle, når han altid opholder sig her? Måske
har han den med på styret?

> Ellers lyder det jo meget positivt, det du skriver. Du plejer
> ellers at være så negativ vedrørende OS X på min lille iMac.

Hvad siger Morten, skal Henrik eller skal han ikke?

>Jeg har jo
> masser af RAM og en hurtig CPU. Min første computer var på 7 MHz. Den
> her er på hele 233 MHZ.

Hilsen her fra David på en 233 Mhz iMac med 160 Mb RAM og Mac OS X 10.03
Det kører så langsomt at det har taget mig tre timer at skrive dette her,
Henrik!

--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : David Blangstrup

Dato : 06-04-02 23:10

On Sun, 7 Apr 2002 0:27:18 +0200, David Blangstrup wrote
(in message <B8D542E6.145A2%david@blangstrup.dk>):

> [...]
> Det kører så langsomt at det har taget mig tre timer at skrive dette her,

Argh! 10.1.3 selvfølgelig!

--
David Blangstrup
Allerød, Danmark

Fra : Morten Reippuert

Dato : 06-04-02 23:58

> [...]

> være en mac-zombie af en art. En cyklende en af slagsen, skal man tro
> ham selv, men hvordan kan han cykle, når han altid opholder sig her? Måske

LOL

Jeg har i dag været ude i det fri, herunder i Skovshoved for at melde
mig ind i roklubben Har prøvesejlads den d.22. Så jeg skal have
smidt de 5-10kg jeg har taget på på 1.5 år (for lidt cykel og for megen
computer) i løbet af sommeren.

> Hvad siger Morten, skal Henrik eller skal han ikke?

Han kan lige så godt vente til han får sin PB/iBook/iMac. Så kan han
snyde og låne CD'en fra den ny computer og prøve om det er ok for ham.
Er det ok kan han knalde penge af på en CD til Luna.
Vores indstilling til acceptabel til hastighed er ret subjektivt. Der er
eks. mange som mener en 4-500Mhz G4 er for langsom til Mac OS X
For mig lyder det envidere som om at Henriks computer bruges til
børnespil, www, usenet, email, film og lidt textbehandling. Jeg synes
det er dumt at skifte, hvis den ikke kan opfylde hans primære behov,
uden reboot.

Printeren (Epson 740) er der vist heller ikke en driver til endnu. Dvs
han er nød til at udskrive fra Classic og bruge preview til at generere
en PDF der kan printes fra Acobat Reader i Classic.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 07-04-02 00:36

In article <1fa8vfu.odmn8y151zsdlN%spam@reippuert.dk>,
spam@reippuert.dk (Morten Reippuert) wrote:

> Printeren (Epson 740) er der vist heller ikke en driver til endnu. Dvs
> han er nød til at udskrive fra Classic og bruge preview til at generere
> en PDF der kan printes fra Acobat Reader i Classic.

Der medfølger driver til OS X til denne printer.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 07-04-02 00:52

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Der medfølger driver til OS X til denne printer.

ok Jeg går over i skammekrogen (eller i seng)

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : David Blangstrup

Dato : 07-04-02 01:42

On 7.4.2002 1:51, in article 1fa8yfv.1u9r21mnvdm3sN%spam@reippuert.dk,

> ok Jeg går over i skammekrogen (eller i seng)

Sov godt! Det eneste, jeg bruger 9.2.2 til, er at netbanke. Resten
klarer jeg i OS X. Og den fryser ikke! Man kan simpelthen ikke holde et
system ud, der fryser ved hver en given lejlighed, når man har været i X.
Men jeg kender da også en, der klamrer sig til 9.1, fordi det er han vant
til. Jeg opgraderede ham fra 8.1, fordi han var begyndt at få en masse fejl.
Længere ville han altså ikke gå. Han får også dårlige råd om at holde sig
til ISDN, fordi han så sjældent er på nettet ‹ selvom det er meget dyrere og
besværligere end ADSL. Sådan er der så meget, som man siger...
--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : David Blangstrup

Dato : 07-04-02 01:29

On 7.4.2002 0:57, in article 1fa8vfu.odmn8y151zsdlN%spam@reippuert.dk,
> [...]

> han er nød til at udskrive fra Classic og bruge preview til at generere
> en PDF der kan printes fra Acobat Reader i Classic.

Jeg har en Epson 740. Virker fint med OS X, der har indbyggede drivere til
den.
--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : David Blangstrup

Dato : 07-04-02 01:52

> [...]

> mig ind i roklubben Har prøvesejlads den d.22. Så jeg skal have
> smidt de 5-10kg jeg har taget på på 1.5 år (for lidt cykel og for megen

Jeg gjorde den fejl, at jeg holdt op med at ryge og satte mig foran iMac'en
i to år (jeg ved ikke, om en iMac G3 233 feder mere end en iMac G4 ? Er
Altivec fedtfattig?). Jeg har vist også en 5-10 kilo, jeg skal smide på min
nye Centurion. Jeg synes dog stadig, det er lidt koldt, så jeg tager
cyklen (med i S-toget) på arbejde.

--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : Martin Edlich

Dato : 07-04-02 01:57

In article <B8D564CF.145CB%david@blangstrup.dk>,
David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> Jeg har vist også en 5-10 kilo, jeg skal smide på min
> nye Centurion.

Hvor gør du så af resten? [1]

[1] Går ud fra at du vejer mere ned 5-10 kilo.

Fra : David Blangstrup

Dato : 07-04-02 02:17

On 7.4.2002 2:56, in article
newsspam3-2804A5.02565507042002@dtext.news.tele.dk, "Martin Edlich"
<newsspam3@mail.edlich.dk> wrote:

> Hvor gør du så af resten? [1]
>

> [1] Går ud fra at du vejer mere ned 5-10 kilo.

LOL! Ja, det danske sprogŠ

--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-04-02 08:51

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> On 7.4.2002 2:56, in article
> newsspam3-2804A5.02565507042002@dtext.news.tele.dk, "Martin Edlich"

> LOL! Ja, det danske sprogŠ

Det ville ellers være smart. Når jeg er ude at cykle, ville jeg ønske,
jeg kunne nøjes med at tage 60 kg med. Desværre er der yderligere en
halv person, der skal med på cyklen, og han er tung at trække op ad
bakkerne.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : David Blangstrup

Dato : 07-04-02 09:04

On 7.4.2002 9:51, in article 1fa9k3f.qx7rlx1p3em0yN%henrik@muenster.dk,

> [...]
> jeg kunne nøjes med at tage 60 kg med. Desværre er der yderligere en
> halv person, der skal med på cyklen, og han er tung at trække op ad

Ja, han er skide irriterende!

--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-04-02 09:21

> [...]

> mig ind i roklubben Har prøvesejlads den d.22. Så jeg skal have
> smidt de 5-10kg jeg har taget på på 1.5 år (for lidt cykel og for megen

Hvis du vil cykle, skal du da ikke træne overkrop. Tykke lår og mager
ovrekrop og arme er sagen. Og så skal man være enormt brun i ansigtet,
og på armene og benene, med en midebleg krop og skarpe kanter, hvor
tøjet går til.

> Han kan lige så godt vente til han får sin PB/iBook/iMac. Så kan han
> snyde og låne CD'en fra den ny computer og prøve om det er ok for ham.
> Er det ok kan han knalde penge af på en CD til Luna.

Det er jo lige det. Det går jo meget godt, som det går. Så jeg har ikke
rigtigt fået taget mig sammen til at skifte hverken hard- eller
software.

> [...]
> børnespil, www, usenet, email, film og lidt textbehandling. Jeg synes
> det er dumt at skifte, hvis den ikke kan opfylde hans primære behov,

Og det har du også ret i. Mac OS X er teknisk bedre og mere stabilt. Men
jeg bliver næppe mere produktiv af det. Hvad hastigheden angår, stiller
jeg nok ikke de store krav. Men nede hos Fredgaard har de en 400 MHz G4
og en 800 MHz iMac. Jeg synes helt bestemt, jeg kan mærke forskel på,
hvor kvik OS X føles på de to computere. Og min iMac bliver jo nok en
lille smule langsommere.
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert

Dato : 07-04-02 11:35

> [...]
> ovrekrop og arme er sagen. Og så skal man være enormt brun i ansigtet,
> og på armene og benene, med en midebleg krop og skarpe kanter, hvor

Det mideblege korpus og de muskuløse ben er medfødt. Iøvrigt ror man
primært med lår og mave/ryg musklerne.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-04-02 18:09

spam@reippuert.dk (Morten Reippuert) writes:

> Det mideblege korpus og de muskuløse ben er medfødt. Iøvrigt ror man
> primært med lår og mave/ryg musklerne.

Du er blevet hjemhuset på en husbåd på Farum Sø?

Og pendler fra kyst til kyst?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert

Dato : 07-04-02 20:31

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Du er blevet hjemhuset på en husbåd på Farum Sø?
>
> Og pendler fra kyst til kyst?

ikke helt

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-04-02 22:13

> [...]

> snyde og låne CD'en fra den ny computer og prøve om det er ok for ham.
> Er det ok kan han knalde penge af på en CD til Luna.

Nej, nu har I lokket så længe, at jeg tror, at jeg går ned i butikken og
køber OS X, når de åbner i morgen tidlig. Hvis jeg køber en ny Mac, og
hvis jeg låner OS X cd'en til min iMac, og hvis det kører godt nok, tror
du så, at jeg køber en OS X cd? Nok er jeg ærlig, men jeg er ikke dum.
På den anden side, så går det jo ud over mine aktier, hvis folk laver
piratkopier, og det kan vi ikke have.

> Vores indstilling til acceptabel til hastighed er ret subjektivt. Der er
> eks. mange som mener en 4-500Mhz G4 er for langsom til Mac OS X

Hvis den er for langsom, sender jeg bare tærskeholdet hen for at hive en
hvis hr. Blangstrups negle ud lige så langsomt. Sådan gør vi herovre.

> [...]
> børnespil, www, usenet, email, film og lidt textbehandling. Jeg synes
> det er dumt at skifte, hvis den ikke kan opfylde hans primære behov,

Og? Kan det nu ikke køre under OS X? News og e-mail virker vel nok.
Mange af filmene ser alligevel ud AHT. I hvert fald dem fra Peugeot.
Gorillaz' og Pixars plejer at virke.
Jeg må også hellere bestille en AppleWorks 6 og en Retrospect
Express. Og skal jeg tage Drive10? Jeg er jo vant til Techtool Pro.
Eller er Alsoft DiskWarrior bedre? Den er vist ikke til OS X. Og hvad
med Interarchy, BBEdit, Pagespinner, Filemaker osv. Det bliver da ikke i
år, jeg får råd til ny computer. Virex har jeg heldigvis allerede.
Versionen til OS X fulgte med på den sidste cd.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert

Dato : 07-04-02 23:53

> Nej, nu har I lokket så længe, at jeg tror, at jeg går ned i butikken og
> køber OS X, når de åbner i morgen tidlig.

Seriøst?

> [...]
> ærlig, men jeg er ikke dum. På den anden side, så går det jo ud over mine
> aktier, hvis folk laver piratkopier, og det kan vi ikke have.

Du er vist ude på et skråplan. Mon ikke blot overvejelsen er nok til at
blive blacklistet i aktionærforeningen?

> Hvis den er for langsom, sender jeg bare tærskeholdet hen for at hive en
> hvis hr. Blangstrups negle ud lige så langsomt. Sådan gør vi herovre.

Jeg vil gerne tilbyde min arbejdskraft - Der vil naturligvis blive
betalt både moms og indkomstskat af det symbolske beløb (svarende til en
returbillet til Helsingør).

> Og? Kan det nu ikke køre under OS X?

Jo, bortset fra filmene.

> Skal jeg tage Drive10? Jeg er jo vant til Techtool Pro. Eller er Alsoft
> DiskWarrior bedre?

Om den er bedre skal jeg ikke kunne sige, men den er ofte mere
anvendelig.

> Den er vist ikke til OS X.

Doesn't matter, da du alligvel skal boote fra CD for at kunne ordne din
startpartition i Mac OS X.

> Og hvad med Interarchy, BBEdit, Pagespinner, Filemaker osv.

De tre ovenstående findes allerede i native versioner, hvis du har
forholdsvis nye versioner er opdateringen gratis.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-04-02 07:29

> Seriøst?

Ja da. Jeg spøger aldrig. Jeg har slet ingen sans for humor.

> Du er vist ude på et skråplan. Mon ikke blot overvejelsen er nok til at
> blive blacklistet i aktionærforeningen?

Jeg har jo den her lille kapitalpension, der er investeret i aktier. Jeg
har aktier både i B&O og Carlsberg. Når man køber aktier, kan man jo
lige så godt købe nogen, hvor det er lidt sjovt at støtte firmaet

> Jo, bortset fra filmene.

Film skal ses i biografen!

> De tre ovenstående findes allerede i native versioner, hvis du har
> forholdsvis nye versioner er opdateringen gratis.

Jeg vil lige undersøge muligheden for opgraderinger til rimelig pris.
Jeg synes heller ikke, jeg har brug for alle de programmer mere, og så
er der jo ingen grund til at betale for dem.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : David Blangstrup

Dato : 08-04-02 07:36

On 7.4.2002 23:12, in article 1faal9s.1ge7fxy1p6t6hkN%henrik@muenster.dk,
"Henrik Münster" <henrik@muenster.dk> wrote:

> Hvis den er for langsom, sender jeg bare tærskeholdet hen for at hive en
> hvis hr. Blangstrups negle ud lige så langsomt. Sådan gør vi herovre.

Og husk nu at bruge

sudo update_prebind -root /

Med et mellemrum efter root ‹ i Terminalen engang imellem. Derefter restart.
Så hænger tingene bedre sammen. Og først Norton Disk Doctor, tak, så skulle
den være der. Da jeg spiller klassisk guitar, bedes du skåne neglene på
højre hånd.

--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : David Blangstrup

Dato : 08-04-02 07:39

On 7.4.2002 23:12, in article 1faal9s.1ge7fxy1p6t6hkN%henrik@muenster.dk,
"Henrik Münster" <henrik@muenster.dk> wrote:

> Jeg må også hellere bestille en AppleWorks 6 og en Retrospect
> Express.

Rigtige mænd backer ikke op.

> Og skal jeg tage Drive10?

Noget shit.

> Jeg er jo vant til Techtool Pro.
> Eller er Alsoft DiskWarrior bedre? Den er vist ikke til OS X.

Norton Disk Doctor er den bedste.

> [...]
> år, jeg får råd til ny computer. Virex har jeg heldigvis allerede.
> Versionen til OS X fulgte med på den sidste cd.

Der er ikke nogen virus der er værd at tale om til Mac, så lad bare være med
at klistre systemet til med alt det l... Næh, LaunchBar, det ved man, hvad
er!

--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-04-02 15:08

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> Rigtige mænd backer ikke op.

Nu er jeg jo lidt af en tøsedreng.

> Noget shit.

Hvad er der nu galt med det?

> Norton Disk Doctor er den bedste.

Det er bare så mainstream. Så kunne jeg jo lige så godt bruge Windows.

> Der er ikke nogen virus der er værd at tale om til Mac, så lad bare være
> med at klistre systemet til med alt det l... Næh, LaunchBar, det ved man,
> hvad er!

Jeg har faktisk engang haft en virus. Kan det passe, den hed noget med
666? Den ødelagde mine programmer, men jeg fik reddet mine data.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : David Blangstrup

Dato : 08-04-02 16:19

On 8.4.2002 16:08, in article 1fabwm8.1deb69q1nfkh88N%henrik@muenster.dk,

> Nu er jeg jo lidt af en tøsedreng.

Nej, jeg mener bare, hvorfor back'e et helt harddrive op, hvis det kun er et
par dokumenter, det drejer sig om? Desuden har jeg _aldrig_ kunnet finde ud
af Retrospect eller hvad den nu hedder. Jeg synes det er nemmere at hive de
vigtigste ting over på en SUPERDISK

> Hvad er der nu galt med det?

Jeg udstøder bare fordomme. Den kan jo ikke rigtig noget, og det den
kan, tager hundrede år, så vidt jeg har læst mig til. Men den ser godt ud.
(Okay, jeg har prøvet den).

> Det er bare så mainstream. Så kunne jeg jo lige så godt bruge Windows.

LOL ‹ det er skægt, for mig er Norton noget af det mest mac'ede. Norton
kører bundsolidt for mig. Først doctoren, så speeddisk, så
update_prebinding, og voila ‹ det hele er fjong!

> Jeg har faktisk engang haft en virus. Kan det passe, den hed noget med
> 666? Den ødelagde mine programmer, men jeg fik reddet mine data.

Nå, så kan jeg godt forstå dig. Jeg har aldrig haft nogen, og blev træt af
klistrende antivirus programmer. Ligesom NetBarrier, etcetera ‹ når man er
bag er router, er man ret stealth. Men det er paranoide tider.
--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : Morten Reippuert

Dato : 08-04-02 17:10

> [...]

> kører bundsolidt for mig. Først doctoren, så speeddisk, så
> update_prebinding, og voila ‹ det hele er fjong!

Speeddisk giver ikke nær så meget som DW, Mac OS X roder alvorligt på
partitionen.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-04-02 07:27

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> Speeddisk giver ikke nær så meget som DW, Mac OS X roder alvorligt på
> partitionen.

Er det ikke kun directoriet, som Disk Warrior tager sig af? Speeddisk
optimerer vel også dokumenterne på disken.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-04-02 09:04

> Er det ikke kun directoriet, som Disk Warrior tager sig af?

jo

> Speeddisk optimerer vel også dokumenterne på disken.

kun dokumenternerne

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336> Husk at stemme, forudsat i sætter krydset ved liste B!

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-04-02 11:27

> jo

Men du mener altså, at det er det væsentlige? Du skriver jo, at OS X
roder alvorligt på partitionen. Hvorfor kan man ikke lave et
styresystem, der ikke roder og fragmenterer? Men det er nok ikke så let
i praksis.

> kun dokumenternerne

Jeg har Techtool Pro, og den kan da optimere på dokumenter (filer) og
directory. Det troede jeg også, Norton kunne.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert

Dato : 09-04-02 13:52

> Men du mener altså, at det er det væsentlige?

I Mac OS X: ja

> Du skriver jo, at OS X roder alvorligt på partitionen. Hvorfor kan man
> ikke lave et styresystem, der ikke roder og fragmenterer? Men det er nok
> ikke så let i praksis.

Jeg ved ikke havd det er der går galt i Mac OS X men fakta er at systemt
mildt sagt grisser directory filen til. Måske skyldes det at Mac OS X
behandler alle partitioner som ét virtuelt UFS filsystem - Er der nogen
der kan bidrage?

> Jeg har Techtool Pro, og den kan da optimere på dokumenter (filer) og
> directory. Det troede jeg også, Norton kunne.

Det kan den også, men i lighed med TTP genskaber den ikke en ny
directory fil, den patcher blot den gamle og optimerer filen som alle
andre filer - dvs. sørger for at directory filen ikke er fragmenteret.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-04-02 14:58

> [...]

> directory fil, den patcher blot den gamle og optimerer filen som alle
> andre filer - dvs. sørger for at directory filen ikke er fragmenteret.

Er det ikke også meget godt. Det kan da godt være, at DiskWarriors
metode i teorien er bedst, men Nortons og TTP's fungerer mig bekendt
glimrende i praksis. Jeg mener, der skal være en nogenlunde vægtig
grund, for at man vil give 900,- kr. for DiskWarrior.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-04-02 22:21

> Er det ikke også meget godt. Det kan da godt være, at DiskWarriors
> metode i teorien er bedst, men Nortons og TTP's fungerer mig bekendt
> glimrende i praksis.

I ditte tilfælde taler jeg ikke om teori men velafprøvet praxis, og
forholder mig ikke til datasikkerhed, idet DW stort set kun kan én ting.
Tilgængæld er det denne ene ting, som oftest har betydning for
datasikkerhed og ydelse.

> Jeg mener, der skal være en nogenlunde vægtig
> grund, for at man vil give 900,- kr. for DiskWarrior.

Jammen det er der skam også hvis man bruger Mac OS X. Efter en gang DW
kan man virkelig mærke forskel på computerens hastighed. En gang
speeddisk kan ikke mærkes i Mac OS X, med mindre man husker
efterfølgende at køre DW.

Der er ikke den store forskel på om man defragmenterer og optimerer en
60% fyldt disk, som speeddisk anser for at være "servere fragmented".
Men på samme 60% fyldte disk, hvor +20% af directory filen er i uorden
kan en gang DW sagtens mærkes.

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-04-02 23:40

> [...]
> forholder mig ikke til datasikkerhed, idet DW stort set kun kan én ting.
> Tilgængæld er det denne ene ting, som oftest har betydning for

Jo, men er en patchet og optimeret fil ikke lige så god som en ny? Er
det ikke mere, at der er mindre risiko for, at noget går galt, hvis man
laver en helt ny, frisk fil. Det er lidt ligesom, at preemptive
multitasking er bedst, men Mac OS har dog klaret det meget godt indtil
nu.

> [...]
> kan man virkelig mærke forskel på computerens hastighed. En gang
> speeddisk kan ikke mærkes i Mac OS X, med mindre man husker

Jamen hvis man optimerer directory i TTP eller Norton, hjælper det så
ikke så meget? Det har jeg lidt svært ved at tro.

> [...]
> 60% fyldt disk, som speeddisk anser for at være "servere fragmented".
> Men på samme 60% fyldte disk, hvor +20% af directory filen er i uorden

Så det kan ikke rigtigt betale sig at optimere filer, men directory kan
det godt betale sig at optimere? Gælder det specielt for OS X, eller
gældre det også klassisk Mac OS? Jeg plejer at gøre begge dele, når jeg
endelig en gang har fået snøvlet mig færdig til at starte fra cd'en.
Harddisken var godt nok defragmenteret sidt.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-04-02 22:30

> [...]

> finde ud af Retrospect eller hvad den nu hedder. Jeg synes det er nemmere
> at hive de vigtigste ting over på en SUPERDISK

Jeg laver skam også kun back-up af mine dokumenter. Men med tiden løber
de jo op i nogle hundrede MB. Der er fordele ved en rigtig back-up. Man
gemmer f.eks. alle ændringer og dermed ældre versioner af dokumenterne.
Man behøver også kun backe de ændrede dokumenter up. Laver man en kopi
til en Superdisk, kopierer man dem alle, og det tager tid. Et alternativ
kunne så være et synkroniseringsprogram, så kun de ændrede dokumenter
skal kopieres over.

> Nå, så kan jeg godt forstå dig. Jeg har aldrig haft nogen, og blev træt af
> klistrende antivirus programmer. Ligesom NetBarrier, etcetera ‹ når man er
> bag er router, er man ret stealth. Men det er paranoide tider.

Jeg er bestemt ikke paranoid hvad virus angår. Når computeren driller,
er det ikke virus, jeg tænker på som årsag. Men jeg synes nu alligevel,
det er rart at have Virex til at overvåge, hvad der bliver lagt ned på
harddisken og til at køre en skanning en gang om måneden eller så. Og
jeg synes ikke, den gør computeren mærkbart langsommere. Men lidt tid
tager det vel i teorien.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 07-04-02 00:34

In article <B8D542E6.145A2%david@blangstrup.dk>,
> [...]

