BSE-udsalg før lukketid
Fra : Ulrik Wentzel

Dato : 29-01-01 23:29

Samme dag hvor en BSE-specialgruppe i EU anbefaler et totalforbud mod bl.a.
salg af T-bone steaks, får man en tilbudsavis fra Føtex hvor de på side 35
tilbyder T-bone til 1/2 pris.

Ganske vist kaldes steaken "Porter House Steak" men billedet viser klart en
T-bone.
Ydermere lokkes med "2 bøffer i en".

Er det egentligt etisk acceptabelt?

Venligst
Ulrik Wentzel

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 29-01-01 23:48

Ulrik Wentzel skrev...

>Samme dag hvor en BSE-specialgruppe i EU anbefaler et totalforbud mod
>bl.a. salg af T-bone steaks, får man en tilbudsavis fra Føtex hvor de
>på side 35 tilbyder T-bone til 1/2 pris.

Så de gode Føtex folk har hørt nyheden tidligt på dagen, skyndt sig at få
trykt en tilbudsavis, og så selv rendt rundt med den i nabolaget i håbet
om at kunderne måske nåede at slæbe billige T-bones med hjem efter
arbejde?

Det er tilfældigheder. Og måske er det Porter House Steaks, men de havde
kun en T-bone i billedarkivet?

--
kent

Fra : Svend Andersen

Dato : 30-01-01 08:03

wentzel@post6.tele.dk,Ny-Internet writes:
> [...]
>tilbyder T-bone til 1/2 pris.
>
>Ganske vist kaldes steaken "Porter House Steak" men billedet viser klart

Nej det er særdeles uetisk, at specialgruppen udsender et forbud samme dag
som Føtexavisen udkommer.
Avisen er lavet 3-4 uger før. -indkøbene er foretaget ca. 14 dage før.
De skulle skamme sig i den gruppe

hilsen Svend A

Fra : Jørgen Hansen

Dato : 30-01-01 11:22

> Er det egentligt etisk acceptabelt?

Who cares? Der er vel ingen der for alvor tror på, at en T-bone steak fra
eller til forøger risikoen for BSE?

/Jørgen Hansen

Fra : Kvan

Dato : 30-01-01 15:51

"Ulrik Wentzel" <wentzel@post6.tele.dk> writes:

> Er det egentligt etisk acceptabelt?

Jada. For det første er det meget tvivlsomt om der overhovedet er
rationelle årsager til forbudet[1]. For det andet er der jo netop ikke
noget forbud endnu.

- Kvan.

[1] Samtidig indføres også et påbud om at animalsk fedt skal
varmebehandles, hvilket er ren paniklovgivning uden det mindste hold i
virkeligheden (idet alt protein i fedtet i så fald skulle ødelægges,
hvilket vil kræve temperaturer der også ødelægger fedtstofferne).

Fra : Jan Boegh

Dato : 30-01-01 20:57

"Kvan" <kvan@infopaq.dk> wrote in message news:uk87dum9z.fsf@infopaq.dk...
> [...]

> virkeligheden (idet alt protein i fedtet i så fald skulle ødelægges,
> hvilket vil kræve temperaturer der også ødelægger fedtstofferne).

Hvilket blot understreger at den landbrugshaderen Ritt Bjerregård og hendes
populistiske kompaner ene og alene interesserer sig for at demonstrere
handlekraft - så op i r.... med om der er substans i sagerne!

mvh
Jan

Fra : Troels Lind

Dato : 31-01-01 23:09

Tjah, halvdelen af de tiltag der kommer fra EU er ikke fagligt begrundet. Det er politiske tiltag, som primært har til formål at berolige forbrugerne og sikre markedet for oksekød (også uden for EU).
Risikoen for at få Creutsfeltz-Jacob er forsvindende lille.. De mest effektive tiltag er ikke dem som begrænser hvad mennesker må spise, men dem som hindrer smitten i at sprede sig blandt køerne, dvs forbud mod at anvende kødbenmel. Hvis man skal redde menneskeliv, er nogle af pengene bedre brugt på sundhedsvæsenet.

Og så en lille krølle: Min tyske fætter gik i forrige uge ind i en god slagterforretning i en større tysk by, og fik at vide at de kun tog oksekød hjem på bestilling......

- Troels Lind

Fra : Peter Westh

Dato : 31-01-01 14:38

Personligt har jeg aldrig spist så meget oksekød som i det sidste års tid -
simpelthen fordi priserne er faldet så meget, især på tysk kød.

Iøvrigt tror jeg nu nok at landbruget er godt tilfredse med de politiske
tiltag. De er vel ligeglade med sagligheden, så længe de sikrer deres
markedspriser. At de så skal brokke sig er jo en del af ritualet.

MVH

Peter

Fra : Jan Boegh

Dato : 31-01-01 19:19

"Peter Westh" <pwesth@hum.ku.dk> wrote in message

> Iøvrigt tror jeg nu nok at landbruget er godt tilfredse med de politiske
> tiltag. De er vel ligeglade med sagligheden, så længe de sikrer deres
> markedspriser. At de så skal brokke sig er jo en del af ritualet.

Nå det mener du. Det er muligt at bl.a. franske landmænd er tilfredse - de
kan nemlig slagte til destruktion (med EU- og statsstøtte). Men danske
landmænd er i den absurde situation at de slagter til et voldsomt vigende
marked - Ritt Bjerregård har nemlig bestemt at de IKKE må destruere. Og
hvorfor? Fordi de danske landmænd har opbygget en så stor testkapacitet at
alle dyr kan testes. Resultatet af en stor indsats med mange omkostninger
for danske landmænd: De må afregne til lavere priser end deres konkurrenter,
der ikke har gjort noget særligt for at gribe ind mod BSE.
Så inden du svinger krabasken var det måske en ide at få lidt information
om, hvad der er baggrunden.

mvh
Jan
- der intet har med landbruget at gøre, bortset fra at indtage frugterne
heraf.

Fra : Neta & Peter

Dato : 01-02-01 13:41

"Jan Boegh" <jan@boegh.X_net> skrev i en meddelelse > Så inden du svinger
krabasken var det måske en ide at få lidt information
> om, hvad der er baggrunden.

Hvilket jeg hermed har fået, tak