fordi vi har snakket om ike-blå killinger ~
Fra : Camilla Baird

Dato : 19-03-02 21:01

http://community.webshots.com/album/33596044ZaBGAG

Her er nogle billeder af en blåmasket "killing" fra mit sidste kuld
sidste år... Katten er en lillesøster til min avlshan, som derfor skal
til England for at blive testparret...

mvh Camilla

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 19-03-02 22:05

"Camilla Baird" <primpraus@mail.dk> writes:

> [...]
>
> Her er nogle billeder af en blåmasket "killing" fra mit sidste kuld
> sidste år... Katten er en lillesøster til min avlshan, som derfor skal

Køn lille mitter..;)

Hun ligner en hel del den du var så stolt af, at man jo snart ikke
kunne komme i en kattegruppe uden at se et indlæg om hende *gg*

Men hun holder måske bortset fra masken vel også standarden ret godt
??

Testparret *griner* kommer til at tænke på de små hunde som også
prøver og prøver.. Men det er vel for at se om hun får blå mivere
kunne jeg tænke mig...;)

--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa

Fra : Camilla Baird

Dato : 19-03-02 22:21

> [...]
> kunne komme i en kattegruppe uden at se et indlæg om hende *gg*
>
> Men hun holder måske bortset fra masken vel også standarden ret godt

Nemlig

> Testparret *griner* kommer til at tænke på de små hunde som også
> prøver og prøver.. Men det er vel for at se om hun får blå mivere
> kunne jeg tænke mig...;)

Det er hendes bror - min avlshan (faren til mine killinger) - der skal
testparres. jeg vil gerne sikre mig at han ikke giver genet for maskede
eller lilla killinger videre eller muligvis selv får nogle hvis han
bliver parret med en anden bærer... I England vil de gerne starte et
avlsprogram for maskede og lille katte - han er en god indsprøjtning nye
gener til det program...

mvh Camilla

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 19-03-02 22:38

> [...]

> bliver parret med en anden bærer... I England vil de gerne starte et
> avlsprogram for maskede og lille katte - han er en god indsprøjtning nye

Hmm nå sådan, det betyder altså at du ikke vil sætte de nuværende
mivere i avl på et tidspunkt, for de ligner da godt nok standarden,
rent farvemæssigt, selvom det ikke er helt let at se..

Fra : Camilla Baird

Dato : 19-03-02 23:09

> Hmm nå sådan, det betyder altså at du ikke vil sætte de nuværende
> mivere i avl på et tidspunkt, for de ligner da godt nok standarden,
> rent farvemæssigt, selvom det ikke er helt let at se..

Ikke alle er så "bange" for at få "fejlfarver" som mig, så to opdrættere
har spurgt om lov til at købe avlskatte fra dette kuld på trods af at de
ved at faren kunne bære maske...

Det er muligvis den eneste mulighed de har for at få noget fra ham - han
har en masse spændende bag sig og er selv en ganske flot herre!

mvh Camilla

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 20-03-02 00:23

> [...]

> Ikke alle er så "bange" for at få "fejlfarver" som mig, så to opdrættere
> har spurgt om lov til at købe avlskatte fra dette kuld på trods af at de

Hmm, som jeg forstod dit tidligere svar, kan de så ikke stambogsføres
som Korater. Så undrer mig "lidt" over at de så kan komme i avl, men
på den anden side, hvis de også vil avle maskede misser...
Det gør det jo ikke lige nemmere for dig, at få nyt
blod i dine linier.

> Det er muligvis den eneste mulighed de har for at få noget fra ham - han
> har en masse spændende bag sig og er selv en ganske flot herre!

Og hvem er det så ;-?

Ham Gigolo eller en som vi ikke har set endnu ??

Fra : Camilla Baird

Dato : 20-03-02 10:34

Jeg forstår godt du er forvirret... mine katte er heller helt nemme at
finde rundt i.

> [...]
> på den anden side, hvis de også vil avle maskede misser...
> Det gør det jo ikke lige nemmere for dig, at få nyt

Altså blå killinger af blå forældre er Korater og stambogsføres som
sådan. Ikke blå killinger af blå forældre stambogsføres som ikke
godkendt korthår. Min avlshan er blå men han har en ikke blå søster.

I FIFé (den største europæoske katte registrerende organisation) kan de
ikke blå killinger kun blive ikke godkendt korthår.
I GCCF (det engelske FIFé) er de ikke blå killinger enten Thai Blue
Point eller Thai Lilac.

Ingen steder har vi mulighed for at tage mulige bærere ud af avl - det
er genpuljen simpelthen ikke stor nok til.

> Og hvem er det så ;-?

Jeg har parret min enen hunkat i USA - Tamruats mor, Buri, er den eneste
fra det kuld i avl, dvs hun kastreret nu, og Tamruat er den eneste i avl
efter hende.

Princess er meget nyt blod - hendes far er en Thai import, hendes mor er
gamle amerikanske linier som ikke har været set her i mange år.

> Ham Gigolo eller en som vi ikke har set endnu ??

Gigolo har sin egen profil på hjemmesiden med billede. Nej, Gigolo
er ikke indblandet i mine katte endnu - han kommer først hjem til juni.
der er flere billeder af ham her:
http://community.webshots.com/user/dkkorat i en folder der hedder
Skarragbrae Gigolo of Primprau.

mvh Camilla

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 20-03-02 11:05

> [...]

> sådan. Ikke blå killinger af blå forældre stambogsføres som ikke
> godkendt korthår. Min avlshan er blå men han har en ikke blå søster.

Det fik jeg vist nok fat i..
Det stod jo på FIFés hjemmeside...
Men jeg forstår det sådan at du har brugt din egen avlshan til
Princess mivere ??

> [...]
> ikke blå killinger kun blive ikke godkendt korthår.
> I GCCF (det engelske FIFé) er de ikke blå killinger enten Thai Blue

Hmm, meget at de ikke kan blive enige her, må være noget af et bøvl at
hitte ud af..*gg*
Jeg holder mig til klappenussekattesamleven, det kan jeg da hitte ud af..

> Ingen steder har vi mulighed for at tage mulige bærere ud af avl - det
> er genpuljen simpelthen ikke stor nok til.

Det husker jeg at vi havde fremme, og det var derfor at i importerer
nye mitter..

> Jeg har parret min enen hunkat i USA - Tamruats mor, Buri, er den eneste
> fra det kuld i avl, dvs hun kastreret nu, og Tamruat er den eneste i avl
> efter hende.

Sikke et bøvl for at forny blodlinierne, man kan vist godt kalde det
seriøst opdræt..hatten af for det..

> Princess er meget nyt blod - hendes far er en Thai import, hendes mor er
> gamle amerikanske linier som ikke har været set her i mange år.

Har du så importeret hende fra USA eller er det kun moderen som er
importeret derfra for faderen var jo importeret..??

> Gigolo har sin egen profil på hjemmesiden med billede. Nej, Gigolo
> er ikke indblandet i mine katte endnu - han kommer først hjem til juni.
> der er flere billeder af ham her:

*gg* jeg har været der, for jeg blev "lidt" nysgerrig mht hvem faderen
kunne være... Men jeg troede at han allerede var hos dig. Sjovt
billede med profilen, man kan næsten se sømposen hos en noget
utilfreds mitter, som bliver holdt på en måde som den ikke ønsker..

Fra : Camilla Baird

Dato : 20-03-02 11:29

> Det fik jeg vist nok fat i..
> Det stod jo på FIFés hjemmeside...
> Men jeg forstår det sådan at du har brugt din egen avlshan til
> Princess mivere ??

Jo, det gjorde jeg. Dvs hvis faderen bærer maskegen kan killingerne også
gøre det - MEN jeg var nødt til det, da han er den sidste tilbage fra
"mine" linier i avl.

> Hmm, meget at de ikke kan blive enige her, må være noget af et bøvl at
> hitte ud af..*gg*
> Jeg holder mig til klappenussekattesamleven, det kan jeg da hitte ud af..

Det ER noget bøvl!
Forskellen mellem FIFé og GCCF er at FIFé registrerer fænotype (hvordan
katten ser ud) og GCCF registrerer genotype (hvad katten har i sine
gener). I GCCF kan en uventet farve derfor ikke være en fejl (som det er
i FIFé) - opdrætterne må finde ud af hvor farven stammer fra og hitte ud
af en passende registrering.
Hos Koraten er det nu sådan - da GCCF Korat opdrættere også gerne vil
bevare Koraten som blå - at kendte bærere af andre farver og mulige
bærere af andre farver får det stemplet i stamtavlen. Det gør vi ikke i
FIFé.

For at gøre forvirringen total:
Til gengæld kan de også i GCCF noget, som ingen andre er enige med dem
i, men som vi godt kan se logikken i: de kan registrere blå killinger af
ikke blå forældre som Korat (stamtavlerne bliver stemplet med, at de
bærer andre farver - men i andre organisationer er de heller ikke
Korater, fordi deres forældre ikke er det).

> Det husker jeg at vi havde fremme, og det var derfor at i importerer
> nye mitter..

Lige præcis!

> Sikke et bøvl for at forny blodlinierne, man kan vist godt kalde det
> seriøst opdræt..hatten af for det..

Jeg takker for komplimentet.

> Har du så importeret hende fra USA eller er det kun moderen som er
> importeret derfra for faderen var jo importeret..??

Jeg har importeret Princess fra England - Thai hankatten bor der.
Princess' mor er ud af gamle amerikanske linier som blev importeret til
England for mange år siden.

> [...]
> billede med profilen, man kan næsten se sømposen hos en noget
> utilfreds mitter, som bliver holdt på en måde som den ikke ønsker..

Ja, den stilling er der ikke mange katte der ynder... På de billeder er
han kun 4 mdr gammel - han tegner til at blive en KÆMPE hankat.

mvh Camilla

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 20-03-02 11:51

> [...]

> Jo, det gjorde jeg. Dvs hvis faderen bærer maskegen kan killingerne også
> gøre det - MEN jeg var nødt til det, da han er den sidste tilbage fra

Hmm, grunden til at killingerne ikke blev masket er så (hvis jeg nu
har forstået det hele rigtigt), at moderen ikke bærer maskegenet..??

> [...]
> gener). I GCCF kan en uventet farve derfor ikke være en fejl (som det er
> i FIFé) - opdrætterne må finde ud af hvor farven stammer fra og hitte ud

Jeg synes at det er en "lidt" overfladisk registreringsmetode hos
FIFé, som bestemt ikke er til megen hjælp for opdrættere. Hos GCCF
registrerede mitter, må det jo alt andet lige være nemmere, at finde
en passende avlshan uden risiko for "fejlfarver"..

> [...]
> bevare Koraten som blå - at kendte bærere af andre farver og mulige
> bærere af andre farver får det stemplet i stamtavlen. Det gør vi ikke i

Det vil så sige at din avlshan ville have registreret "bærer af
maskegen" i sin stamtavle..??

> [...]
> bærer andre farver - men i andre organisationer er de heller ikke
> Korater, fordi deres forældre ikke er det).

Igen må jeg holde med GCCF fordi killingerne jo svarer til standarden
og det vil jo kræve noget mere end et overfladisk kendskab til
tingene, at kunne se forskel. Fx kunne man så forestille sig at de
blev solgt med lukket stamtavle, men som Korater..
Selvom det vanskeligt kan lade sig gøre at tage dem ud af avlen, netop
pga manglende blodlinier..

> Jeg har importeret Princess fra England - Thai hankatten bor der.
> Princess' mor er ud af gamle amerikanske linier som blev importeret til
> England for mange år siden.

Ohh, så er jeg vist med igen..

> Ja, den stilling er der ikke mange katte der ynder... På de billeder er
> han kun 4 mdr gammel - han tegner til at blive en KÆMPE hankat.

Så må jeg glæde mig til at se ham som voksen..
Det bliver så store mivere.. Men kan du så ikke få et problem med
fødslen ??
Fordi jeg tænkte på at hunnen jo også skal være af en "rimelig"
størrelse for at kunne føde store mivere, men måske det problem kan
løses ved at bruge en hun som i forvejen har fået et/flere kuld og som
dermed er blevet lidt bredere under halen..??
For jeg kan se fra ældre billeder af Melissa, at hun godt nok er blevet
"lidt" bredrøvet efter 5 kuld..

Fra : Camilla Baird

Dato : 20-03-02 12:35

"Henrik Pedersen" <misbams-meow@edb.dk> wrote in message

> Hmm, grunden til at killingerne ikke blev masket er så (hvis jeg nu
> har forstået det hele rigtigt), at moderen ikke bærer maskegenet..??

Muligvis er det forsi ingen af forældre bærer maskegenet - muligvis er
det fordi genrene bare ikke mødtes rigtigt.. Det tog den samme parring
to gange før min ene maskede dukkede op...

> [...]
> registrerede mitter, må det jo alt andet lige være nemmere, at finde
> en passende avlshan uden risiko for "fejlfarver"..

Risikoen er iaf mindre hos GCCF for uvidende at få fejlfarver. Men GCCFs
system er heller ikke idiotsikret - det er ganske nyt, så ikke alle
farvebærerende linier er kendt endnu... Sidste år var der en kat ud af
USA linier og en enkelt hollandsk linie i England der blev parret med en
lilla hankat - hun fik lilla killinger - det var der sandelig ingen der
havde ventet!

> Det vil så sige at din avlshan ville have registreret "bærer af
> maskegen" i sin stamtavle..??

Når han kommer til England og bliver registreret i GCCF bliver hans
stamtavle stemplet "possible carrier of Siamese gene" (eller hvad de nu
skriver). Det er endnu ikke bevist at han bærer...

> [...]
> blev solgt med lukket stamtavle, men som Korater..
> Selvom det vanskeligt kan lade sig gøre at tage dem ud af avlen, netop

Vi kan ikke holde med GCCF da blå killinger ud af en masket og en lilla
forælder ALDRIG kan blive Korater. Korater er blå af blå forældre - det
er en del af definitionen af en Korat.
I FIFé og CFA og andre organisationer ville disse killinger enten ikke
kunne registreres overhovedet eller de ville blive registreret som ikke
godkendt korthår.
Men ellers har du ret - genmæssigt er de allesammen Korater ligegyldigt
hvilken farve de har.

> [...]
> løses ved at bruge en hun som i forvejen har fået et/flere kuld og som
> dermed er blevet lidt bredere under halen..??

SÅ stor bliver han nu heller ikke. Men både Princessen og Visa er
ganske store hunkatte, så det skal nok gå altsammen. jeg skal endnu
møde den Korat hunkat i god kondition (altså hverken for fed, for tynd,
for gammel , eller for ung) der har fødselsproblemer.
Jeg har kun haft et kejsersnit i mit opdræt - det var fordi Kitty var
for fed og det var en superhed sommerdag - og killingen var ENORM og
ville ud med halen først. Efter at have set halespidsen smutte ind og ud
længe og hun var ved at blive træt, kørte jeg til dyrlægen - den første
killing fødte hun selv... den næste blev taget ved kejsersnit for at
redde den. Der var kun de to. dette var Kittys sidste kuld - jeg havde
håbet på en hunkat til mig selv, men ak! det blev to superflotte
hankatte! Den ene er Visa's morfar.

mvh Camilla

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 20-03-02 14:02

> [...]

> det fordi genrene bare ikke mødtes rigtigt.. Det tog den samme parring
> to gange før min ene maskede dukkede op...

Hvilket så vil betyde at du ikke kan få vished selvom du testparrer
ham i england, med mindre du parrer ham flere gange..

> [...]
> USA linier og en enkelt hollandsk linie i England der blev parret med en
> lilla hankat - hun fik lilla killinger - det var der sandelig ingen der

Jamen det forstår jeg ikke, fordi killingerne som regel slægter deres
far på..

> Når han kommer til England og bliver registreret i GCCF bliver hans
> stamtavle stemplet "possible carrier of Siamese gene" (eller hvad de nu
> skriver). Det er endnu ikke bevist at han bærer...

Hmm, jeg undres fordi de killinger du har nu er jo blå og dermed kan
de få en stamtavle..
Hvis så det viser sig at han bærer genet for maske, bliver deres
stamtavle så ændret.. eller er det nok at de er blå..?

> Vi kan ikke holde med GCCF da blå killinger ud af en masket og en lilla
> forælder ALDRIG kan blive Korater. Korater er blå af blå forældre - det
> er en del af definitionen af en Korat.

Altså vil jeg mene at ovenstående vil betyde en dybere indavl, hvilket
ikke kan være særlig hensigtsmæssigt, fordi der jo ikke er nogen
sandsynlighed for at de killinger vil få maske børn

> [...]
> godkendt korthår.
> Men ellers har du ret - genmæssigt er de allesammen Korater ligegyldigt

Men hvis nu du fik 4 mivere hvoraf en var masket, så er det altså kun
den ene som ikke kan godkendes eller er det alle i kuldet.. fordi de
jo kan være bærere af maskegenet..

Aha, man skal altså helt ned i genteknologien for at kunne finde ud af
om de kan få en stamtavle, bøvlet synes jeg..

> [...]
> møde den Korat hunkat i god kondition (altså hverken for fed, for tynd,
> for gammel , eller for ung) der har fødselsproblemer.

Det er altså ikke et problem i den race, det glæder mig..
Men jeg måtte lige spørge..

> [...]
> redde den. Der var kun de to. dette var Kittys sidste kuld - jeg havde
> håbet på en hunkat til mig selv, men ak! det blev to superflotte

Det kommer nok af for "meget" plads i mavsen..
Jeg kender en hvis hunkat også kun fik en killing og den var dælme
også stor, helt i størrelse large..

Stakkels Kitty, surt at hun snød dig og fik to hanner, men godt at de
blev flotte

Fra : Pernille Scharff

Dato : 20-03-02 14:18

Hej Henrik og Camilla,

jeg følger diskussionen med interesse!

GCCFs

> Jamen det forstår jeg ikke, fordi killingerne som regel slægter deres
> far på..

Øh bum bum, lige den der er altså ikke logisk Henrik. Nu kan jeg ikke
100% huske hvordan de genetiske regler for blå og lilla er, men
umiddelbart vil jeg tro at blå er dominant over lilla - og hvis det er
tilfældet så burde en blå og en lilla kat give blå killinger, medmindre
den blå kat er bærer af lilla, for så kan man godt få lilla killinger ud
af det. Og så er det i den forbindelse ligegyldigt om det er han- eller
hunkatten der er lilla, så vidt jeg ved....

Ret mig endelig hvis jeg tager fejl - jeg er kun nybegynder i
kattegenetikkens verden, men jeg synes farvegenetik er VILDT
interessant!

/Pernille

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 20-03-02 15:06

"Pernille Scharff" <pernille@btob.dk> writes:

> [...]

> af det. Og så er det i den forbindelse ligegyldigt om det er han- eller
> hunkatten der er lilla, så vidt jeg ved....

Jeg er ikke genetiker, men jeg har lært rundt om at i fx heste og
hundeavl interesserer man sig kun for faderen, fordi afkommet vil
falde efter ham...
Med Melissa's mivere har de alle -3 lignet deres fædrende ophav de tre
andre lignede Melissa, en stribet med bamsepels mens de øvrige lignede
deres far, og siden 2 helt som hende mens de andre henholdsvis 3 & 4
var rundstrikkede efter Melissa's daværende kæreste/jagtpartner..