> de nyeste spil, og så har du din 233 Mhz iMac til resten, med OS X, som jeg

Lidt OT, men hvilke spil understøtter allerede netværk til PS2'eren?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : David Blangstrup

Dato : 07-04-02 01:35

On 7.4.2002 1:34, in article rfn-D3FAA4.01342507042002@sunsite.dk, "René
Frej Nielsen" <rfn@mac.com> wrote:

> Lidt OT, men hvilke spil understøtter allerede netværk til PS2'eren?

Tony Hawk Pro skater 3. Det er fedt at være på nettet, skulle jeg hilse og
sige fra min søn. Tænk, for bare 280 kr. Og det var ham, der fandt ud af
det. 11 år, og han låner mit USB keyboard for at sidde og køre et chat
engelsk, jeg nogen gange ikke forstår en lyd af! d u cpy?
Der vil snart komme et væld af PS2 spil til nettet, vil jeg gætte. Final
Fantasy, Tombraider Angel of Darkness, Medal of Honor special edition for
PS2: 'Frontline', Time Splitters 4, Hitman 2,Š whoa! Det bliver dyrt! Og
fedt!

--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 07-04-02 01:40

In article <B8D560D9.145C0%david@blangstrup.dk>,
> [...]

> PS2: 'Frontline', Time Splitters 4, Hitman 2,Š whoa! Det bliver dyrt! Og

Det er jo meget fedt, at man ikke skal punge ud til et eller andet dyrt
Sony produkt for at komme på nettet. Kører det over en ADSL forbindelse?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : David Blangstrup

Dato : 07-04-02 01:45

On 7.4.2002 2:39, in article rfn-C44EDB.02395007042002@sunsite.dk, "René
Frej Nielsen" <rfn@mac.com> wrote:

> Det er jo meget fedt, at man ikke skal punge ud til et eller andet dyrt
> Sony produkt for at komme på nettet. Kører det over en ADSL forbindelse?

Ja, og intet hakker eller fryser. Jeg har en 1Mbit ned. Min søn siger, at
han kan se, at nogle af de andre engang imellem kan fryse et kort sekund,
men de er nok på langsommere forbindelser. Alle fryser lige i det øjeblik,
der kommer en ny på nettet. De er hamrende dygtige, skulle jeg hilse og
sige.
--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 07-04-02 02:16

In article <B8D56326.145C7%david@blangstrup.dk>,
> [...]

> der kommer en ny på nettet. De er hamrende dygtige, skulle jeg hilse og

Det er godt at høre. Måske man skulle anskaffe sig den PS2'er nu...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : David Blangstrup

Dato : 07-04-02 02:20

On 7.4.2002 3:16, in article rfn-C092CB.03162707042002@sunsite.dk, "René
Frej Nielsen" <rfn@mac.com> wrote:

> Det er godt at høre. Måske man skulle anskaffe sig den PS2'er nu...

Det tror jegŠ Det er jo helt rart ovenpå mac gaming pludselig at have
adgang til alle de nye spil, og intet der hakker, og ingen skodde iMac 233
grafikkortŠ Det står flot, synes jeg.

--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 07-04-02 02:24

In article <B8D56B6E.145D1%david@blangstrup.dk>,
> [...]

> Det tror jegŠ Det er jo helt rart ovenpå mac gaming pludselig at have
> adgang til alle de nye spil, og intet der hakker, og ingen skodde iMac 233

Jeg har dog en PC'er til at spille på, men GT3 og WipeOut 3 hiver godt i
mig...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-04-02 09:21

> [...]

> med de nyeste spil, og så har du din 233 Mhz iMac til resten, med OS X,
> som jeg i lang tid har prøvet at fortælle dig kører Mac OS X fint.

Min søn på syv år vil også frygteligt gerne have en Playstation 2, så
det er noget, vi har tænkt på. Der skal bare ligesom være en anledning
til at give ham den. For eksempel hvis han har opført sig pænt en halv
times tid. Netkortet har jeg ikke eksploreret i, men det er vel også
smart. Han kan godt lide at spille Half-life nede i netcaféen.

> [...]
> slagsen, skal man tro ham selv, men hvordan kan han cykle, når han altid
> opholder sig her? Måske har han den med på styret?

Morten har vist ikke en cykel ret længe ad gangen, før den bliver
stjålet eller smadret. Så i lange perioder har han slet ingen cykel.
Sådan har jeg det ikke. Mine cykler dør af alderdom. De bliver i hvert
fald ikke slidt op. ROFL 8-D

> Hilsen her fra David på en 233 Mhz iMac med 160 Mb RAM og Mac OS X 10.03
> Det kører så langsomt at det har taget mig tre timer at skrive dette
> her, Henrik!

