Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Camedia og Olympus c-1.
Fra : Live4Him

Dato : 18-03-02 19:17

Hej i gruppen.
Jeg har fået min Olympus C-1 i dag, men efter at have installeret Camedia
Master
2,5 får jeg følgende fejlmeddelelse når jeg forsøger at få kontakt til
kameraet.

Can not connect to the camera, please confirm or try the following.

1. The camera is plugged in an the power is on.
2. Change the port setting.
3. Lower communication speed.
4. Camera's mode dial is set to outer connection mode.

Punkt 1 er jeg sikker på fungere og det skulle også have lykkedes mig at
installere driver til USB porten. Hvad de andre 3 punkter betyder eller
hvordan man ændrer dem ved jeg dog ikke, og jeg kan ikke finde noget med
"outer connection mode"i manualerne.

En anden ting som jeg desværre så for sent var at jeg skulle fjerne kortet
fra kameraet når jeg kameraet var forbundet til pc'eren - nå, det har jeg
taget ud og ind et par gange. Iøvrigt forstår jeg ikke det skal tages ud når
man skal overføre billederne til pc'er for det er vel i kortet de er gemt ?

Jeg kører Windows 98. Kan mit problem blive løst ved at opdatere til eks.
Windows xp ?

jørgen.

Fra : scn

Dato : 18-03-02 19:42

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:a75b27$mf$1@sunsite.dk...
> [...]
> installere driver til USB porten. Hvad de andre 3 punkter betyder eller
> hvordan man ændrer dem ved jeg dog ikke, og jeg kan ikke finde noget med

Hvis du kigger i enhedshånteringen i kontrolpanel - system
kan du se om USB'en er installeret korrekt.
(mener det er måden, bruger selv win2000)

> [...]
>
> Jeg kører Windows 98. Kan mit problem blive løst ved at opdatere til eks.

Tvivler.... WinXP har store problemer med scannere og digicams og printere og.....
Du skal være sikker på at du har softwaren til at arbejde under WinXP

--
mvh Søren

http://www.soeren-nielsen.dk/akvarie/

Fra : Lene Baarts

Dato : 18-03-02 20:10

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev > Hej i

> Jeg har fået min Olympus C-1 i dag, men efter at have installeret Camedia
> Master
> 2,5 får jeg følgende fejlmeddelelse

Du kan ikke bruge "my camera" (i Camedia Master) til Olympus digicams med
USB forbindelse.
Brug vinduet med "stifinder" i stedet for - det virker fint.
Det er Camedia Master, der ikke er helt up to date.
Mange hilsner
Lene Baarts

Fra : Live4Him

Dato : 18-03-02 22:16

"Lene Baarts" <baarts@12move.dk> wrote in message
> [...]
> Brug vinduet med "stifinder" i stedet for - det virker fint.
> Det er Camedia Master, der ikke er helt up to date.

Tusind tak, det virkede.
Jeg er dog skuffet over billedkvaliteten, den ligner slet ikke det jeg har
set på testsites. Selvom det ikke er et megapixel kamera havde jeg dog
forventet et skarpere billede. Jeg kan desværre ikke lige komme ind på min
hjemmeside for at vise et eksempel.

jørgen.

Fra : Lene Baarts

Dato : 20-03-02 20:36

Hej Jørgen,

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev
> Tusind tak, det virkede.

Det var så lidt

> Jeg er dog skuffet over billedkvaliteten, den ligner slet ikke det jeg har
> set på testsites. Selvom det ikke er et megapixel kamera havde jeg dog
> forventet et skarpere billede.

Nu kender jeg ikke lige det kamera, men har 3 forskellige Olympus nu
(C-1000L, E100 rs og E10). Alle er kendetegnet ved at man skal vænne sig til
dem inden man får taget gode, skarpe billeder. Tilgengæld er jeg meget meget
glad for de to sidstnævnte (det 3. er også godt, men opløsningen kan man
ikke bruge til ret meget).
Har du forresten sikret dig, at der ikke er en fedtplet eller lign. på
objektivet?!
Mange hilsner
Lene Baarts

Fra : Anders Houmark

Dato : 20-03-02 21:30

Live4Him skrev i meddelelsen ...

> [...]
>set på testsites. Selvom det ikke er et megapixel kamera havde jeg dog
>forventet et skarpere billede. Jeg kan desværre ikke lige komme ind på min

Øh kameraret er 1,3 ( 1,2 ) Megapixel, så hvad mener du?

Det er rigtigt det er "dårligt" til at tage skarpe billeder, men det er mere
på afstand.. tæt på tager den pænt skarpe billeder

--
Anders Houmark
Life is a garden - dig it!

Fra : Martin Buhelt

Dato : 21-03-02 10:23

> [...]
> set på testsites. Selvom det ikke er et megapixel kamera havde jeg dog
> forventet et skarpere billede. Jeg kan desværre ikke lige komme ind på min

Det er lidt svært at vurdere om dit kamera er OK uden at se nogen billeder!
Generelt vil jeg sige, at kameraret tager ret gode billeder, når man husker
at det er et 1,3 megapixel.

Du skal huske at lade autofokusen gøre sit arbejde inden du tager billedet.

/Martin

Fra : Live4Him

Dato : 23-03-02 17:04

"Martin Buhelt" <mb@nospam.dk> wrote in message

> [...]
billeder!
> Generelt vil jeg sige, at kameraret tager ret gode billeder, når man

Jeg har lagt to eksempler ud :
http://members.truepath.com/kristendom/P1.jpg
billedet er taget i SHQ med blitz. Jeg synes det er vel lovlig kornet og der
er farveklatter især i de mørkere områder.

Udendørs i sollys er det kun lidt bedre. Man kan tydeligt se klatter på den
blå himmel :
http://members.truepath.com/kristendom/P19.jpg

jørgen.

Fra : Martin Buhelt

Dato : 25-03-02 13:21

> [...]
der
> er farveklatter især i de mørkere områder.

Ud fra størrelsen af dømme, er de to billeder kun taget med HQ - ikke SHQ!
Det gør dem en anelse mere kornede. De farveklatter du omtaler, er det de
hvide, let diffuse prikker. Min erfaring er, at de kun opstår ved brug af
blits - det er når blitzen oplyser et støvkorn i luften.

> Udendørs i sollys er det kun lidt bedre. Man kan tydeligt se klatter på
den
> blå himmel :
> http://members.truepath.com/kristendom/P19.jpg

Hmm - jeg kan nu ikke se nogen klatter på himlen. Himlen er lidt kornet,
hvilket bl.a. skyldes at de ikke er taget i fuld opløsning. Har du haft dem
forbi et billedbehandlingsprogram?

Det største problem jeg kan se ved billederne er, at de er en anelse mørke,
men derudover kan du nok ikke forvente at kvaliteten bliver så forfærdelig
meget bedre med et kamera til under 2.000 kr.

/Martin

Fra : Live4Him

Dato : 25-03-02 13:49

> Ud fra størrelsen af dømme, er de to billeder kun taget med HQ - ikke SHQ!

Nej, de er taget i SHQ, hvilket størrelsen (1280 x 960) også viser.

> Det gør dem en anelse mere kornede. De farveklatter du omtaler, er det de
> hvide, let diffuse prikker.

Nej, på det indendørs foto er der "klatter" af rødt og grønt, især hvis man
forstørrer dem op.

jørgen.

Fra : Martin Buhelt

Dato : 25-03-02 14:49

SHQ!

> Nej, de er taget i SHQ, hvilket størrelsen (1280 x 960) også viser.

Øh - HQ og SHQ er begge i 1280x960. Der er forskel på komprimeringen.
Billeder i HQ fylder ca. 250kb, mens billeder i SHQ fylder ca. 1mb. De to
billeder der blev henvist til fyldte ca. 250kb pr. styk.

Det ser imidlertid ud til at du har haft billederne igennem et eller andet
billedredigeringsprogram. Da dette program gemmer med en anden komprimering,
er det lidt svært at vurdere kameraret evner!

Hvis du vil have vurderet kamerarets kvalitet er du nødt til at lægge de
originale billeder ud.

> Nej, på det indendørs foto er der "klatter" af rødt og grønt, især hvis
man
> forstørrer dem op.

Beklager - men dem kan jeg altså ikke rigtigt få øje på.

/Martin

Fra : emj

Dato : 26-03-02 03:39

Martin Buhelt skrev i <mXFn8.17457$ZI6.716389@news000.worldonline.dk>:

>Hvis du vil have vurderet kamerarets kvalitet er du nødt til at lægge de
>originale billeder ud.

UDEN at slæbe dem ind i Camediaprogrammet først. Du kan overføre
direkte fra camera til HD.
Hilsen emj
--
www.enterpol.dk/foto/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/

Fra : emj

Dato : 25-03-02 22:52

Live4Him skrev i <a7n6di$ado$1@sunsite.dk>:

>Nej, de er taget i SHQ, hvilket størrelsen (1280 x 960) også viser.

Størrelsen viser ikke en pind om det er SHQ eller HQ. Begge kvaliteter
har samme størrelse, men HQ er komprimeret mere end SHQ. Jeg vil
bestemt også mene, at du har brugt HQ,

>Nej, på det indendørs foto er der "klatter" af rødt og grønt, især hvis man
>forstørrer dem op.