Så mit udsagn er logisk nok, men baseret på empiriske data..

Fra : Camilla Baird

Dato : 20-03-02 15:51

> Jeg er ikke genetiker, men jeg har lært rundt om at i fx heste og
> hundeavl interesserer man sig kun for faderen, fordi afkommet vil
> falde efter ham...

Interessant! Indenfor racekatte interesserer man sig sandelig for begge
forældre.

> [...]
> var rundstrikkede efter Melissa's daværende kæreste/jagtpartner..
>
> Så mit udsagn er logisk nok, men baseret på empiriske data..

Du har da netop "bevist" at killingerne er faldet ud efter begge
forældre - endda ganske tilfældigt - idet nogle killinger lignede
Melissa og andre lignede deres formodede far... eller misforstår jeg
dig?

mvh Camilla

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 20-03-02 16:24

"Camilla Baird" <primpraus@mail.dk> writes:

> Interessant! Indenfor racekatte interesserer man sig sandelig for begge
> forældre.

jeg undrede mig også men dem jeg talte med måtte have styr på de dele
fordi de var i avlen..

> [...]
> forældre - endda ganske tilfældigt - idet nogle killinger lignede
> Melissa og andre lignede deres formodede far... eller misforstår jeg

Jo delvis, men alligevel taler vi her om 3 ud af 23 killinger, i 3 af
5 kuld. Og lige bortset fra 1 som jeg helt er i tvivl om, 1 som jeg
delvis er i tvivl om er jeg ret sikker på fædrene...

Fra : Camilla Baird

Dato : 20-03-02 16:35

> Jo delvis, men alligevel taler vi her om 3 ud af 23 killinger, i 3 af
> 5 kuld. Og lige bortset fra 1 som jeg helt er i tvivl om, 1 som jeg
> delvis er i tvivl om er jeg ret sikker på fædrene...

Det kunne være lidt interessant at vide hvilken farve/mønster er
Melissa? hvilke farver/mønstre var de formodede fædre? hvordan faldt
killingerne i de enkelte kuld ud? Det kunne måske fortælle lidt om
hvilke farver/mønstre Melissa (og/eller hankattene) bærer.

mvh Camilla

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 20-03-02 17:01

"Camilla Baird" <primpraus@mail.dk> writes:

> Det kunne være lidt interessant at vide hvilken farve/mønster er
> Melissa?

Melissa som kan ses på sin egen hjemmeside er sort, hele vejen rundt
og oppe/nede..

1. far var sort/hvid sort på ryg dele af maven og hvid som en
"tjenerkat" altså hvidt bryst og hvid stribe på mavsen.
3 sort/hvid som far og en grå/hvid
2. far var hvid med en sort prik i nakken..
3 hvide med sort/brun plet i nakken og 1 prik/stib i grå/brun/hvid
3. far var rundstrikket sort/grå/brun/hvid Lidt tvivl om grå..
5 rundstrikkede som deres far

4. samme som 3
4 rundstrikkede som deres far og en sort langhåret med hvid
plet på navlen.
5. næsten sikkert samme som 3 & 4
samme kuld som 4

>hvilke farver/mønstre var de formodede fædre? hvordan faldt
> killingerne i de enkelte kuld ud? Det kunne måske fortælle lidt om
> hvilke farver/mønstre Melissa (og/eller hankattene) bærer.

Jeg har næsten billeder af alle kuld, men der er ret begrænset plads
på hjemmesiden, såe...

Fra : Camilla Baird

Dato : 20-03-02 17:11

> Melissa som kan ses på sin egen hjemmeside er sort, hele vejen rundt
> og oppe/nede..

dvs hun kan bære en hel farver... og sikkert også mønstre...

> 1. far var sort/hvid sort på ryg dele af maven og hvid som en
> "tjenerkat" altså hvidt bryst og hvid stribe på mavsen.
> 3 sort/hvid som far og en grå/hvid

grå? musegrå eller blå? hvor mon dette kmmer fra?
I racekatteverdenen ville det sikkert være blå, dvs begge forældre bærer
blå (som er en fortynding af sort).

> 2. far var hvid med en sort prik i nakken..
> 3 hvide med sort/brun plet i nakken og 1 prik/stib i grå/brun/hvid

dvs de har mønsteret fra farmand og farven fra mor. Hvid er en dækfarve
- den kan dække over alle andre farver.

> 3. far var rundstrikket sort/grå/brun/hvid Lidt tvivl om grå..
> 5 rundstrikkede som deres far

da man ofte siger at alle katte er stribet på den eller anden måde
(nogle skjuler det bare bedre end andre), vil jeg gætte på at melissa er
rundstrikket også...

> 4. samme som 3
> 4 rundstrikkede som deres far og en sort langhåret med hvid
> plet på navlen.

långhår? det kræver så vidt jeg husker at begge forældre bærer
langhårsgen, da jeg mener at korthårsgen er dominant.

> 5. næsten sikkert samme som 3 & 4
> samme kuld som 4

mvh Camilla

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 20-03-02 17:48

"Camilla Baird" <primpraus@mail.dk> writes:

> dvs hun kan bære en hel farver... og sikkert også mønstre...

øhh, nå jeg har "kun" set sort pels og hvid underpels som kun kommer
frem i fældetiden, men ellers er der ikke noget tegn på hvidt, når hun
har slidt pelsen et sted, ser den nærmest brun/rød ud, men jeg har
tilskrevet det slid..

> grå? musegrå eller blå? hvor mon dette kmmer fra?
> I racekatteverdenen ville det sikkert være blå, dvs begge forældre bærer
> blå (som er en fortynding af sort).

Jeg er næsten sikker på musegrå, men stadig ikke helt sikker.. det var
jo en vildkat..

> dvs de har mønsteret fra farmand og farven fra mor. Hvid er en dækfarve
> - den kan dække over alle andre farver.

Ok, jeg tænkte mest at far også var ophav til farven for de lignede
ham ret meget.. Hun har jo smag damen..*gg*

> da man ofte siger at alle katte er stribet på den eller anden måde
> (nogle skjuler det bare bedre end andre), vil jeg gætte på at melissa er
> rundstrikket også...

Så skjuler hun det dælme godt..

> långhår? det kræver så vidt jeg husker at begge forældre bærer
> langhårsgen, da jeg mener at korthårsgen er dominant.

Det er muligt, men jeg er næsten også sikker på at korthårsgen er
dominant, men det kan skyldes at der gik en norsk skovkat i området
nogen tid før vi flyttede til... For da var han allerede
neutraliseret, ærgeligt nok ellers. For de, er jeg sikker på ville få
søde børn..

Men jeg har modtaget et godt tilbud om hosting af hjemmeside + 100 mb
plads for 36 kr pr måned, meen jeg overvejer lidt endnu..
Men hopper jeg til, vil jeg nok prøve at scanne nogle af
børnebillederne også...

Fra : Camilla Baird

Dato : 20-03-02 18:28

> [...]
> frem i fældetiden, men ellers er der ikke noget tegn på hvidt, når hun
> har slidt pelsen et sted, ser den nærmest brun/rød ud, men jeg har

det ER slid!
Når jeg siger hun bærer noget er det i generene - altså ikke noget man
kan se med det blotte øje.

> Jeg er næsten sikker på musegrå, men stadig ikke helt sikker.. det var
> jo en vildkat..

under alle omstændigheder MÅ grå være en fortynding af sort - altså
begge forældre bærer fortynding.

> Ok, jeg tænkte mest at far også var ophav til farven for de lignede
> ham ret meget.. Hun har jo smag damen..*gg*

> Så skjuler hun det dælme godt..

det gør hun sikkert

> [...]
> nogen tid før vi flyttede til... For da var han allerede
> neutraliseret, ærgeligt nok ellers. For de, er jeg sikker på ville få

for at få en langhåret killing skal begge forældre bære langhårsgen
(især hvis de selv er korthårede).

mvh camilla

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 20-03-02 19:43

"Camilla Baird" <primpraus@mail.dk> writes:

> det ER slid!
> Når jeg siger hun bærer noget er det i generene - altså ikke noget man
> kan se med det blotte øje.

Jamen jeg skiller hende altså ikke ad...*gg*

> under alle omstændigheder MÅ grå være en fortynding af sort - altså
> begge forældre bærer fortynding.

Det tænkte jeg også, men samlet virkede pelsen så camo så man ikke
kunne se dem når de lå under en busk..

> det gør hun sikkert

Ja, men som nævnt i tråden har jeg snart nye (håber jeg) billeder af hende..

> for at få en langhåret killing skal begge forældre bære langhårsgen
> (især hvis de selv er korthårede).

Det passer nok meget godt..

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 20-03-02 19:01

> Jeg har næsten billeder af alle kuld, men der er ret begrænset plads
> på hjemmesiden, såe...

Hej Henrik.
Kan du ikke bare smide dem op på Webshots-siden indtil du har talt alle
knapperne?

(Username: dkfritiddyrkat, password: miauw)

Så er det nemmere at se hvad vi snakker om.

Desuden ELSKER vi jo at se missebilleder...

Hilsen
Lisbeth
--
~~~~~No outfit is complete without a few cat hairs~~~~~
http://cutiecats.dk

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 20-03-02 19:39

"Lisbeth Hviid Jakobsen" <ernyoka@hotmail.com> writes:

> Hej Henrik.
> Kan du ikke bare smide dem op på Webshots-siden indtil du har talt alle
> knapperne?

Jo det kunne jeg, men som før nævnt er billederne af ringe kvalitet..

> Desuden ELSKER vi jo at se missebilleder...

Men i må vente... fordi jeg har en film inde med billeder af Melissa,
og så kan det jo være at jeg lige scanner en håndfuld mere af miverne
ved samme lejlighed..

Fra : Laura Nygaard Kjær

Dato : 21-03-02 03:31

> Jeg er ikke genetiker, men jeg har lært rundt om at i fx heste og
> hundeavl interesserer man sig kun for faderen, fordi afkommet vil
> falde efter ham...

Ikke enig... Hvordan et dyr ser ud/er er et resultat af arv og
miljø.Arven, altså generne, er 50% fra hver forældre, mens miljøet næsten
altid afhænger af moderen ("klimaet i livmoderen", diegivningsevner,
temperament osv.) Ergo vil moderen logisk være den der præger afkommet mest.
At man så ofte fokuserer på handyret, skyldes at hans gener måske er nemmere
at "se", fordi han kan lave mange afkom og der derfor kan udregnes et
temmelig sikkert avlsindeks. Og fordi hundyret ofte vil være det man
"alligevel" har gående hjemme i stuen/stalden (og ikke kan se fejlene på),
og handyret et man har set i et glitrende katalog, hvorfor den primære
selektion vil foregå her. Men rent genetisk er det den helt forkerte
tilgang...
Mvh. Laura

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 20-03-02 19:36

"Laura Nygaard Kjær" <laura@kaal.dk> writes:

> [...]
> og handyret et man har set i et glitrende katalog, hvorfor den primære
> selektion vil foregå her. Men rent genetisk er det den helt forkerte

Det er altså ikke mig som har lavet den regel...
Faktisk har jeg undret mig over den hele tiden..
Men i fx hesteavl tager man jo gerne en avlshingst ex Tarok typen, og
sørger for at han får så stort afkom som muligt, hvilket jo
understøtter min påstand, denne avl sker på forskellige hopper som så
ikke har den store indvirkning i avlen..

Fra : Laura Nygaard Kjær

Dato : 21-03-02 04:53

> [...]
> sørger for at han får så stort afkom som muligt, hvilket jo
> understøtter min påstand, denne avl sker på forskellige hopper som så

Måske har hoppen ikke den samme store virkning på populationsniveau som
hingsten, men på det enkelte afkomsniveau, vil jeg til enhver tid påstå at
hoppen er den vigtigste. Og det kan sikkert også føres over til katte
Laura

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 20-03-02 20:26

> [...]

> hingsten, men på det enkelte afkomsniveau, vil jeg til enhver tid påstå at
> hoppen er den vigtigste. Og det kan sikkert også føres over til katte

Nae hvis det gjorde sig gældende ville det jo være omsonst at avle på
"præmiehingste" fordi den hoppe som skullle parres så også skulle være
en præmiehoppe..

Men det skal såmænd nok passe med køer fordi afkom efter højtydende
køer ofte også selv vil være højtydende..

Så langt hen ad vejen vil det være et spørgsmål om formål, er det
hannens egenskaber eller hunnens egenskaber vi ønsker..
Melissa har ret sikkert valgt sine kærester ud fra et ønske om, at
hendes børn ville få en god chance for overlevelse i den frie natur,
det handler altså om en stærk han som har nogen erfaring og har vist
at han er egnet, hvis hun var den vigtigste kunne hun jo bare parre
sig med den første bedste og det har hun sikkert ikke..

Fra : Laura Nygaard Kjær

Dato : 21-03-02 06:39

> Nae hvis det gjorde sig gældende ville det jo være omsonst at avle på
> "præmiehingste" fordi den hoppe som skullle parres så også skulle være
> en præmiehoppe..
Det skal den sørme også helst, at mange ikke bruger en sådan er nok også
grunden til at de ikke får det præmieafkom de ønsker, avlsfremgang
forudsætter at du bruger individer der er bedre end
populationsgennemsnittet, både han og hun. At mange vælger at fokusere på
hingsten skyldes nok økonomi, det er billigere at købe noget sæd, end en
præmiehoppe. Men det er jo ikke det samme som at det er det der giver den
hurtigste fremgang.

> Men det skal såmænd nok passe med køer fordi afkom efter højtydende
> køer ofte også selv vil være højtydende..

Tyre får afkomstprøvet døtregrupper for ydelse inden de for alvor indgår i
avlen.

> [...]
> at han er egnet, hvis hun var den vigtigste kunne hun jo bare parre
> sig med den første bedste og det har hun sikkert ikke..

At hun er den "vigtigste" er jo ikke det samme som at hun er den eneste, og
du må da indrømme at det var hende der temmelig suverænt bestemte hvordan
miverne skulle opdrages, og dermed satte sit præg på deres temperament.
Laura

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 20-03-02 23:14

> [...]

> præmiehoppe. Men det er jo ikke det samme som at det er det der giver den

Nej det er jo rigtigt nok. Men faktisk stødte jeg på emnet i
forbindelse med en databaseopgave ifb med hundeopdræt og der var man
helt ligeglad med moderen..

Og min tidligere systemudviklingslærer som har nogle ca 20 heste i sin
stald og går ret meget op i ridebanespringning fortalte det samme..

> Tyre får afkomstprøvet døtregrupper for ydelse inden de for alvor indgår i
> avlen.

Hvilket jo vil sige at også tyren er vigtig..!

> [...]
> du må da indrømme at det var hende der temmelig suverænt bestemte hvordan
> miverne skulle opdrages, og dermed satte sit præg på deres temperament.

Miverne blev opdraget af hende til dels...!
JO hun lærte dem noget om at være katte, men lige bortset fra de to
sorte som nævnt andetsteds, var de alle kælne og meget imødekomne over
for alle folk, de to som lignede hende var af typen 1 kat til 1
menneske, det har Melissa også næsten altid været, selv min nabo som i
en periode fodrede hende i et ½ år mens jeg var "optaget" andetsteds
kunne kun lige få lov til et nus nus før hvæs/krads, den ene sorte
killing som sammen med 2 andre flyttede ind til naboen, kunne selv ikke
jeg komme i nærheden af, mens der ikke var nogen problemer med de andre 2...
Hvilket vil sige at hun kun delvis har haft æren for deres
temperament..
Hvilket de mennesker som de forskellige flyttede ud til sikkert har
været glade for...

> Laura

Meget af det her kan tolkes som om jeg er matriakalt indstillet men
det er jeg altså ikke, jeg kan kun tolke den viden jeg får fra
pålidelige kilder..

Fra : Ann K

Dato : 21-03-02 00:08

Hejsa.
Henrik skrev:
>Men faktisk stødte jeg på emnet i
forbindelse med en databaseopgave ifb med hundeopdræt og der var man
helt ligeglad med moderen..
<> Hmmm - dét fatter jeg ikke! Går pt og overvejer om jeg skal lade min
lille sheltie parre... Ideen er ikke min, men snarere en bestemt
hanhunds ejer, som totalt har "forelsket" sig i min lille vapper :) Har
derfor spurgt flere ang min hund og de fleste er enige om, at hun vil
være alletiders som avlshund - _hvis_ jeg altså kan få hende
avlsgodkendt!
Indenfor hundeverdenen er det mit indtryk at der lægges utroligt stor
