Udlukning af indekatte.
Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 25-03-02 21:55

Ja, jeg ved godt at jeg har spurgt før, men syntes ikke rigtig at jeg fik
nogen respons, så nu spørger jeg lige igen:

Er der nogen som har erfaring med at lukke indekatte ud? Vi har nemlig 2
katte som er 1½ (men det nærmer sig vel snart 2 år) som hidtil har været
indekatte (hos deres forrige ejer), men nu skal de være udekatte. Derfor
ville jeg høre om der var nogen som havde erfaring med at lukke (ældre)
katte ud.

Jeg har allerede sat kattelem i døren, så der er ingen vej tilbage. Jeg har
tænkt på at jeg vil fodre dem om aftenen, og så lukke lemmen så de ikke kan
komme ud om aftenen/natten. (Dette skyldes at jeg mange steder har læst at
de fleste katte kommer til skade om natten.) De er begge
steriliseret/neutraliserede, så jeg regner ikke med at de bliver de vilde
streffere. (Håber jeg i hvert tilfæde ikke)

Ørhm - nåmen - alle erfaringer med udsætning af katte modtages hellere end
gerne. (Bortset lige fra historier om alle de onde kattehadende folk som er
derude - dem bor der ingen af her (har jeg besluttet for min sjælefreds
skyld)).

Desuden så har naboen en kat (vi bor i lejlighed), den er den eneste udekat
i ejendommen, desuden er der mange katte i området. Kan det blive et problem
at Fie (som naboens kat hedder) betragter haven som sit territorium? Eller
kan de tilpasse sig?

Er det en fordel at de er to, så de kan støtte sig op ad hinanden?

Jeg ved godt at jeg er pyldret, men vil bare ikke have at de skal komme
noget til.

Men - som sagt. Alle erfaringer modtages med kyshånd.

Med venlig hilsen
Vibeke

Fra : Camilla Baird

Dato : 25-03-02 22:03

Dine katte vil sikkert nyde at komme ud, selvom de måske vil være lidt
urolig ved alle de nye lyde og lugte de første gange...
Mht til nabokattene - jeg tror godt du kan regne med at der bliver lidt
"diskussioner" til at starte med iaf.
mvh Camilla

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 25-03-02 22:14

Skal jeg regne med at de får mange skrammer, eller vil de trække sig tilbage
fordi de er "på ukendt grund"?
Det skal lige siges at Tjalfe (som er størst) er forholdsvis utryg ved at
komme ud, hvor Røskva (som er meget lille) er langt mere nysgerrig.
Jeg har haft dem ude et par gange, men kan jeg regne med at de kan finde
hjem? Eller skal jeg ud og ligge noget fra deres kattebakke i nærheden af
altanen (hvor deres kattelem sidder) for at de kan finde hjem?

Vibeke

Fra : Nina El Falaki

Dato : 25-03-02 22:26

Når de er så gamle kan de godt finde hjem hvis der ikke er noget der
skræmmer dem.

Men husk du skal holde dem inde 14 dage til 1 md inden du lukker dem ud.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 26-03-02 14:16

> Men husk du skal holde dem inde 14 dage til 1 md inden du lukker dem ud.

Efter hvad? Jeg har haft dem siden 7/1, hvor de har været inde siden. Jeg
har ikke villet lukke dem ud før fordi jeg syntes det har været for koldt.

Vibeke

Fra : Nina El Falaki

Dato : 26-03-02 17:28

Efter flytning skal de holdes inde, da de ellers vil forsøge at finde
tilbage til deres gamle hjem. Men måske har jeg misforstået noget, jeg
troede I var flyttet.

Fra : Pernille Scharff

Dato : 26-03-02 08:33

Hej Vibeke,

et godt tip som vi har brugt når vi er flyttet med katte: Drys grus fra
bakken ud i kanten af haven hele vejen rundt, så har du hjulpet misserne
med at markere territorium inden de bliver lukket ud! Brug evt. billigt
ikke-klumpende kattegrus i et par dage, det er nemmere at sprede end det
klumpende. Og så er det en rigtig god ide at gå med ud selv de første
gange du lukker dem ud. Første gang du lukker dem ud alene skal du sørge
for at de ikke er for mætte, for så vil de være nemme at "kalde hjem"
ved fodringstid! Som de andre skriver skal kattene selvfølgelig have
boet hos dig i mindst 1 måned for at kunne finde hjem (men det mener jeg
da også de har) og når de er neutraliseret går jeg ud fra at de også er
øremærket.

