Bad bloks på en Harddisk - HJÆLP
Fra : DeHunto

Dato : 03-04-02 14:52

Hej,

Jeg har en 30GB IBM ATA (eller hedder det IDE) harddisk som har fået nogle
bad bloks. Apple First Aid, Diskwarrior 2 & Norton 6 kan ikke lave disken,
de siger alle at disken skal low level formateres, men det kan jeg ikke gøre
via disk utilitien i os x.

Hvilket program kan jeg bruge for at rede disken? Disken er desværre over
garantien

Dan

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-04-02 16:09

Hej Dan

DeHunto wrote:

> [...]
> de siger alle at disken skal low level formateres, men det kan jeg ikke gøre

Hvis der er 'bad blocks', så er der ikke noget at gøre. Det er selve overfladen
på disken, der er ved at blive ødelagt. - surt men sandt!(-

> Hvilket program kan jeg bruge for at rede disken? Disken er desværre over
> garantien

Norton DiskDoctor burde kunne 'spærre' for bad blocks, men det vil kun være en
stakket frist. Der vil komme flere og flere af dem. Og mig bekendt er der ingen
programmer, der kan spærre effektivt for de fejl.

Hvis det er en IBM GXP60 eller GXP75 (evt. GXP120), så er der 3 års garanti på
selve disken fra IBMs side, så du skulle kunne få den byttet til en ny, selvom
den er ude over den normale 1 årige garantiperiode.

Så kontakt den forhandler, hvor du har købt disken og snak med dem om
problemet. Ved en returnering til forhandler, husk at medsende fotokopi af
original faktura

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Text Processor in The World
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Peter Kiil

Dato : 03-04-02 16:12

in article B8D0D5B8.507C%dan@adsistance.dk, DeHunto at dan@adsistance.dk
wrote on 03/04/02 15:52:

> Hvilket program kan jeg bruge for at rede disken? Disken er desværre over
> garantien

Er du sikker på det? Hvis ikke det er en disk der er monteret af Apple, er
der som regel 3-5 års garanti.

--
/peter

"Diplomacy is the art of saying 'Nice doggy',
while searching for a rock." -- Talleyrand

Fra : DeHunto

Dato : 04-04-02 08:25

> Er du sikker på det? Hvis ikke det er en disk der er monteret af Apple, er
> der som regel 3-5 års garanti.

Yep, desværre disken er 4 år gammel og garantien er på 3.... Typisk ikke..

Dan

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-04-02 16:53

Hej Dan

Red alt, hvad du kan redde. Omformater med Apple Drive Setup 1.8 og kør Norton
DiskDoctor med spærring af bad blocks slået til. Så burde du kunne bruge
disken, indtil du får købt dig en ny. - Som sagt, når først der er begyndt at
komme bad blocks, så bliver det kun værre og værre...

Fra : Ben Knudsen

Dato : 03-04-02 20:28

dan@adsistance.dk writes:
>Hvilket program kan jeg bruge for at rede disken? Disken er desværre over
>garantien

Tjek IBMs hjemmeside. De fleste harddiskfabrikanter har en database, hvor
du kan slå harddiskens serienummer efter og se, om der stadig er
garanti... og hvor du i givet fald skal sende disken hen for at få en ny.

Mvh Ben

Fra : Morten Reippuert

Dato : 04-04-02 09:39

DeHunto <dan@adsistance.dk> wrote:

> [...]
> de siger alle at disken skal low level formateres, men det kan jeg ikke gøre

vælg "zero blocks" (skriv nuller), så skulle de dårlige blokke blive
isoleret - såfremt der er tilstrækkeligt med sektore

- du kan iøvrigt ikke low level formatere en ATA disk...

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Thomas W

Dato : 04-04-02 15:47

> vælg "zero blocks" (skriv nuller), så skulle de dårlige blokke blive
> isoleret - såfremt der er tilstrækkeligt med sektore
>
> - du kan iøvrigt ikke low level formatere en ATA disk...

Nu har jeg ikke prøvet det på OS X, men jeg kan da sige så meget som at
det gik fint i min Amiga 1200 da jeg prøvede på det. At jeg så burde
have holdt mig langt væk fra det (er blevet klogere siden) er så en
anden side af sagen.

(forklaringen er at hvis der er et minimalt antal bad blocks kan de være
afgrænset fra producentens side, og et low-level format vil sådan set
afdække de bad blocks så problemet bare bliver værre. Man kan ikke gøre
noget ved bad blocks alligevel).

Det jeg så gjorde på min Amiga senere (ved igen ikke om det kan lade sig
gøre på OS X/OS 9) var at udregne hvor de bad blocks lå, lave en
partition rundt om det område og deaktivere partitionen. Det var den
mest fornuftige måde at gøre det på.

Hilsen
Thomas Würgler

Fra : Morten Reippuert

Dato : 04-04-02 19:46

Thomas W <TrezDK@netscape.net> wrote:

> [...]
> gøre på OS X/OS 9) var at udregne hvor de bad blocks lå, lave en
> partition rundt om det område og deaktivere partitionen. Det var den

Det kan ikke lade sig gøre med Apples egne værktøjer. (og dog - det er
muligt at pdisk eller mac-fdisk fra Mac OS X kan klare opgaven)

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 04-04-02 20:36

spam@reippuert.dk (Morten Reippuert) writes:

> Det kan ikke lade sig gøre med Apples egne værktøjer. (og dog - det er
> muligt at pdisk eller mac-fdisk fra Mac OS X kan klare opgaven)

Standardmetoden er at operativsystemet skal markere de paagaeldende
blokke som reserverede. Det ved jeg ikke om HFS kan finde ud af.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Ben Knudsen

Dato : 04-04-02 10:44

dan@adsistance.dk writes:
>Yep, desværre disken er 4 år gammel og garantien er på 3.... Typisk ikke..

Jezuz... en fire år gammel 30gb disk. Den må ha' kostet boxen i sin tid.
Jeg får næsten koldsved

Fra : DeHunto

Dato : 04-04-02 12:08

> Jezuz... en fire år gammel 30gb disk. Den må ha' kostet boxen i sin tid.
> Jeg får næsten koldsved

Tjaeeeee, det trøster mig da at du føler med mig. Så vidt jeg husker gav jeg
ca. 7000,- (men firmaet betalte heldigvis)

Hvorfor ikke low level?????

Dan

Fra : Jesper

Dato : 04-04-02 17:40

> Tjaeeeee, det trøster mig da at du føler med mig. Så vidt jeg husker gav jeg
> ca. 7000,- (men firmaet betalte heldigvis)

> Hvorfor ikke low level?????
>
> Dan

Man kan ikke grundformattere en IDE disk, det kan man kun gøre med SCSI
diske. Dvs. på PC kan man med specialværktøj fra producenten godt gøre
det, ellers ikke!
--
Jesper.
"Når svenskene laver historiske film dør man, når danskerne

Fra : Morten Reippuert

Dato : 04-04-02 19:46

> Hvorfor ikke low level?????

se Thomas W's udmærkede forklaring.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 04-04-02 20:35

DeHunto <dan@adsistance.dk> writes:

> [...]
> via disk utilitien i os x.
>
> Hvilket program kan jeg bruge for at rede disken? Disken er desværre over

Alle moderne harddiske har indbygget, usynlig styring af bad blocks,
og der er et antal reseverektorer som atuomatisk tages i brug, hvis
disken opdager at der er sket noget. Det lader til at din disk er
loebet toer for reserver, og derfor er den begyndt at melde fejl.

Hvis den er naaet hertil, er den ikke vaerd at goere mere ved.

Vaer opmaerksom paa at der med meget stor sansynlighed er 3 aars
garanti paa din disk. Henvend dig eventuelt direkte til IBM - vær
forberedt på at snakke engelsk med supportafdelingen.

http://www.storage.ibm.com/hdd/support/sources/tsc.htm#EMEA-English-Other

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn