kattetrappe
Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 27-03-02 10:30

Som skrevet før så er jeg jo igang med det helt store udlukningsprojekt af
mine to katte.
Jeg tror faktisk de er klar til at komme ud på egen hånd. Jeg er nemlig lige
netop kommet ind efter at have været ude med dem en times tid.
Røskva er dejligt nysgerrig, og så stille rundt og dufter. Tjalfe er dog
lidt mere tilbageholdende og går kun steder hen hvor hans søster er. Men jeg
tror nok det skal komme når han lige får set sig lidt bedre omkring.
Nåmen - til det egentlig spørgsmål. Vi har jo sat kattelemmen op i
altandøren og det er så meningen at der skal bygges en trappe ned fra
altanen til jorden. Der er 2,38m fra øverste kant af altanen til jorden. Jeg
har en masse ideer til hvordan den kan bygges, men ingen konkrete. Derfor
ville jeg høre om der var nogen som selv havde bygget sådan en, eller om
nogen har set sådan en et sted på nettet. Eller måske er der nogen af jer
som har ideer til materialevalg eller udformning?
Alle råd modtages hellere end gerne.

Med venlig hilsen
Vibeke

Fra : Pernille Scharff

Dato : 27-03-02 10:46

Jeps - mine forældre havde en kattetrappe og de boede endda på 1. sal så
der var l-a-n-g-t ned!!

Den var bygget af brædder, der var sat sammen til en lang rampe, og så
betrukket med tæpperester så kattene kunne få fat. Ingen trin eller
noget som helst, så det var nok lidt hårdt arbejde! Og så var den
selvfølgelig sat godt fast på altanen vha. reb osv. så det ikke føltes
utrygt. Den var forholdsvis stejl pga. pladsforholdene, så når de skulle
op måtte de tage tilløb... men det virkede rigtig godt.

/Pernille

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 27-03-02 10:45

hej vibeke....

det kommer jo helt an på hvor kunstneriske i må være hvor i bor..... er det
ejebolig eller lejlighedskompleks??

den nemmeste løsning jeg har set til dato er ret simpel..... et langt
bræt... fastgjort på kanten af terassen og sat skrå ned til jorden hvor den
også er fastgjort....
det kan dog kræve et ret langt bræt.... en anden mulighed er at bygge den i
to dele så der midtpå er en platform hvor misserne lige vender rundt og
fortsætter ned.... make sence?? lidt lige som en trappe opgang......

--
knus sabina

Læs mine artikler på www.MandeZonen.dk
Spændende?? Vi kan altid bruge nye skribenter
send os en linie og lad os se hvad vi kan finde ud af.

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 27-03-02 10:53

Hej Vibeke
På mit gamle kollegie havde folk på 1. sal ofte sådan en anordning. Den bedste
jeg så var en lodret søjle beklædt med tæppe, og så en lille platform øverst
oppe. Det så lidt drabeligt ud, at kattene sådan skulle lodret op i luften, men
selv vores gamle og alt for tykke hankat kom op helt uden problemer. Faktisk
blev søjlen ofte brugt til at lege på *smil*. Vær blot opmærksom på at kattene
ikke må kunne sidde fast i tæppet med kløerne, dvs. brug tæppe uden "loops".
Hilsen Dorthe

"Vibeke Jørgensen" skriver:

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 27-03-02 12:08

> [...]
kattene
> ikke må kunne sidde fast i tæppet med kløerne, dvs. brug tæppe uden

Puha, det lyder godt nok liidt drabeligt, tænk at skulle ned ad den med
hovedet først. Puha.. godt man ikke er kat. Men det er faktisk en rigtig god
ide ellers. Men blev tæppet ikke ødelagt af vind og vejr?

Vibeke

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 29-03-02 20:33

"Vibeke Jørgensen" skriver:

> Puha, det lyder godt nok liidt drabeligt, tænk at skulle ned ad den med
> hovedet først. Puha.. godt man ikke er kat. Men det er faktisk en rigtig god
> ide ellers. Men blev tæppet ikke ødelagt af vind og vejr?

Hej Vibeke!

Så vidt jeg husker holdt tæppet meget godt, det kommer nok an på hvad man køber.
Kattene synes det var FEDT at springe op og ned af "trappen", de gjorde det ofte
bare for sjov.
Dorthe

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 30-03-02 20:12

Hejsa,
Ja så har jeg fået lavet min kattetrappe. Det blev til at skråt bræt ned fra
altanen. Da det var rimelig stejt, og lavet i trykimpreneret træ har vi i
dag savet en liste i meget små stykker så vi har lavet små trappetrin de kan
gå på. Det har dog endnu ikke gjort at de har bevæget sig ned af den. *g*
Jeg håber godt nok at de finder på at gå ned af den på et tidspunkt, for det
var godt nok lidt af et arbejde, dels at save alle trinene ud (30 af
slagsen) og derefter at sømme dem fast. Halvdelen af trinene flækkede nemlig
da vi satte dem på. Det vil sige at vi nok har savet 60 trin. Heh - men det
var nu dejligt at være ude i det gode vejr og arbejde.
Jeg håber bare at kattene også begiver sig ned fra altanen på et tidspunkt.
De nyder godt nok meget at sidde på kanten af altanen og kigge ud. Og det
med at de kan gå ind og ud når de vil. Uha det er et hit. Kattelemmen er
også et hit (det er en af dem med magnetlukning). De sidder tit og venter på
at den anden kommer igennem så de lige kan daske til lemmen så den anden
bliver lidt klemt.

Nåmen - det var bare lidt opdatering herfra.

Vibeke