Kafferistning?
Fra : A. & J. Rosencrone v~

Dato : 04-04-02 08:00

Er der her i gruppen erfaring med hjemmeristning af kaffebønner?

Jeg kan se andet steds, at der udbydes mere eller mindre sofistikerede
maskiner til formålet, men er ivrig efter at høre om reelle erfaringer. Er
det besværet værd? Indfries forventningerne? Er det svært at få det rigtige
resultat? Gode tips! Også til hvilket materiel man bør anskaffe sig, og hvor
det er billigst!

mvh/Jan

benzon@post11.tele.dk

Fra : Zilly ink

Dato : 04-04-02 08:26

"A. & J. Rosencrone von Benzon" skrev:
> Er der her i gruppen erfaring med hjemmeristning af kaffebønner?

En elektrisk varmluft popkornsrister, kan klare opgaven,
og hvad koster de så idag? ...små 200 kr.?!

flem

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 04-04-02 15:23

"A. & J. Rosencrone von Benzon" skrev i en

> [...]
rigtige
> resultat? Gode tips! Også til hvilket materiel man bør anskaffe sig, og

Jeg mener det var forrige afsnit af Mick Schaks Hjemmeservice, der handlede
om kaffe og herunder kaffe reistning. Det så ud til, som jeg forstod det, at
det er ret svært at gøre selv i en gryde, og at en elektrisk rister vil være
at foretrække.

Tjek hjemmeservicehjemmesiden ud.... der står godt nok ikke ret meget om
lige præcis kaffe, men om ikke andet, så er der i hvert fald et billede af
en god kop cappuchino, der blev lavet den dag....

Kåre

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 04-04-02 15:24

"Kåre Weng Madsen" skrev i en meddelelse

> Tjek hjemmeservicehjemmesiden ud....

http://www.dr.dk/hjemmeservice/index.htm

bare for en ordens skyld..... glemte lige at trykke ctrl v inden jeg
sendte....

Kåre

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 04-04-02 19:15

"A. & J. Rosencrone von Benzon" wrote:

> Er der her i gruppen erfaring med hjemmeristning af kaffebønner?

Erfaring nej, men "viden" ja...!

Jeg så tilfældigvis en udsendelse på tysk TV forleden dag om "kaffeproduktion".
Dvs. valg af mix af bønner og ristning.

Udfra udsendelsen var der stor variationsmuligheder for brænding. Og dermed
smag.

Dvs.: Udfra det jeg hørte tør jeg ikke gå igang med at riste selv.
Ihvertfald ikke hvis jeg ville have et ensartet resultat.

--
Mvh. Jørgen
Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/

Fra : Morten Bagger

Dato : 05-04-02 09:01

"A. & J. Rosencrone von Benzon" <benzon@post11.tele.dk> wrote in message news:<3cabf9be$0$78807$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
> resultat? Gode tips! Også til hvilket materiel man bør anskaffe sig, og hvor

Hej Jan!

Som du rigtigt har erfaret, findes der forskellige metoder til
hjemmeristning af kaffe - en endnu ikke særlig udbredt skik her i
landet. Gode grønne bønner er billigere end gode færdigristede (ca.
halv pris) og kan holde sig mindst et år. Den mest simple metode er
ovn- eller gryderistning. Metoden kræver selvsagt ikke det store
udstyr men er ret svær at kontrollere og bønnerne bliver let uens
ristet. Næste trin på hjemmerister-stigen er en popcornmaskine. Med
sådan én kan man riste ca. 80 gram grønne bønner ad gangen eller nok
til ca. 13 espressoer. Man kan købe poppere hos isenkræmmere eller på
http://www.espressokaffe.dk som også har et pænt udvalg i diverse
gode, grønne bønner. Hvis ambitionerne og pengene rækker længere, kan
man købe en dedikeret kafferister som i princippet ligner popperen,
men som ofte har indbygget en timer og/eller en temperaturprofil. Se
et eksempel på http://www.moccabox.dk
Det ultimative for hjemmeristere er en tromlerister som ikke benytter
varm luft til at bevæge bønnerne men roterer disse i en tromle (som i
en vaskemaskine) over varmelegemer. Her er der igen større muligheder
for styring af processen.

Jeg benytter selv popcorns-metoden og har rigtig gode erfaringer med
den. Metoden er både sjov og nem og giver et fremragende resultat.
Selvfølgelig har jeg oplevet at enkelte bønner er blevet lidt over-
eller underristede, men det er ikke noget der bør afskrække. Med
hensyn til udstyr, bruger jeg en sigte til at fange agnerne (der
ellers flyver op daler ned i resten køkkenet som sne), en træske til
at røre lidt med i starten inden bønnerne begynder at spinne, samt et
par tallerkner eller skåle til afkøling. Endelig er en emhætte eller
anden udsugningen en god ide (hint!). Efter et par minutters ristning,
høres første knæk, hvilket lyder lidt som et popcorn der popper - blot
mindre kraftigt. Når alle bønner har nået første knæk (det sker over
ca. 1 minut), begynder de langsomt at tage farve. Efter yderligere 1-2
minutter starter andet knæk som lyder skarpere og mere sprødt end det
første (som når man knækker blyet i en stifteblyant). Nu går det
stærkt med farven og der kommer tiltagende røgudvikling. Hvornår der
stoppes er et spørgsmål om bønnetypen, personlig smag og anvendelsen
af kaffen (stempel, filter eller espresso). De ristede bønner hældes
over i en skål til afkøling. Så snart de er kolde kommes de på glas,
hvor de skal stå 12-24 timer inden de anvendes. Let på låget en gang i
mellem da bønnerne frigiver CO2. Kuldioxiden kan give en syrlig smag i
kaffen - det er derfor man skal vente til næste dag. Den færdige kaffe
kan holde sig i ca. 5 dage hvorefter smagen begynde at aftage. Prøv en
gang at spørge din lokale kaffeforretning hvornår deres bønner er
ristet

Der er masser at læse og lære om kafferistning og -brygning på disse
sider:
http://groups.google.com/groups?oi=djq&as_ugroup=alt.coffee
(nyhedsgruppe om kaffe – mest om espresso)
http://www.coffeekid.com/ (fantastisk side om kaffe)
http://www.coffeegeek.com/ (vurderinger af alskens kaffeudstyr)
http://www.quiknet.com/~frcn/Coffee/Coffee.html (en sjov dagbog om
vejen til god espresso)

God fornøjelse!

Mvh Morten Bagger

PS: En af de vigtigste forudsætninger for god kaffe (DEN vigtigste
hvis man vil lave espresso) er en god kværn.

Fra : Henrik

Dato : 05-04-02 13:25

Gode kommentarer Morten.

Jeg er gået fra popperen....der efter min mening er for krads i ristningen,
formodentlig på grund af for høj temperatur, og har investeret i Precission
Roasteren, og det er bare godt!

Den først leverede var nu fejlbehæftet, men blev byttet....og det er bedre
og nemmere end med popperen, der dog er fin til en start!

Fra : Morten Bagger

Dato : 06-04-02 10:04

"Henrik" <henrikc@spam.dk> wrote in message news:3cad978e$0$68808$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
>
> Den først leverede var nu fejlbehæftet, men blev byttet....og det er bedre
> og nemmere end med popperen, der dog er fin til en start!

For I der måtte overveje en popcornmaskine til kafferistning, vil jeg lige tilføje et par
kommentarer: Det skulle nemlig ikke være helt ligegyldigt hvilken popper man bruger. Maskiner med en
rist eller trådnet i bunden skulle nemlig give risiko for svedne bønner eller værre: Antænding af
kaffeavnerne! Derfor bør man vælge en maskine med fast metalbund hvor den varme luft i stedet kommer
ind via riller i ristekammerets sider. Rillerne vil ofte være formet sådan at luften blæses ind på
skrå, hvilket hjælper til at få bønnerne til at spinne.

Hvor vidt en Precision Roaster (se http://www.hearthware.com/kit_roaster.html) er bedre end en
popper har jeg ingen erfaring med. Den generelle holdning på alt.coffee er dog at man primært vinder
i bekvemmelighed ved at opgradere. Men naturligvis er der også masser der mener som Henrik, nemlig
at bønnerne bliver bedre. Men I kan danne jer jeres egen mening ved at kigge søge på Google,
alt.coffee: popper+precision:
http://groups.google.com/groups?hl=en&q=popper+precision+group%3Aalt.coffee

Mvh Morten Bagger