Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Fradrag for SU lån
Fra : Kim Bøndergaard Poul~

Dato : 26-03-02 21:17

Efter en del snak alle steder har jeg taget mig sammen og checket reglerne.

Iflg told&skat kan man sålænge der er gamle renter trække disse fra i samme omfang som betaler penge retur, men ligeledes kan man
også trække årets påløbne renter fra. Dvs ens fradrag er større end det betalte beløb.

Jeg har altid trukket det aktuelt betalte beløb fra (som fremgår af hypotekbankens årsopgørelse).

Nu er spørgsmålet - går det lige op til sidst, dvs når lånet er betalt ud.? Hvis ikke hvorfor så ikke?

mvh Kim

Fra : Frank Frederiksen

Dato : 27-03-02 00:27

"Kim Bøndergaard Poulsen" wrote:

> Nu er spørgsmålet - går det lige op til sidst, dvs når lånet er
> betalt ud.? Hvis ikke hvorfor så ikke?

Nix, og grunden er, at hen over den sidste årrække er beskatningen
(mht. bruttoskat) blevet ændret, det har været en fordel (for mig)
at trække de store beløb fra tidligt. Jeg fik sidste år en henvendelse
fra told & skat, om at de gerne ville se diverse papirer vedr. mit
SU-lån.
Derefter blev jeg 'justeret', dvs. fik ændret mine årsopgørelser, så
mine
fradrag for renterne blev udnyttet bedre (rest-skat til mig :)

Mvh Frank

Fra : Kim Bøndergaard Poul~

Dato : 29-03-02 09:03

Jeg er enig i det du siger og selvfølgelig havde jeg også mere brug for pengene som nyuddannet.

Men dels er jeg færdig med at betale tilbage (havde sidste afdrag i 2000) så de fleste "opgørelser" er nok forældede, dels er det et
forholdsvis lille beløb det drejer sig om.

Min kæreste er dog stadig i gang, men har betalt "gamle" renter ud for mere end 3 år siden, hvis vi bruger den officielle metode så
jeg vil blot sikre mig at vi ikke gør noget alt for forkert ved at vedblive med at trække betalte renter istedet for tilskrevne
renter fra. Betalte vedbliver at være større end tilskrevne lige til sidste betaling

Kim

Fra : Birgitte

Dato : 05-04-02 13:11

Hej

Jeg tror ikke Told & Skat selv kan finde ud af deres egne regler -
kommunernes skatteforvaltning kan i hvert fald ikke.

Min kommune udbad sig i januar dokumentation for mit studielån samt de
renter som jeg havde fratrukke gennem de sidste 2 år. Jeg har kun
fratrukket de renter som jeg har betalt og ikke dem som der er
tilskrevet i løbet af året og har derfor snydt mig selv. Dette
opdagede kommunen ikke idet de åbenbart kun har fokus på om jeg snyder
dem og ikke omvendt !

Heldigvis kan jeg endnu nå at rette mine gamle selvangivelser.

Hurra for den service vi får for vores dyrt betalte skattekroner !!!!

/Peter

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 06-04-02 13:42

"Birgitte" <bbjdk@hotmail.com> wrote:

> Hurra for den service vi får for vores dyrt betalte skattekroner !!!!

Det er heller ikke min opfattelse at skatteforvaltningen arbejder for at
skatten skal være så præsis og rigtig som muligt.

Det virker i hvert fald på mig som at devicen er at skatten ikke må være
lavere end loven tillader, den anden vej tror jeg slet ikke der er fokus på,
andet end i de store sager, hvor T&S direkte har tolket loven forkert.

Sjov nok er det os selv der har hyret disse folk, bestemt deres regler og
betaler deres løn.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk