Gulerodskage
Fra : Lille mig

Dato : 02-04-02 11:58

Hejsa.
Er her nogen som har en opskrift på en nem fedtfattig gulerodskage som ikke
kræver alverdens mystiske ingredienser?

Hilsen Helle

__________________________________________________________________ Helle
Nielsen ICQ#: 136819802 Current ICQ status: + More ways to contact me i See
more about me:

Fra : Lisbeth Pedersen

Dato : 02-04-02 15:18

Lille mig <helle@jirty.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ca98ea5$0$17324$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hejsa.
> Er her nogen som har en opskrift på en nem fedtfattig gulerodskage som
> [...]

Hej her er en opskrift, jeg ved ikke om du vil kategorisere nogle af disse
ingredienser som mystiske, men her er i hvertilfælde én!

Ingredienser:
200 gram rørsukker
1 dl flydende akaciehonning
1 dl Cheasy A-38
2 hele æg
2 æggehvider
275 gram hvedemel
2 tsk. bagepulver
½ tsk. salt
1 tsk. natron
1 tsk. vanilliesukker
2 tsk. kanel
350 gram revne gulerødder
eventuelt 1 dl rosiner

Tilberedning:
Alle ingredienser blandes godt sammen - eventuelt med røremaskine eller
håndmikser - brug dejkrogene. Hældes i en lille bradepande eller en
springform foret med bagepapir.
Bages i en time ved 175 grader.

VH LKP

Fra : Mae

Dato : 03-04-02 06:10

.....tænkte om der var nogen der lå inde med en fedtfattig udgave???
Dvs. uden så meget sukker, æg og mel??

//Mae

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 03-04-02 08:58

"Mae" <espressopigen@hotmail.com> wrote in message

> ....tænkte om der var nogen der lå inde med en fedtfattig
udgave???
> Dvs. uden så meget sukker, æg og mel??

Der er stort set intet fedt i den opskrift, så mere fedtfattig
finder du den nok ikke, medmindre du udelader æggeblommerne.

Hvis du derimod mener energifattig, så er det en anden snak - men
hvordan du i din vildeste fantasi skulle finde på noget at
erstatte melet med, det fatter jeg ikke - mel light? Man skal
heller ikke blive fanatisk.

Mikkel
--
Mikkel Gybel Jensen, Stud. scient.
http://www.cmrc.dk ; http://www.ku.dk

Fra : Mae

Dato : 03-04-02 21:28

"Mikkel Gybel Jensen" <mgj@tiscali.dk> wrote in message >

> [...]
> hvordan du i din vildeste fantasi skulle finde på noget at
> erstatte melet med, det fatter jeg ikke - mel light? Man skal

.....det havde nu egentlig heller ikke noget med fanatisme at gøre, men det
er jo alment kendt, at mel binder enhver form for væske etc (hvilket gør, at
mange der prøver at formindske sig, undgår mel/og andre unødvendige
kulhydrater) og derfor gør kagen, eller hvad man nu bruger melet til, mere
fedtholdig.
Ligeledes tænkte jeg, om der var nogen der havde prøvet at erstatte sukkeret
med sødemiddel, og hvordan resultater blev af det....

//Mae

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 04-04-02 08:38

> [...]
unødvendige
> kulhydrater) og derfor gør kagen, eller hvad man nu bruger

Hvorfor skulle mel binde fedt i kagen? fedt er ikke en væske...
Mel er tværtimod en god ting, da det får tingene til at fylde
uden at indeholde fedt - ja! mel indeholder en del kulhydrater,
hvorfor nogle undgår det, men jeg har lidt svært ved at se
hvorfor og med hvad man skulle erstatte mel.

Mikkel

Fra : Mae

Dato : 10-04-02 08:36

Ja...det er jo sket før at nogle har brugt knuste tvebakker i stedet for
mel!
Og speltmel er heller ikke så slemt som hvedemel!
Udvid horisonten, Mikkel, det kan være du kan lære noget

//Mae

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 11-04-02 15:08

> Ja...det er jo sket før at nogle har brugt knuste tvebakker i
stedet for
> mel!

.... og hvad skulle forskellen mellem hvedemel og knuste tvebakker
så være?

> Og speltmel er heller ikke så slemt som hvedemel!

Speltmel er hvedemel! og hvorfor skulle det være bedre?