Man forstørrer ikke stærkt komprimerede jpg-fil op. Det er noget nær
en dødssynd.
Hilsen emj

Fra : Live4Him

Dato : 25-03-02 23:48

"emj" <emj@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> Størrelsen viser ikke en pind om det er SHQ eller HQ. Begge kvaliteter
> har samme størrelse, men HQ er komprimeret mere end SHQ. Jeg vil
> bestemt også mene, at du har brugt HQ,

De ER altså taget i SHQ. (Men jeg gider ikke blive ved at gentage det hvis
ingen tror mig.)
Tak for svarene iøvrigt.
God påske.

EOD.

jørgen.

Fra : Martin Buhelt

Dato : 26-03-02 10:56

> De ER altså taget i SHQ. (Men jeg gider ikke blive ved at gentage det hvis
> ingen tror mig.)

Du har haft billederne gennem et eller andet program, som har gemt dem med
dette programs indstillinger for komprimering. Det betyder, at det er
ligegyldigt om du har taget dem i HQ eller SHQ - kvaliteten af dem du har
lagt ud er ikke SHQ. Beviset for dette er, at billedfilerne mangler en række
informationer om hvordan billedet er taget (blænde m.v.). Endvidere fylder
billederne ikke det antal kb som det må forventes af et SHQ billede.

Dette har jeg påpeget før, men du har ikke kommenteret det.

Din kommentar om at ingen tror på dig har vist kun den effekt, at ingen
gider at hjælpe dig!

> Tak for svarene iøvrigt.
> God påske.

Velbekomme - og i lige måde.

> EOD.

Tjah - du bad om hjælp til dit kamera. Folk har brugt tid på at hjælpe dig,
og så afslutter du diskussionen med en ganske sur holdning om at vi alle
mener at du lyver. Kedeligt!

/Martin

Fra : emj

Dato : 26-03-02 14:18

Live4Him skrev i <a7o9gu$ike$1@sunsite.dk>:

>De ER altså taget i SHQ. (Men jeg gider ikke blive ved at gentage det hvis
>ingen tror mig.)

Vi tror dig, men vil så gerne se de originale billeder, som bestemt
fylder mere end 250 kb.

Hilsen emj

Fra : Live4Him

Dato : 27-03-02 21:27

> Vi tror dig, men vil så gerne se de originale billeder, som bestemt
> fylder mere end 250 kb.

Ja, du har ret. Jeg havde gemt dem i Paint shop pro og glemte at de bliver
komprimerede derved. De originale SHQ fylder ca 750 kb men ser ikke bedre
eller anderledes ud end de lettere komprimerede.
Jeg har en langsom forbindelse og det tager tid at uploade de "originale".

jørgen.

Fra : Bjarne_H

Dato : 26-03-02 01:30

"Live4Him" skrev d. 23-03-02 17:04 dette indlæg :

> [...]
> er farveklatter især i de mørkere områder.
>
> Udendørs i sollys er det kun lidt bedre. Man kan tydeligt se klatter

Jeg har kigget på dine billeder og kan se de er lidt kornet; men kan
ikke se de omtalte farveklatter (det har evt. noget med din PC-skærm at
gøre).>

Jeg vil mene, at du skal sætte billedstørrelse til 640x480 og maks.
1024x768 og så i den bedste kvalitet, generelt skal man regne med at jo
større billedstørrelse, jo mere uklart / kornet.

Dette konstaterede jeg med mit første digitale kamera (Web-cam), nu har
jeg købt mig et 2,1 megapixel Olympus C-2100 UZ som jeg er meget glad
for og har ikke problemer mere med uklarhed og kornet.

Mvh
Bjarne H

http://www.kandu.dk/

Fra : per-g. jonsson

Dato : 18-03-02 21:09

hej ,det er helt ok med kortet, det skall vare i kameran.
Hvis du connecter camerat till USB på computeren
og finner vinduet" denne computeren " eller något lignende, så finner du "C
"( din hard disc), " E "=
CD-spiller, og "E " som er kameran (eller " F " = cameran hvis du har en
CD-brenner). Fra E (ev F )
kan du klicka deg videre till kamerat og minneskortet med dine bilder
jag köpte en c1 zoom för en uge siden, samma problem, men helt
tilfreds med
apparaten good luck/per/limhamn

Live4Him <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i
diskussionsgruppsmeddelandet:a75b27$mf$1@sunsite.dk...

Fra : per-g. jonsson

Dato : 18-03-02 21:23

nej det blev forkert!, skall vare : C= din hard disk, " D "= din CD-spiller
restan=OK
unskyld/per

per-g. jonsson <pegge.j@telia.com> skrev i
diskussionsgruppsmeddelandet:APrl8.26018$n4.5096945@newsc.telia.net...