Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Papirbillder fra glasplader??
Fra : Per F Andersen

Dato : 23-03-02 19:43

Slægtsforskning har det med at udarte til uhyrlige dimensioner! Nu har
familien opstøvet nogle glaspladeer, som selvfølgelig skal omsættes til
teknisk perfekte papirbilleder! Jeg har lige forsøgt mig med en scanner -
det gik ikke

Hvordan så?

Håber nogen kan hjælpe?

med venlig hilsen
Per
-------------------
Se mine Indiensbilleder på http://home.worldonline.dk/~perfa/
Eksamineret grafolog
Per F Andersen
http://www.grafolog.dk

Fra : J.Larsen

Dato : 23-03-02 20:40

"Per F Andersen" <perfa@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> familien opstøvet nogle glaspladeer, som selvfølgelig skal omsættes til
> teknisk perfekte papirbilleder! Jeg har lige forsøgt mig med en scanner -

Enhver fotohandler med mørkekammer kan lave nogle kontaktark til dig. Det
burde ikke koste meget.

mvh
J.L

Fra : itgrafen

Dato : 23-03-02 21:06

"Per F Andersen" skrev d. 23-03-02 19:43 dette indlæg :
> [...]
til
> teknisk perfekte papirbilleder! Jeg har lige forsøgt mig med en

Få din fotohandler til at sende til Kodak, de har en afdeling der tager
sig af fremkaldelse fra glasplader

venlig hilsen
dorthe

http://www.kandu.dk/

Fra : Poul Petersen

Dato : 23-03-02 22:57

> [...]
> familien opstøvet nogle glaspladeer, som selvfølgelig skal omsættes til
> teknisk perfekte papirbilleder! Jeg har lige forsøgt mig med en scanner -

Hej Per - det kan godt lade sig gøre med en scanner - se blot min hj-side -
og så er det ovenikøbet en billig metode.
Besøg mig på http://home19.inet.tele.dk/poulm
Mvh Poul

Fra : Erik Hansen

Dato : 24-03-02 00:06

Jeg ville lægge glaspladerne på en lyskasse, og derefter affotografere dem.
Med venlig hilsen
Erik Hansen

Fra : Poul Petersen

Dato : 24-03-02 07:35

"Erik Hansen" <hansen6@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg ville lægge glaspladerne på en lyskasse, og derefter affotografere
dem.
> Med venlig hilsen
> Erik Hansen

Det duer bare ikke - hilsen Poul Petersen.

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 24-03-02 22:17

I min barndom lavede jeg kontakt kopier ved at lægge glaspladen oven på
fotopapiret og tænde lyset i køkkenet, som var blevet mørkelagt. Derefter en
tur i fremkalderen, fixeren og køkken vasken (skylle badet).
Eksponeringstiden er ca 3-5 sekunder - afhængigt af lampens styrke.

Hvis du vil kan det gøres ret billigt. En rød pære, en pakke fotopapir, lidt
fremkalder og fixer, to plast bakker/skåle, og masser af god tid.
Eksponeringen kan du lave med en arkitekt lampe placeret ½ meter over
bordet.

Moderne udstyr kan også gøre det! Men jeg kunne gøre det da jeg var 3-4 år!

To ting gjorde dog min far sur: Når jeg tabte glaspladen på gulvet, og når
vi glemte at lægge låg på fotopapiret mens vi eksponerede.
--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-03-02 00:59

Per F Andersen wrote:

> Hvordan så?
>
> Håber nogen kan hjælpe?

Man kan da sagtens scanne glaspladenegativer, det kræver blot en
flatbedscanner med diaslåg, så kører det som en leg.

Glaspladenegativer kan kopieres som ethvert andet negativ.

- de kan forstørres, hvis man har et forstørrelseaparat, der kan ta'
4x5" negativer.

- de kan kontaktkopieres, læg glaspladenegativet oven på et stykke
fotopapir, og belys med et alm. forstørrelsesaparat, det kan næsten ikke
være nemmere.

- de kan også affotograferes, det kræver en lyskasse og et stabilt
fotostativ, og det er ligegyldigt om kameraet er analogt eller digitalt.

Fra : Poul Petersen

Dato : 25-03-02 08:02

> - de kan også affotograferes, det kræver en lyskasse og et stabilt
> fotostativ, og det er ligegyldigt om kameraet er analogt eller digitalt.

Niels Ebbesen - og andre, der anbefaler affotografering, glemmer at ved
affotografering mistes der pigmenter / detaljer, der forringer det positive
resultat, som ingen kan være interesseret med.

Mvh. Poul Petersen.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-03-02 12:36

Poul Petersen wrote:

> Niels Ebbesen - og andre, der anbefaler affotografering, glemmer
> at ved affotografering mistes der pigmenter / detaljer, der
> forringer det positive resultat, som ingen kan være interesseret med.

Jeg glemmer ikke noget, jeg har igennem mine 30 år som grafiker og
fotograf lavet i hundredetusindvis af reprooptagelser og diadublikater,
og hvis man er omhyggelig, så kan man godt reproducere originalen, så
der ikke er et synligt kvalitetstab - der skal et præcist densitometer
til for at måle forskellen.

Glasnegativer er store, så er chanchen for optimale dublikater er meget
stor, og hvis der optages digitalt, så kan refoto'et faktisk blive bedre
end hvis man først laver en kontaktkopi som derpå scannes.

Og et godt digitalt refoto vil under alle omstænghedder blive meget
bedre end en scanning, med en hjemmelavet diasenhed, eller en
kontaktkopi der er belyst med en alm arkitektlampe.

En hjemmelavet diasenhed har den svahed, at en glødelampe står svinger i
lystyrken i takt med vekselstrømmens frekvens 50 Hz, det kan medføre at
hver anden scanlinie er lysere/mørkere, og negativet påvirkes også af
scannerens reflekslys, der vil ødelægge detaljer i højlysområderne.

Og hvis kontaktkopier skal udføres rigtigt, så skal de laves i en
kopiboks med vaccum og punktlysenhed, og glasnegativer har generelt en
exstrem høj kontrast, så de kræver at man bruger fotopapir med en meget
blød gradition.

Fra : Poul Petersen

Dato : 25-03-02 13:27

> [...]
> og hvis man er omhyggelig, så kan man godt reproducere originalen, så
> der ikke er et synligt kvalitetstab - der skal et præcist densitometer

Og hvor mange mennesker ligger inde med sådant et instrument ????

> Glasnegativer er store, så er chanchen for optimale dublikater er meget
> stor, og hvis der optages digitalt, så kan refoto'et faktisk blive bedre
> end hvis man først laver en kontaktkopi som derpå scannes.

Ligegyldigt, hvad du nu er ude på at ville diskutere med mig - vil der ALTID
være tab, når billedet skal igennem en ekstra bearbejdning - som
omfotografering. Redigering af et scannet negativ er nr. ét.

> Og et godt digitalt refoto vil under alle omstænghedder blive meget
> bedre end en scanning, med en hjemmelavet diasenhed, eller en
> kontaktkopi der er belyst med en alm arkitektlampe.

Har du prøvet ??????? - ellers burde du ikke udtale dig.

> [...]
> hver anden scanlinie er lysere/mørkere, og negativet påvirkes også af
> scannerens reflekslys, der vil ødelægge detaljer i højlysområderne.

Har du set min hjemmeside - er der noget " flimmer " ??????

> [...]
> kopiboks med vaccum og punktlysenhed, og glasnegativer har generelt en
> exstrem høj kontrast, så de kræver at man bruger fotopapir med en meget

Nu er du igen ude med al din dyrebare viden, som ingen almindelige mennesker
kan bruge til noget - hold dig på amatørplanet.
Mvh. Poul Petersen.
NB ! jeg vil ikke yderligere svare / kommentere på dine indlæg.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-03-02 19:45

Poul Petersen wrote:

> Og hvor mange mennesker ligger inde med sådant et instrument ????

Man kan jo nøjes med at bruge øjenene, et densitometer er kun
nødvendigt i et proff. arbejdsflow, hvor det kan sikre en ensartet
kvalitet i produktion.

> Ligegyldigt, hvad du nu er ude på at ville diskutere med mig - vil
> der ALTID være tab, når billedet skal igennem en ekstra bearbejdning
> - som omfotografering. Redigering af et scannet negativ er nr. ét.

