Hestekød
Fra : Nielsen

Dato : 04-04-02 20:40

Hej
Det er ikke nogle joke - er der nogle som har efaringer med hestekød - kan
man uden problemer skifte oksekødet ud med dette. Det har jo en temmelig lav
fedtprocent , og så er det billigere ...
Dorthe

Fra : Mai-Brit

Dato : 04-04-02 21:10

"Nielsen" <nielsen@hø.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
lav
> fedtprocent , og så er det billigere ...

Hej Dorthe
Vi har stor erfaring med hestekød, der var en periode, vi købte en halv hest
af gangen. Vores slagter, som har vores uforbeholdne tillid, valgte den, som
kunne komme på tale, og udskar den så for os. Det var faktisk nøjagtig de
samme udskæringer med få undtagelser. Vi fik aldrig knoglerne med, jeg
spurgte ikke, men jeg gik ud fra, at det var fordi, de ikke var så velegnede
til suppe. Filet-en valgte vi gerne at få røget til pålæg, en ren
delikatesse.
Ja, det er mere magert og jernindholdet er større. Også selvom du ikke får
hesteskoene med
Det, at det er så magert, kan for nogen få kødet til at smage mere sødligt,
ligesom meget magert oksekød, men direkte sødt, synes vi ikke, det smager.
Vi har altid kunnet bilde en af vore venner ind, at det var okse, selvom en
af os sagde hest - den anden okse. Jeg kan kun anbefale at bruge kødet.
Velbekomme
Mai-Brit

Fra : Gitte J

Dato : 04-04-02 21:16

Vi fik hestebøffer stegt på gril sidste sommer hos nogle bekendte, og de
smagte mildest talt meget meget godt. Lækkert, saftigt og mørt ...
personligt synes jeg det smagte som en bøf af ko, men altså som en bøf af
meget god kvalitet. Disse bøffer var ret store, og kostede nu nogenlunde det
samme som en oksebøf. De kunne faktisk fint måle sig med min svigerfars
fritgående limousine-bøffer, synes jeg. Det er i alt fald ikke pga. de
pågældende hestebøffer, at jeg har valgt at blive vegetar sidenhen
-Gitte

Fra : K.G.

Dato : 04-04-02 21:35

Hej Dorthe ....

Det med prisen kommer vis an på hvor du handler og det
med anvendelsen er vel et spørgsmål smag ...

Hestekød har i reglen ry for at være lidt sødere i smagen
ind oksekød - og mange kunne ikke drømme om at spise
hest - men det er vel det samme forhold som man har til
Lammekød og Kanin.

Jeg kan godt spise hestekød - men ikke i samme omfang som
oksekød netop på grund af smagen ... og prisen ...

Min slagter forærer ikke Hestekød væk ... :-/

Med venlig hilsen
K.G.

Fra : Andrew

Dato : 06-04-02 00:29

SKAM jer!!! (((

Fra : Peter Jensen

Dato : 06-04-02 10:21

"Andrew" scribbled:

> SKAM jer!!! (((

Over hvad ... ?

--
PeKaJe

Fra : Andrew

Dato : 06-04-02 15:13

> Over hvad ... ?

gæt...

Fra : Peter Jensen

Dato : 06-04-02 15:36

"Andrew" scribbled:

> gæt...

Hvis du har nogle problemer med at folk spiser hest, så vil jeg gerne
vide om du er vegetar eller ej. Jeg bruger nemlig forskellige argumenter
mod vegetarer og folk der bare ikke vil spise hest (eller kanin).

--
PeKaJe

Fra : Andrew

Dato : 06-04-02 18:21

> Hvis du har nogle problemer med at folk spiser hest, så vil jeg gerne
> vide om du er vegetar eller ej. Jeg bruger nemlig forskellige argumenter
> mod vegetarer og folk der bare ikke vil spise hest (eller kanin).

Jeg har ikke noget problem med at spise forskellige former for kød og alt
muligt andet sjovt, men at spise en hest er for mig bizart. Det er min helt
personlige holdning til dette. Jeg mener at en hest, på linie med en hund,
er et dyr med en helt anden form for personlighed, et dyr som man har et
forhold til, i modsætning til en ko. Ville du spise hund?

Mvh Anders

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 06-04-02 18:27

Andrew wrote:

> [...]
> er et dyr med en helt anden form for personlighed, et dyr som man har et
> forhold til, i modsætning til en ko. Ville du spise hund?

Tjekker du også før du køber tasker og sko at det ikke er hesteskind?
Jeg vil i øvrigt påstå at både køer og grise kan have ligeså meget
personlighed som en hund. Jeg har haft en kælegris, som var opdraget som
en hund og som gik ude og legede med os, men alligevel så nyder jeg da
en god skinkeschnitzel eller en kamsteg. Jeg har ikke selv smagt hund,
men jeg ville da ikke sige nej, bare fordi det var en hund.

/Trine

Fra : K.G.

Dato : 06-04-02 19:26

Hej Trine og Andrew ....

Kan i ikke mærke at kæden er hoppet af .... ?

Prøv og find en anden gruppe til jeres useriøse pladder ...

Det i deltager med er støj og ikke andet ind støj.

