C# vs. Java hastighed
Fra : Henrik Andersen

Dato : 24-03-02 13:59

Hej

Er der nogen, der har set en pålidelig sammenligning af hastigheden i Java
og C#?

Med venlig hilsen Henrik Andersen

Fra : Jacob Andresen

Dato : 24-03-02 15:09

Fra : Erik Martino Hansen

Dato : 25-03-02 10:32

Henrik Andersen wrote:
> Hej
>
> Er der nogen, der har set en pålidelig sammenligning af hastigheden i Java
> og C#?

Jeg lavede nogle micro benchmarks på et tidspunkt der målte hastigheden
på virtuelle metodekald. Jeg sammenlignede runtime maskinen der fulgte
..NET Framework beta2 og den hurtigste hotspot jeg kunne finde hvilket på
det tidspunkt var 1.4.0 beta.

I Java er der en større andel af metodekald der er virtuelle end fx. i
C#, derfor har hotspot en analyse der kan lave virtuelle kald om til
ikke virtuelle kald ved det tilfælde at den kan på forhånd sige hvilken
metodeimplementation der bliver kaldt, eller sagt anderledes, at den kan
garantere at på nuværende tidspunkt er der ikke en loaded klasse der
overskriver metoden.

Sådan en analyse har Microsofts CLI runtime system ikke. Men den behøver
den heller ikke i samme grad som Java, da andelen af virtuelle
metodekald i C# ikke er så stort som i Java.

Derudover var hotspot bedre til at inline metodekald så prisen på selve
kaldet helt blev sparet væk. Til gengæld var .NETs rigtige virtuelle
metodekald, dem hvor der bliver lavet et opslag i en vtable, hurtigere.

Jeg havde ellers indtrykket af at de er meget sammenlignelige i hastighed.

Det er som sagt kun microbenchmarks og kan ikke tages til indtægt for
hvordan et stort program performer. Men det fortæller lidt om hvor svært
det kan være at sammenligne de 2 system.

/erik