Nu var det jo først og fremmest dig der startede med at anfægtede
mine udsagn, og jeg vil stadig hævde, at jeg sagtens kan reproducere
et negativ via en affotografering, og opnå et resultat der ligger
så tæt på originalen, at det vil være svært at se forskel.

> Har du prøvet ??????? - ellers burde du ikke udtale dig.

Ja jeg har prøvet, tilbage i slutningen af 80'erne var der to
kommercielle produkter på markedet, som stod på en fod ved siden
af scanneren, og kunne drejes ind over scanneren ved transmisions-
scanning, og de gav mildt sagt ringe resultater.

Så jeg vil tillade mig at anfægte din "Storm-P løsning", for en
refleksscanner er ikke velegnet til transmisionsscanninger, og så
er det forresten slet ikke sikkert, at vi bruger den samme målestok
for hvad der er godt nok.

Og jeg vil ikke udtale mig om dine resultater, det vil nemlig kræve
at jeg får mulighed for at sammenligne med de originalbilleder, som
du har reproduceret.

Men du kan jo se på flg. URL's, der er scanninger af S/H negativer
som jeg har lavet, og så kan du selv vurdere om du kan opnå
tilsvarende resultater:

http://www.photo-gallery.dk/oversigt/scans/nye_scanninger(5)/_modelfoto-01.html
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/scans/nye_scanninger(5)/_mor_%26_barn-01.html
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/scans/nye_scanninger(5)/_modelfoto-06.html

> Nu er du igen ude med al din dyrebare viden, som ingen almindelige
> mennesker kan bruge til noget - hold dig på amatørplanet.

Hvilket ben ska' vi stå på, den ene dag himler fotoamatørerne op om,
at digicams ikke gode nok i forhold til deres SLR-kameraer, den næste
dag scanner de deres billeder med en "Storm-P løsning", som gør at
deres billeder slet ikke når billeder fra et digicam til sokkeholderne.

Fra : Flemming Aagaard

Dato : 25-03-02 10:19

Hej Per.
Nu kommer det lidt an på i hvilken stand og størrelse glaspladerne er?
Hvis det er 9x12cm og de er i rimelig stand, så kan du sagtens selv lave
nogle fine kontaktkopier.
Du skal bruge et rimeligt mørkt rum"Som Mørkekammer" tre skåle og f.eks. en
arkitektlampe en pære og lidt fremkalder samt fotopapir alt sammen billigere
og sjovere end hvis fotohandleren eller kodak skal lave det. Så laver du de
fineste kontaktkopier.
hilsen Flemming Aagaard

Fra : Per F Andersen

Dato : 25-03-02 11:48

> [...]
> familien opstøvet nogle glaspladeer, som selvfølgelig skal omsættes til
> teknisk perfekte papirbilleder! Jeg har lige forsøgt mig med en scanner -

Tak for de mange positive forslag og svar - jeg regnede jo nok med, at man
burde
kunne tage en kontaktkopi, når man nu ejede de nødvendige kemikalier,
fotopapier og skåle - men det har jeg ikke.
Jeg syntes at Poul Petersens forslag med lampe og en opalhvid plade over
glasnegativet på scanneren lød meget interessant, og jeg var ved at træffe
foranstaltninger til at skaffe mig disse remedier, indtil det yderst pinligt
gik op for mig, at min netop indkøbte Canon CanonScan D2400UF har en
lysenhed i låget på ca 12cm X 15cm :-]]
Det virker perfekt - det eneste mindre problem er, at de største glaplader
jeg har, har en længde på 16,2 cm :-|
(Og iøvrigt er kvaliteten af pladerne yderst varierende, men med en optisk
opløsning på 2400 dpi kan jeg lave fantastiske forstørrelser)

mvh Per

Fra : Poul Petersen

Dato : 25-03-02 12:11

> [...]
> (Og iøvrigt er kvaliteten af pladerne yderst varierende, men med en optisk
> opløsning på 2400 dpi kan jeg lave fantastiske forstørrelser)

Det er derfor min opstilling er unik - kan scanne alle størrelser ( op til
A4 ) og lysintisiteten kan varieres alt efter negativets beskaffenhed - det
kan en indbygget lysgiver i scannerlåget ikke kompensere / korrigeres for.
Min " opskrift kan stadig ses på: http://home19.inet.tele.dk/poulm
Mvh. Poul Petersen.