Konverter ISDN til ADSL hos TDC ?
Fra : Karla

Dato : 19-03-02 20:57

Goddag

En bekendt har en ISDN router på en "TDC Proaccess ISDN" men kan nu få ADSL,
men hvordan påvirker det selve telefonerne på ISDN routeren´s 2 a/b kanaler
hvor der er et nummer på hver samt et tredie til data. Hvad sker præcist med
kobberlinien hvis han konverterer til ADSL ? Vil de to ISDN telefonnumre
fortsat kunne anvendes på den gamle ISDN routers a/b kanaler ?
Hvilken Cisco router kan anbefales uanset prisen ? Der skal være NAT og evt
firewall, og mulighed for web, FTP, Email server. Men VIGTIGST, routeren må
ikke have stupide fabriksfejl, sådan som jeg har oplevet med mange routere.
Den værste var en ZyXEL P202 som droppede telefonlinien når
internetforbindelsen timede ud og en Allied Telesyn som bare fuckede
uafbrudt.

Venligst

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-03-02 21:35

"Karla" <karla-klumpfod@tele2.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kanaler
> hvor der er et nummer på hver samt et tredie til data.

Overhovedet ikke.
Han kan i princippet stadig bruge sin router til Pro@ccess ISDN såfremt
han ville.

> Hvilken Cisco router kan anbefales uanset prisen ?

Afhænger lidt af hvilken udbyder der vælges til ADSL

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 19-03-02 22:29

> "Karla" <karla-klumpfod@tele2.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Det gør jeg p.t. fordi TDC-Zillion-erhverv ikke kan finde ud af at få
liv i den ADSL de oprettede til mig i fredags... Min Pro@-ISDN kører
upåklageligt

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/scf

Fra : Karla

Dato : 19-03-02 23:12

> Overhovedet ikke.
> Han kan i princippet stadig bruge sin router til Pro@ccess ISDN såfremt
> han ville.
Kan du ikke forklare lidt om hvad der sker når man får ADSL på en ISDN
linie, for ingen kan svare på spørgsmålene når jeg ringer til TDC
kundeservice (bliver stillet rundt 20 gange, og spilder 2 timer på
ingenting).

Der er to kobberpar til boligen, men kun det ene fører til NT boksen da der
kun er ISDN2. I NT boksen sidder en ISDN router med 2 a/b + et datanummer (3
numre i alt).

Opgraderingen til ADSL sker uden oprettelsesafgift hos TDC har jeg hørt, men
opgradering betyder vel at P@ISDN nedlukkes helt medmindre man betaler for
to forbindelser ?

Hvad skal teleteknikeren lave på kobberpar og NT boks for at installere ADSL
?
Skal det andet kobberpar som indtil videre ikke er benyttet, så anvendes til
ADSL eller hvad ?

Kan der på samme kobberpar være "ISDN adapter med 2 a/b" og ADSL samtidig ?

Jeg skal hjælpe ham med at få det til at fungere omgående efter
opgraderingen da han kører webserver som ikke må være død i flere uger

> Afhænger lidt af hvilken udbyder der vælges til ADSL
TDC ?

Takker for lidt hjælp

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 19-03-02 23:47

"Karla" <karla-klumpfod@tele2.dk> wrote in message

> [...]
(3
> numre i alt).
>
> Opgraderingen til ADSL sker uden oprettelsesafgift hos TDC har jeg hørt,

Jeg kan kun sige, at du bestiller ADSL som tillægsydelse. ISDN´en forsætter
uhindret.

Du bestiller ADSL på hovednummeret.

> Hvad skal teleteknikeren lave på kobberpar og NT boks for at installere
ADSL
> ?

Forbindelsen, som nu går direkte til NT box. Termineret i et delefilter.
Hvor signalerne bliver delt. henholdsvis den ene til NT, den anden til ADSL
modem.

> Skal det andet kobberpar som indtil videre ikke er benyttet, så anvendes
til
> ADSL eller hvad ?

Nej, eksisterende ved TDC løsninger. Cybercity og Tiscali benytter som
standart seperart kobberlinie.

> Kan der på samme kobberpar være "ISDN adapter med 2 a/b" og ADSL samtidig
?

ja.

> Jeg skal hjælpe ham med at få det til at fungere omgående efter
> opgraderingen da han kører webserver som ikke må være død i flere uger

Du skal regne med, at på dagen for installationen. At der vil være
afbrydelse.

> Takker for lidt hjælp
>
> Mvh

Bjarke

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-03-02 07:03

"Karla" <karla-klumpfod@tele2.dk> skrev i en meddelelse
> Kan du ikke forklare lidt om hvad der sker når man får ADSL på en ISDN
> linie

Frekvensområdet deles og man har på samme tid ISDN og ADSL.
Det påvirker slet ikke hinanden

> Opgraderingen til ADSL sker uden oprettelsesafgift hos TDC har jeg
> [...]

De to ting er helt uafhængige

> Skal det andet kobberpar som indtil videre ikke er benyttet, så
anvendes til
> ADSL eller hvad ?

Nej

> Kan der på samme kobberpar være "ISDN adapter med 2 a/b" og ADSL
samtidig ?

Ja

> TDC ?

Alle dual ethernet routere kan anvendes (fx 806 eller 1605)

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-03-02 10:30

> anvendes til
>
> Nej

JEg kommer lige i tanke om, er det ikke noget med at der står et sted, at
TDC kan benytte alternativt kobberpar. Hvis den anden er for dårlig?

Fra : Karla

Dato : 21-03-02 18:15

> Frekvensområdet deles og man har på samme tid ISDN og ADSL.
> Det påvirker slet ikke hinanden

Beholdes de to telefonnumre som sidder på hver a/b kanal i ISDN routeren ?
TDC fortæller at man som følge af det anvendte delefilter så kun har een
telefonlinie, og at man derved mister et af numrene på a/b kanalen ? (for
mig lyder det som rent vrøvl - er det virkeligt korrekt ?)

Vil man ikke få en mere stabil ADSL forbindelse ved at havde på sit eget
kobberpar uafhængigt af ISDN ?

Hvad sker der med det statiske IP range som man havde på P@ISDN'en ?
(beholder man f.eks alle 8 IP numre ?)

Det ser ud til at man er tvunget til at leje routeren hos TDC. Kan man ikke
anvende sin egen og så spare lejeprisen på de kr.100/md for Cisco 806 ?

TDC siger nu pludseligt at man SKAL betale for oprettelse af ADSL selvom man
opgraderer fra P@ISDN ?
(i sin tid da man bestilte P@ISDN sagde de 10 gange at man kunne opgradere
til ADSL uden oprettelsesgebyr og at man ikke skulle betale for P@ISDN til
udløb af et kvartal ?)

Jeg synes ALDRIG at TDC har styr på noget som helst, det er een stor
rodebutik.

På forhånd mange tak for evt. svar

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-03-02 18:37

> Beholdes de to telefonnumre som sidder på hver a/b kanal i ISDN
routeren ?

ISDN-linjen er FULDSTÆNDIG upåvirket

> TDC fortæller at man som følge af det anvendte delefilter så kun har
een
> telefonlinie

Njaa.. Man har kun en linje, men denne linje har 2 kanaler og et antal
numre. Ligesom altid ved ISDN

> Vil man ikke få en mere stabil ADSL forbindelse ved at havde på sit
eget
> kobberpar uafhængigt af ISDN ?

Både og.
ISDN "fylder" mere end analog telefoni, så man ville kunne få en
hurtigere linje hvis man brugte PSTN ADSL-udstyret, evt på en seperat
linje. Men det kan man ikke ved TDC
(bare fordi du har 2 kobberpar hos dig betyder det ikke at de er ført
helt til centralen)

> Hvad sker der med det statiske IP range som man havde på P@ISDN'en ?
> (beholder man f.eks alle 8 IP numre ?)

Nej. Du får ny(e) IP-adresse(r)

På P@ kan du vist ikke slippe for routeren

Hvad står der i dine vilkår for P@ISDN?

> Jeg synes ALDRIG at TDC har styr på noget som helst, det er een stor
> rodebutik.

Er det mine kolleger du omtaler?

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Karla

Dato : 21-03-02 22:55

> ISDN-linjen er FULDSTÆNDIG upåvirket
Okay jeg tager dig på, og vender tilbage og spanker dig hvis du ikke har ret

> Njaa.. Man har kun en linje, men denne linje har 2 kanaler og et antal
> numre. Ligesom altid ved ISDN
Jeg fik faktisk at vide at man også kun havde ET telnummer efter at der var
sat ADSL på ISDN kobberparet. Det er jo ret væsentligt og man mister sit
faxnummer ved at opgradere til ADSL hos TDC.

> Både og.
> ISDN "fylder" mere end analog telefoni, så man ville kunne få en
> hurtigere linje hvis man brugte PSTN ADSL-udstyret, evt på en seperat
> linje. Men det kan man ikke ved TDC
Vil up/down stream så blive reduceret når man taler på ISDN telefonen
samtidig ?

> Nej. Du får ny(e) IP-adresse(r)
Shit ! - skal man så betale igen for IP adresserne. I sin tid fik man 4 med
i købet og måtte så betale for 4 ekstra. Er der ikke noget med at man får
een statisk IP til ADSL routeren hos TDC, men denne skal IKKE indtastes i
routeren med tildeles af modemet. Hvad er dette for noget underligt noget ?

> Hvad står der i dine vilkår for P@ISDN?
Intet, men det er blevet brugt som salgsargument utallige gange dengang
P@ISDN skulle sælges, og jeg har utallige gange stillet spørgsmålet.

> Er det mine kolleger du omtaler?
Hmmm, øhhhhh ja, desværre

Iøvrigt må TDC (eller din chef) da være henrykt over at du betjener TDC´s
kommende og nuværende kunder i din fritid. Gad vide om de er klar hvilket
eminent job du gør, men jeg tror det desværre ikke.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-03-02 07:38

> Jeg fik faktisk at vide at man også kun havde ET telnummer efter at
der var
> sat ADSL på ISDN kobberparet.

Det er forkert

> Vil up/down stream så blive reduceret når man taler på ISDN telefonen
> samtidig ?

Nej

> Shit ! - skal man så betale igen for IP adresserne.

Ja, du skal igen have tildelt adresser

> [...]
indtastes i
> routeren med tildeles af modemet. Hvad er dette for noget underligt

DHCP er nu ikke "noget underligt noget", men det bruges ikke ved
Pro@ccess
Her taster du nummeret ind i routeren

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Jens

Dato : 21-03-02 23:26

> På P@ kan du vist ikke slippe for routeren

Jo, jeg kan som TDC partner f.eks. bestille Pro@ccess ADSL uden router.
Derfor vil jeg mene at andre der bestiller almindeligt også kan, men ved
det ikke med sikkerhed.
Bruger det tit, da kunden ofte skal have en decideret firewall med VPN
funktionalitet istedet for den efter min mening uduelige SpeedStream
router, som man alligevel ikke må ændre konfigurationen på.
At så TDC alligevel en gang imellem leverer routeren med, det er jo deres
egen fejl. Prisen er den samme med, som uden.

Jens