Tråde i C++
Fra : Morten Klostergaard

Dato : 31-01-01 10:08

Er der nogen af jer der kender noget til det?

Hvor kan jeg få mere info om det?

ISBN, HTTP ja alt kan bruges.

\MK

Fra : Jens Stål

Dato : 31-01-01 10:32

Du kunne prøve at se om du kunne få noget ud af artikler på
http://www.cbuilderzine.com/

Hvis du søger efter 'Thread' på deres Search side skulle du gerne få et par
artikler frem.......

/ Stål

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 31-01-01 13:39

"Jens Stål" <Jens@cue.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://www.cbuilderzine.com/
>
> Hvis du søger efter 'Thread' på deres Search side skulle du gerne få et

Er det kun C++ Builder sprog eller er det "ren" C/C++ ?

\MK

Fra : Jens Stål

Dato : 31-01-01 13:58

Desværre kun Builder, men jeg synes at man kan få lidt ud af det alligevel

/ Jens Stål

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 31-01-01 14:02

Hvilken platform? Der er et api der er implementeret på en del platforme,
det drejer sig om en klasse der hedder pthread, prøv at søge på "pthread og
c++" i en søgemaskine'

JS

Fra : Mogens Hansen

Dato : 31-01-01 21:01

"Morten Klostergaard" <Morten@Klostergaard.dk> wrote in message
> Er der nogen af jer der kender noget til det?

ja

> Hvor kan jeg få mere info om det?

Kig hos Douglas Schmidt http://www.cs.wustl.edu/~schmidt/ under ACE (et
meget portabelt open-source C++ klassebibliotek til tråde, netværk
programmering mv.) og under Patterns & Frameworks og under Online
Publications. Hvis du kører på en nogenlunde udbredt platform, med en
nogenlunde C++ compiler findes ACE til den.
Der er masser af stof af høj kvalitet, men det kan godt være lidt tungt.

Noget af den samme information kan findes i bogen

Pattern-Oriented Software Architecture, Volume 2: Patterns for Concurrent
and Networked Objects
Douglas Schmidt, Michael Stal, Hans Rohnert, Frank Buschmann
ISBN: 0471606952

jeg har kun læst lidt i bogen men kender en del af indholdet fra Doug
Schmidts papirer gennem årene. Det er fantastisk dygtige folk, der har
skrevet den. Den kaldes populært for POSA2.

Det er naturligt også at kigge på POSA1:
Pattern-Oriented Software Architecture, Volume 1: A System of Patterns
Frank Buschmann, Regine Meunier, Hans Rohnert, Peter Sommerlad, Michael
Stal
ISBN: 0471958697

jeg kan ikke præcist huske hvormeget concurrent programmering der er.

En bog der også ofte får god omtale (men som jeg ikke kender) er
Concurrent Programming in Java : Design Principles and Patterns (Java
Series)
Doug Lea
ISBN: 0201695812

Så er der da lidt at gå i gang med :)

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 01-02-01 11:26

Jeg takker for alle jeres svar, og kaster mig igang med det.

\MK

Fra : Troels Thomsen

Dato : 01-02-01 15:32

> Hvor kan jeg få mere info om det?

Under Windows og msvc kan man prøve følgende for at se nogle tråde køre
samtidig.

<don't flame me START>
Dette skal opfattes som en minimalistisk kamikaze løsning med et ukendt
antal potentielle kompatibilitetsproblemer, dead-locks, brud på
kodestandarder, etc.
<don't flame me STOP>

tpt

// THREAD1.CPP
// simpel cout fra flere tråde

#include <windows.h>
#include <process.h> /* _beginthread, _endthread */
#include <iostream.h>

void process1(void* dummy)
{
for( ;; ) // "for - forever "

cout << "Process1 . . ." << endl ;
Sleep(1000) ; // 1000 ms
}
}

void process2(void* dummy)
{
for( int n=0 ;; ++n )

cout << "Process2 : " << n << endl ;
Sleep(600) ; // 600 ms
}
}

void main()
{
_beginthread( process1 , 0, NULL );
_beginthread( process2 , 0, NULL );
cout << "Tråde startet ..." << endl ;

for(;;)
{
cout << "Hovedprogram ..." << endl ;
Sleep(2000) ;
}
}

Fra : Mikkel Gjoel

Dato : 07-02-01 01:43

Morten Klostergaard wrote:

> Er der nogen af jer der kender noget til det?
>
> Hvor kan jeg få mere info om det?

Mit forslag ville være en søgning på pthreads på google :))

Med venlig hilsen
\\Mikkel Gjøl
PS. jaja, lidt sløv svar... :)

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 07-02-01 10:58

"Mikkel Gjoel" <gjoel@nerd.dk> skrev i en meddelelse

> Mit forslag ville være en søgning på pthreads på google :))

Jeps, det var også det jeg gjorde, og fik bid.

\MK

Ps. Men tak for svaret.