Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Vurdering af panoram-tur
Fra : Henrik Lynge

Dato : 29-03-02 22:32

Jeg er igang med at udarbejde et koncept for en panorama tur, og ville gerne
have feedback omkring funktionalitet i forskellige browsere og på
forskellige platforme.

http://www.panoram.subnet.dk/alb3/index.html

Turen er baseret på Java, så alle skulle have en chance for at være med.

Skriv venligst en lille kommentar......

Med venlig hilsen

Henrik

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 30-03-02 00:28

Henrik Lynge wrote:

> [...]
>
> http://www.panoram.subnet.dk/alb3/index.html
>
> Turen er baseret på Java, så alle skulle have en chance for at være

Jeg har prøvet med Netscape Communicator, Internet Explorer og Mozilla
til MacOS, og har fået fejlmeddellelser i alle tre browsere.

Det er en kendt sag, at krigen imellem M$ og SUN har udartet sig derhen,
hvor M$ bevidst saboterer alle standarderne i JAVA, så hvis appletten er
lavet med noget M$-software, så er det nok årsagen.

Hvis du vil noget seriøst med panoramaer, så prøv at ta' et kik på
QuickTime, det spiller i de fleste browsere, og så får du endda lidt
flere funktioner i tilgift, du kan lave billeder, hvor brugerne kan
panorere vertikalt og horizontalt, de kan også laves så der kan zoom'es
ind på detaljer, og der kan knyttes lyde til udvalgte dele af billedet.

Du kan finde en masse info på http://www.panoguide.com

Fra : Peter Loumann

Dato : 30-03-02 00:38

Sat, 30 Mar 2002 00:27:43 +0100, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
>hvor M$ bevidst saboterer alle standarderne i JAVA, så hvis appletten er
>lavet med noget M$-software, så er det nok årsagen.

Nå! Den kører fint i Opera 6.01 med sun java 1.4.

pl

Fra : Henrik Lynge

Dato : 30-03-02 07:56

Kære Niels
Det ville være dejligt hvis du ville være lidt mere konkret omkring
fejlmeddelseser i browserne.

Har du prøvet at klikke på en af de røde prikker til højre og se om der sker
et skifte i panoramaet..

Har du prøvet at klikke på + og - eller o og se om der sker noget......

Jeg er ikke enig med dig omkring valg af viewer. Det er korrekt at Quicktime
kører på næsten alle browsere når først brugeren
har downloadet den og installeret den. (kræver et quicktime produkt og det
er ikke alle der har det....)
Og så kan man ikke lave der interaktion jeg har gennemført i quicktime.
Al kommunikation sker indenfor appleten, og det er derfor yderst interresant
hvad det er for fejl, og om det kun er på Mac Os.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 30-03-02 10:55

Henrik Lynge wrote:

> [...]
> der sker et skifte i panoramaet..
>
> Har du prøvet at klikke på + og - eller o og se om der sker noget......

Så langt kommer det slet ikke, jeg får kun et hvidt vindue, der er delt
af en vandret scrolbar, i den nederste halvdel er der en tekst.

Fra : Bjarne Kjær

Dato : 30-03-02 10:38

Jeg får heller ingen ting
Netscape 6.2.1
Windows XP
Fejlmedd: Applet ptviewer notinited

Bjarne

Fra : Henrik Lynge

Dato : 30-03-02 10:54

Hej Bjarne
lige et spørgsmål....har du Sun Jave engine version 2 installeret, og har du
problemer generelt med afvikling af JAVA ???

Fra : Bjarne Kjær

Dato : 30-03-02 16:34

Hej Henrik

Nej jeg havde kun Java v. 1.3.1 kørende, nu har jeg installeret v.2
sammen med Netscape 6.2.2 og nu kører det.

Til spørgsmål 2, nej jeg havde normalt ikke problemmer med Java
afvikling med 1.3.1

Bjarne

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 31-03-02 01:20

Henrik Lynge wrote:

> Hej Bjarne
> lige et spørgsmål....har du Sun Jave engine version 2 installeret,
> og har du problemer generelt med afvikling af JAVA ???

Hvis man vil noget seriøst med Internettet, så skal man nok ikke satse
på at udvikle til de nyeste versioner af client-side software, det
resulterer kun i at man taber en masse brugere.

Man skal hele tiden tænke på, at det kun er lille procentdel af nettets
mange millioner af brugerne, som har nyere hardware, og de nyeste
versioner af browsere og plug-in's installeret.

Det handler om at finde den største og breddeste fællesnæner, og det kan
godt ske at man så må gi' afkald på et par smate funktioner, men hellere
det end at der er nogle brugere som ikke kan få sitet til at fungere.

Jeg er godt klar over, at der publiceres specielle sider, hvor
web-udviklerne lancerer alle de nyeste - nye trick og funktioner, og at
disse sites ikke behøver at tage hensyn til de bredde masser.

