nyresvigt....
Fra : Sabina Hertzum

Dato : 02-04-02 22:12

jeg smider lige et scenarie på bordet for jer her.... håber der er nogen der
kan hjælpe...

voksen mand... midt i fyrrene... har drukket tæt det meste af livet og er
godt på vej til at ødelægge sin krop...

kan det evt lade sig gøre at en sådan mand kan have ødelagt sin ene nyre så
meget at han ikke vil kunne overleve uden den anden..... men at den anden
stadig kan være velegnet til evt transplantation?

--
knus sabina

Læs mine artikler på www.MandeZonen.dk
Spændende?? Vi kan altid bruge nye skribenter
send os en linie og lad os se hvad vi kan finde ud af.

Fra : Niels

Dato : 03-04-02 00:02

Kære Sabina
Hvis du mener om han kan bruges som nyredonor, og derved undvære sin ene
nyre, skulle ikke normalt være noget problem.
Det er jo normalt leveren det går ud over hvis han har drukket tæt. Men man
vil altid undersøge en donor ordentligt for ikke at bringe ham selv i fare
inden en evt. transplantation kommer på tale.
hilsen Niels

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 03-04-02 07:08

hej niels....

oplysningen skal bruges til et manuskript....
det jeg er ude efter er om man reelt kan ødelægge den ene så meget at den
nærmest ikke fungerer og den anden forbliver intakt, og god nok til
transplantation.... kan du svare mig på det?

Fra : niels

Dato : 03-04-02 18:51

Hej Sabina
Ved alle "medicinske nyresygdomme" vil begge nyre normalt tage skade.
Ellers skal over i noget med nyresten, der kan sidde kun i den ene nyre
eller en eller form for fysik skade (trafikuheld, vold mm).

Hilsen Niels

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 03-04-02 20:48

hej niels.....

først tak for dine svar
lige et opfølgningsspørgsmål....
kan en skade på den ene nyre feks være opstået flere år tidligere og først
blive opdaget ved undersøgelsen der skal afgøre om denne mand kan bruges som
donor?

Fra : niels

Dato : 04-04-02 20:06

Ja, det sker stadig at man tilfældigt opdager at en patient kun har en
fungerende nyre og har haft det i årevis uden at han vidste det.
Hilsen Niels