Klim 1815-19
Fra : Flemming Holm

Dato : 01-04-02 21:53

Hej Gruppe.
Via Wibergs Præstehistorie og P. Grishauges bog: Gårde og Slægter i
Klim Sogn har jeg læst nogle korte notits om min tip2-oldefar Erik
Lauritsen Gjerløv, som var præst i Klim fra 1815-19. Han fik en ilde
skæbne, så mit spørgsmål går på, om der er nogen, som kender
yderligere til hele hans sag, er der skrevet yderligere og mere
udførlige beretninger end dem jeg henviser til, og er der nogen som er
vidende om eventuelle sagsmapper, som sikkert må findes et sted.
Med venlig hilsen
Flemming H.

Fra : Herluf Nielsen

Dato : 03-04-02 20:42

Flemming Holm skrev i meddelelsen <3ca8c756.12437384@news.cybercity.dk>...
> [...]
>udførlige beretninger end dem jeg henviser til, og er der nogen som er
>vidende om eventuelle sagsmapper, som sikkert må findes et sted.

Flemming H.

Prøv lokalhistorisk arkiv på Fjerritslev Kommunes Bibliotek, Danmarksgade
1,9690 Fjerritslev. Jeg har desværre ikke kunnet finde e-mailadressen.

hilsen Herluf Nielsen

Fra : K. Thidemann

Dato : 04-04-02 11:21

Hej Flemming

Jeg slægtsforsker også i Klim, men har ikke set dit indlæg før. Måske
er du allerede i besidelse af mine nedenstående oplysninger.

Den sidste præst med bopæl i Klim var Erik Lauritsen Gjerløv, der var
præst her i årene 1815-19. Ham gik det ilde, idet han var forfalden
til druk og mishandlede sin hustru. Af den grund blev han først skilt
og fik siden sin afsked. Hustruen bevarede pensionen af kaldet, mens
han døde som fattiglem i Klim. I 1819 flyttede præsten til V. Thorup
og præstegården i Klim blev udstykket.

Endvidere relevante links.

http://www.fjerritslevkomm.dk/
http://home4.inet.tele.dk/petmyrup/
http://www.geocities.com/Heartland/Meadows/4470/
http://www.geocities.com/Heartland/Meadows/1025/

Mvh
Ketty Thidemann
Slægtsforsker i de fleste sogne i Øster- og Vester hanherred.

Fra : Karl Schlichter

Dato : 04-04-02 11:34

"Flemming Holm" <foerby@vip.cybercity> wrote in message

> [...]
> udførlige beretninger end dem jeg henviser til, og er der nogen som er
> vidende om eventuelle sagsmapper, som sikkert må findes et sted.

Flemming H.

Der står 3 linier her om præsten, mendet er sikkert det samme
som i Præstehistorien

http://www.geocities.com/Heartland/Meadows/4470/klim48.htm

Venlig hilsen

Karl Schlichter