vægt på tævens egenskaber, både hvad angår eksteriør, men også
temperamentet (og dermed også brugsegenskaberne hos visse racer) har
stor betydning... fx kan ingen schæfer - hverken han eller hun -
avlskåres uden at man har bedømt både for udseende og brugsegenskaber...
At man så udvælger en hanhund, der kan "opveje" evt mangler hos tæven
(eller omvendt)... Tja, dét gør man jo også ved racekattene... og
krydser så fingre for at der vil blive tale om en vellykket parring,
hvor man får elimineret evt. fejl og mangler hos begge forældredyrene -
og ikke fremhævet dem ))

Mvh Ann

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 21-03-02 00:40

"Ann K" <tsars@os.dk> writes:

> Hejsa.

> <> Hmmm - dét fatter jeg ikke!
Det gjorde jeg heller ikke da..

> [...]
> krydser så fingre for at der vil blive tale om en vellykket parring,
> hvor man får elimineret evt. fejl og mangler hos begge forældredyrene -

Kan kun forholde mig til det jeg fik at vide..
Men jeg vil nu have lov at tilføje at jeg undrede mig en del over at
det skulle være sådan.. fordi jeg da mente at unger er summen af forældrene..

Fra : Laura Nygaard Kjær

Dato : 21-03-02 16:30

> Hvilket jo vil sige at også tyren er vigtig..!
Ja selvfølgelig, da han på populationsniveau får enorm indflydelse. I kvæg
avlen har man valgt at fokuserer mest på tyren, idet alle fødte kviekalve
skal indgå i avlen ( ellers ingen mælk), men til udvalg af tyre til avl
kigger man på afkom efter højtydende køer. Dette fordi det er hvad der er
praktisk muligt, ikke fordi tyren er genetiskt den vigtigste. Hos f.eks svin
selekterer man på begge køn.

> Hvilket vil sige at hun kun delvis har haft æren for deres
> temperament..
> Hvilket de mennesker som de forskellige flyttede ud til sikkert har
> været glade for...
Temperament er selvfølgelig både et spørgsmål om arv og miljø

> Meget af det her kan tolkes som om jeg er matriakalt indstillet men
> det er jeg altså ikke, jeg kan kun tolke den viden jeg får fra
> pålidelige kilder..

Og jeg prøver bare at gengive hvad jeg lærte i efteråret i faget genetik og
husdyravl (læser til dyrlæge på landbohøjskolen). Plus hvad der er min
opfattelse af avl efter arbejde på en del hestestutterier.
Mvh. Laura

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 21-03-02 12:04

> [...]

> praktisk muligt, ikke fordi tyren er genetiskt den vigtigste. Hos f.eks svin

Ok..

> Temperament er selvfølgelig både et spørgsmål om arv og miljø

Så har Melissa's arv været en heftig byrde..*gg* Men hun er nu blevet
noget roligere med alderen, selvom hun stadig ikke kan lide andre
mennesker..

> Og jeg prøver bare at gengive hvad jeg lærte i efteråret i faget genetik og
> husdyravl (læser til dyrlæge på landbohøjskolen). Plus hvad der er min
> opfattelse af avl efter arbejde på en del hestestutterier.

Det vil jo så betyde at du har ret, du sidder med sagerne til daglig
og har derfor (må man jo håbe ) styr på sagerne..*gg*
Selv holder jeg mig til computere og den interaktion som sker mellem
dem og mennesket..

Men du skal måske så være hesteekspert ??

Fra : Laura Nygaard Kjær

Dato : 21-03-02 21:17

> Men du skal måske så være hesteekspert ??

Nu er der mange år til jeg er færdig, så der er rigelig tid til at overveje
hvem der er nemmest at "holde ud", heste eller hunde/katteejere Jeg tror
noget af det sværeste som dyrlæge er at takle mere eller mindre hysteriske
dyreejere på en sober måde, følelserne sidder temmelig uden på tøjet når
lille pusser er syg
Laura

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 21-03-02 17:38

"Laura Nygaard Kjær" <laura@kaal.dk> writes:

Lige ontopic : miaour miroowue

> [...]
> dyreejere på en sober måde, følelserne sidder temmelig uden på tøjet når

Interessant tolkning af valg )
Jeg ved med mig selv at jeg ikke skulle være dyrlæge, fordi når folk
kom med helt raske og sunde dyr som skal aflives fordi det sjove er
gået af dem, såe ville jeg jo nok blive ret så negativ...
Og så ville jeg sikkert også få et problem med alle de mitter som jeg
ville slæbe med hjem, så jeg var sikker på at de fik et godt sted at
bo..

Det med hysteriske mennesker tjae, jeg ved ikke hvem som er værst, jo
måske sådan nogen som mig *gg* som har levet sammen med én kat så
længe, at livet uden hende ikke er til at forestille sig..
Men det værste må nu alligevel være en ejer som ikke vil give fred til
arbejdet med at stille en diagnose, men som hele tiden trækker og
hiver i en... Eller at skulle give et dyr fred, mens ejeren står ved
siden af og er i gang med at forårsage en oversvømmelse...

Men jeg bruger gerne fidusen med at bede folk om at gøre et eller
andet, mens jeg prøver at hitte ud af hvad de nu har gjort ved deres
pc'er noget som at gå en tur eller lignende, naturligvis kan man
indvende at der er forskel, men jeg kan ikke selv arbejde mens der
står en i nakken på mig og det viser også gerne at det har hjulpet når
de kommer tilbage.. for der er en del følelser involveret her også,
lige fra "jeg er dum" til "skodprodukt"...

> Laura
Men fortsat god studerelyst..)

Fra : Camilla Baird

Dato : 20-03-02 15:45

"Pernille Scharff" <pernille@btob.dk> wrote in message

> Hej Henrik og Camilla,
>
> jeg følger diskussionen med interesse!

Meget af dette er generelt for alle racer med for5skellige farver. Måske
ikke lige registreringsdelen, men farvegenetikken er.

> [...]
>
> Ret mig endelig hvis jeg tager fejl - jeg er kun nybegynder i
> kattegenetikkens verden, men jeg synes farvegenetik er VILDT

Altså, blå er en fortynding af sort. Blå er derfor recessiv overfor
sort.

Da vi kun parrer blå til blå får vi ikke sorte killinger.

Ingen af de farver vi snakker om her er kønsbundne. Begge forældre kan
give farvegenerne videre.
Uden at jeg skal gøre mig klog på det, er rød den eneste kønsbundne
farve. Hvordan arvegangen er der må sndre der arbejder med rødt
forklare. .-)

Maskegenet er recessivt overfor ensfarve, dvs begge forældre skal bære
maske eller den ene skal være masket og den anden være maskebærer for at
få maskede killinger. Selvfølgelig får man også maskede killinger hvis
begge forældre er maskede.
I tilfældet at begge forældre er maskebærere er det ikke sikkert det
viser sig ved første parring... I mit tilfølde kom den maskede killing
ved en gentagen parring - det var en ganske stor overraskelse!

Lilla er en kombination af chokolade og blå - man siger at lilla er en
fortynding af chokolade. Dvs at for at få en lilla killing med blå
forældre skal begge forældre bære chokolade - man kan også parre blå med
lilla og være (u)heldig (alt efter hvordan man ser på det) at få en
lilla killing (som det skete med Korat hunkatten i England).

mvh Camilla

Fra : Camilla Baird

Dato : 20-03-02 15:34

> Hvilket så vil betyde at du ikke kan få vished selvom du testparrer
> ham i england, med mindre du parrer ham flere gange..

Ja, han skal testparres flere gange i England.
Han skal lave et vist antal blå killinger med maskede katte ELLER et
