stofa's NAT timeout
Fra : Erwin Lansing

Dato : 30-01-01 14:52

Stofa's NAT-server kører med en timeout på omkring 5 min. Dvs. at
permanente forbindelser, som f.eks. ssh, timer ud når man ikke laver
noget i den shell. Det gør det f.eks. umuligt at læse mail over
ssh og bliver man nød til at bruge pop3/imap eller andet fnidder.

KeepAlive er slået til i sshd_config, men jeg kan ikke se nogen andre
indstillinger som har med timeout at gøre i ssh. Er der nogen der har
en løsning/workaround?

/erwin

--
Erwin Lansing       --       abe.fnidder.dk

"Computers are useless. They only give you answers"
   -- Pablo Picasso

Fra : Torsten T. Rasmussen

Dato : 30-01-01 18:54

Erwin Lansing wrote:

> [...]
> noget i den shell. Det gør det f.eks. umuligt at læse mail over
> ssh og bliver man nød til at bruge pop3/imap eller andet fnidder.

Gå ind på:

http://www.stofanet.dk/net_pass.htm

Her kan du selv sætte din idle-timeout
( dog maks 7200 sek = 2 timer, så vidt jeg husker)

Så skulle der være rigelig tid til check af mail

Ønsker du at din forbindelse forbliver åben kan du bare bruge ping
kommandoen således:
( Under linux )

ping -s 1 -i 7000 -w 7000 enellerandenserver.etellerandetland

Denne kommando vil for hver 7000 sek (-i 7000) sende en pakke på 1 byte
(-s 1) + det
løse (dvs addresser mm.) til destinationen.

-w 7000 er wait der maks må gå før en ny pakke sendes hvis der ikke blev
svaret på
forrige pakke.( Vi er ligeglade med svar, bare det der pinges giver
aktivitet på
linien.)

Om de samme parametre til ping under windows ell. andre OS'er er
tilstede ved jeg
ikke.

evt. benyt screen til detach af ping kommadoen, så denne er aktiv selv
når du er logget ud

--
mvh.

Torsten T. Rasmussen
tejlmand@kom.auc.dk

Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 30-01-01 20:15

On Tue, 30 Jan 2001 17:53:30 GMT, Torsten T. Rasmussen wrote:

>http://www.stofanet.dk/net_pass.htm
>
>Her kan du selv sætte din idle-timeout
>( dog maks 7200 sek = 2 timer, så vidt jeg husker)

<snip: alt muligt om ping>

Problemet består ikke at stofa logger brugeren af, men derimod at STOFAS
nat-server skyder forbindelser der har været idle i mere end 5 minutter.
Sikkert et forsøg på at få et reelt billede af hvornår en bruger rent
faktisk er idle, men med den uheldige bivirkning at mine shells efter 5
minutters idle-time bliver hakket af af stofas NAT-server.

--
Søren O.

650 af de bedste gamle gratis spil til download på http://spilarkiv.dk/

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 30-01-01 20:40

luser@inet.tele.fw1.dk (=?iso-8859-1?Q?S=F8ren?= Boll Overgaard) writes:

> [...]
> en bruger rent faktisk er idle, men med den uheldige bivirkning at
> mine shells efter 5 minutters idle-time bliver hakket af af stofas

Det har jeg også ofte irriteret mig over. Jeg troede, dog at det var
"min" skyld, men er glad for at få at vide, at det er det ikke.

--
Jens Axel Søgaard -- http://www.jasoegaard.dk

A Mathematician is a machine for turning coffee into theorems.
- Paul Erdös

Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 30-01-01 21:29

On Tue, 30 Jan 2001 19:39:39 GMT, Jens Axel Søgaard wrote:

<snip: timeout i stofas nat-swerver>

>Det har jeg også ofte irriteret mig over. Jeg troede, dog at det var
>"min" skyld, men er glad for at få at vide, at det er det ikke.

Hvis blot tilstrækkelig mange pointerer det for stofanet, må de vel på et
eller andet tidspunkt sætte timeout-værdien op?

--
Søren O.

Nu extra kundeagtig

Fra : Bjørn Konestabo

Dato : 31-01-01 09:55

[luser@inet.tele.fw1.dk (Søren Boll Overgaard)]
> [...]
| faktisk er idle, men med den uheldige bivirkning at mine shells efter 5
| minutters idle-time bliver hakket af af stofas NAT-server.

Jeg laget meg et lite program som startes av .bashrc. Det kjører som
bakgrunnsprosess og skriver " \b" til stderr en gang hvert 4. minutt eller
så, og det virker i alle fall meget godt for meg.

Det kan være lurt å lagre prosessens PID i en environment variable slik
at du kan drepe den i .bash_logout

--
This message has not been scanned for viruses.

Fra : Morten Grouleff

Dato : 30-01-01 22:03

erwin@bavian.fnidder.dk (Erwin Lansing) writes:

> [...]
>
> KeepAlive er slået til i sshd_config, men jeg kan ikke se nogen andre
> indstillinger som har med timeout at gøre i ssh. Er der nogen der har

Kører du X? Så prøv at lade din ssh lave X-forwarding og start en xclock
i den anden ende.

Det virker.
--
Morten Grouleff.

Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 30-01-01 22:47

On 30 Jan 2001 22:02:55 +0100, Morten Grouleff wrote:

>Kører du X? Så prøv at lade din ssh lave X-forwarding og start en xclock
>i den anden ende.
>
>Det virker.

1) Det virker kun for det vindue igennem hvilket xclock kører.
2) Det er omtrent verdens grimmeste hack
3) Det er lidt for meget bøvl, taget i betragtning at det er STOFAs setup
der er defekt.

Fra : Erwin Lansing

Dato : 31-01-01 08:54

In article <slrn97edj5.quf.luser@bilbo.tolkien.dk>,
Søren Boll Overgaard wrote:

>1) Det virker kun for det vindue igennem hvilket xclock kører.

brug screen hvis du vil have flere shells på boksen (og ja, det
gør den meget pæne hack[tm] endnu grimere)

>2) Det er omtrent verdens grimmeste hack

enig

>3) Det er lidt for meget bøvl, taget i betragtning at det er STOFAs setup
>der er defekt.

mere end enig

Fra : Morten Grouleff

Dato : 31-01-01 22:48

luser@inet.tele.fw1.dk (Søren Boll Overgaard) writes:

> 1) Det virker kun for det vindue igennem hvilket xclock kører.

Ja, og? Jeg bruger alligevel kun et vindue: Resten køres under X, så det
er helt fint.

> 2) Det er omtrent verdens grimmeste hack

Nej, det her er bedre: Kør en emacs, og indsæt flg i din .emacs:

(setq display-time-24hr-format t)
(setq display-time-interval 10)
(display-time-mode t)

Det giver stort set det samme, og en emacs skal man jo alligevel have,
ikke? Dette hack virker også over telnet :)

> 3) Det er lidt for meget bøvl, taget i betragtning at det er STOFAs setup
> der er defekt.

Enig. Men det samme gælder en dial-on-demand ISDN router.
--
Morten Grouleff.

Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 01-02-01 09:50

On 31 Jan 2001 22:47:56 +0100, Morten Grouleff wrote:

>Ja, og? Jeg bruger alligevel kun et vindue: Resten køres under X, så det
>er helt fint.

Jeg har i gennemsnit 4 shells på lige så mange maskiner.
Men jeg har fundet ud af at starte et lille perlscript der sender " \b"
hvert 5 minut til min shell.
Det kan (stort set) ikke ses, og fixer problemet.

> [...]
>
>Det giver stort set det samme, og en emacs skal man jo alligevel have,
>ikke? Dette hack virker også over telnet :)

Du har ret, det er endnu grimmere.

>Enig. Men det samme gælder en dial-on-demand ISDN router.

Ikke min linux-spand der indtil sidste uge var ISDN dod dims.