Mine hund ødelægger alt mens jeg er på arb~
Fra : Tina Christiansen

Dato : 31-03-02 22:20

Hejsa alle og god Påske

Jeg skriver i håb om at der er nogen der kan hjælpe os. Vi har en dejlig
hvid schæferhvalp (han) på snart 10 måneder. Det er en dejlig hund som vi er
uendelige glade for og han har et utroligt dejligt sind. Men desværre
ødelægger han rigtig mange ting når vi er på arbejde. Der er stort set alt
hvad han kan komme i nærheden af og det er efterhånden blevet et kæmpe
problem, da det er meget svært ikke at skælde ud når man kommer hjem og ser
alle ens planter bidt og flået totalt i stykker, eller at han har ædt
alt verdens køkkenredskaber osv. Vi har i en 3 ugers periode prøvet at give
han mundkurv på
mens vi ikke var hjemme i håb om at det kunne afhjælpe problemet, men han er
bare gået over til at bruge hans poter, og vælter alt på gulvet for så at
kradse i det og rive det fra hinanden. Da dette er vores første hund har vi
ikke så mange erfaringer og er efterhånden løbet tør for gode ideer.

Jeg skulle mene at han har det godt han bliver luftet godt hver dag (vi går
6-7 km) om dagen og laver nogle hundeinteressante ting med ham.

Jeg håber at der er nogen af jer der har nogle gode råd, for det er jo synd
for hunden , der må jo være et eller andet der gør at han reagere som han
gør. Det skal lige siges at det har ikke altid været sådan, som helt lille
hvalp og indtil ca. 3-4 md lavede han ikke alle disse ulykker.

På forhånd tak for hjælpen

Med venlig hilsen

Tina Christiansen
__________________________________________________________________ Tina
Christiansen ICQ#: 68648965 Current ICQ status: + More ways to contact me i
See more about me:

Fra : Pwh

Dato : 01-04-02 10:02

Jeg er selv igang med at få teorien på plads inden jeg får
min første hund. Jeg har i den forbindelse lige læst en bog
af 'Roger Abrantes' den hedder 'Hunden alene hjemme'
Han skulle værer ekspert på området og jeg syntes at
bogen var fyldt med gode tips og øvelser.
Bogen kan bestilles over nettet og koster ca 80 kr.

P.S
din fidus med mundkurv hele dagen tangerer
dyrermishandling i mine ører. >

Mvh Jens

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 01-04-02 19:07

On Mon, 1 Apr 2002 11:02:26 +0200, "Pwh"
<deterikkegodtatvide@.get2net> wrotd:

> [...]
>Bogen kan bestilles over nettet og koster ca 80 kr.
>
>P.S
>din fidus med mundkurv hele dagen tangerer

Mundkurv lyder slemt men man kan få nogle de godt kan drikke fra og
det er bare en vanesag for hunden ! ligesom at gå med halsbånd eller
ligende

Men man skulle måske prøve nogle andre ting før man giver den mundkurv
på , for ved at gøre det løser man jo ikke dens problem , kun ejerens
problem !

Min hund gnavede også i forskellige ting da han var lille , men så lod
jeg en radio køre hele dagen , så lægger han ikke så meget mærke til
alle de lyde der kommer udefra , og dermed sover han længere og bedre
og er ikke nervøs og bidder aldrig noget itu mere prøv det

Fra : Doggy

Dato : 01-04-02 10:31

Hej Tina

Alene hjemme problemer er meget udbredt. Ca hver 5. hund har problemer med
at være alene hjemme.

I de fleste tilfælde skyldes problemerne en blanding af angst og
understimulering. Hunden er et flokdyr og bryder sig ikke om at være alene.
Den øsker at blive genforenet med dens flok (familien) og når det ikke kan
lade sig gøre bliver den frustreret,rastløs,den bliver mere opmærksom på
lyde og den begynder at undersøge ting og ødelægge dem.Det skyldes at den er
frustreret og ikke fordi den vil "straffe" sin ejer.
Den kan også begynde at hyle for at komme i kontakt med sin familie.

Prøv følgende :

Skæld endelig ikke hunden ud, når du kommer hjem og ser den har ødelagt
noget. Den forstår ikke din vrede.En hund kan ikke føle dårlig samvittighed,
selvom det kan se sådan ud når den kryber sammen, når den bliver skældt
ud.Den prøver at formilde dig.Du risikerer at hunden bliver endnu mere utryg
og usikker hvis du skælder den ud for noget den ikke forstår.

Når du forlader hunden, så gør det stille og roligt. Ikke noget med at tale
trøstende til hunden,så bekræfter du den bare i,at det er forfærdeligt at du
forlader den.

Det samme når du kommer hjem.Ignorer hunden de første 5 min.Så tager du
kontakt til hunden.De store velkomstscener bekræftiger hunden i, at det er
vældigt slemt at være alene.

