Når man reservere sin hvalp!!!!
Fra : Annika Galsklint

Dato : 27-03-02 09:22

Hejsa, jeg ville bare høre, om der er nogen har har erfaring med, at
reservere hvalpe hos opdrættere. Grunden til jeg spørger er, at vi havde
kontakt med en kennel, der lige havde fået hvalpe. Hun havde en han
hvalp der godt nok var reserveret af en anden familie, men hun havde
ikke hørt noget fra dem (deres frist var udløbet), derfor var han
edentlig til salg.
Nå, jeg mailede lidt frem og tilbage med hende, hun sendte billeder af
ham ( han var for lille til besøg ) senere snakkede jeg med hende i
telefonen, og der sagde hun, at hun kunne reservere hvalpen til os, så
ville hun nemlig bare sige, at den var solgt, når folk ringede. Dette
sagde vi ja tak til, da vi var helt vilde med ham, selvom vi kun havde
set billeder. Jeg aftalte med hende, at hun skulle ringe så snart vi
måtte se ham.
2 dage efter modtager jeg en mail, hvor hun skriver, at hun har solgt
hvalpen til en anden sød familie( ikke den der havde reserv eret ham
først, en helt anden), der gerne ville ligge et depositum. Hun havde på
intet tidspunkt nævnt noget depositum til os. Derudover skrev hun, at
hun var ked af det og hun håbede vi fandt vores hvalp

Jamen helt ærligt, vi havde jo fundet vores hvalp. Min spørgsmål er så:
kan vi overhovedet sikre os, at dette ikke sker igen. Vi skal nok finde
en anden hvalp, men princippet er jo, at ham her havde vi reserveret, og
glædet os til at skulle se.
Håber der er nogen der har nogle gode råd!!!

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-03-02 09:42

"Annika Galsklint" <galsklint@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> glædet os til at skulle se.
> Håber der er nogen der har nogle gode råd!!!

Find en anden opdrætter, magen til useriøs opdrætter skal man vist lede
længe efter.

Hvilken race er der tale om ?
Hvilken opdrætter ?

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : Annika Galsklint

Dato : 27-03-02 10:58

Hej igen,
det var en colliehvalp.
Med hensyn til, at vi fik af vide han var for lille til besøg.
Han var først lige blevet født her d.21/3-2002, så det er vidst meget
normalt.
Jeg har ihvertfald stødt på det flere steder, at man først må besøge
hvalpen når den er 2-3 uger.
Dette er vist for, at moren og hvalpene kan få absolut ro.

Fra : x Vuf x

Dato : 27-03-02 11:32

Wed, 27 Mar 2002 09:57:45 +0000 (UTC), Annika Galsklint wrote:
> [...]
>hvalpen når den er 2-3 uger.
>Dette er vist for, at moren og hvalpene kan få absolut ro.

Det er ganske rigtigt! Fremmede på besøg kan få moderen
til at "smide" mælken, og så står man dér med fletningerne
i postkassen og skal opflaske et helt kuld i nogle dage, og
er man uheldig, de 3 uger, det ta'r, inden de kan begynde
med lidt fast føde.
Jo det er helt normalt.

--
Mvh Sonja Petersen http://www.sonpet.com
sonpet@***tdcadsl.dk

Ligeberettigelse er først indført den dag,
en skaldet kvinde med hængevom føler sig sexy.
Citat: Nina El Falaki

Fra : Henning

Dato : 27-03-02 10:04

Stakkels jer.

Det var nok rimeligt om denne opdrætters navn evt. kennelnavn blev
offentliggjort i denne NG

Hilsen

Henning

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-03-02 10:11

"Henning" <maegaard@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Stakkels jer.
>
> Det var nok rimeligt om denne opdrætters navn evt. kennelnavn blev
> offentliggjort i denne NG

Hvis man skal kunne bruge en sådan advarsel til noget er det rigtigt at
navnet skal frem.
Så må vedkomne jo forsvare sig, enhver med internet adgang har adgang til
news.

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : Louise Kragh

Dato : 27-03-02 10:15

de gange jeg har købt hund, fungerede det sådan at fra det øjeblik man havde
lagt depositum var hvalpen din. Hvis folk havde reserveret en hvalp, men
ikke besluttet sig 100%, blev de kontaktet når der kom en anden køber, og
skulle så beslutte sig om de ville have den eller ej.
Er det ikke sådan det fungerer normalt?
mvh
Louise

Der er rigtig glad fordi Tosca og Coco nu leger sammen på gulvet og har
accepteret hinanden!!!!!
Yeeee

Fra : x Vuf x

Dato : 27-03-02 10:39

Wed, 27 Mar 2002 10:15:17 +0100, Louise Kragh wrote:

> [...]
>ikke besluttet sig 100%, blev de kontaktet når der kom en anden køber, og
>skulle så beslutte sig om de ville have den eller ej.

Så absolut!
I første omgang mente jeg også, at kennelen/opdrætteren skulle
navngives her, men har de adgang til usenettet, så de kan forklare sig?
Nej jeg mener ikke, der kan være nogen gyldig grund til sælgers opførsel!

Fra : Pia

Dato : 27-03-02 10:39

"x Vuf x" <sonpet@***tdcadsl.dk> wrote in message
> Nej jeg mener ikke, der kan være nogen gyldig grund til sælgers opførsel!

Man skulle tro, de gik efter højstbydende?

:Pia

Fra : x Vuf x

Dato : 27-03-02 11:27

Wed, 27 Mar 2002 10:39:29 +0100, Pia wrote:

>Man skulle tro, de gik efter højstbydende?

Man har da vel fast pris på hvalpene?
De koster da det samme at lave...
Næ de har måske været tørstige nu og her...hvad ved jeg...

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-03-02 10:51

"x Vuf x" <sonpet@***tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> navngives her, men har de adgang til usenettet, så de kan forklare sig?
> Nej jeg mener ikke, der kan være nogen gyldig grund til sælgers opførsel!

De (opdrætteren) kan jo bare gå på biblioteket, der kan enhver kommme på
internette, og også på usenet via google, kandu etc.

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : x Vuf x

Dato : 27-03-02 11:33

Wed, 27 Mar 2002 10:51:10 +0100, "Christian B. Andresen" wrote:
>"x Vuf x" <sonpet@***tdcadsl.dk> skrev...

>De (opdrætteren) kan jo bare gå på biblioteket, der kan enhver kommme på
>internette, og også på usenet via google, kandu etc.

Jooo Christian, men ikke alle kan finde ud af det, som du og jeg...

Fra : Lars Gaardsøe

Dato : 27-03-02 10:44

Annika skrev..
> Nå, jeg mailede lidt frem og tilbage med hende, hun sendte billeder af
> ham senere snakkede jeg med hende i
> telefonen, og der sagde hun, at hun kunne reservere hvalpen til os, så
> ville hun nemlig bare sige,

Svært at sige, hvad der er gået galt ... meget normalt med depositum..
Men lyder useriøst,, måske du selv skulle have nævnt depositum... ved
første samtale, da det både skal sikrere dig og opdrætter i aftalen...og
alligevel ikke.. når i ikke har set forholdende/ hunde/opdrætter..

( han var for lille til besøg )
sludder & useriøst... måske en dårlig undskyldning.. for at der ligner en
rodebutik..og ikke pt.. ønsker besøg.
mit råd find en anden opdrætter.. Alle hundehvalpe er søde,, og du finder
sikkert den opdrætter/hund.. som er verdens bedste.

Mvh. Lars

Fra : Annika Galsklint

Dato : 27-03-02 11:04

Jeg ved heller ikke hvad vi gjorde forkert, hvis vi gjorde noget
forkert.
Men det er første gang vi vil købe en hund med stamtavle (ellers har vi
haft blandinger)
Derfor ved vi ikke rigtigt, hvad der er normalt når man handler hos en
opdrætter.
Vi troede ihvertfald, at hvalpen var vores, når vi havde aftalt det
mundligt.
Havde hun kontaktet os ang. det depositum, ville vi da også have lagt
det , men først når vi havde set hvalpen,
og set at hvalpen var som hun sagde.

Fra : Mari

Dato : 27-03-02 17:36

"Annika Galsklint" <galsklint@yahoo.dk> skrev i en meddelelse news:4c4fd481205f8b17765dc5e735e35c00.81104@mygate.mailgate.org...
> men først når vi havde set hvalpen,
> og set at hvalpen var som hun sagde.

Derfor har du heller ingen endelig aftale - for du
havde er forbehold - inden du selv ville give bindende tilsagn.
Men det kunne opdrætteren godt have fortalt dig,
så du ikke blev overrumplet i sidste ende.

Jeg vil anbefale dig at læse om køb af hvalp
her på http://www.dansk-kennel-klub.dk - bl.a.
om at lave en købsaftale. Det er ganske normalt
at lave sådan en, når man køber en hund. Rekvirer
formularen, så du kender ordlyden og de ønsker du
selv vil have i en sådan aftale.

Når du køber en hund skal du f.eks. tage stilling til
hvad du forventer, hvis hunden udvikler sig dårligt
i reklamationsperioden. Den slags bør skrives ned
allerede på aftaletidspunktet - og dermed tidspunktet
for betaling af depositum. Depositum er mere reglen end undtagelsen.

En opdrætter, som ikke holder en aftale, har måske heller
ikke den bedste hvalp til dig - så tag også et kig på
opdrætterlisten - og hvalpelisten for den race du ønsker.

Lad være med at have travlt.
Tal med flere opdrættere, så du ved at I svinger sammen.
Og bestil så en hvalp hos den opdrætter, som du synes
du matcher bedst med. Det er sikkert også denne, der er
den bedste opdrætter )
Det er vigtigere end om du får din hund i denne eller næste måned.
Din opdrætter skulle gerne være een, du kan ringe til klokken
tre om natten - når du har brug for det.

Mh

Fra : ~*Jannie*~

Dato : 27-03-02 20:58

> [...]
> at lave sådan en, når man køber en hund. Rekvirer
> formularen, så du kender ordlyden og de ønsker du

Rigtig god ide!

> En opdrætter, som ikke holder en aftale, har måske heller
> ikke den bedste hvalp til dig - så tag også et kig på
> opdrætterlisten - og hvalpelisten for den race du ønsker.

Netop, der er nok en grund, som du selvfølig skulle have fået! men det er
ikke noget som du har krav på. Det er vores til vi har solgt hvalpene;)))
Undskyld men sådan er det! Og jeg sælger ikke til hvem som helst. Okay jeg
har også sjælent hvalpe;)

> [...]
> Og bestil så en hvalp hos den opdrætter, som du synes
> du matcher bedst med. Det er sikkert også denne, der er

Vigtigt!

> Det er vigtigere end om du får din hund i denne eller næste måned.
> Din opdrætter skulle gerne være een, du kan ringe til klokken
> tre om natten - når du har brug for det.

Nemlig;))

Jannie

Fra : ~*Jannie*~

Dato : 27-03-02 20:52

> ( han var for lille til besøg )
> sludder & useriøst... måske en dårlig undskyldning.. for at der ligner en
> rodebutik..og ikke pt.. ønsker besøg.

Helkt ærligt sikke en gang sludder og vrøvl, der er meget gode grunde til
ikke at have folk på besøg før hvalpene er over 3 til 4 uger gammel, det har
jeg heller aldrig. Jeg har haft meget dårlig erfaring med dette nogle år
tilbage hvor mine hvalpe blev syge!

> mit råd find en anden opdrætter.. Alle hundehvalpe er søde,, og du finder
> sikkert den opdrætter/hund.. som er verdens bedste.

Ja, der er vist ikke andet at gøre, men tænk jer om før i ligger dep. i kan
nemlig selv komme i klemme hvis i fortryder!

Jannie

Fra : Finn Jensen

Dato : 27-03-02 21:11

"~*Jannie*~" <lolistanomail@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Helkt ærligt sikke en gang sludder og vrøvl, der er meget gode grunde til

Hmmm...har Jannie taget forskud på Påskebryggen i år ?

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : ~*Jannie*~

Dato : 27-03-02 23:08

> Hmmm...har Jannie taget forskud på Påskebryggen i år ?

Mon ikke du skulle køle lidt af! Eller med andre ord, get of my back!

;))

Jannie

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 27-03-02 11:32

On Wed, 27 Mar 2002 08:21:54 +0000 (UTC), "Annika Galsklint"
<galsklint@yahoo.dk> wrotd:

> [...]
>glædet os til at skulle se.
>Håber der er nogen der har nogle gode råd!!!

i kunne jo tilbyde at ligge et depositum næste gang , det ser ud til
at virke penge styrer verden ! jeg lagde også depositum da jeg
købte min hund selvom de ikke spurgte om det , så er man lidt mere
sikker !

Fra : x Vuf x

Dato : 27-03-02 12:07

Wed, 27 Mar 2002 11:32:04 +0100, Punish the deed, not the breed wrote:

> [...]
>at virke penge styrer verden ! jeg lagde også depositum da jeg
>købte min hund selvom de ikke spurgte om det , så er man lidt mere

Der er faktisk en lov om depositum...
Hvis ikke I har set hvalpen, så nøjes med at lægge 500,-.
Dem kan I nemlig kræve tilbage, hvis I fortryder.

--
Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
http://www.sonpet.com

Fra : ~*Jannie*~

Dato : 27-03-02 20:41

> Der er faktisk en lov om depositum...
> Hvis ikke I har set hvalpen, så nøjes med at lægge 500,-.
> Dem kan I nemlig kræve tilbage, hvis I fortryder.

NJej det kan man ikke...jeg har selv depositum liggende pga jeg ikke ønskede
hvalpen pga af opdræytterne, jeg gik via forbrugerstyrelsen. Tværdigmod
havde jeg købt hvalpen og kunne egentligt ikke fortryde!

Jannie

Fra : x Vuf x

Dato : 27-03-02 22:35

Wed, 27 Mar 2002 20:40:31 +0100, ~*Jannie*~ wrote:

>NJej det kan man ikke...jeg har selv depositum liggende pga jeg ikke ønskede
>hvalpen pga af opdræytterne, jeg gik via forbrugerstyrelsen. Tværdigmod
>havde jeg købt hvalpen og kunne egentligt ikke fortryde!

Du skulle ha' gået gennem DKK i stedet for! Jeg husker ganske bestemt en sag,
hvor der var erlagt kr.1000,-, og vedkommende fik forklaret, at modtageren af
depositumet skulle slippe op til kr.500,- hvis man fortrød!

Fra : Annika Galsklint

Dato : 27-03-02 21:57

> Derfor har du heller ingen endelig aftale - for du
> havde er forbehold - inden du selv ville give bindende tilsagn.

Opdrætteren vidste ikke mit forbehold, da vi aldrig havde været inde og
snakke om depositum.

Annika

Fra : Doggy

Dato : 27-03-02 11:34

> [...]
> glædet os til at skulle se.
> Håber der er nogen der har nogle gode råd!!!

Hej Annika

Det er købeloven og aftaleloven der bliver benyttet ved handel med hunde.Når
man indgår en aftale om køb af hund er aftalen bindende for begge parter
uanset om aftalen er mundtlig eller skriftlig.

MEN man bør altid få sine aftaler på skrift, idet de er noget lettere at
bevise.
Du har formentlig lovgivningen på din side, men hunden er jo solgt til anden
side, og det er tvivlsomt om det kan betale sig at anlægge en retssag, idet
det jo er meget dyrt. ligeså snart der er advokater inde i billedet.

Opdrætteren har ikke handlet udfra god opdrætteretik.

Det du kan gøre næste gang du skal købe hvalp, er at få aftalen skriftligt.
Jeg synes også du bør se hvalpen før du indgår aftalen.Som før nævnt er
aftalen bindende for jer begge to, og det kunne jo være at du slet ikke brød
dig om hvalpen,når du så den i virkeligheden.Det kunne jo også være at du
fandt ud af noget om opdrætter eller avlsdyr, som gjorde at du ikke ønskede
at købe hvalp det pågældende sted.
Et depositum giver dig ikke større juridisk ret, end hvis du ikke havde
erlagt et depositum.Det er aftalen om købet af en hvalp, der er bindende.

Hvis du har aftalt med en opdrætter at købe en bestemt hvalp, og opdrætteren
siden hen vil sælge dig en anden hvalp, er dette også aftalebrud.

Så mit råd er at se hvalpen(e) før du bestemmer dig for at indgå en aftale,
og så få aftalen på skrift.
DKK har nogle fortrykte købsaftaler man kan benytte, men i princippet er en
aftale skrevet bagpå en serviet lige så gyldig.

Hvis du ikke kan komme til at se hvalpene,fordi de er ikke er gamle nok, så
aftal hvornår du må se hvalpene.Hvis opdrætteren ikke vil det, skal du nok
finde en anden.
Husk at alle hvalpe er enormt søde, også på billeder, men du kan ikke se
deres temperament, deres opførsel i kuldet,omgivelserne de er vokset op
under osv. på et billede.

Bedre held næste gang.

Hilsen

Merete

Fra : Sbjeppe

Dato : 27-03-02 13:24

PRÆCIS.....

Sbjeps@knoklede.mig.hele.vejen.ned.for.bare.at.finde.ud.at.du.svarede.på.det
..i.allersidste.indlæg

God påske til alle i denne NG!

Fra : ~*Jannie*~

Dato : 27-03-02 20:46

Helt ærligt, er der ingen som tænker på at det kunne tænkes opdrætteren ikke
ønskede at sælge til personen! Jeg har sagt nej til mange køber. Jeg tager
heller ikke dep. før jeg er sikker på jeg vil sælge. Det eneste man kan gøre
er at betale dep. og f en købekontrakt. At påst at opdrætteren er upålidelig
osv er helt utroligt, i kender ikke den sag. At de skal nævnes er endnu mere
utroligt, hvad f... har i gag i. Jeg har været opdrætter i mange år og der
er altid nogle som er "oppe og slås" om et eller andet, hvas vi skal til at
tillade dette så ved jeg ikke hvor vi ender.

NEJ lad være med dette, jeg kender for godt til sager som er endt dårligt
pga dette. Det er fra min egen special klub og bare fordi nogle mener sig
forudrettet....nej tænk jer lige lidt om før i går i selvsving og får blod
på tanden og går i offentlig henrettelse stemning...

Jannie

Fra : Annika Galsklint

Dato : 27-03-02 21:48

Helt ærligt, er der ingen som tænker på at det kunne tænkes opdrætteren
ikke
> ønskede at sælge til personen!

Her vil jeg altså lige sige, at hun på INTET tidspunkt, virkede det
mindste imod,
at vi skulle købe denne hanhvalp. Hun var tvært i mod meget glad for at
vi boede
i nærheden, da nogle af hendes andre hvalpe, fra et andet kuld, også
boede i den samme by.
Hvis det var fordi hun ikke ville have vi skulle købe ham, ville hun nok
heller ikke selv, spørge om hun ikke skulle reservere ham til os. Hendes
mails
giver heller ikke anledning til den tanke.
Jeg er fuldt ud klar over, at det er opdrætteren der selv bestemmer,
hvem de ønsker
at sælge deres hvalpe til. Men hvis det er en ordentlig opdrætter, havde
hun vel sagt det,
at hun ikke ønskede at sælge til os, istedet for at blive ved med at
skrive mails
med hvor dejlig,skøn og perfekt han var. Hun sendte jo også billeder. Og
husk så lige,
at det var hendes ide at han skulle reserveres, dette nåede jeg nemlig
ikke selv
at spørge hende om, inden hun selv havde foreslået det. Dette gjorde hun
vel at mærke efter hun havde snakket med mig.
Hvorfor skulle hun gøre det, hvis hun ikke ville sælge til mig????????

Annika

Fra : ~ Susanne ~

Dato : 27-03-02 22:02

Hej Annika!

Jeg tror bare at du skal være rigtig glad for at det gik som det gik.
Hellere finde ud af hvilken opdrættter man står overfor, inden man køber
hvalp end efter. Jeg ved, at det nok er lettere sagt end gjort.
Desuden kan jeg heller ikke forstå hvordan hun kan lade folk vælge "sin"
hvalp uden at have set/oplevet hvalpene. For mig at høre, lyder det som om
at denne opdrætter er fuldstændig ligeglad med om hvalpene får en familie
som kan opfylde hvalpenes individuelle behov.

Og det er jo heller ikke sikkert at denne hvalp er helt så fantastisk som
opdrætteren har givet udtryk for, og derfor har valgt at sælge hvalpen til
en køber som ville lægge depositum uden at have set hvalpen. Så er
opdrætteren da næsten helt sikker på at komme af med den.

Ja, som sagt så tror jeg bare at du skal være glad for at det gik som det
gik.

Held og lykke med at finde en kyndig opdrætter og en pragtfuld hvalp

Susanne

Fra : Doggy

Dato : 27-03-02 21:49

> [...]
ikke
> ønskede at sælge til personen! Jeg har sagt nej til mange køber.

Hej Jannie

Som opdrætter forstår jeg tilfulde at man siger nej til at sælge en hvalp
til en køber,det har jeg selv gjort, men det er faktisk ikke lovligt.Du må
ikke nægte at sælge en vare til en køber, og en hund betragtes faktisk som
en vare i købelovens forstand.

Jeg vil altid tage hensyn til mine hvalpe først, men det er altså ikke
nok,at man ikke synes om folk og derfor nægter at sælge hund til dem.

Men har man fået besøg af en køber som man ikke finder sympatisk, er der
mange måder at slippe udenom at sælge ham en hund !!!

Hilsen

Merete

Fra : ~*Jannie*~

Dato : 27-03-02 22:59

> Men har man fået besøg af en køber som man ikke finder sympatisk, er der
> mange måder at slippe udenom at sælge ham en hund !!!
>
> Hilsen
>
> Merete

Ja, nemlig, bl.a. hvis der ikke er betalt dep.

Jannie

Fra : Sverre Stokke

Dato : 27-03-02 14:08

username@domain.country,Ny-Internet writes:
>De (opdrætteren) kan jo bare gå på biblioteket, der kan enhver kommme på
>internette, og også på usenet via google, kandu etc.

Ingen grund til at gå på biblioteket - køber og opdrætter har jo mailet

Hilsen Sverre.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-03-02 14:58

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse

> Ingen grund til at gå på biblioteket - køber og opdrætter har jo mailet

> Hilsen Sverre.

Man skal åbentbart bare læse ordentligt

God påske bliver vist enden på dette !!!!!!!!!

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : x Vuf x

Dato : 27-03-02 18:48

Wed, 27 Mar 2002 14:08:22 +0100, Sverre Stokke wrote:

>Ingen grund til at gå på biblioteket - køber og opdrætter har jo mailet

Ups...det havde jeg ikke set...

Fra : Nina El Falaki

Dato : 27-03-02 23:13

Nu sælger jeg katte men meget kan da sammenlignes med hundesalg.

Jeg gør det klart, at jeg ikke anser katten for solgt, før jeg har et
dipositum. Jeg gør det også klart, at jeg vil lære købers hele familie at
kende, før jeg beslutter om jeg vil sælge.

Depositummet betales ikke tilbage hvis køber fortryder, men hvis jeg ikke
vil sælge betaler jeg naturligvis tilbage, også dette får køber at vide,
under den første snak.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Lars Gaardsøe

Dato : 28-03-02 01:09

Hej Nina,,

>Depositummet betales ikke tilbage hvis køber fortryder, men hvis jeg ikke
>vil sælge betaler jeg naturligvis tilbage, også dette får køber at vide,
>under den første snak

Hvad så hvis køber fortryder, "men glemmer at fortælle dig det" fordi
pengene jo´ er spildt.. for så med det samme at videre sælge
katten.. & få pengene ind ... hvordan har du det med det.?

Jeg lagde selv 3000. i depositum.. på min hund.... men en af hvalpe
køberne..... fik efter sit 3 besøg pengene tilbage... fordi køber,, ifølge
opdrætteren, ikke var voksen nok.. til denne type hund,, og derfor ikke fik
lov til at købe hunden...... Men hvis hvalpen eks... havde været 3-4 md/
svær at komme af med, kan det godt være at.. der ikke var gået så meget op
i det.... (Svært at gemenskue)

De kunne vælge og vrage.. mellem hvalpe købere... som stod i kø.
en af de ting, jeg havde skidt med var. at jeg ved første besøg fik at
vide, vi ikke måtte komme uanmeldt..

Hvad årsagen til var .... ved jeg ikke" måske løse hunde i gården.. men
klart en ting,, der skulle prøves af... fordi det med det samme,, siger
mig... hvad vil de skjule...

uden jeg har noget og ha´ det i, men min opfattelse, tror jeg..lidt det
er sådan med opdrættere som med andre forretninger.. jo´ ældre
hvalpene/varen bliver, uden man har solgt alle... jo´ mindre går de/man op
i, hvem der køber / Pris..... som det er med alle varer der har ligget
længe på hylden... også i min forretning ( Sælger ikke Hunde, kun døde
ting..) " Udbud og efterspørgsel... skulle jo´ helst ikke afspejle det at
være u/seriøs,,, men det er jeg sku´ desværre bange for det gør..i
nogen/mange tilfælde.

Der bliver de "rigtige" seriøse.... efter min mening sat på prøve, som måske
hælder til lidt u-seriøsitet.. pga. økonomi../ pladsmangel.... hva´ ved
jeg..

Mvh. Lars.

Fra : Mari

Dato : 28-03-02 02:04

"Lars Gaardsøe" <lars.g@adslhome.dk> skrev i en meddelelse news:3ca25ee0$0$55123$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> en af de ting, jeg havde skidt med var. at jeg ved første
> besøg fik at vide, vi ikke måtte komme uanmeldt..

Langt de fleste opdrættere har et enkelt kuld i ny og næ.
Nogle har kun eet kuld - og aldrig flere.

Du skærer hvalpefabrikker over samme kam som de
seriøse opdrættere, som gør et stort arbejde for at
finde de rigtige familier til deres hvalpe.

En handel er ikke afsluttet, før den er frigjort med de
aftalte tiltag, som fremgår af købsaftalen.
Derfor kan INGEN føle sig snydt - før købsaftalen er
brudt.

At komme uanmeldt hos en opdrætter er da ligeså
uhøfligt, som det er at komme uanmeldt hos alle andre,
man ikke har denne samkvem med.
At komme uanmeldt fordi man mener at der "nok" sker
ting og sager man ikke ville kunne lide....... jamen, man
skal jo slet ikke købe hvalp af mennesker, man mistænker
for slige ting. Respeeekt....... er det eneste der dur.

Mh

Fra : Nina El Falaki

Dato : 28-03-02 02:15

Hej Lars

> [...]
> pengene jo´ er spildt.. for så med det samme at videre sælge
> katten.. & få pengene ind ... hvordan har du det med det.?

Ikke godt, men nu har jeg en kontrakt, hvor der står, at jeg altid skal vide
hvor katten bor. Jeg kontakter også køber flere gange gennem det første år,
for at høre hvordan det går. (altså hvis de ikke kontakter mig)

> [...]
> opdrætteren, ikke var voksen nok.. til denne type hund,, og derfor ikke

Hvis jeg ikke vil sælge, betaler jeg også depositummet tilbage.

Men hvis hvalpen eks... havde været 3-4 md/
> svær at komme af med, kan det godt være at.. der ikke var gået så meget
op
> i det.... (Svært at gemenskue)

Jeg sælger ikke før killingerne er 3 mdr. P.t. har jeg 2 ungkatte på 9 mdr,
jeg ikke har fået solgt, så sænker jeg prisen, men mine krav til kattens nye
hjem eller kastrationsklausulen, går jeg ikke på kompromis med.

> De kunne vælge og vrage.. mellem hvalpe købere... som stod i kø.
> en af de ting, jeg havde skidt med var. at jeg ved første besøg fik at
> vide, vi ikke måtte komme uanmeldt..

Det kan være for ikke a stresse hvalpene for meget, og for at kunne bedømme
de enkelte købere i fred og ro. Desuden har opdrættere for det meste også et
liv uden for hundeverdenen, måske ville man sikre sig, der ikke kom købere
midt i barnets fødselsdag. (bare et ex.)

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Stine Frandsen

Dato : 28-03-02 08:37

> [...]
>
> Hvad årsagen til var .... ved jeg ikke" måske løse hunde i gården.. men
> klart en ting,, der skulle prøves af... fordi det med det samme,, siger

Hvorfor tror du opdsrætteren vil skjule noget, fordi uanmeldte besøg ikke er
ønskede ?? Jeg vil heller ikke have uanmeldt besøg når jeg har hvalpe i
huset. Både af hensyn til hvalpene og tæven, men da også for mig selv.

Jeg har også et arbejde at passe, og når jeg kommer hjem vil jeg gerne have
lidt ro inden der kommer gæster og ser på hvalpe, jeg vil også godt have
fejet/vasket gulvet inden der kommer nogen, ikke forstå det sådan at det kun
bliver gjort hvis der kommer købere, men et køkken med 8 hvalpe der er alene
med tæven i ca. 8 timer eller for den sags skyld bare 1 time ser ikke særlig
godt ud

Desuden kunn edet jo være at jeg var i bad eller ved at lave mad !! Tja,
huslige ting af enhver art hvor gæster altså ikke ligefrem er særlig sjove
at få som afbrydere
Så tænk lige på det inden du næste gang "dømmer" en opdrætter der ikke
ønsker uanmeldt besøg.

MHT til at sige det andet du skriver med udbud og efterspørgsel : Jeg vil
hellere beholde e hvalp eller flere til rette ejre dukker op eller i værste
fald aflive den, en sælge den til en person jeg ikke er sikker på vil hunden
det bedste.

Jeg mener godt at hvalpekøbere kan komme på besøg selv når hvalpene er under
2 uger - hvalpene er ikke noget at se på alligevel, men de kan møde tæven og
evt. de andre hunde der er i huset.
De der har købt hos mig inden hvalpen er 7 uger gammel har betalt depositum
og der er lavet en købekontrakt, men hvalpen er ikke bestaemt endnu, det er
til gengæld temperament, køn, farve og hvor stærk vhalpen skal være. Når så
hvalpene er blevet 7 uger vælges den enkelte hvalp til familien.

Bestilles der hvalp inden fødslen sker det samme, der betales også depositum
her. Kómmer der så ikke nok hvalpe eller er det modsat køn betales depositum
tilbage. Fortryder køberen beholder jeg depositum. OG det gør jeg af en
grund. Mit sidste kuld blev til pga. at jeg haved 6 sikre bestillinger. Der
kom 10 hvalpe OG så sprang samtlige fra deres bestilling. De havde jo ikke
betalt depositum så det var jo meget nemt for dem.

Sorry det blev langt -
Stine

ps : beklage stavefejl.. det er ved at være sengetid efter en laaang
arbejdesnat

Fra : Lars Gaardsøe

Dato : 28-03-02 21:33

hejsan..

> [...]
> ønskede ?? Jeg vil heller ikke have uanmeldt besøg når jeg har hvalpe i
> huset. Både af hensyn til hvalpene og tæven, men da også for mig selv.

Det tror jeg sådan heller ikke, men hvorfor nævne det... Jeg kunne ikke
drømme at komme uden en aftale,,
med mindre der er en grund....og det syntes jeg der var.. Man må forstå, som
der bliver skrevet i andet indlæg... kender man ikke opdrætterne ... når man
tager telefonen & ringer ang. hvalpe køb... ej heller af et besøg..

og hvis det er et redskab,, hvad jeg ser det "kan" være, er jeg ikke bleg
for at bruge..det,
Med det kan jeg.. finde ud´a om hundene...er pyntet til vores ankomst, og
om de får den pleje, der bliver givet udtryk for...( det kunne også være at
ringe 5-10 min.. før man var der.. og sige, jeg er lige i nærheden.. må jeg
komme og kigge)

svært at se igennem.. hvem der er seriøs.. og gør.. det de siger de gør..
jeg lærer ikke folk at kende på 8 uger... det kommer bagefter.. samme
problem har opdrætter jo´´. derfor skærer, jeg måske alle over en kam...
når jeg skal købe en hvalp... og forventer da også opdrætteren går mig på
klingen...
Jeg skrev bla. under på.... at "må ikke overdrage hunden til anden /sælge.
uden opdrætter´s samtykke... "må ikke aflive hunden"
"en årsag til ikke at kunne have hunden,, skal den overdrages til
opdrætter..."

Hvad der ville holde rent juridisk,, ved jeg ikke... Men fin aftale.. Syntes
jeg´´

Ret mig hvis jeg tager fejl.. Dansk Kennel Klub tager,, også på (Anmeldt)
besøg for at kontrollere at kennelen lever op til de regler der er for, at
have kennel/mærke....
hvad kan jeg som køber bruge det til....
hvis aftalen gå ud på... " vi kommer og kontrollere deres kennel torsdag i
næste uge... er de hjemme..så det kan passe"

Jeg er ligeså seriøs køber.... misforstå mig ikke med indlægget, men jeg
kender masser af eksempler på dårlige handler.... og en sådan handel, gider
jeg ikke og lave...bliver jeg uvenner med nogen mennesker,
jeg alligevel aldrig mere skal se /snakke med... Hva´ så.

> [...]
værste
> fald aflive den, en sælge den til en person jeg ikke er sikker på vil

Fin.. indstilling !.....

Mvh. Lars

Fra : Pia

Dato : 28-03-02 09:18

> [...]
>
> Hvad årsagen til var .... ved jeg ikke" måske løse hunde i gården.. men
> klart en ting,, der skulle prøves af... fordi det med det samme,, siger

Øøh... jeg gad da ikke have folk rendende udenfor mit hus konstant uden at
melde det først - jeg kunne jo være på arbejde - ville du så rende og glo
ind ad vinduerne og stresse mine dyr? Eller mens jeg var ved at skifte tøj?
Gå over i stalden og give min hest et ekstra kg havre fordi den så sød ud,
eller ungerne gerne vil prøve at fodre sådan en?

For ikke at tale om alle de børnefamilier der ikke har råd til at tage i
Tivoli, men bare kører forbi så ungerne kan lege med hvalpene. Uden en
eneste intention om at købe en. Hundeopdrættere har vel også et liv!

:Pia

Fra : Elin

Dato : 27-03-02 23:27

Hej Annika.
Jeg er hobbyopdrætter og griber det således an: Når en tæve venter hvalpe,
skriver jeg interesserede hvalpekøbere på en liste, men jeg gør opmærksom
på, at det er gensidigt uforpligtendende, og jeg opfordrer dem altid til, at
de også bliver skrevet op hos andre opdrættere, da jeg måske ikke vil kunne
levere en hvalp i den farve/i det køn, de ønsker. Hvalpekøberne får ikke
oplyst, hvilket nummer de har på min liste, for når hvalpene er født,
ringer jeg til de hvalpekøbere, jeg helst vil sælge en hvalp til. I de
første 3 uger modtager jeg ikke besøg. Dels skal moderen og hvalpene have
fred, dels er hvalpenes immunforsvar ikke særligt udviklet. Når hvalpene er
3 uger, kommer de første hvalpekøbere på besøg, og hvis en køber beslutter
sig for at købe en af hvalpene, udfylder vi en købsaftale, og jeg modtager
et depositum. På denne måde har køber og sælger lidt mere hold på hinanden:
køber ved, hvilken hvalp aftalen gælder, og opdrætter ved, hvilke hvalpe der
er solgt. Jeg kender en opdrætter, der ikke kræver depositum. 3 gange kom en
dame´for at følge "sin" hvalps udvikling - hun kom bare aldrig og hentede
hvalpen.

Venlig hilsen
Elin

Annika Galsklint <galsklint@yahoo.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:965cecadd4d739aa6b93b20f23c81797.81104@mygate.mailgate.org.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 28-03-02 06:06

Altså, Annika.

Jeg kan ikke rigtigt se formålet med at en masse mennesker her skal gætte
på, hvad der forgår i hovedet på en for os ukendt avler. Så du kan jo fx
skrive noget i retning af :

Hej Avler.

Jeg var af den opfattelse at vi havde indgået en aftale om køb af den og
den hvalp. Hvor vi er gået fejl af hinanden, er jeg ikke rigtigt klar over.
Men hvis du af den ene eller anden grund ikke har ønsket at sælge til mig,
vil jeg da meget gerne have det at vide. En sådan viden kunne jo eventuelt
være mig til nytte, når jeg besøger en anden avler.

Venlig hilsen - og ’no hard feelings’

Annika.

Hilsen Sverre.

Fra : Annika Galsklint

Dato : 28-03-02 08:16

Hejsa, jeg mailede faktisk tilbage til hende, efter jeg havde modtaget
hendes
mail med, at hvalpen var solgt til anden side. Jeg skrev, at jeg da
troede, hun havde
reserveret ham til os, sådan som hun sagde hun ville:

INTET SVAR!!!!!!!!

Annika

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 28-03-02 11:47

hej Annika

> [...]
> troede, hun havde
> reserveret ham til os, sådan som hun sagde hun ville:

jeg ville ringe istedet for at maile, jeg ville ikke lad mig spidse af med
ingen forklaring.

held og lykke med at finde en hund

Bolette

Fra : Sverre Stokke

Dato : 28-03-02 09:52

galsklint@yahoo.dk,Ny-Internet writes:
> [...]
>troede, hun havde
>reserveret ham til os, sådan som hun sagde hun ville:

Men hvad med at prøve igen, så du måske kan få en forklaring.

Hilsen Sverre.

Fra : ~*Jannie*~

Dato : 28-03-02 15:05

">
> Men hvad med at prøve igen, så du måske kan få en forklaring.
>
> Hilsen Sverre.

Eller ring, det er nok lidt bedre end at maile, da man faktisk ikke kan være
100% sikker på at personen har fået mailen!

Jannie

Fra : Sverre Stokke

Dato : 28-03-02 17:06

lolistanomail@hotmail.com,Ny-Internet writes:

>">

>Eller ring, det er nok lidt bedre end at maile, da man faktisk ikke kan
>være
>100% sikker på at personen har fået mailen!

Det kan du have ret i - især hvis man sender fra yahoo, hotlips og hvad de
hedder alle sammen.
Sender man fra en rimelig seriøs udbyder til en ditto, vil mailen 99, en
masse 9-taller % sikkert komme frem - eller resultere i en fejlmelding.

Hilsen Sverre.