Airport som DHCP-server for PC og Mac?
Fra : Steen Villumsen

Dato : 28-03-02 11:06

Juhuuu! Endelig på ADSL, damn det er rart ikke at have tælleren kørende
i baghovedet når man 'er på', og en firdobling af hastigheden er heller
ikke at kimse af.

Jeg får pt. 2 dynamiske IP-adresser fra TeleDK, men overvejer istedet at
få én fast IP, jeg er dog ikke sikker på jeg får den funktionalitet jeg
eftersøger.
Sagen er den at jeg har 1 Win98 maskine, 1 iMac og en PB G4 + en airport
basestation. Jeg forestillede mig så at jeg ville lade min Airport
'modtage' den faste IP, og derefter fungere som DHCP-server for de andre
maskiner - men kan det lade sig gøre?

På forhånd tak for hjælpen,

Steen Villumsen

email: steen[at]teglvang[dot]dk

Fra : Morten Reippuert

Dato : 28-03-02 11:48

Steen Villumsen <steen@villumsen.com> wrote:

> [...]
> basestation. Jeg forestillede mig så at jeg ville lade min Airport
> 'modtage' den faste IP, og derefter fungere som DHCP-server for de andre

Ja, det er er helt problemfrit, og jeg vil helt klart anbefale dig
løsningen med den faste IP, når du allerede har en udemærket
hardwarerouter i form af din Airport Base.

Du kan envidere forwarde porte til flere maskiner, eks. iMac'en svare på
port 80 (web) og PC'en på port 21 osv.

Det kræver dog at du tildeler dine maskiner på LAN faste IP numre. eks.
ved at ruteren får 10.0.0.1 og dine øvrige maskiner får 10.0.0.2,
10.0.0.3 og 10.0.0.4 på LAN siden. Så slipper du også for at LAN trafik
ryger over internettet (og vindåsen vil starte betydeligt hurtigere, når
den ikke skal lede efter en DHCP server)

Bare husk at alle maskinerne på LAN skal have samme broadcast adresse
eks. 255.255.255.0 og at routeradressen på alle tre computere skal være
10.0.0.1.

NB - har du ikke brugt airport basen som router for alle maskinene, da
du sad på modem?

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-03-02 11:59

spam@reippuert.dk (Morten Reippuert) writes:

> Ja, det er er helt problemfrit, og jeg vil helt klart anbefale dig
> løsningen med den faste IP, når du allerede har en udemærket
> hardwarerouter i form af din Airport Base.

Jeg er blevet bedt om at undersøge markedet for netop sådan en
hardwarerouter, hvor vi har behov for at kunne konfigurere hvor
indgående porte skal hen. Altså en ADSL. Indgående porte er
formentlig 22, 25, 80 og 443. Vi har cirka 8 maskiner bag indgangen.

Hvis en Airport kunne løse dette problem, har jeg en rigtig god grund
til at gå trådløs på pinden, så..øh. Er der nogen der har erfaringer
med dette?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : macsteen

Dato : 28-03-02 15:17

in article kkeli5x8jo.fsf@mimer.null.dk, Thorbjørn Ravn Andersen at
ravn@mac.com wrote on 28.03.2002 11:59:

> [...]
>
> Hvis en Airport kunne løse dette problem, har jeg en rigtig god grund
> til at gå trådløs på pinden, så..øh. Er der nogen der har erfaringer

De fleste router-baserede ADSL-løsninger har den funktionalitet (PAT og
DHCP). Der skal desværre ikke nødvendigvis en Airport til ;-}

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 29-03-02 10:40

macsteen <macsteen.remove@yahoo.com> writes:

> De fleste router-baserede ADSL-løsninger har den funktionalitet (PAT og
> DHCP). Der skal desværre ikke nødvendigvis en Airport til ;-}

Vores ADSL-loesning har svjv ikke en saadan.

Lige nu staar der en bedaget Linuxmaskine og toeffer. Den vil vi
egentlig gerne af med, og hvis en AirPort kan goere det, _og_ give
MacLaegerne en traadloes, saa er alle jo glade.

Jeg ved bare ikke noget om det.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-03-02 12:27

Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote in

> [...]
> egentlig gerne af med, og hvis en AirPort kan goere det, _og_ give
> MacLaegerne en traadloes, saa er alle jo glade.

Jeg har søgt asyl her i påsken, men når jeg tirsdag kommer tilbage til
staden, vil jeg tjekke min Base som pt. er udlånt til en ven. Jeg er
dog ret sikker på at det lader sig gøre. Jeg kiggede så sent som
torsdag, da jeg satte Basen op på hans ADSL/VPN løsning.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 02-04-02 08:57

> Jeg har søgt asyl her i påsken, men når jeg tirsdag kommer tilbage til
> staden, vil jeg tjekke min Base som pt. er udlånt til en ven.

det lader sig gøre

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : macsteen

Dato : 30-03-02 15:19

in article kkzo0raf0u.fsf@mimer.null.dk, Thorbjoern Ravn Andersen at
ravn@mac.com wrote on 29.03.2002 10:40:

> [...]
> egentlig gerne af med, og hvis en AirPort kan goere det, _og_ give
> MacLaegerne en traadloes, saa er alle jo glade.

En Airport2 *kan* køre DHCP og PAT.
Er der en router på din ADSL - i givet fald hvilken?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-03-02 21:29

macsteen <macsteen.remove@yahoo.com> writes:

> En Airport2 *kan* køre DHCP og PAT.
> Er der en router på din ADSL - i givet fald hvilken?

Ikke så vidt jeg ved. Det er en eller andet ældre TDC-løsning.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Steen Villumsen

Dato : 28-03-02 21:19

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
> 10.0.0.1.
>
> NB - har du ikke brugt airport basen som router for alle maskinene, da

Tak for svaret, jeg er på vej til fast IP.

Jeg har ikke tidligere brugt Airport-basen fordi jeg har være koblet op
via ISDN...

/Steen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-03-02 12:28

steen@villumsen.com (Steen Villumsen) wrote in

> Jeg har ikke tidligere brugt Airport-basen fordi jeg har være
> koblet op via ISDN...

Du kunne såmænd godt have brugt Airport basen som router af den grund
Det er et ganske fleksibelt produkt Apple i sin tid fik lavet

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen