Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Årets emne til 1. runde i
Fra : Pia Klit Larholm

Dato : 25-03-02 10:25

Hejsa gruppe

Nu da jeg selv skal udfordringen igennem, så tænkte jeg, at I måske også
kunne tænke jer en fotoopgave. Ikke for at give mig idéer til billder
(dem har jeg masser af i forvejen), men for at afprøve jer selv lidt.

Årets opgave lyder:
Lav en reportageserie på 4 billeder. Emnet er "ventetid". Og så skal der
fotograferes et portræt.
De 4 billeder skal nummeres A,B,C,D i rækkefølge.

I har indtil man. d. 8/4 kl. 8. Billederne skal være på papir, taget med
35-mm kamera eller digitalkamera.

God fornøjelse i det smukke påskevejr.

Pia

Fra : Finn / Fototal.dk

Dato : 25-03-02 20:55

> Nu da jeg selv skal udfordringen igennem, så tænkte jeg, at I måske
> også kunne tænke jer en fotoopgave. Ikke for at give mig idéer til billder
> (dem har jeg masser af i forvejen), men for at afprøve jer selv lidt.

Held og lykke med udfordringen - det er jo spændende med den slags opgaver.

Jeg vil benytte lejligheden til at hænge mine fordomme til luftning i det
gode vejr, og give dig en håndfuld gratis tips, som du kan bruge eller lade
være.

Hvis du vil have succes i prøven til fotojournalist, så må du efter min
bedste overbevisning lære at galpe som de hvalpe du skal være imellem.
Pressefotografer / fotojournalister har efter min bedste overbevisning en
utrolig ens billedopfattelse og -stil, så hvis du vil videre til næste
prøve, tror jeg det er lettest at lægge sig tæt op af "regelsættet".
Jeg ved at de fleste fotojournalister vil sige at det ikke er sandt, men set
udefra så ser det ud som om der på DJH sker en meget stram skoling der meget
effektivt ensretter eleverne.

Her er 4 hurtige tips på vejen til juryens hjerte:

1. Sort/hvid.
Rigtige pressefotos er stadig i sort/hvid. Det er de rigtige "kunstneriske"
billeder, hvor virkelighedens farve-forvirring fjernes.
Hvis du vælger sort/hvid frem for farve, så er du allerede 3 point foran.

2. Mennesker.
Billederne skal indeholde mennesker - tæt på.
Ikke bare portrættet, men alle billeder i serien. Fotojournalistens
fornemste opgave er at lave gode billeder af mennesker.
Du kan med fordel få venner og familiemedlemmer til at spille statister, så
du kan lave nøjagtigt de billeder du ønsker.

3. Provokation.
Pæne billeder er ikke gode pressefotos.
De skal derimod være direkte og provokerende. Tag gerne en 24 mm vidvinkel
og smæk den lige op i synet på dit offer. Så får du et fortegnet billede og
et frækt billed-udtryk.

4. Prostitution.
Nej, her tænkes ikke på Halmtorvet, men på den følelsesmæssige prostitution.
Find nogle "stakler" og udstil deres elendighed og usle kår. Gadens beboere,
narkomanerne, de ældre, o.s.v.
Det går lige i hjertet på dommerne og du scorer points.

Ovenstående er med vilje sat provokerende på spidsen. Det kan måske se ud
som om jeg er meget modstander af den stil som fotojournalisterne benytter.
Det er ikke nødvendigvis tilfældet.
Jeg synes bare det er trivielt, at alle billederne skal være så ens.

Mvh: Finn / Fototal.dk

Fra : Bjarne Kjær

Dato : 25-03-02 21:55

Det er svært at være meget uenig med Finn, men jeg vil dog knytte et par
kommentarer

> Hvis du vil have succes i prøven til fotojournalist, så må du efter min
> bedste overbevisning lære at galpe som de hvalpe du skal være imellem.

Ja, men hvis ingen prøver at ændre i stilen / skille sig ud fra normen
sker der jo aldrig noget, det ku' jo være at billederne havde sådan en
kvalitet at de var svære at komme udenom.

> [...]

> Du kan med fordel få venner og familiemedlemmer til at spille statister, så
> du kan lave nøjagtigt de billeder du ønsker.

Tæller nok ikke, lige med undtagelse af portrættet, vil sikkert blive
for "pæne"

> [...]
> narkomanerne, de ældre, o.s.v.
> Det går lige i hjertet på dommerne og du scorer points.

Tjahh, hvornår er det de glade historier der i medierne, sjældent som
regel er det jo død, vold og ødelæggelse, med mindre det lige er
landsholdet der har vundet

Bjarne

PS.: Held og lykke med opgaven herfra også

Fra : Peter B. Juul

Dato : 25-03-02 22:08

Bjarne Kjær <bjarne.kjaer@mail.tdcadsl.dk> writes:

> Ja, men hvis ingen prøver at ændre i stilen / skille sig ud fra normen
> sker der jo aldrig noget,

Det er vigtigt at skelne mellem optagelsesprøver og egentlig
fotojournalistik. En optagelsesprøve skal holde sig til normerne. En
gang ud af hundrede kan noget nyt og fikst vinde, men det er for
sjældent til at det er smart at satse på.