større antal blå killinger med maskebærere ELLER en kombination af de to
modeller for at blive frikendt for at bære maske. Bare en masket killing
beviser at han bærer maske.

> Jamen det forstår jeg ikke, fordi killingerne som regel slægter deres
> far på..

Hvor har du det fra? Det har jeg aldrig hørt!

> [...]
> Hvis så det viser sig at han bærer genet for maske, bliver deres
> stamtavle så ændret.. eller er det nok at de er blå..?

Nej, de er jo blå. Blå killinger er Korater. Begge forældre er Korater.
I FIFé.
Hvis han skulle være maskebærer vil hans blå killinger i England (GCCF
registrerede) blive registrerede som muligt maskebærerende Korater.
Det er forvirrende, men os der har været igennem møllen nogle gange har
efterhånden forstået det.

> Altså vil jeg mene at ovenstående vil betyde en dybere indavl, hvilket
> ikke kan være særlig hensigtsmæssigt, fordi der jo ikke er nogen
> sandsynlighed for at de killinger vil få maske børn

Det vi ikke vil have (undtagen i GCCF) er at en lilla mor/far og en
masket mor/far kan få Korat killinger. Korat forældre (ligegyldigt hvad
de så måtte bære på af farver) er de enste der kan få Korat killinger.
Sådan har det været i alle år - nu er det bare blevet "lovfæstet" -
undtagen i GCCF.

For at undgå for meget indavl bytter vi liner på tværs af kontinenter.
Derfor vil vi nu også importere nye katte fra Thailand - vel vidende vi
ikke ved det første om hvad de ellers har med sig end ønsket nyt blod.

> Men hvis nu du fik 4 mivere hvoraf en var masket, så er det altså kun
> den ene som ikke kan godkendes eller er det alle i kuldet.. fordi de
> jo kan være bærere af maskegenet..

Det er kun den maskede killing der ikke er Korat. De andre er blå -
altså er de Korater.

> Aha, man skal altså helt ned i genteknologien for at kunne finde ud af
> om de kan få en stamtavle, bøvlet synes jeg..

Ja! Opdræt er ikke altid lige enkelt - iaf ikke hvis man være seriøs.

> Stakkels Kitty, surt at hun snød dig og fik to hanner, men godt at de
> blev flotte

De blev superflotte - jeg tror nok jeg har nogle billeder af Primprau's
Wait Watch and Win (alias WWW, alias Webcat) på min hjemmeside... Det er
den ene af dem - Visa's morfar.

mvh Camilla

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 20-03-02 16:33

> [...]

> større antal blå killinger med maskebærere ELLER en kombination af de to
> modeller for at blive frikendt for at bære maske. Bare en masket killing

Ok, stakkels mis han skal vist være længe hjemmefra..
Men det vil så sige, at du først vil/kan få vished om 1 - 2 år..??

> [...]
> registrerede) blive registrerede som muligt maskebærerende Korater.
> Det er forvirrende, men os der har været igennem møllen nogle gange har

ok...

> [...]
> de så måtte bære på af farver) er de enste der kan få Korat killinger.
> Sådan har det været i alle år - nu er det bare blevet "lovfæstet" -

Altså har du ikke nogen probs med din avlshan, fordi han er blå og
registreret som Korat..
Selvom han evt. bærer et maskegen

> For at undgå for meget indavl bytter vi liner på tværs af kontinenter.
> Derfor vil vi nu også importere nye katte fra Thailand - vel vidende vi
> ikke ved det første om hvad de ellers har med sig end ønsket nyt blod.

Må så bare ønske held og lykke, men enden på det bliver så at det kun
er blå mitter i indfører

> Det er kun den maskede killing der ikke er Korat. De andre er blå -
> altså er de Korater.

Ok, så fik jeg opklaret det også..

> Ja! Opdræt er ikke altid lige enkelt - iaf ikke hvis man være seriøs.

Nej det er vist ret generelt inden for opdræt i den seriøse ende, jeg
fastholder at klappenussemitten er mit område, og sparer alt det andet
til pc mm..*gg*

> De blev superflotte - jeg tror nok jeg har nogle billeder af Primprau's
> Wait Watch and Win (alias WWW, alias Webcat) på min hjemmeside... Det er
> den ene af dem - Visa's morfar.

Øhh linket for jeg mener ikke at have set dem på siden, men jeg kan jo
tage fejl..)

Fra : Camilla Baird

Dato : 20-03-02 17:12

> Ok, stakkels mis han skal vist være længe hjemmefra..
> Men det vil så sige, at du først vil/kan få vished om 1 - 2 år..??

Hvorfor stakkels? Han skal til England for at møde mange DAMER! DET vil
han enormt gerne siger han.

Ja, sådan ca. men det kan også være der kommer en masket killing i
første parring... Hankatte er det ikke helt så svært at parre som
hunkatte.

> ok...

> Altså har du ikke nogen probs med din avlshan, fordi han er blå og
> registreret som Korat..
> Selvom han evt. bærer et maskegen

Netop!

> Må så bare ønske held og lykke, men enden på det bliver så at det kun
> er blå mitter i indfører

Netop!

> Ok, så fik jeg opklaret det også..

> Nej det er vist ret generelt inden for opdræt i den seriøse ende, jeg
> fastholder at klappenussemitten er mit område, og sparer alt det andet
> til pc mm..*gg*

Fint

> Øhh linket for jeg mener ikke at have set dem på siden, men jeg kan jo
> tage fejl..)

Der er billeder af ham her:
http://web.tiscali.it/primpraus/foto/www.jpg
http://web.tiscali.it/primpraus/foto/webcat.jpg
http://web.tiscali.it/primpraus/foto/WWW2.jpg
http://web.tiscali.it/primpraus/foto/WWW5.jpg
http://web.tiscali.it/primpraus/foto/WWW3.jpg
http://web.tiscali.it/primpraus/foto/WWW4.jpg
http://web.tiscali.it/primpraus/foto/WWW1.jpg

mvh Camilla

Fra : marianne hellemose

Dato : 20-03-02 12:51

>For jeg kan se fra ældre billeder af Melissa, at hun godt nok er blevet
"lidt" bredrøvet efter 5 kuld..<

Hej Henrik
For dit velbefindenes skyld håber jeg ikke at Melissa
har set det du skrev

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@mail.dk

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 20-03-02 14:04

"marianne hellemose" <hellemose.som@mail.dk> writes:

Hej Marianne

> Hej Henrik
> For dit velbefindenes skyld håber jeg ikke at Melissa
> har set det du skrev

Jeg ville slet ikke turde at skrive det, hvis hun ikke lå i sin
elskede flyttekasse i et andet rum...

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 20-03-02 00:43

d. 19/03/02 21:00 skrev Camilla Baird på primpraus@mail.dk i artiklen
7ea7cd1f094c5755ecf1945084ecfc24.54586@mygate.mailgate.org:

> [...]
>
> Her er nogle billeder af en blåmasket "killing" fra mit sidste kuld
> sidste år... Katten er en lillesøster til min avlshan, som derfor skal

Nej hvor er hun dejlig!
Ser jeg rigtigt - har hun lyseblå øjne?
--
Mange hilsner fra Ann R
http://home22.inet.tele.dk/ann_rudbeck/

Fra : Camilla Baird

Dato : 20-03-02 10:35

Flot set!
Ja, de maskede har blå øjne - ikke helt så intenst blå som Siameserens,
men noget mere udvandede.
mvh Camilla

Fra : Kate

Dato : 20-03-02 20:55

"Camilla Baird" <primpraus@mail.dk> wrote in

> [...]
> kuld sidste år... Katten er en lillesøster til min avlshan, som
> derfor skal til England for at blive testparret...

Øj, hvor er hun sød. Bor hun i Italien eller?

Kate

Fra : Camilla Baird

Dato : 20-03-02 21:04

> Øj, hvor er hun sød. Bor hun i Italien eller?
>
> Kate

Ja hun bor i Italien - i øjeblikket som enekat, men senere kommer der en
hankat til.
mvh Camilla