Apple hæver prisen på den nye
Fra : Per Erik Rønne

Dato : 21-03-02 12:37

Ja, de de nye iMacs priser hæves med ¤100-150 stykket som følge af
voldsomt stigende priser på RAM og fladskærme mv.:

http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=14126

Og jeg citerer:

- Jeg tror ikke, at prisstigningerne kommer til at betyde noget. Den nye
iMac er så stor en succes, at vi ikke kan følge med efterspørgslen her i
Danmark, siger Henrik Ryle, produktchef i Apple Danmark.
Med prisstigningerne koster Apples tre iMac-modeller nu henholdsvis
16.792 kroner, 14.392 kroner og 13.192 kroner eksklusive moms.

--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Finn Poulsen

Dato : 21-03-02 18:20

Jeg troede at priser på hardware generelt faldt,-men det er måske det apple
mener med sloganet "Think different" ?
vh

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 21-03-02 18:57

Finn Poulsen <finnpoulsen@cool.dk> wrote:

> Jeg troede at priser på hardware generelt faldt,-men det er måske det apple
> mener med sloganet "Think different" ?

I det seneste halve års tid er der hardware der er steget voldsomt i
pris - som RAM.

Fra : Morten Reippuert

Dato : 21-03-02 19:03

In article <01c1d0fc$bcbb1dc0$0200000a@eg12104>,
"Finn Poulsen" <finnpoulsen@cool.dk> wrote:

> Jeg troede at priser på hardware generelt faldt,-men det er måske det apple
> mener med sloganet "Think different" ?

Ram priserne og ikke mindst porisen på TFT er steget en en del - men
Apple har et problem, idet den billigste imac i dag koster 16500kr

Fra : Finn Poulsen

Dato : 21-03-02 19:48

I know ..Måske skulle jeg spurte ned i Fredgård inden de får opdateret
deres priser.
Når der står "1 DIMMS" på Applestore, når jeg vil konfigurere min Imac,
betyder det så at "user slotten" er tom ?. Og hvordan står det til med selv
at skifte HD ? Kan man det uden at ødelægge kølemembranen ? Jeg har set mig
varm på en Western D. 120 Gb., som skulle køre rigtig godt i de "gamle"
Imacs.
vh
Finn

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 23-03-02 00:57

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> Ram priserne og ikke mindst porisen på TFT er steget en en del - men
> Apple har et problem, idet den billigste imac i dag koster 16500kr

Matt Deatherage skriver nedenstående i MacJournals mail-list. Og Matt
(der tidligere har arbejdet mange år hos Apple, bl.a. som programmør på
OS 7.X og mere) er eller ALDRIG "flabbergasted".

Date: Wed, 20 Mar 2002 21:28:40 -0600 From: Matt Deatherage Subject:
iMac prices up $100

<http://www.apple.com/pr/library/2002/mar/20imac.html>

I have to admit, I'm fairly flabbergasted by these circumstances. In
the press release, Phil Schiller says RAM prices have tripled and
flat-panel prices have gone up 25%, and rather than drop features
they've chosen to increase the prices to keep the machines as powerful
as they were upon introduction. The last time something similar
happened, Apple made the original Power Macintosh G4 machines less
powerful by 50MHz across the board at the same prices.

It surprises me for the same reasons we printed a few weeks back: Apple
knew by March 2001 it would be making a flat-panel iMac. Demand back
then wasn't as strong as it is now, and it seems almost inconceivable
the company didn't lock in long-term flat-panel contracts at that time.
For price increases to be affecting _today's_ manufacturing, Apple must
not have enough flat panels available through longer-term contracts,
meaning the company is buying on the expensive spot-market.

The RAM price rise seems more likely to affect margins since it's much
sharper and somewhat less expected, but a company that was introducing
Mac OS X and didn't have lots more RAM locked in would seem to be
slightly slipping on its operations side.

Prices for flat-panels and DRAM are up because there's more demand, of
course, and that's why most outlets call it a "shortage" of LCD panels.
Still, I'm having a hard time figuring out how it could be hitting Apple
so hard unless the company was just completely unprepared for the
machine's success.

Mojn, Thomas

--
"I haven't slept for ten days ... because that would be too long."

-Mitch Hedberg

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-03-02 08:16

Thomas Boelskifte <engineering@boelskifte.dk> wrote:

> Matt Deatherage skriver nedenstående i MacJournals mail-list...

> Date: Wed, 20 Mar 2002 21:28:40 -0600 From: Matt Deatherage Subject:
> iMac prices up $100

(...)
> [...]
> Still, I'm having a hard time figuring out how it could be hitting Apple
> so hard unless the company was just completely unprepared for the

Apple har måske lært noget af Cube'n. Det ville jo også være dumt at
brænde inde med 500.000 iMac.
På den anden side, så går den nye iMac som varmt brød. Det er så
vidt jeg ved topmodellerne der sælger bedst, og de er trods alt ikke
steget så meget. Jeg håber da, at det går alligevel. Med en pris på kr.
14.500,- var bundmodellen alligevel så dyr, at computer-købere med et
lille budget nok ikke ville overveje den. De køber en computer til kr.
6.000,- i Bilka.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark