Webforward
Fra : Henrik Münster

Dato : 23-03-02 23:01

For nylig diskuterede vi i en tråd om et helt andet emne, hvordan jeg
kunne spare penge på mit web- og e-mailhotel. Jeg har nu fået en
billigere pakke til kr. 16,- om måneden excl. moms. Det er billigt nok
for mig. Der er to e-mailadresser, to e-mail forward og to alias.
Desuden er der hele 500 Kbyte serverplads.¨
Meningen er så, at jeg vil sende besøgende på hjemmesiden videre
til min side på iTools (homepage.mac.com). Til det brug fik jeg sendt en
"hjemmeside", jeg bare lægge som index.html. Jeg har medtaget det
vigtigste nedenfor. Så vidt jeg kan se, laves min side bare om til en
stor frame. Er det en god idé, eller er der en bedre mulighed at gøre
det på?
HTML til index.html:

<HEAD>

<META HTTP-EQUIV="Content-Type"
CONTENT="text/html;CHARSET=iso-8859-1">

<TITLE>errornet.dk</TITLE>

</HEAD>

<FRAMESET ROWS = "0,100% " SCROLLING="NO" MARGINWIDTH="0" BORDER="0"
FRAMESPACING="0" FRAMEBORDER="NO" cellspacing="0" MARGINHEIGHT="0"
NORESIZE>

<FRAME SRC="" NAME="empty" MARGINHEIGHT="0" NORESIZE>

<FRAME SRC="http://homepage.mac.com/muenster" NAME="synonym"
MARGINWIDTH="0" MARGINHEIGHT="0" RESIZE>

</FRAMESET>

--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 24-03-02 08:47

Henrik Münster skrev:

> Så vidt jeg kan se, laves min side bare om til en stor frame. Er det en
> god idé
Der er i hvert fald nogle problemer med metoden:

Hvis du har tænkt dig at bruge rammer på siden på homepage.mac.com, så
kommer der "rammer i rammer", hvilket Internet Explorer til Macintosh
undertiden kløjs i. Undertiden virker det, men pointen er, at du ikke
kan vide på forhånd, om det virker hos den enkelte (og ja, det er en
fejl i Internet Explorer, for der er principielt ikke noget forkert ved
det).

Der kommer til at stå www.muenster.dk i adresselinjen hele tiden, uanset
hvilken underside man er på. Det kan for eksempel give problemer, hvis
brugeren vil tilføje en underside til sine favoritter (/bogmærker) -
tilføjer han så ikke bare hovedsiden, www.muenster.dk?

Tilsvarende kan en bruger ikke kopiere adressen i adresselinjen for en
underside og sende den til en anden i en e-mail, hvis han nu vil gøre
opmærksom på en spændende underside, du har. Han vil jo så blot kopiere
www.muenster.dk og ikke adressen på undersiden.

Et andet potentielt problem vedrørende undersider er, at hvis du vil
give en adresse på en underside videre, så bliver det en "grim"
homepage.mac.com-adresse, ikke en "pæn" muenster.dk-side. Det behøver
selvfølgelig ikke betyde noget for dig, men jeg selv har været glad for
www.cyrk.dk at have adresser som www.cyrk.dk/musik,
www.cyrk.dk/amadeus, www.cyrk.dk/programmer osv. Det kan selvfølgelig
til dels afhælpes ved at have andre index-dokumenter på www.muenster.dk,
der så er et rammesæt med en ramme fra homepage.mac.com, men det er godt
nok lidt bøvlet.

Et problem - ud over det æstetiske - ved at give undersideadresser på
homepage.mac.com videre er selvfølgelig, at hvis du på et tidspunkt
skulle lægge siderne et andet sted, så vil adressen ikke længere virke -
modsat din hovedside, www.muenster.dk, som jo altid vil virke,
ligegyldigt på hvilken server siderne findes.

Du må nok også hellere tjekke, om søgemaskiner som for eksempel Google
medtager sider, der er en del af et rammesæt. Og selv om søgemaskinerne
gør det, så har du stadig problemet, at adressen på undersiden bliver en
homepage.mac.com-adresse, der måske vil ændre sig, mens ideen i
www.muenster.dk vel er, at sidernes adresse ikke ændrer sig.

Nå, men diskussionen hører vel hjemme i dk.edb.internet.webdesign? Jeg
har i hvert fald også sendt denne besked til den gruppe og sat
Followup-To til dk.edb.internet.webdesign, så håber jeg, at det er
rigtigt gjort.

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : macsteen

Dato : 24-03-02 12:22

in article 1f9isqa.hv20uhdgvfsgN%henrik@muenster.dk, Henrik Münster at
henrik@muenster.dk wrote on 23.03.2002 23:00:

> [...]
>
> <FRAME SRC="http://homepage.mac.com/muenster" NAME="synonym"
> MARGINWIDTH="0" MARGINHEIGHT="0" RESIZE>

Jeg tror da jeg ville smide følgende ind i mellem <head> og </head>:
Resten er vel rimeligvis ligegyldigt?

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-03-02 00:08

macsteen <macsteen.remove@yahoo.com> wrote:

> Jeg tror da jeg ville smide følgende ind i mellem <head> og </head>:
> Resten er vel rimeligvis ligegyldigt?

Det har jeg gjort nu, og det virker faktisk fint. Din metode har den
ulempe, at man ikke ser mit domænenavn i adresselinien i browseren. Til
gengæld har den den fordel, at man ikke ser mit domænenavn i
adresselinien i browseren. På den måde ser man den reelle adresse og kan
linke til den. Jeg er ikke vild med frames, og jeg synes, det er noget
rod at åbne min hjemmeside hos Apple i en frame i min hjemmeside hos mit
webhotel.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 24-03-02 13:46

En mulighed er vel også at lade al din HTML ligge på muenster.dk-domænet
og så bare lade grafik og andre tunge ting ligge på et gratis domæne?
Med 500 Kbyte har du plads til ret meget HTML.

Venlig hilsen Mikkel

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-03-02 14:02

Mikkel Pagh <mpagh@NOSPAMimv.au.dk> wrote:

> En mulighed er vel også at lade al din HTML ligge på muenster.dk-domænet
> og så bare lade grafik og andre tunge ting ligge på et gratis domæne?
> Med 500 Kbyte har du plads til ret meget HTML.

Jo, men jeg havde tænkt mig, at jeg fremover bare ville bruge iTools.
Det er faktisk vældig smart, og jeg synes, man får nogle pæne sider ud
af det. Jeg har bare brug for et par fotoalbum og sådan noget. Det er
kun for sjov.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark