Killing og højtalere
Fra : Tim Hesthaven

Dato : 22-03-02 00:38

Hej

Jeg går i øjeblikket og overvejer kraftigt at købe en killing (norsk
skovkat). Men er en smule bange for at den vil kunne finde på at bruge mine
nye dyre højtalere som kradsetræ...?

Er der nogen grund til at være nervøs? Og hvis ja, hvad kan jeg gøre for at
det ikke sker?

Mvh
Tim Hesthaven

Fra : Pernille Scharff

Dato : 22-03-02 08:46

Hej Tim,

killinger kan som udgangspunkt finde på hvad som helst *G* men der er
selvfølgelig nogle ting du kan gøre for at undgå hærværk på dine
højttalere. Først og fremmest skal du sørge for at killingen har et godt
kradsetræ den kan afreagere på! Og når nu det er en skovkat må det
selvfølgelig gerne være til at klatre i. Vis killingen hvad det er ved
at kradse lidt på det eller trække noget legetøj hen over, så den får
kløerne i kradsetræet og kan mærke at det er godt at kradse i. Skulle
missen finde på at kradse i højttalerne eller noget andet den ikke skal
kradse i, siger du FY eller NEJ og bærer den hen til kradsetræet, hvor
du selvfølgelig roser den i høje toner når den kradser der.

Vores 2 katte er forment adgang til stuen når vi ikke er hjemme for at
undgå skader på diverse ting - det kunne måske også være en løsning især
i starten. Endelig skal du huske at katte tit laver ulykker når de keder
sig, så hvis katten skal være alene hjemme i mange timer hver dag er det
smart at anskaffe to katte, så de kan holde hinanden med selskab.

God fornøjelse med den nye misling!

/Pernille

Fra : Birgitte

Dato : 22-03-02 08:46

Hej Tim

Jeg forstår godt din trang til at eje en Norsk Skovkat Det er virkelig
en skøn kat at have gående rundt om sig.
Du kan godt regne med, at dine nye højtalere vil være atraktive for en
killing, det uanset race.
Vi har selv store gulvhøjtalere, og de kan iblandt være ret sjove at strække
sig i
Vi bruger en sprøjtepistol med vand og rammer katten hver gang den prøver,
men sørg for i første omgang, af at noget godt og højt som killingen kan
strække sig i og hvæsse kløer i.
Det kan være et højt klatrestativ eller også 4 små flade aflange hvæssebræt
der sættes op i f.eks et hjørne, bare det er højt nok.
Gå aldrig på komprimis og lav aldrig en lappeløsning og hav et hvæssebræt
klar allerede til den første dag du henter katten.
Du kender nu til at problemet kan opstå, så er det op til dig selv, om du
vil sørge for, at katten kan ufolde sig efter de normale katte instinkter,
som netop er at hvæsse klør
Du kan hver gang katten har sovet eller spist lige vise den hvor det er
tilladt at bruge sine klør, så lære den hurtig hvor det er tilladt og hvor
det ikke er.
Du kan også sprøjte hvæssebrættet med CATNIP eller katteurt, som er dufte
katte godt kan lide.
Vi har kun vores uheld når vi får killinger, og når disse skal til at lære,
hvad der er rigtig og forkert.
De voksne gør det aldrig.
Held og lykke med din forhåbenlig snart indkøbte Norske Skovkat
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

---
DK. True Trust

Fra : Betina Jakobsen

Dato : 22-03-02 23:28

Hejsa

Hvis du har mod på selv at lave et kradsebrædt, kan et stykke frugttræ (har
erfaringer med æble og hyld) monteret opretstående på en plade fornøje
katten i mange timer.
Min egen dejlige hunkat har et stykke æblestamme på 1.20 m stående på en
spånplade på ca 40 gange 50 cm. Pladen skal være pænt stor så katten ikke
vælter pinden når den klatrer/hopper op på den.
Jeg har ladet mig fortælle at det er barkens "struktur" og træets duft der
tiltrækker katten.
Min Signe har forøvrigt ikke praktiseret at hvæsse klør i mine møbler.

Mvh.
Betina