SCSI i forskellige variationer
Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 23-03-02 21:08

Hejsan,

På trods af Jeres klagen over køb af en IBM SCA hd for noget tid siden
til vores 7500 blev det dog gjort alligevel, grundet computerstores
insistering på at en adapter var alt der skulle til. Nu en ny harddisk
senere må der nok indses at det ikke var det eneste der skulle til.

Derfor undersøges nu hvilke SCSI hd's der kan probbes i den:

Hvad med:

Interface SCA-2 ???
Interface Ultra160 ???
Interface hpdsub50 - denne tror jeg er vores, idet der er 50 pinde på
7500

Der findes også 80 pinde og 68 - sidstnævnte er den der lige er købt.

Takker

anr

"Mmmm... Sixty-four Slices of American Cheese"
-Homer Simpson

Fra : Morten Reippuert

Dato : 23-03-02 22:16

Andreas N Rasmussen <anrNOTPART@OFMAILmac.com> wrote:

> Interface SCA-2 ???

No go, såvidt jeg ved - du render ind i det samme bøvl, som med den
forrige SCA disk.

> Interface Ultra160 ???

Med en 68->50 pins adapter kan det lade sig gøre, men det kan ikke svare
sig. Husk at den interne bus stadig kun har en fast & narrow SCSI-2 bus,
dvs. den kan ikke flytte mere end 10/MB sek.
Selv en UW disk der var "state of the art" i 96/97 har et 4 gange
hurtigere interface end bussen i din 7500. Du vil være lige så godt
tjent med en forholdsvis moderne narrow Ultra-SCSI disk (kaldes også
SCSI-3).

Husk:
Narrow = 50pin
Wide = 68pin

> Interface hpdsub50 - denne tror jeg er vores, idet der er 50 pinde på
> 7500
>
> Der findes også 80 pinde og 68 - sidstnævnte er den der lige er købt.

Dvs. Du har købt en wide disk, hvis ekstra båndbrede du ikke kan udnytte
uden et PCI kort. Den vil kun køre Fast SCSI-2 når den kommer i din
7500. Lad være med at stirre dig blind på at du skal have det hurtigste
interface, alle diske siden 97/98 har et hurtigere interface end din
bus, bare sørg for at det er en 50pins disk, eller forhandlerene kan
garantere dig, at den virker problemløst i din 7500 med en 68->50 pin
adapter.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-03-02 05:19

Hej Andreas

Uanset hvad eller hvordan, så _skal_ du bruge en SCSI-2 eller en
UltraSCSI-2 harddisk til en PM 7500! En PM 7500/7600 har faktisk 2 SCSI
controllere, én til internt brug + en std. SCSI-2 til eksterne enheder.

Du kan godt glemme alt om de interfaces, du nævner nedenfor. Du skal
_altid_ bruge en disk med tilføjelsen 'N' til nummeret, - fx. en Seagate
Barracuda ST34520N. N'et betyder at det er alm. narrow 68/50 pins. Det
interne kabel i en 7500 kan montere begge diske.

Hvis du vil bruge U/W Ultra160, skal du købe en ny U/W SCSI controller,
og de er ikke helt billige - fra ca. 2000kr.. - Og hvis du vil bruge F/W
- Fast&Wide 80-pins, så skal du også have en ny SCSI controller til ca.
samme pris som en U/W controller.

I den ene af mine 7600, der oprindelig var en 7500 har jeg to 4gb
Barracuda diske. Den ene er en alm. ST34520N 50-pins og den anden er en
ST34517N 68-pins Ultra-2 disk med 8 stk. læsehoveder istedet for de
normale 4, der er i std. diske.

Prøv evt. at kigge på www.otherworldcomputing.com under harddiske. Der er
en meget god vejledning til diskene og i hvilke maskiner, de kan
monteres.

mvh. Erik Richard

Andreas N Rasmussen wrote:

> [...]
> 7500
>
> Der findes også 80 pinde og 68 - sidstnævnte er den der lige er købt.

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
- Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Text Processor in The
World