Hvis de ikke ved hvordan man bruger en kattelem skal det selvfølgelig
også trænes op - går lettest hvis der sidder en person på hver side af
kattelemmen og giver katten godbidder hver gang den er gået igennem
lemmen...selv om det ser lidt sjovt ud

/Pernille

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 26-03-02 14:24

> [...]
> med at markere territorium inden de bliver lukket ud! Brug evt. billigt
> ikke-klumpende kattegrus i et par dage, det er nemmere at sprede end det
God idé, det tror jeg jeg vil gøre. Heh - jeg må hellere gøre det i ly af
mørket så naboerne ikke undrer sig alt for meget. På den anden side ville de
nok også kigge en ekstra gang hvis jeg lusker rundt ved hækkene om natten
*gg*.

> [...]
> boet hos dig i mindst 1 måned for at kunne finde hjem (men det mener jeg
> da også de har) og når de er neutraliseret går jeg ud fra at de også er

Jeps de er øremærket. Der er bare lidt et problem med det med maden, for de
får deres 140g mad (til sammen) om aftenen, og så spiser de det i løbet af
de næste 24 timer, så der er altid noget i skålen. Men skal jeg så til at
give dem mindre mad end de egentlig skal have? For at få dem til at sulte
lidt?

> [...]
> også trænes op - går lettest hvis der sidder en person på hver side af
> kattelemmen og giver katten godbidder hver gang den er gået igennem

Hehe.. jeg har indkøbt rejer til samme formål. Det er faktisk det eneste de
syntes er vildt lækkert. Vi prøvede i går med alm. godbider, men de var slet
ikke lækre nok til at de gad gå igennem lemmem. Og da vi så prøvede at løfte
dem igennem gik de helt i selvsving. Så jeg tror der skal rejer til.

Men tak for rådene :)

Vibeke

Fra : Pernille Scharff

Dato : 26-03-02 14:38

Hej Vibeke,

> [...]
at
> give dem mindre mad end de egentlig skal have? For at få dem til at

Nej, del maden op i mindre portioner så du f.eks. giver halvdelen om
morgenen og halvdelen om aftenen når du har kaldt dem ind og låst
kattelemmen - så er de nemmere at kalde ind. Har du en "madlyd" er det
selvfølgelig dejlig nemt at kalde kattene ind. Vores gamle katte kom når
de hørte lyden af en dåseåbner, og mine svigerforældres katte kommer
fræsende når man banker med en kniv på en dåse - Silk og Ce'Nedra kommer
når de hører at jeg tager posen med tørfoder ud af skabet! Hvis du
fodrer på et fast tidspunkt vil de også hurtigt få lært hvornår det er
spisetid *G*

/Pernille

Fra : Ann K

Dato : 26-03-02 09:12

Hej Vibeke.
Sørg allerførst for at dine katte får lært en "kom-hjem-lyd". Det gør du
bedst ved i starten at have dem i line og så lokke dem ind i huset med
lyden (vi kalder "kattenavn + maaaaamseeee" ;) ) og giv dem så lidt
lækkert guf, hver gang...
Lær dem også at bruge kattelemmen - evt ved at give guf eller ved
simpelthen at puffe katten igennem nogle gange.. Lad være med at have en
trådrist, der hvor kattene skal ind til lemmen - de hader at træde på
sådan en tingest ;)
Begynd også at forberede den territorieejene hunkat på at der altså er
kommet nye til byen.. spred lidt kattegrus langs havehækken osv...
Begynd at spare sammen til diverse dyrlægeregninger og lav en aftale med
Fie's ejer om at I betaler for jeres katte og han/hun betaler for sin! I
skal nemlig _ikke_ regne med at det vil blive helt problemfrit at lukke
jeres to misser ud i Fie's nærterritorie... Og det er heller ikke
sikkert at dine to katte vil støtte hinanden ved et evt opgør med Fie
(det må man da faktisk håbe ikke sker - for Fie's skyld!)
I starten bør du altid gå med kattene ud... om ikke andet kan du hjælpe
dem til at flygte fra territorieejerens angreb!

Jeg ved godt at jeg tegner et meget sort billede! Men det er vigtigt at
du gør dig helt klart, hvad det er dine katte (måske) skal udsættes for!
Især, hvis Fie er en lidt ældre dame, som har regeret i området nogle
år... Hun har helt sikkert lært at vogte sit område og jage fremmede
bort...
Det er jo (som jeg har forstået dit indlæg) ikke sådan at dine katte vil
have deres egen have, som de vil kunne "erobre" som nærterritorie... de
skal tilkæmpe sig retten til at bruge Fie's :(

For at gøre det lidt lettere, kunne I måske prøve at præsentere kattene
for hinanden - evt hjemme hos dig? Men gør det kun, hvis I kan være
sikre på, der ikke opstår slagsmål.... Fie vil nok have lettere ved at
acceptere de fremmede katte, hvis hun tidligere har stiftet bekendtskab
med dem på en god måde.

Held og lykke med det

Mvh Ann

Fra : Gitte J

Dato : 26-03-02 12:02

Hej Vibeke
Anns indlæg fik mig til at tænke på, at du måske også i længden ville blive
glad for en sygeforsikring til kattene ... den dækker nemlig omkostningerne
ved akut sygdom samt tilskadekomst, og dine katte vil fremover nok
unægteligt høre til i risikogruppen.
Jeg bruger selv Dahlberg Assurance, og har været vældig godt tilfreds med
dem (og har haft god brug for dem selvom mine er indemisser) ... de kræver
dog at katten er øremærket, hvilket vel egentlig også burde være et must,
når kattene skal til at løbe frit ude. Din dyrlæge kan dog sikkert fortælle
dig mere om forsikringsmuligheder og den slags.
Held og lykke med projektet - især til Tjalfe, Røskva og Fie.
-Gitte

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 26-03-02 14:32

> [...]
omkostningerne
> ved akut sygdom samt tilskadekomst, og dine katte vil fremover nok

Hvad giver du for sådan en forsikring?

> [...]
fortælle
> dig mere om forsikringsmuligheder og den slags.
> Held og lykke med projektet - især til Tjalfe, Røskva og Fie.

Tak :)

Vibeke

Fra : Gitte J

Dato : 27-03-02 11:34

Hej Vibeke
Jeg giver 525 kr pr kat årligt. Jeg brugte en hele del trecifrede beløb på
min Laban i løbet af sidste år pga. hans mange akutte indlæggelser, og havde
jeg ikke haft sygeforsikringen havde det smertet en del i økonomien eftersom
jeg var på SU. Der er 500 kr selvrisiko, men hvis det er tilbagefald indefor
et vist antal dage osv. så betaler man ikke selvrisiko igen. Faktisk så har
jeg pga. forsikringen fået størstedelen af pengene igen (ikke at alt skal gå
op i mønter, men det HAR altså betydning i en snæver økonomi). Jeg vil
absolut anbefale dig det ... tænk blot på hvad et brækket ben kan koste, et
hundebid, eller bylder som følge af slagsmål. Jeg kender ikke den anden
forsikring, der findes, særlig godt, men såvidt jeg husker regnede min
kæreste ud, at vi ville få mere for pengene ved Dahlberg Assurance. de er
desuden til at tale med, hvis man er utilfreds eller hvis man er usikker på
noget, og pengene kommer ret hurtigt, når man har sendt regningen afsted til
dem. De samarbejder med Kattens Værn, så du kan kontakte Kattens Værn, tror
jeg, og få papirer tilsendt.
-Gitte

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 27-03-02 12:18

Hej Gitte :)
Det lyder jo ikke vildt dyrt. Jeg er jo ny katteejer så jeg har ingen ide om
hvad de forskellige skader koster at få lavet, men det lyder da som en god
ide. Jeg tror jeg vil få indhentet nogen tilbud :)
Tak for hjælpen.
Vibeke

Fra : Gitte J

Dato : 27-03-02 13:26

Det var så lidt, velbekomme
-Gitte

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 26-03-02 14:31

> [...]
> bedst ved i starten at have dem i line og så lokke dem ind i huset med
> lyden (vi kalder "kattenavn + maaaaamseeee" ;) ) og giv dem så lidt

De har allerede lært at lyden af to keramikskåle er lyden af rejer, hehe -
så tror ikke det bliver noget problem. Meeen - det kan godt være det bliver
lidt dyrt i længden hvis de skal have rejer hver gang. Nåmen.. hvad man ikke
gør for de små pus.

> [...]
> simpelthen at puffe katten igennem nogle gange.. Lad være med at have en
> trådrist, der hvor kattene skal ind til lemmen - de hader at træde på

OK - de skal nu også ud på en altan, så det bliver heldigvis ikke noget
problem.

> Begynd også at forberede den territorieejene hunkat på at der altså er
> kommet nye til byen.. spred lidt kattegrus langs havehækken osv...

Det tror jeg faktisk at jeg vil gøre med det samme.

> Især, hvis Fie er en lidt ældre dame, som har regeret i området nogle
> år... Hun har helt sikkert lært at vogte sit område og jage fremmede
> bort...

Hun er vist ikke helt ung længere, selvom hun dog langt fra fremstår som
værende gammel.

> Det er jo (som jeg har forstået dit indlæg) ikke sådan at dine katte vil
> have deres egen have, som de vil kunne "erobre" som nærterritorie... de
> skal tilkæmpe sig retten til at bruge Fie's :(

Det kan være vi skal lave en time-share-ordning med vores nabo *g*.

> For at gøre det lidt lettere, kunne I måske prøve at præsentere kattene
> for hinanden - evt hjemme hos dig?

Vi har prøvet at åbne døren til gangen på klem når Fie sidder derude. Tjalfe
tager det meget roligt, og ligger altid foran døren når han kan høre hende.
Men Fie hvæser altid når døren står på klem. Jeg er ikke helt klar over om
Røskva også hvæser, men hendes hale bliver i hvert tilfælde tyk. Vi har også
haft misserne ud i gangen når Fie ikke har været der, så de har kunnet
afsætte lidt duftmærker. Så jeg tror godt Fie ved at der er noget under
opsejling. Det kunne nu være rart hvis de bare kunne enes.

Tak for rådene :)

Vibeke

Fra : BF

Dato : 26-03-02 18:59

Jeg fik selv en kat (hun)på et år som tidligere kun var indekat.
Satte sele på den, gik nogle turer rundt i haven som start 4 - 5 gange.
Derefter åbnede jeg døren og gik med den ud et par gange - derefter
brugte den selv kattelemmen - for der er jo spændende derude - og hvem vil
ikke opleve det.

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 27-03-02 09:36

"BF" <benny@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Derefter åbnede jeg døren og gik med den ud et par gange - derefter
> brugte den selv kattelemmen - for der er jo spændende derude - og hvem vil

Jeg har selv haft dem ude et par gange. Dog ikke i sele. Men de har bare
løbet lidt rundt og snuset. Men når de så løber lige for langt væk efter min
mening har jeg kaldt på dem. Det kan være at de allerede er parrat til at
blive lukket ud alene. De miaver i hvert tilfælde kraftigt foran døren hver
dag nu. *suk* På en måde er det ret svært at lade dem gå ud, men på den
anden side er det jo også synd at de ikke kommer ud.
Nåmen - tak for din "historie"

Vibeke

Fra : Richard Nybo

Dato : 30-03-02 15:33

Hejsa!
Selvfølgelig vil de komme noget til! Katte slås jo og sådan er det! Men som
regel er det kun småskarammer som ikke betyder noget! Nå, men vi fik en
"Københavner kat" som i sine 4 leveår har været ene kat og inde kat. Nu har
vi haft hende i to måneder og hun enes fint med vores tre andre katte og
løber glad og fro ud og ind som det passer hende. I starten gik vi med hende
ud og lokkede hende med ind igen efter en halv times tid. Det gjorde vi et
par gange om dagen i et par dage, og så havde hun luret hvor og hvordan hun
kom ind. Ingen problemer. Og sådan går det vel for det meste. God
fornøjelse!

Mvh. Camilla