lnk2001
Fra : Thomas Sejr Jensen

Dato : 30-01-01 20:09

Dav!

Jeg bruger Visual studio 6.0 Enterprise og har lavet en simpel klasse (både
..h og .cpp filerne) med et par attributter og nogle funktioner.
Når jeg kompilerer får jeg følgende fejl:
LIBCD.lib(crt0.obj) : error LNK2001: unresolved external symbol _main
Debug/cpr.exe : fatal error LNK1120: 1 unresolved externals

Hvis jeg så laver atter en .cpp-fil hvor der er en main() funktion
kompilerer det hele uden problemer, er der en der har en forklaring på det?
På forhånd tak!

Thomas Sejr Jensen
Thomassj@worldonline.dk
www.worldonline.dk/~thomassj

Fra : klaus hebsgaard

Dato : 31-01-01 09:30

Når man får en unresolved external symbol, er det som regel fordi, der et
eller andet sted er deklareret en funktion, der ikke er implementeret mogen
steder.
Så et eller andet sted har du givet din kompiler en forhåbning om, at der
ville komme en main() funktion, men har aldrig lavet den.

/Klaus Hebsgaard

Fra : Thomas Sejr Jensen

Dato : 31-01-01 19:56

Hvordan giver man compileren forhåbninger om det?

Fra : Mogens Hansen

Dato : 31-01-01 22:02

> Hvordan giver man compileren forhåbninger om det?

Fordi du prøver på at lave et program (en EXE fil).
Ethvert C og C++ program skal have en main funktion.
Fra C++ Standarden §3.6:
"A program shall contain a global function called main, which is the
designated start of the program."

For Windows programmer kan man ofte se funktionen "WinMain" være entry
funktion i stedet for "main"

Et 32 bit Windows DLL (hvilket ligger udenfor hvad C g C++ beskæftiger sig
med, men inden for f.eks. Visual C++ område) har ikke en "main" funktion,
men i stedet en "DllEntryPoint"

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Thomas Sejr Jensen

Dato : 01-02-01 22:32

Selvfølgelig... Det er egentlig logisk. Tak for det!