> Udvid horisonten, Mikkel, det kan være du kan lære noget

.... du kendes mg en smule spydig... det forstår jeg egentlig
ikke, men hvis du har anledning til at være mopset, så må du
uendeligt gerne forklare mig hvorfor. Oh iøvrigt, så vil jeg da
sætte stor pris på at få udvidet min horisont - det sker bare
ikke ved at slynge påstande ud, men derimod ved at argumentere og
forklare, hvorfor tingene hænger sammen, som man nu mener, at de
gør.

Mikkel

Fra : Linda Sørensen

Dato : 17-04-02 13:59

I jeres diskussion omkring hvordan kulhydrater feder eller ikke feder,
vil jeg meget gerne komme med en kommentar.

Kulhydrater feder ikke - man kan kun i meget ringe grad omsætte disse
til fedt (jvf Human Ernæring af Gustav Nedergaard) - det er derimod
det man indtager ud over kulhydraterne, der feder. Hvis man må indtage
8000 kJ/dag og man indtager 6000 kJ kulhydrater og 3000 kJ protein og
fedt, er det proteinet og fedtet, der feder - bestemt ikke
kulhydraterne.

Mel binder ikke fedt - det er bare oftest sådan at man indtager fedt i
forbindelse med et måltid med mel - kager, saucer, brød. Det skal igen
understreges, at det bestemt ikke er melet der feder, men fedtet fra
olie og æg!

Man kan selvfølge godt indtage så mange kulhydrater, at kroppen ikke
kan bruge al den energi, der indtages, men hvis man holder sig til de
komplekse kulhydrater (grønt, brød, gryn og mel) vil man skulle spise
rigtig, rigtig meget førend man har indtaget det, som kroppen max kan
omsætte. Hold jer så vidt muligt væk fra de simple (sukker, slik,
sodavand)

Mvh
Linda Sørensen
http://www.gladogslank.dk - din kommende guide til sundhed og livsglæde

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 17-04-02 14:35

"Linda Sørensen" <linda@gladogslank.dk> wrote in message

> Kulhydrater feder ikke - man kan kun i meget ringe grad omsætte
disse
> til fedt (jvf Human Ernæring af Gustav Nedergaard) -

Nu kender jeg ikke den bog du nævner, hvornår er den fra? Men,
tidligere diskussion (bl.a. her på sitet) viser med al
tydelighed, at det er noget man ikke kan blive enige om... Den
seneste forskning fra Panuminstituttet viser at sukker sagtens
kan omdannes til fedt, selvom Arne Astrup fortsat argumenterer
for det modsatte. Så at sige skråsikkert, at det ikke kan lade
sig gøre, det er lidt farligt.

Men, i bund og grund er det vel fuldstændig ligemeget hvor
energien kommer fra, faktum er, at indtager man mere energi end
man forbruger, så tager man på.

> Det skal igen understreges, at det bestemt ikke er melet der
feder, men fedtet fra
> olie og æg!

Ja, det siger du jo...

> [...]
max kan
> omsætte. Hold jer så vidt muligt væk fra de simple (sukker,

Hvorfor? er der mindre energi i komplekse kulhydrater end i
simple kulhydrater? Jeg kan da kun være enig i, at man bør holde
sig fra sukker, dvs. slik o.l. - men det er hovedsageligt ud fra
den betragtning, at hvis man får alt sin energi fra den type mad,
så kniber det med at få tilstrækkeligt med andre næringsstoffer
e.g. vitaminer, mineraler, sporstoffer.

Hvis du har ret i dine påstande, så ville det betyde, at man kan
æde alt det vingummi og cola man har lyst til uden at tage på -
og det ved mange vist, ikke er rigtigt.

Mikkel

Fra : Ole Hedegaard

Dato : 03-04-02 09:06

Hej
Gå hen på dit apotek og spørg efter bogen "kager der smager" den er udgivet
af diabetesforeningen og indeholder masser af opskrifter på fedt- og
sukkerfattige kager der virkelig er lækre og rimeligt sunde...
Jeg kan ikke huske hvad den koster med jeg er ret sikker på at det er under
50 kr... I samme serie er der også en dessertbog, der også er helt
fantastisk god...

Ellers kan man på diabetesforeningens hjemmeside bestille bøgerne...