Det er vist ikke computeren, der er den begrænsende faktor der
Tak, i øvrigt, til alle der har forklaret forskellen på 2D og 3D.
Henrik Münster

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-04-02 09:49

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Morten har vist ikke en cykel ret længe ad gangen, før den bliver
> stjålet eller smadret. Så i lange perioder har han slet ingen cykel.

Han skal bare flytte ud på landet istedet for det der storbypjat.

Fx her.

> Tak, i øvrigt, til alle der har forklaret forskellen på 2D og 3D.

Er du med nu så, hva?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-04-02 10:22

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Han skal bare flytte ud på landet istedet for det der storbypjat.
>
> Fx her.

Jeg har både boet i København (OK, en nordlig forstad), Odense og nu
Esbjerg. Jeg har vist fået stjålet en cykelpumpe en gang, men det er
også alt. Min kone har fået stjålet en cykel om aftenen fra vores
indkørsel her i Esbjerg. Men ellers er det ikke til at slippe af med de
havelåger. Nu er min hverdagscykel 22 år gammel.

> Er du med nu så, hva?

Joooh, nu er den vist trængt ind.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert

Dato : 06-04-02 23:58

> Jeg fatter altså ikke en brik af det her matematik. For mig at se, vil
> alt der foregår på en flad skærm, være todimensionalt. Men jeg går ud
> fra, at 3D er noget med levende billeder i f.eks. spil.

ja, du kan dele skærmtegningen op i 2D (Quartz), 3D (OpenGL) og QT (mov,
avi, mpg osv.) De to sidstnænte dele kræver i realiteten hardware
acceleration under Mac OS x hvilket din iMac ikke har.

2D kan dog sagtens fungere uden acceleration, hvis blot man har masser
af RAM, idet det ikke er meget af Quartz som pt. kan accelereres med de
nuværende grafikkort, det meste varetages af CPU'en (og altivec hvis man
har en G4) De nuværende kort har dog ingen problemer med at accelerer QT
eller OpenGL.

> [...]
> ellers at være så negativ vedrørende OS X på min lille iMac. Jeg har jo
> masser af RAM og en hurtig CPU. Min første computer var på 7 MHz. Den

Det kan som sagt køre fint hvis ikke man skal bruge QT eller OpenGL -
jeg har selv i et par uger brugt 10.1 på en lånt Lombard (m.320Mb ram),
der i lighed med din iMac heller ikke havde grafikacceleration.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-04-02 07:52

> [...]

> alt der foregår på en flad skærm, være todimensionalt. Men jeg går ud
> fra, at 3D er noget med levende billeder i f.eks. spil.

Netop. Moderne spil - især skydespil - arbejder med at det man ser,
ser realistisk ud. Det gør man ved at opbygge en model af den verden
som spilleren bevæger sig rundt i, hvor hver genstand, væg osv er
opbygget af polygoner, og hvor polygonerne har en "texture" (et tapet)
på sig.

Denne model er i sagens natur opbygget i tre dimensioner, og skal
derfor laves om til et 2D-billede der kan vises på skærmen. Som du
sikkert selv ved lidt eftertanke kan regne ud, snakker vi om RET mange
billedelementer der skal tæskes igennem CPU-en for at kunne opbygge en
billedkvalitet som en moderne spiller vil være tilfreds med.

Derfor har moderne grafikkort en hardwareløsning af dette 3D->2D
problem, og kan levere en forbløffende kvalitet på en brøkdel af den
tid det tager at gøre det ved hjælp af en almindelig CPU.
Transparens, lyseffekter osv får man oven i hatten, men spillene skal
være skrevet til at kunne snakke med grafikkortene ved hjælp af en
passende sprog. Her er OpenGL den gode gamle arbejdshest, som
Direct3D (under Windows) næsten efterfulgte, men hvor
Quake-hovedudvikleren sagde at det ville han ikke. Quake var på det
tidspunkt det enerådende 3D-skydespil.

De helt moderne grafikkort har faktisk problemer med at blive fodret
hurtigt nok pga en PC's opbygning (selv med AGPx4) - jeg ved ikke om
det samme gør sig gældende på en Mac, hvor man har været meget friere
til at designe ordenligt hardware.

7 MHz? Luksus.

Alle C64'erne kørte 1 eller 2 MHz.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 07-04-02 00:32

In article <1fa8mpc.lgj751g55epfN%spam@reippuert.dk>,

> [...]
> grafikaccelerationen i Mac OS X er minimal. Quartz er i sig selv meget
> hurtigt i forhold til Quickdraw. Men det kræver at man har RAM og en

Jeg kan bekræfte, at 2D i OS X kører hæderligt på en 233 Mhz iMac.
OpenGL funker ikke og QT kører skidt, som tidligere omtalt, men alt
andet kører OK, når man tænker på at processoren ikke ligefrem er noget
lyn mere.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : David Blangstrup

Dato : 06-04-02 23:13

On 6.4.2002 20:39, in article 1fa8jhd.1urphch1m4qji8N%henrik@muenster.dk,

> OK. Det er fint at høre, at det kan køre tilfredsstillende. Jeg laver
> såmænd heller ikke noget, der stiller så store krav. Men man vil jo
> gerne kunne se hjemmesider og en reklamefilm i ny og næ.

Det kan du også godt.

> [...]
> skærmen. Hvad hjælper det, at computeren er hurtig, hvis grafikkortet
> ikke kan opdatere skærmbilledet ret hurtigt? Eller har jeg misforstået

Du kan ikke rigtigt bruge det til spil, da det ikke vil køre OpenGL.

> [...]
> generelt, at et fremmed program ofte vil virke tungt, fordi man ikke
> forstår den måde, det arbejder på, og man ikke kender genvejene.

Jeg kender Eudora, har brugt det meget en overgang, ja, jeg har faktisk
kunnet lide det. Nu virker det gammeldags, ligesom Mac OS 9.2.2. Når man
først har prøvet X, er det svært at vende tilbage.

> [...]
> nogle uger med mange forskellige e-mail fra forskellige afsendere og
> programmer, kan man bedre overskue fordele og ulemper.

Jeg har prøvet en masse, det er ret sjovt at sætte sig ind i, synes jeg. Har
du prøvet SweetMail, den er både for X og 9. Ret Sweet.

> [...]
> lille reklame nede i hjørnet. Den fylder lidt rigeligt i 800x600, men i
> større opløsning kan jeg forestille mig, at den ikke generer væsentligt.

På et eller andet tidspunkt _kommer_ du jo til X, og så ser du lyset Men
ikke med Eudora

--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-04-02 09:36

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> Jeg har prøvet en masse, det er ret sjovt at sætte sig ind i, synes jeg.
> Har du prøvet SweetMail, den er både for X og 9. Ret Sweet.

Jeg har lige prøvet at hente det. Umiddelbart finder det ikke mine IMAP
postkasser, men jeg har ikke sat mig ind i at bruge det.

> På et eller andet tidspunkt _kommer_ du jo til X, og så ser du lyset
> Men ikke med Eudora

Det er sikkert rigtigt. Jeg har læst meget hos TidBITS, hvor de fleste
er begejstrede for Eudora. Når man læser om et program, og baggrunden
for dets særheder bliver forklaret, bliver man også mere positiv overfor
det. Ofte er der jo en god grund til tingene. MacSOUP er jo også meget
specielt. Mange kan ikke forstå, at det ikke kan klare vedhæftede
dokumenter eller HTML, men vi der bruger det, synes det er helt i orden.
Henrik Münster

Fra : Franz Berliner

Dato : 06-04-02 13:27

> Hvorfor tester jeg noget andet end mit elskede Eudora? Eudora
> findes ikke til OS X endnu

De nyeste Eudora beta'er til OS X er faktisk ganske fremragende. Går
ikke ned, søger lynhurtigt i store mængder mails mv. Jeg bruger det
dagligt og har ingen problemer med det.

--
Franz | http://imv.au.dk/~fb

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-04-02 08:28

Franz Berliner <mimer@iname.com> wrote:

> De nyeste Eudora beta'er til OS X er faktisk ganske fremragende. Går
> ikke ned, søger lynhurtigt i store mængder mails mv. Jeg bruger det
> dagligt og har ingen problemer med det.

Det lyder da også meget godt. Hvis Mail ikke kan nok, kan jeg jo prøve
Eudora. Jeg er trods alt temmeligt vant til Eudora efterhånden. Alene
det hyggelige, velkendte "beep-beep", når der er ny post, er noget jer
savner i andre programmer. Hvor meget ligner Eudora til OS X den gamle
Eudora til klassisk Mac OS? Ja, den "ligner" naturligvis ikke, men
opfører de sig ens?
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Franz Berliner

Dato : 11-04-02 09:51

> [...]
> savner i andre programmer. Hvor meget ligner Eudora til OS X den gamle
> Eudora til klassisk Mac OS? Ja, den "ligner" naturligvis ikke, men

Den opfører sig helt ligesådan. Du kan også bruge den under Classic med
Carbonlib. Så du kan sagtens bruge samme settingsfil/eudora version
ligegyldigt om du booter i Classic eller OS X.

En af de ting der irriterede mig lidt i Mail.app i forhold til eudora
var at den rigtig gerne ville have at man replyer i toppen af mails,
samt at det ikke var helt så lækkert at søge på tværs af mailbokse som i
Eudora.

--
Franz | http://imv.au.dk/~fb