En frygtelig historie (fortsat) Hjælp!!! -~
Fra : H.M.L.Nissen

Dato : 27-03-02 23:28

Jeg har tidligere skrevet vedr. mit problem - og håber på mere god hjælp,
idet jeg undervejs har kunne udelukke nogle muligheder:

Jeg har opgraderet en velfungerende Win Me til Win XP home edition,
opdateret til XP-driver m.v. i forbindelse med mit ASUS v8200 deluxe
grafikkort. På Win me kørte kortet som det skulle.

Maskinen er en Pentium II 400 MHZ med Intel 440BX chipset. I WinXP får jeg
en konflikt mellem grafikkortet og min AGP-controller. Jeg har prøvet ALT!
(nye drivere incl. de af ASUS anviste XP-drivere) Og får alligevel jeg en
konflikt.

Efter at have rådført mig med forskellige gode mennesker er jeg nået frem
til, at Win XP ikke understøtter mit GeForce3-kort på et Intel Chipset af
typen 440BX. Det er formentligt Chipsettet, som WinXP-ikke understøtter, da
det jo ikke er helt nyt. Compaq' support har meddelt mig, at chipsettet er
meget tolerant! Og det virker jo alt samen under Win ME.

Når man sætter grafikkortet i - både efter en "opgradering" og en "clean
install" finder Win XP kortet og identificerer dette som et GeForce 3-kort,
men altså hver gang med en konflikt!

Kan nogen anvise mig en anden løsning - end at gå tilbage til Win Me. Jeg
vil gerne uddybe yderligere, hvis I måtte have spørgsmål.

På forhånd tak for altid god hjælp her og i andre tekniske nyhedsgrupper!

/Hans

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 28-03-02 00:08

"H.M.L.Nissen" <h_m_l_n@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Når man sætter grafikkortet i - både efter en "opgradering" og en "clean
> install" finder Win XP kortet og identificerer dette som et GeForce
3-kort,
> men altså hver gang med en konflikt!

Hvad siger IRQ listen i systemoplysningen er der en
konflikt/deling af IRQ eller er det bare noget xp
finder på ?

har du i bios valgt at "Force update"* under pci
siden så bios opdatere irq listen efter det nye kort
er kommet i maskinen ?

Jan Rasmussen

Fra : Kim Larsen

Dato : 28-03-02 00:54

> [...]
> vil gerne uddybe yderligere, hvis I måtte have spørgsmål.
>
> På forhånd tak for altid god hjælp her og i andre tekniske nyhedsgrupper!

Hvis det er et pci-kort, så prøv at sæt det i en af de andre pci-slot der er
på dit MO_BO

Kim Larsen

Fra : H.M.L.Nissen

Dato : 28-03-02 10:36

Hej Jan Rasmussen og Kim Larsen

Tak for Jeres interesse.

IRQ listen viser ingen konflikt, men under enhedsstatus står følgende:
"Enheden kan ikke starte (Kode 10)."
"Klik på Fejlfinding for at begynde fejlfindingen af denne enhed." -
Sidstnævnte har jeg naturligvis prøvet, men dette har bestemt ikke været til
nogen hjælp!
Under fanebladet Ressourcer står:
"Denne enhed bruger ingen ressourcer, da der er opstået en fejl."
ASUS v8200 deluxe er et AGP-kort, som hidtil har virket perfekt under Win
ME. det har stort set ædt enhver driver jeg har prøvet under Win Me.
Det originale ATI-AGP kort, som maskinen er født med (ikke et 3D kort)
virker som det skal unden problemer under Win XP. Men der er ikke megen
sjov ved spil ect. uden 3D-grafik!

Håber at ovennævnte har givet noget input til gode råd?

Med venlig hilsen

H.M.L. Nissen

Fra : Kim Larsen

Dato : 28-03-02 12:30

> [...]
> sjov ved spil ect. uden 3D-grafik!
>
> Håber at ovennævnte har givet noget input til gode råd?

Har du prøvet at kigge på den side jeg henviser til neden under her
(link-adressen er lang,husk at tage det hele med), der er en masse ting at
kigge på i forbindelse med dit chipsæt, det kunne jo være der var noget der
kunne hjælpe på problemet.

http://search.intel.com/icg/search.asp?isoCode=en&source=http%3A%2F%2Fsearch
..intel.com%2Ficg%2Fsearch.asp&version=2.0&q1=windows+xp&SearchCrit=ALL&mh=20
0&MimeType=HTML&category=Developer&category=ICG

Kim Larsen

Fra : H.M.L.Nissen

Dato : 28-03-02 13:36

Hej Kim!

jeg har læst en laaang række informationer fra Intels supportside jfr. din
link, og "desværre" konstateret, at mit chipset m.v. ER understøttet af
Windows XP!
Jeg har nu haft fast i Microsoft og spurgt om hjælp her - efter at have
beskrevet problemet, foreslår "Johan" at jeg skal "Go to BIOS" and activate
"assign IRQ to Videocard", men
ved opstart af min maskine og "F10" adgangen til BIOS har jeg ikke denne
mulighed. Suk!
Kan man få adgang til BIOS på anden vis?