Med venlig hilsen
K.G.

Fra : Andrew

Dato : 06-04-02 20:57

Det er da en diskussion om MAD+DRIKKE som nyhedsgruppen så fint også hedder.

Jeg synes da at det er en relavant diskussion.

Desuden er du ikke tvunget til at lytte til "støjen", du kunne jo bare
klikke væk.

Mvh Anders

Fra : K.G.

Dato : 06-04-02 21:33

Undskyld Anders ....

Jeg mener altså det er støj når man kan køre en debat
om mad ud på et sted hvor man kan kalde det for bizart
at spise hestekød ...

Der er spist heste i Danmark siden Gorm Den Gamles tid
om man vil spise hunde eller katte eller heste må være et
etisk spørgsmål og netop ikke et som høre hjemme her
i gruppe.

EOD!

Med venlig hilsen
Kæld Gydum

Fra : kautaq

Dato : 06-04-02 23:14

Andrew wrote:

> [...]
> er et dyr med en helt anden form for personlighed, et dyr som man har et
> forhold til, i modsætning til en ko. Ville du spise hund?

Ja, hvis jeg var ved at dø af sult. En hest er ikke noget
specielt hvad ang. "personlighed" - det har køer osse.
Hvis du som jeg har passet slædehunde, kødkvæg, katte og
grise, tror jeg ikke du ville skælne på den måde.

Køer er _meget_ sociale, de passer på hinanden og viser sorg
når en fra flokken dør.
De bliver sure hvis de bliver malket på et forkert tidspunkt.
De er meget forskellige hvad ang. temperament.
De kender deres menneske og kan fx læne hovedet ind til ejeren
i ren hengivenhed og slikke sig om munden og savle af glæde.
- men også blive rasende hvis de ikke får den rette pasning.

Jeg har ikke selv oplevet det, men jeg kender en ældre
landmand som i en periode havde et dårligt ben. Den bedste
ko han havde kunne tilsyneladende mærke dette. Hver gang han
stod ved siden af koen med det dårlige ben, aede den hornet
op og ned ad benet meget forsigtigt.

Jeg har ikke smagt hund, men jeg har hørt fra grønlændere
at det ikke smager særlig godt.

Til slut vil jeg sige at ALLE dyr skal behandles ordenligt
uanset om vi vil spise dem eller ej.
Og det ville være synd hvis en hest der blev aflivet på grund
af et brækket ben, at den bare skulle laves til kød og benmel,
i stedet for nogle gode bøffer.

Rap rap rap - bang bang bang.

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 07-04-02 20:32

Andrew <andvalen@post.tele.dk> wrote:

> [...]
> er et dyr med en helt anden form for personlighed, et dyr som man har et
> forhold til, i modsætning til en ko. Ville du spise hund?

Ligesom der en gang blev introduceret "skyd-en-puddel" dag, så mener jeg
absolut at man burde begynde at slagte pudler og andre små
tæppetissere......... 8-D

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

ftp://80.197.181.14/ - kører ikke altid

Fra : Jan Boegh

Dato : 08-04-02 08:44

"[2900] Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote in message

> Ligesom der en gang blev introduceret "skyd-en-puddel" dag, så mener jeg
> absolut at man burde begynde at slagte pudler og andre små
> tæppetissere......... 8-D

In the beginning God made 'the light.' Shortly thereafter God
made three big mistakes. The first mistake was called man, the
second mistake was called wo-man and the third mistake was the
invention of the poodle.

Frank Zappa: Poodle Lecture

Undskyld

vh
Jan

Fra : Jesper Winding

Dato : 06-04-02 06:23

Vi spiser ret meget hestekød her - vores genbo er hesteslagter og har som
regel nogle gode tilbud.
Det er rigtigt at kødet er mildere i smagen end oksekød, men det smager
dejligt.
Vi marinere ofte småstykker i balsamico eddike, chili/rosen paprika eller
hvad vi ellers kan finde på - bare husk at bruge en marinade uden fedt som
f.eks. de mange forskellige eddiker. lad det stå i marinaden nogle timer
(gerne natten over) i køleskabet, inden du f.eks. lynsteger det i en smule
Soya sammen med hvad du kan finde på af grønsager skåret i små stænger. mums

Ellers buger vi hakket fars - bliver ca. 6% ved hestekød - i gryderetter
uden fedt
eller lavet til en bøf pakket ind i staniol med en masse grønsager og
krydderier i ovnen - så får man hver sådan en staniol pakke på sin tallerken
man kan pakke ud - smager lækkert...

--
-=JESPER=-
http://www.jespersunivers.dk/arkiv/pulterkammer.htm

Fra : Nielsen

Dato : 07-04-02 08:53

Tak Jesper ..... det var det jeg eftersøgte - Dorthe

Fra : Lisa Andersen

Dato : 07-04-02 10:03

Jeg erstatter stort set oksekød med hestekød, dvs. bruger hest i de samme
retter som jeg ellers ville bruge okse i.
Hakkebøffer smager lidt anderledes, men ikke noget bemærkelsesværdigt og i
gryderetter fungerer det fint...O.K. der skal måske lidt mere krydderi til,
men det gør heller ikke noget....
Mvh Lisa