sterelisering - hvornår?
Fra : Frk. Smiley

Dato : 29-01-01 15:50

Hej!

Jeg har en lille hun mis, som er 3 måneder.
Da jeg er 100 % sikker på, at jeg vil have hende steriliseret, vil jeg høre
jer om, hvor gammel katten skal være, når dette indgreb skal foretages???

hilsen

Jannie og Kira katten

Fra : Nina El Falaki

Dato : 29-01-01 17:25

Hej Smiley

Der er intet til hinder for at du kastrerer hende nu, men narkosen bliver
lettere at docere, når katten vejer 2 kg.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Winnie & Espen

Dato : 29-01-01 18:35

Hej Jannie!
"Man" siger at en hunkat er bedst tjent med at have overstået sin første
løbetid inden hun steraliseres (noget med kattens hormonelle balance) -
altså må du se efter tegnene på løbetid.
Vores hunkat Mitte nåede desværre at blive parret af sin "brunstige"
storebror dagen inden han blev kastreret. Mitte var altså ikke helt færdig
med sin løbetid, men vi turde ikke vente i tilfælde af at hun var drægtig!
Det er i hvert fald rådene vi blev givet af vores dyrlæge!
Hilsen Winnie

Visit http://lagerhead.subnet.dk for latest updates on the band...

Fra : Camilla Scharff

Dato : 29-01-01 18:46

Winnie & Espen <no@way.dk> skrev...
> "Man" siger at en hunkat er bedst tjent med at have overstået sin første
> løbetid inden hun steraliseres (noget med kattens hormonelle balance) -
> altså må du se efter tegnene på løbetid.

Hej Winnie

Dyrlægerne er ikke altid helt enige om, hvornår det bedste tidspunkt for
neutralisering er...
De dyrlæger, som følger med udviklingen og forskningen (især i USA), har
imidlertid den holdning, at forskningen efterhånden har bevist, at der ikke
er nævneværdige bivirkninger ved - endog meget - tidlig neutralisation. Det
drejer sig hovedsaglig om udviklingen af de sekundære kønstræk, for
hankattenes vedkommende er det de store/større hankattekinder, det
fortykkede nakkeskind, penisknogle, som kun bruges ved parring - for
hunkattenes vedkommende er det vulva, som ikke bliver helt færdigudviklet -
og her taler vi om kastration i 7-10 ugers alderen! Derimod er der
overvældende mange gode "bivirkninger" ved kastration før kønsmodenhed
(altså til katten er 5-6 måneder gammel, der er de fleste katte endnu ikke
blevet kønsmodne), som fx reduktion af antallet af brystkræfttilfælde og
mindre aggressive katte mv.
Altså, det med at hunkatten skal have haft sin første løbetid - eller at
hankatten skal være kønsmoden - før kastration, er en skrøne (som nogle
dyrlæger dog holder stædigt fast i...).

Og skulle uheldet ske og katten er blevet drægtig, så fjernes evt. fostre
sammen med livmoder/æggestokke i forbindelse med en kastration - det kan så
vidt jeg ved gøres risikofrit til hunkatten er 2-3 uger henne.

Mvh. Camilla