Fotojournalisten, derimod, både under uddannelsen og bagefter, kan med
fordel gå nye veje.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Kritikken af dine indlæg skyldes alene det
The RockBear. ((^)) faktum, at du er en idiot."

Fra : ab

Dato : 26-03-02 15:12

Så er det lige vi sidder og tænker: Hvad har det egentlig med dk.FRITID.foto
at gøre ?

Er det ikke netop forskellen på fritid og erhverv, at der ikke er tale om
bundne opgaver ?

ab

Fra : Morten Bock Sørensen

Dato : 26-03-02 18:33

> [...]
> at gøre ?
>
> Er det ikke netop forskellen på fritid og erhverv, at der ikke er tale om

Efter min mening, så kan man først kalde noget for et erhverv, hvis der er
penge indvolveret. Og det er da en meget sjov opgave at stille sig selv, i
stedet for bare at knipse løs til familiefesten

/Morten

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-03-02 21:21

ab wrote:

> Så er det lige vi sidder og tænker: ........cut........

Det bør du i så fald lade være med, for det kommer der ikke noget
fornuftigt ud af...!

> Er det ikke netop forskellen på fritid og erhverv, at der ikke er
> tale om bundne opgaver ?

Så vidt jeg ved, så udskrives der løbende masser af fotokonkurrencer,
vel at mærke for fotoamatører, hvor emnerne er bundne.

Og så skal du ikke tillægge ordet "fritid" den store betydning, det er
blot et resultat af en dårlig strukturering af dk.heirakiet.

Fra : ab

Dato : 28-03-02 06:59

"Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev bl.a. i en meddelelse

> Så vidt jeg ved, så udskrives der løbende masser af fotokonkurrencer,
> vel at mærke for fotoamatører, hvor emnerne er bundne.

Og hvad har det med optagelsesprøven på DJH at gøre ?

> Og så skal du ikke tillægge ordet "fritid" den store betydning, det er
> blot et resultat af en dårlig strukturering af dk.heirakiet.

Nej for det passer ikke rigtigt ind i din argumentation ? Og så er det jo
bekvemt, bare at kalde det dårlig strukturering.

ab

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-03-02 16:08

ab wrote:

> Og hvad har det med optagelsesprøven på DJH at gøre ?

Det vil jeg slet ikke forsøge på at forklare dig, for din fatteevne er
nemlig på niveau med fatteevnen hos den dyrerace vi får påskeæg fra.

> Nej for det passer ikke rigtigt ind i din argumentation ? Og så er
> det jo bekvemt, bare at kalde det dårlig strukturering.

Du kan henvende dig i news:dk.admin, der debat om dk.heirakiets struktur
og navngivningen af grupperne on-topic.

FUT: news:dk.admin

Fra : Pia Klit Larholm

Dato : 29-03-02 22:39

ab wrote:

> Så er det lige vi sidder og tænker: Hvad har det egentlig med dk.FRITID.foto
> at gøre ?

At en fritidsfotograf gerne vil være professionel fotograf???

Desuden har jeg aldrig set nogle brokke sig over, at prof. fotografer
har givet råd og idéer videre...

> Er det ikke netop forskellen på fritid og erhverv, at der ikke er tale om
> bundne opgaver ?

Hvad med at give dig selv en ny udfordring bare en gang imellem...
Istedet for bare at gå en tur ud i det blå og tage forskellige billeder,
så give dig selv et emne på forhånd og planlægge og strukturere din
fotosession. Nye måder at tænke på, måske andre resultater og spændende
udfordringer...

Pia

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 29-03-02 23:31

Pia Klit Larholm wrote:

> At en fritidsfotograf gerne vil være professionel fotograf???
>
> Desuden har jeg aldrig set nogle brokke sig over, at prof. fotografer
> har givet råd og idéer videre...

Du skal ikke bruge ret meget tid på "ab", har har den fikse idé, at
fordi der i nogle af markedsgrupperne skelnes mellem privat og erhverv,
så er det de samme regler der gælder for debatgrupperne.

Det handler om at "ab" ønsker at redigere denne gruppes indhold, og han
har lavet hans helt engen private fortolkning af netetiketten.

Jeg tror at "ab" er sur, gammel og skuffet mand, der ikke har fået
opfyldt hans egne drømme om at blive fotograf, og så nager det det ham,
når en ung dynamisk kvinde, der har fremtiden foran sig, fortæller om at
hun vil søge ind på uddannelsen som fotojournalist.

Og vi har aldrig set nogle af "ab's" billeder, så du går ikke glip af
noget, hvis du putter "ab" i dit kill-filter, han var i mit, men han har
vist fået ADSL og en ny e-mail adresse, så jeg må lige ind og redigere i filteret.

FUT: news:dk.admin.netikette

Fra : Pia Klit Larholm

Dato : 29-03-02 22:44

Takker for kommentarerne... De er taget til hjertet, selv om mine egne
tanker ikke er så langt derfra...

Bjarne Kjær wrote:

> [...]
> sker der jo aldrig noget, det ku' jo være at billederne havde sådan en
> kvalitet at de var svære at komme udenom.

Jeg mener også, at det gælder om at finde på noget, ingen andre lige har
fundet på før.. Noget der er anderledes, og derved mere i øjenfalden og
spændende.

Sort/hvid bliver det ikke lige... Jeg har endnu ikke fotograferet med
sort/hvid, så jeg kender det ikke godt nok til at satse min prøve på
det. Desuden, så ved jeg, at næste prøve i maj bliver med farvedias.

Eller ved at vælge et emne, idé der ikke er brugt før på lige den måde ;)
Jeg har nogle noget markabre billeder i tankerne, hvis mine "statister"
ellers har tænkt sig at samarbejde... Ellers har jeg et par
back-up-planer, så der bliver noget at vælge imellem.

Takker endnu engang

Pia

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 29-03-02 17:37

"Finn / Fototal.dk" <use734@fototal.dk> skrev den Mon, 25 Mar 2002
20:54:47 +0100 i dk.fritid.foto:

> [...]
>udefra så ser det ud som om der på DJH sker en meget stram skoling der meget

Det er ikke skolen i sig selv, men snarere eleverne selv. Der er et
meget stærkt sammenhold mellem de eleverne, hvor de både er hinandens
bedste venner og samtidig hinandens skrappeste kritikere. Det tror jeg
i høj grad er med til at ensrette eleverne.

Danske pressefotografer og billedjournalister vinder priser i
udenlandske konkurrencer i hobetal (se
http://www.pressefotografforbundet.dk/) og der er stor international
bevågenhed om danske fotografer.

Det har formentlig også ført til at man som ung fotograf forsøger at
'efterligne' de billeder, der vinder priser, for måske selv engang at
komme til at stå på podiet.

> [...]

>billeder, hvor virkelighedens farve-forvirring fjernes.
>Hvis du vælger sort/hvid frem for farve, så er du allerede 3 point foran.

Her tror jeg, at du går galt i byen! De fleste af billederne på Årets
Pressefoto er faktisk i farver, men ofte er farvevalget enkelt, dvs.
at billedet er holdt i nogle få farvetoner - netop for at fjerne
> [...]

>Ikke bare portrættet, men alle billeder i serien. Fotojournalistens
>fornemste opgave er at lave gode billeder af mennesker.

Enig. Som en gammel kollega sagde til mig, da jeg i sin tid var i lære
som pressefotograf (under den 'gamle' uddannelse): "Vi laver avis for
mennesker, så der skal mennesker på billederne".

> [...]
>og smæk den lige op i synet på dit offer. Så får du et fortegnet billede og

Nej. Vidvinklen i sig selv skaber ikke gode pressefotos. Selvom det
foretrukne objektiv for mange pressefotografer i dag er en 17-35 mm
zoom, så er der ikke flere vidvinkel-billeder i aviserne i dag end
tidligere. Og tvivler på at juryen falder for 'billigt' effektjageri.

> [...]
>narkomanerne, de ældre, o.s.v.
>Det går lige i hjertet på dommerne og du scorer points.

Utvivlsomt. Men det er ikke nødvendigvis noget, der kendetegner
fotojournalister af i dag. Sex, nød og sport har altid være
pressefotografiske emner.

>Jeg synes bare det er trivielt, at alle billederne skal være så ens.

Helt enig.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Peter B. Juul

Dato : 29-03-02 18:05

Jens Tønnesen <nospam2002-01@pressefoto.dk> writes:

> Enig. Som en gammel kollega sagde til mig, da jeg i sin tid var i lære
> som pressefotograf (under den 'gamle' uddannelse): "Vi laver avis for
> mennesker, så der skal mennesker på billederne".

Man kan se en skønt morbid variant af dette i filmen "The Shipping
News", hvor det gøres klart, at et billede af et biluheld helst skal
have en støvle, en dukke eller noget andet i den retning samt nogle
mørke plamager, der kan ses som blod. Bilen i sig selv er uinteressant.
Det menneskelige element er alpha og omega.

--
Peter B. Juul, o.-.o Dyt, hvis du er Mel B. (fra Spice Girls)
The RockBear. ((^))

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 29-03-02 18:17

On 29 Mar 2002 18:04:50 +0100, pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul)
wrote:

> [...]
>mørke plamager, der kan ses som blod. Bilen i sig selv er uinteressant.
>Det menneskelige element er alpha og omega.

Eller bare noget levende.

Der går en historie om en vistnok sønderjysk fotograf - jeg ikke om
det er en skrøne eller sandhed - men han når var ude på fotoopgaver
havde han en udstoppet ræv med i bilen, så der altid var lidt liv på
selv de mest triste motiver.

Lars