Og det kan da godt være, at dit site er af sidstnævnte slags, men så har
du henvendt dig i den forkerte gruppe, det havde muligvis passet bedre i news:dk.edb.internet.webdesign.clientside

Fra : Lene Baarts

Dato : 31-03-02 12:44

"Niels Ebbesen" skrev
> Man skal hele tiden tænke på, at det kun er lille procentdel af nettets
> mange millioner af brugerne, som har nyere hardware, og de nyeste
> versioner af browsere og plug-in's installeret.

Men mon ikke mange af læserne her har nyere hardware, da de arbejder med
store programmer og det kræver en hel del af pc'en at arbejde med billeder
(min er i øvrigt 1,5 år gammel og klarer det fint)??

> Det handler om at finde den største og breddeste fællesnæner, og det kan
> godt ske at man så må gi' afkald på et par smate funktioner, men hellere
> det end at der er nogle brugere som ikke kan få sitet til at fungere.

Så ville udviklingen jo stå stille her
I sidste ende kommer det vel an på hvem målgruppen er.

Og vi ville være gået glip af denne ret flotte og meget inspirerende
panoramaoplevelse.

Det er da en utrolig god måde at vise et billede på - meget mere spændende
end de fleste panoramaer jeg har set på nettet indtil nu!
Jeg synes du skulle se at få din browser til at virke så du kan se det
Mange hilsner
Lene Baarts

Fra : Mark Andreas Christe~

Dato : 30-03-02 11:45

"Henrik Lynge" <lynge@post9.tele.dk> wrote in message

> Skriv venligst en lille kommentar......

Virker fint her.

Jeg synes at det er meget flot lavet, man får et meget godt overblik af
kortet - Godt tænkt!
Det er smart at man kan flytte kameraet ved at bevæge musen i den retning,
kan noget lign. laves med zoomen?

Så alt i alt må jeg sige, at det søreme ser fedt ud, bare det var mig der
kunne programmere så godt

Med venlig hilsen Mark Andreas Christensen

Fra : Lene Baarts

Dato : 30-03-02 12:17

"Mark Andreas Christensen" skrev > > Skriv venligst en lille kommentar......

> Virker fint her.

Også her (Internet Explorer 5.5)

> Så alt i alt må jeg sige, at det søreme ser fedt ud

Helt enig - er det taget med E10?

Mange hilsner
Lene Baarts

Fra : Henrik Lynge

Dato : 30-03-02 12:47

Hej Lene
Så mødes vi igen....
Det er korrekt at disse optagelser er taget med mit Olympus E10, men jeg her
ikke koncentreret mig specielt omkring den fotografiske kvalitet, men
derimod om funktionaliteten i præsentationen.

Jeg har siden vi mailede sammen sidst lavet et lille program du måske kan
bruge hvis du benytter dig af RAW formatet fra Olympus.
Jeg bruger det selv ved protræt optagelser og hvis kvaliteten af optagelsen
er vigtig.

Det virker ved at det er muligt at lave thumbnails der er større end den
der ligger i RAW-formatet, så man kan vurdere de enkelte billeder før man
begynder at bearbejde RAW-billederne

Jeg har lagt programmet ud som free-ware på adressen
http://www.e10.subnet.dk

Håber at du har det godt, og at dit arbejde med planterne er dejligt i denne
årstid.

Ps. fik du købt din Image - bank, og hvordan syntes du den virker.

Fra : Lene Baarts

Dato : 30-03-02 14:24

Hej Henrik,
"Henrik Lynge" skrev
> [...]
> ikke koncentreret mig specielt omkring den fotografiske kvalitet, men
> derimod om funktionaliteten i præsentationen.

Vil du afsløre hvordan du lavede denne serie?

> Jeg har lagt programmet ud som free-ware på adressen
> http://www.e10.subnet.dk

Det lyder godt, tak skal du ha'

> Håber at du har det godt, og at dit arbejde med planterne er dejligt i
denne
> årstid.

Jeps, er i fuld gang derude - det er bare superdejligt i det her vejr (men
så får jeg ikke fotograferet så meget)!!

> Ps. fik du købt din Image - bank, og hvordan syntes du den virker.

Ja, jeg købte den på Oly-de's sidste Usertreffen i Düsseldorf - den virker
perfekt, og jeg bruger den stort set hele tiden. Et ekstra plus er det akku
(2000mAh) som følger med, det kan erstatte ca. 3 sæt GP1800 mAh akkus til
E10'eren. Jeg har købt et ekstra og har ikke haft nogen problemer med
strømforsyningen siden
ImageTank'en er i øvrigt faldet en hel del i pris!
Mange hilsner
Lene

Fra : Henrik Lynge

Dato : 30-03-02 14:56

Denne serie af billeder har jeg optaget ved at anvende en
wide-vinkel adapter (WCON 08B) på min Olympus E10.

der er optaget 12 billeder i en cirkel med 30 grader mellem hver optagelse.
For at få optagelsen i lod (så horisonten er vandret hele vejen rundt) har
jeg benyttet
et Manfrotto stativ og panoramahoved....Specialhoved til at optage Panorama
optagelse.

Herefter er billederne sat sammen til et langt billede som du kan se på:
http://www.panoram.subnet.dk/alb3/pix/alb4.jpg

Billederne er samlet ved at benytte et program der hedder PT-Tools, men der
findes andre der er lidt nemmere at gå til.
Fordelen ved PT-Tools er at man har meget præcist styr over hvordan
kombinationen af billederne sker....

Med venlig hilsen

Henrik Lynge..

Fra : Lene Baarts

Dato : 30-03-02 21:39

"Henrik Lynge" skrev
> Denne serie af billeder har jeg optaget ved at anvende...

Tak for den udførlige beskrivelse. Du burde næsten lægge et link til
billedet på Oly-e.de til de mange E10 fans.

Mange hilsner
Lene Baarts

Fra : Pico

Dato : 30-03-02 15:21

Virker perfekt i EI 6 med Microsoft VM under XP.
Pico

Fra : emj

Dato : 30-03-02 17:44

Henrik Lynge skrev i
<3ca4df67$0$72035$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

>http://www.panoram.subnet.dk/alb3/index.html
>
>Turen er baseret på Java, så alle skulle have en chance for at være med.
>
>Skriv venligst en lille kommentar......

Det kører perfekt i MSIE 6. Alt virker som det skal.
Hlsen emj

Fra : Peter Sørensen

Dato : 31-03-02 13:17

In article <4pqbau8q915lseou96usf74thp8m09p889@4ax.com>,
emj@mail1.stofanet.dk says...
> Henrik Lynge skrev i

> Det kører perfekt i MSIE 6. Alt virker som det skal.
> Hlsen emj

Virker også perfekt med Win2k/IE5.5

-Men, kunne du ikke ændre farven på de røde klatter på oversigts kortet
til f.eks. hvid. De er ret svære at se på den grønne baggrund. (ok, jeg
er vist nok også rød/grøn farveblind, men det er jeg jo nok ikke ene om
i verden...)

--
Peter Sørensen
nwc@europe.com

The solution to many problems lies in having somebody else do the work.
[Andrew S. Tanenbaum]

Fra : Jens Jensen

Dato : 31-03-02 09:11

Virker fint på min Win2000 og IE 6.0

Jens

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 31-03-02 10:25

"Jens Jensen" <nogen@microsoft.com> wrote:

Hej Jens - du skal lige vide, at det er ulovligt at bruge andres
domaine-navne i fake e-mail adresser.

FUT: news:dk.admin.netmisbrug

Fra : Jens Jensen

Dato : 31-03-02 11:08

> [...]
>
> FUT: news:dk.admin.netmisbrug
>
> --
> | Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen |

Dejligt at se der er folk som check'er alle indlægs egenskaber!!
Er rettet nu.......

PS: Har du fået din browser til virke, så du kan se Henriks flotte
panoramer??

Jens

Fra : Brian Jensen

Dato : 31-03-02 12:54

On Sun, 31 Mar 2002 12:07:36 +0200, "Jens Jensen"
<jensolejensen@get2net.dk> wrote:

>Dejligt at se der er folk som check'er alle indlægs egenskaber!!
>Er rettet nu.......

Hvis du også gjorde det, behøvede du ikke at sende det samme indlæg 2
gange i træk til nyhedsgruppen dk.admin.netmisbrug !

Når der skrives FUT i et indlæg betyder det Follow Up To, hvilket vil
sige, at såfremt man svarer på indlægget, havner ens svar i en anden
gruppe (i dette tilfælde d.a.netmisbrug)
_med_mindre_at_man_aktivt_forhindrer_dette_
endnu er forudsætning er naturligvis at FUT-afsenderen har sat
headeren korrekt.

FUT til dk.admin.netikette
--
Mvh Brian Jensen

Fra : Jens Jensen

Dato : 31-03-02 13:31

"Brian Jensen" <brian.nospam@jensen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> _med_mindre_at_man_aktivt_forhindrer_dette_
> endnu er forudsætning er naturligvis at FUT-afsenderen har sat

Keder du dig? Mit forrige indlæg viser klart og tydeligt at jeg fandt ud af
at sende indlægget til denne gruppe.......

Jens

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 01-04-02 00:56

Jens Jensen wrote:

> Dejligt at se der er folk som check'er alle indlægs egenskaber!!
> Er rettet nu.......

Ja ikke - og det var da meget heldigt, at det ikke var ejerne af
domainet, der opdagde dit misbrug, og jeg kan kun sige, at hvis nogen på
tilsvarende måde misbrugte et af mine domaine-navne, så ville jeg
øjeblikkelig indgi en politianmeldelse.

> PS: Har du fået din browser til virke, så du kan se Henriks flotte
> panoramer??

Jeg kan sagtens se Henrik's panorama-site, som web-udvikler er det et
must at ha' testmaskiner med Windows, MacOS, Linux og hele arsenalet af
browsere installeret, og jeg var bare så venlig at oplyse, at det ikke
spillede med nogle browsere/operativsystemer.