Hasselback kartofler - lavet i forvejen?
Fra : Anne Lise Kirk Jense~

Dato : 01-04-02 07:21

Kan man det?
Har I nogle erfaringer?

Kunne man eventuelt "snitte kartoflerne til", og så koge dem i 3-4 minutter,
køle dem ned - og gemme dem indtil man skal bruge dem?

Nogen forslag/erfaringer?

mvh
anne lise

Fra : Bettina Madsen

Dato : 01-04-02 08:21

> Kunne man eventuelt "snitte kartoflerne til", og så koge dem i 3-4
minutter,
> køle dem ned - og gemme dem indtil man skal bruge dem?

Jeg ville skrælle kartoflerne i forvejen, skære dem for og derefter komme
dem i en pose på køl/eller komme dem i en gryde med vand. Jeg ville ikke
koge dem inden.
Sørg for at tørre dem godt hvis du kommer dem i vand.

Bettina

Fra : Rune Zedeler

Dato : 12-04-02 18:33

Bettina Madsen wrote:

> Jeg ville skrælle kartoflerne i forvejen,

Man skræller da ikke hasselbachkartofler...???

-Rune

Fra : Lars

Dato : 12-04-02 21:05

"Rune Zedeler" skrev:
> Man skræller da ikke hasselbachkartofler...???

En udbredt variant er: Skrællet, skiveskåret, penslet med olivenolie, og
krydret med salt og peber.

- Lars

Fra : Rune Zedeler

Dato : 12-04-02 21:36

Lars wrote:

> En udbredt variant er: Skrællet, skiveskåret, penslet med olivenolie, og
> krydret med salt og peber.

Vel ikke skiveskåret helt igennem...?
Trækker de sig overhovedet "rigtigt" sammen i toppen hvis man tager
skrællen af? Well, det må jeg prøve ved lejlighed...

-Rune

Fra : Lars

Dato : 12-04-02 22:21

"Rune Zedeler" skrev:

> Vel ikke skiveskåret helt igennem...?

Nej, selvfølgelig ikke

> Trækker de sig overhovedet "rigtigt" sammen
> i toppen hvis man tager skrællen af?

Nej, de åbner de sig istedet en smule så det "brune sprøde" går nogle
millimeter længere ned i kartoflerne. Mums :)

- Lars

Fra : K.G.

Dato : 13-04-02 08:38

Rune Zedeler skriver ....

> Man skræller da ikke hasselbachkartofler...???

Originale Hasselbachkartofler bliver da skrællet - ellers bliver
de da underlige at se på ...

De er netop kendt for dreres gyldne og spøde skær - det er da
en dødssynd ikke at skrælle en Hasselbachkartofler.

Rune jeg må tage dit spørgsmål som en Joke eller også er der noget
du har misforstået ...

Med venlig hilsen
K.G.

Fra : sune vuorela

Dato : 13-04-02 11:20

On Fri, 12 Apr 2002 19:33:01 +0200, Rune Zedeler <rune@zedeler.dk>
wrote:

>Man skræller da ikke hasselbachkartofler...???

jeg gør - og har aldrig prøvet andet !

Fra : Jan Boegh

Dato : 13-04-02 16:24

"sune vuorela" <nospam@vuorela.dk> wrote in message