Hvordan undgår man overskrivning af en fil~
Fra : Kristoffer Tolbod

Dato : 03-04-02 14:29

Hejsa

Jeg har et lille problem, som jeg håber nogen kan hjælpe mig med.

Jeg har lavet et program hvor jeg skal læse fra og skrive til en fil.
Hvordan undgår jeg at overskrive filen hver gang jeg skriver til den...?

Påforhånd tak

Fra : Morten

Dato : 03-04-02 15:01

Kristoffer Tolbod wrote:
> [...]
>
> Jeg har lavet et program hvor jeg skal læse fra og skrive til en fil.
> Hvordan undgår jeg at overskrive filen hver gang jeg skriver til den...?

Se API'et for java.io.FileOutputStream. Constructoren kan tage 2
argumenter, hvor nummer 2 er 'boolean append'

Mvh Morten

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-04-02 15:40

Morten skrev:

>Se API'et for java.io.FileOutputStream.

En mulighed hvis det ikke er vigtigt at kunne tilføje (append),
består i at man bare forsøger at åbne filen for læsning først og
så kaster en exception hvis det lykkes. Det er simpelt og
samtidig lærerigt.

--
Bertel

Fra : Kristoffer Tolbod

Dato : 03-04-02 19:20

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> består i at man bare forsøger at åbne filen for læsning først og
> så kaster en exception hvis det lykkes. Det er simpelt og

Jeg er temmelig ny til java så er følgende rigtigt forstået:

Jeg åbner filen før jeg skriver ud til den, og læser i den til jeg når
enden. Når jeg er ved EOF begynder jeg at skrive til filen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-04-02 19:36

Kristoffer Tolbod skrev:

>Jeg åbner filen før jeg skriver ud til den, og læser i den til jeg når
>enden. Når jeg er ved EOF begynder jeg at skrive til filen.

Det kan lade sig gøre i nogle programmeringssystemer, men vist
ikke i Java.

Hvad jeg skrev, kan du kun bruge hvis du vil beskytte filen og
*ikke* skrive videre i den. Det er en nem måde at tjekke på om
filen eksisterer.

Hvis du vil tilføje, skal du bruge Mortens råd.

--
Bertel

Fra : Torben Brandt

Dato : 03-04-02 19:55

> [...]
>
> Hvad jeg skrev, kan du kun bruge hvis du vil beskytte filen og
> *ikke* skrive videre i den. Det er en nem måde at tjekke på om

Den nemmeste måde at undersøge om en fil findes, må da være
File.exist()-metoden. Så slipper man også for at blande alle mulige
ekstra exception ind i det.

mvh Torben