Du må ikke aktivere hunden voldsomt lige inden du forlader den. Hunden skal
have tid til at falde til ro inden du går. Gerne en halv times tid.

Lad ikke hunden følge dig rundt i huset hele tiden. få den til at lægge sig
roligt feks. i køkkenet, når du er i stuen. På den måde lærer hunden, at det
ikke er farligt,at være på afstand af dig.

Som du jo også har erfaret, hjælper det ikke en døjt at give hunden mundkurv
på. Det fjerner kun hundens mulighed for at bide i ting, men det fjerner
selvfølgelig ikke hundens angst og frustration ved at være alene hjemme.

Afvis hunden venligt og bestemt, hvis den tigger om opmærksomhed.Det skal
være dig der tager initiativet til beskæftigelse.Men selvfølgelig skal
hunden aktiveres og beskæftiges når du er hjemme.

Hunden skal jo også trænes til at være alene hjemme.Det skal gøres
gradvist.Gør alle de ting som du plejer at gøre før du går.Forlad ikke
hunden og tag roligt dit overtøj af igen.
Dette gentages lige indtil hunden ike reagere ved at blive urolig.
Så forlader du hunden få minutter,flere gange om dagen.Gå ikke så hurtigt
frem at hunden begynder at hyle.Gå langsomt frem og øg tiden du er væk fra
hunden..

Det er et stykke arbejde at vænne hunden til at være alene, men der er ingen
lette genveje.

Held og lykke med arbejdet.

Hilsen

Merete

Fra : Coppi

Dato : 01-04-02 11:38

Hej Tina.

Færst, den med mundkurven er dog en grusom ide,heldigvis virkede den ikke.

Nu er det jo forår, så hvorfor ikke lave en hundegård,så kan vapsen jo gå
ude og opleve noget mens I er afsted.

Og vær konsekvent, der ud hver gang I ikke er hjemme.
Mange gange accelererer den slags ødelæggermani fordi, du bliver sur og
irriteret hver gang du kommer hjem, selv om man godt ved man ikke må blive
gal er det svært helt at skjule det, og jeg er sikker på at hunden kan mærke
det. Jeg tror det skaber skår i forholdet til hunden og så bliver problemet
endnu værre.

Hvis du ikke har mulighed fopr hundegård kan du måske i en periode lukke
hunden et sted hen i huset, hvor skaden ikke så stor, hvis noget bliver
ødelagt.
Det er min erfaring, at problemet så løser sig selv, efter en tid.

coppi

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-04-02 09:09

> [...]
> gør. Det skal lige siges at det har ikke altid været sådan, som helt lille
> hvalp og indtil ca. 3-4 md lavede han ikke alle disse ulykker.

Hvor meget plads har hunden ?

Vores flatcoated ret. ødelagde også en masse, og den havde
stue+entre+køkken.

Så indskrænkede vi pladsen til kun entre og så stoppede det fuldstændig fra
dag til dag.
Vores hunds opdrætter sagde at den var utryg på at skulle "overvåde" al den
plads. Den
fladt mere til ro da den "kun" skulle passe på entrén.

Hvis I har mulighed for det så prøv det.

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : Nina El Falaki

Dato : 02-04-02 19:26

Nogle hunde ødelægger, hvis de har for lidt plads.

Så har din hund meget plads så indskrænk pladsen. Har den kun lidt plads så
udvid pladsen.

Du skal dog stadig træne alene hjemme med den

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> skrev i en
meddelelse news:3ca96723$0$76850$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Kjeld Lilholm

Dato : 02-04-02 01:59

Hej.
Jeg har nu haft Rotte i 6 år. Min anden rotte fik jeg for et år siden. De er
begge tæver. Jeg har trænet med den store siden jeg fik hende, og den lille
har jeg så valgt at lade være hvalp indtil 1 års alderen - hvilket hun
bliver den 10 april. Så skal der oxo trænes.
For trænes det skal de. Uanset om det er tøser eller drenge - eller
tøsedrenge for den sags skyld.
Og det tager tid. Meget tid. Og det er uanset vejret. Hunden har jo pels på
så den er ligeglad.
Sommer og vinter.forår og efterår. Men mht. kønnet så har jeg nu haft 2
damer. Men den næste skal være en han. Det er set i lyset af at man har
nemmere ved at komme langt i konk. med en han end en tæve. De er noget
blødere i sindet de damer. Der er selvfølgelig nogle af dem der har
"nosser" - undskyld sproget - men det hører ikke til hverdagskosten.
Som førstegangs hundeejer er det nok et godt valg at tage en tæve. Og så med
den opbygge den erfaring der trods alt kræves for at tumle en 50 kg stor
hund der måske en gang imellem skal prøve dig af. Og for din og din hunds
skyld. Træn træn og atter træn. Ikke nødvendigvis for at vinde konkurrencer,
men for at give din hund nogle udfordringer.
Lilholm