Hjælp søges
Fra : Jakob Jensen

Dato : 19-03-02 21:04

Hej NG

Jeg sidder og bliver helt ør i hovedet over det her. Det fungere på følgende
måde:

Jeg har har lavet et tre trins system.
På første side udfylder man nogle data, blandt andet hvor mange katte man
har. Når man trykker næste bliver ens data valideret og så bliver man sendt
vider til en side, hvor der er det antal tekst (input) felter, som svare til
det antal katte man valgte på først side. Når alt er udfyldt trykker man
næste. Her skal data'en igen valideres. Her er det så meningen at der at
scriptet skal tjekke om felterne er udfyldt, i det antal felter som man
valgte på første side.

Eks.
På side et kan man vælge mellem 1 og 12 katte.
På side to kommer der så det valgte antal felter frem (input felt, hvor man
skriver farven og dropdown hvor man vælger han eller hun).

Hvis du vælger 3, kommer der fra felter frem som skal udfyldes. Disse tre
felter skal tjekkes om de er tomme. De resterende 9 felter må gerne være
tommme.

Håber nogen kan hjælpe!
På forhånd tak

--
Mvh. Jakob Jensen
http://www.debatkat.dk

Fra : rofe@mailme.dk

Dato : 19-03-02 21:57

Hej Jakob

Jeg går ud fra at du giver dine form elementer såsom input, textarea nogle
systematiske navne som alle
er ens og kun adskilles fra om det er kat 1 , kat 2 , kat 3 etc.

Eks.
Kat 1's navn <input name="katnavn1">
Kat 2's navn <input name="katnavn2">
Kat 3's navn <input name="katnavn3">

Når du så skal tjekke om disse et tomme, gemmer du hvor mange katte
vedkommende valgte på første
side og kører så bare en for løkke
for($i = 1; $i <= $antalKatte; $i++)
{
if($kat.$i == "")
{
echo fejlbesked og retur til side hvor de så skal udfylde felterne
der er tomme
}
}

Du kan evt også se på
http://www.php.net/manual/en/function.empty.php
i stedet for $kat.$i så bruge empty($kat.$i)
noget i retning af :

$var = $kat . $i;
if(empty($var))

Ovenstående er IKKE testet, og virker måske ikke :)

Men når det så er sagt ville jeg nok råde dig til at se på noget javascript
til dette i stedet, da det foregår
client-side og ikke skal gennem serveren for at blive verificeret. Brugen
skal heller ikke vente på det så.

m v h
Ronni
rofe@mailme.dk

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 19-03-02 22:36

rofe@mailme.dk wrote:

> if($kat.$i == "")

Den går ikke, det du mener er vist noget i stil med if ($($kat.$i) == "")

--
mvh Andreas Kleist Svendsen

Fra : rofe@mailme.dk

Dato : 19-03-02 22:51

hehe....nej, for som jeg forstår dit lægger man indholdet af $kat (som
skulle have været $katnavn)
sammen med $i og bruger dette som variabel.
Det vil sige at variablen, hvis katten hed Pelle, ville komme til at hedde
$Pelle1 :)

Men mit er forkert :-| piiiinligt! :)

Mit skulle have været :
$kat skal ændres $katnavn self. :)
og for at gøre det lidt mere simpelt ville jeg nok lave variablen jeg
tjekker på
inden testen, noget ala :

$var = "katnavn" . $i;
if($$var == "")

etc etc

Men som sagt ville jeg jo nok lave det i JS.

Så skulle også mene at den var der ellers bør jeg nok gå i seng :)

m v h
Ronni
rofe@mailme.dk

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 19-03-02 22:57

Davs

> [...]
> systematiske navne som alle
> er ens og kun adskilles fra om det er kat 1 , kat 2 , kat 3 etc.

Hvorfor ikke være lidt mere systematisk og gøre sårn her:
<input name="katnavn[1]">
<input name="katnavn[2]">
etc.

Så vil du få et array $katnavn, som kan løbes igennem.

for ( $i = 0; $i < count($katnavn); $i++ )
{
if ( $katnavn[$i] != "" ) echo "Der var sørme en kat"; else "ups";
}

/Thomas