Med venlig hilsen

H.M.L. Nissen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 28-03-02 15:15

> [...]
> mulighed. Suk!
> Kan man få adgang til BIOS på anden vis?

Compaq Presario:

Method 1
Enter the BIOS: Press F1 or F10 during the Compaq boot-up screen for
setup.

http://www.burningvoid.com/iaq/compaq-bios.html

Jan Rasmussen

Fra : H.M.L.Nissen

Dato : 28-03-02 17:00

Hej Jan!
Tak for dit svar. Eneste F-tast, der på min maskine åbner BIOS er F10, og
der er desværre ikke den option, der giver adgang til "assign IRQ to
Videocard".

Med venlig hilsen

H.M.L. Nissen

Fra : Kim Larsen

Dato : 28-03-02 18:13

> [...]
> mulighed. Suk!
> Kan man få adgang til BIOS på anden vis?

Hej igen

Kan du ikke lige fortælle mig hvilket bundkort det er du har, så kan jeg
prøve at spørge i min omgangskreds. For det lyder som lidt af et problem som
jeg har svært ved at komme videre med. Men hvis du fortæller mig navnet på
dit bundkort, med alle benævnelser, så skal jeg gå videre med det.

Kim

Fra : H.M.L.Nissen

Dato : 28-03-02 18:42

Det er sådan en fyr, jeg har stående:
http://www.compaq.dk/derhjemme/produktkatalog/classics/5640.asp
Håber at det giver svar på sagen, ellers må jeg i gang med skruetrækkeren!

Fra : Kim Larsen

Dato : 28-03-02 19:40

> [...]
> http://www.compaq.dk/derhjemme/produktkatalog/classics/5640.asp
> Håber at det giver svar på sagen, ellers må jeg i gang med skruetrækkeren!

Har du også været på denne side
http://developer.intel.com/design/software/drivers/platform/inf.htm ?

Kim Larsen

Fra : H.M.L.Nissen

Dato : 28-03-02 20:57

Hej Kim!

Ja, Jeg har også prøvet at installere den relevante fil, men her kommer et
svar, der hedder:
"The current operating system supports the Intel chipset devices on your
system. No INF update is needed"

Fra : Bagle

Dato : 28-03-02 21:33

Har du kørt bios opdatering? Og evt prøvet at sætte grafikkortet i en helt
anden maskine?

--
-Bagle
www.sjokoladeland.dk

*Fjern 2605 i mail ved svar*

Fra : H.M.L.Nissen

Dato : 28-03-02 21:54

Hej Bagle,

Jeg har kørt BIOS opdatering, men XP siger at den allerede understøtter jfr.
tidligere.
Og nej jeg har ikke prøvet kortet i en anden maskine, imidlertid virker
kortet perfekt med alle funktioner under Win Me i den samme maskine som jeg
netop har opgraderet til XP Home edition.

Med venlig hilsen

H.M.L. Nissen

Fra : Kim Larsen

Dato : 28-03-02 23:29

> [...]
jeg
> netop har opgraderet til XP Home edition.

Jeg er bange for du må opgive dit projekt, jeg har, og ham jeg har søgt
hjælp hos, han kan heller ikke se at det ikke skulle kunne køre, men hvis
det ikke vil med XP, så vil jeg mene du bør droppe det. Men hvem ved, måske
kommer der hjælp fra en anden side.
God vind.

Kim Larsen

Fra : H.M.L.Nissen

Dato : 28-03-02 23:40

Hej Kim!
Det var da deprimerende!
Men du skal trods alt have tak for hjælpen!
Jeg håber, at der dukker noget op. - Så er der nok kun en "nedgradering"
til Win me tilbage + en opsang til Microsoft med alt Deres (pladder)reklame
for at opgradere til XP.....!

Fra : Kim Larsen

Dato : 29-03-02 00:15

> [...]
> Jeg håber, at der dukker noget op. - Så er der nok kun en "nedgradering"
> til Win me tilbage + en opsang til Microsoft med alt Deres

Hvis du så gerne vil have XP, har du så overvejet at købe et andet
grafikkort. Et grafikkort behøver ikke at være nyt, og som brugt kan du godt
få et der er ret så godt for små penge.

Kim Larsen

Fra : H.M.L.Nissen

Dato : 29-03-02 07:37

Hej Kim!
Mit grafikkort er et 64 Mb GeForce 3-kort, der var helt nyt, da det blev
købt i juli 2001 for en mindre bondegård.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 29-03-02 04:59

> [...]

> Jeg håber, at der dukker noget op. - Så er der nok kun en "nedgradering"
> til Win me tilbage + en opsang til Microsoft med alt Deres

Som jeg hade ventet så køre WindowsXP på et BX440 motherboard
med et Geforce3 Ti-200 (AsusV8200 Delux) helt fint på en "Normal"
maskine.

Da jeg aligevel skulle installere XP på min gamle computer
kunne jeg ligeså godt lige teste om Geforce3 kunne køre
og det gør det !

Jeg startede med en tom harddisk og installerede windowsXP,
under installationen sad der et gl. Geforce2mx i maskinen
(da jeg ikke lige hade lyst til at sætte et gf2mx i min nye maskine
eller side med sort skærm i en time )
da installationen var complet skiftede jeg det ud med et
Asus V8200 Geforce3 Ti/200 og installerede Asus Driver 21.83a
kørte Dxdiag Direct Draw og Direct 3d test, alt i skøneste orden

Oldie. Sys :
Abit BE6 BX440 motherboard
Pentium III 700Mhz Slot 1
256mb 100mhz ram
Geforce2mx 64mb / Geforce3 Ti-200
Seagate 4gb

Sådan ser min IRQ liste ud i systemoplysningen
IRQ 0 Systemtimer OK
IRQ 1 ASUS OSD PS/2 Keyboard Filter Driver OK
IRQ 3 Kommunikationsport (COM2) OK
IRQ 4 Kommunikationsport (COM1) OK
IRQ 6 Standarddiskettecontroller OK
IRQ 8 System CMOS/realtidsur OK
IRQ 9 Microsoft ACPI-kompatibelt system OK
IRQ 10 Intel(r) 82371AB/EB PCI til USB-universel værtscontroller OK
IRQ 11 Masselagringscontroller OK
IRQ 11 Masselagringscontroller OK
IRQ 12 ASUS V8200 Series v21.81a OK *****
IRQ 13 Numerisk dataprocessor OK
IRQ 14 Primær IDE-kanal OK
IRQ 15 Sekundær IDE-kanal OK

Deling / AGP-kontroler og Geforce driver deler samme adresse space uden
problemer
og det skal de vel også.
Hukommelsesadresse 0xD0000000-0xD7FFFFFF Intel 82443BX Pentium(r)
II-processor til AGP-controller
Hukommelsesadresse 0xD0000000-0xD7FFFFFF ASUS V8200 Series v21.81a

Så konklutionen må være at det er din Scumpaq der ikke kan håntere
situationen og ikke WinXP, BX440,Geforce3 der er problemet
så husk i fremtider ALDRIG alt købe et såkaldt "mærkevære produkt"
dell,ast,fujisu simens,HP,IBM og hvad der ellers er af crap prudukter.

Nå men hvis jeg var dig ville jeg prøve først at resette bios, derefter
knalde
en frisk harddisk i og installere winxp fra scrap ikke noget update,
hvis det ikke hjalp ville jeg kaste den maskine i havet
når den eller var rippet for brugbare komponenter som kunne
bruges i næste maskine

Jan Rasmussen
Der har svært at skjule sin foragt for "mærkevare pc'er"
og som nu er godt kørende med
Asus A7v333 MB - DDR333mhz RAM - Asus Geforce 3 Ti-200
AMD XP1800@2000

Fra : H.M.L. Nissen

Dato : 29-03-02 21:11

Hej Jan Rasmussen,

Tak for en god beskrivelse, Jeg er i tovene, men vil gerne prøve dit
forslag. Jeg HAR prøvet en helt clean install - med det nye grafikkort i ved
opstart. jeg har også prøvet
en clean install med efterfølgende udskiftning af grafikkortet fra det gl. -
velfungerende ikke 3D-understøttende ATI-kort - til det "nye". Og så er der
jo alle mine opgraderingsforsøg, som jeg ikke skal gøre Jer bekendt med.
Såvidt jeg kan indsnævre problemet, går det nu på, at jeg på en eller anden
måde skal have fat i maskinens BIOS for at "assigne IRQ to graphic....".
Jeg kan imidlertid ikke ændre på dette via de settings, jeg har til rådighed
på min "Scumbag" via F10-afbrydelse under opstart.
Jeg kunne frygte, at Compaq ikke lade folk "rode" med slige sager.......!
Det glæder mig at det alt andet lige burde kunne virke......

Fra : is@ma

Dato : 29-03-02 21:36

>Det er sådan en fyr, jeg har stående:
>http://www.compaq.dk/derhjemme/produktkatalog/classics/5640.asp
>Håber at det giver svar på sagen, ellers må jeg i gang med skruetrækkeren!
EEhhh, er der ikke noget om at de lidt ældre BX mobo ikke kan
leverer strøm nok til et GF kort??
Eller husker jeg helt forkert her.

Fra : H.M.L. Nissen

Dato : 30-03-02 08:32

Det fungerer helt perfekt, når jeg benytter Win Me.!

Med venlig hilsen

H.M.L. Nissen