Mange hilsner fra Tina

Fra : Lisbeth Pedersen

Dato : 03-04-02 16:15

Mae <espressopigen@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:w8wq8.5122$567.376791@news000.worldonline.dk...

> ....tænkte om der var nogen der lå inde med en fedtfattig udgave???
> Dvs. uden så meget sukker, æg og mel??

Den opskrift jeg har opgivet fandt jeg på en slankeside. Bare så du ved det,
men det kan jo godt være den ikke er så fedtfattig, faldt bare lige over den
og tænkte at jeg ville opgive den hvis du nu kunne bruge den. Den er fra
http://www.annelarsen.dk/
VH LKP
ps: det er ikke min side så det er ikke reklame, som jeg ved i er meget imod
*ggggggg*

Fra : Tilte

Dato : 02-04-02 20:17

Ellers er her en anden :

200 gr. rå rørsukker, 2 dl planteolie, 4 æg, 275 gr. hvedemel, 1 tsk.
vanillesukker, 2 tsk. bagepulver. ½ tsk. salt, 1 tsk. natron, 2 tsk. kanel,
400 gr. revne gulerødder, 50 gr. nødder.

Rørsukker og olie piskes godt sammen. Æg tilsættes eet ad gangen, og alt
piskes sammen til det er let og skummende. Mel og krydderier blandes og
røres forsigtigt i. Gulerødder og nødder røres i til sidst.
Dejen hældes i 2 smurte tærteforme (ca. 24 cm. i diameter), og bages ved 175
grader i ca. 45 minutter.

Kagen bør opbevares køligt og kan fryses.

Fra : Iben

Dato : 03-04-02 18:23

Hej Helle,

Her er mit forslag på en lækker og fedtfattig gulerodskage...

Fedtfattig Gulerodskage

2 æg (str. M eller L)
250 g. Farin
500 g. Groftrevet gulerod
325 g. Hvedemel
1 tsk. Bagepulver
2 tsk. Natron
1/2 tsk. Salt
2 tsk. Vanillesukker
3 tsk. Kanel
50 gram kokosmel
21/2 dl. Æblemos (fra glas eller hjemmelavet)

Pisk farin og æg rigtig godt sammen. Rør æblemos og de revne gulerødder i.
Bland de tørre dele, og rør dem i dejen. Kom den i en smurt bradepande (ca.
25 x 35 cm.). Bag kagen på midterste rille i en 190o varm ovn i ca. 40
minutter. Lad den køle af og vend den ud på en rist. Pynt evt. med glasur.
Rosiner er også en rigtig god ting at komme i dejen, mange eller få efter
lyst.

Den er suverent lækker, jeg har fået mange positive kommentarer når jeg har
bagt den til venner og familie...

Iben

Fra : Jeannette

Dato : 24-06-02 11:12

"Lille mig" skrev
> Er her nogen som har en opskrift på en nem fedtfattig gulerodskage som
ikke
> kræver alverdens mystiske ingredienser?

Tjaa, Anne Larsen har en, men jeg har skrevet min egne fedtindholdsrige om:

400 g. revne gulerødder
250 g. sukker
1½ dl. surmælksprodukt ( bare tag det mest fedtfattige)
1 dl. honning
2 æg
½ tsk salt
3 tsk. bagepulver el. natron
1½ tsk. vanille
1 tsk kanel

evt. en håndfuld rosiner.

Pynt evt. med siet flormelis eller glasur.

Du skal såmænd bare blande det hele sammen i en skål og røre det godt sammen
med en grydeske.
Portionen svarer til en springform eller et ildfastfad og skal bage ca. 45
min. ved 180 grader. Husk at mærke efter med en strikkepind.

Alt i alt er det faktisk nemt at undlade fedtstoffet i skærekager og man
skal ikke være så bange for at forsøge sig frem. Jeg skriver selv mine
opskrifter om og mange af dem har jeg taget med og brugt i bageriet, til
stor succes.
Jeg tror, at det handler meget om, som du netop selv skriver at der ikke
skal indgå "alverdens mystiske ingredienser". Så giver man op og det bliver
nemt dyrt og omfattende.
Skriv endelig igen, hvis du har en opskrift, du gerne vil have skrevet om,
så vil jeg gerne forsøge.
Jeg har også sendt denne besked til dig privat.

Nette