Mac-adresse
Fra : Dennis Vinther

Dato : 18-03-02 17:21

Hejsa

Er det muligt at PHP kan opsnappe mac-adressen for det netkort som
besøger siden? (Uden brug af javascript eller java)

Mvh
Dennis

--
Aalborg
Erstat NOSPAM med dk i min e-mail

Fra : Christian Joergensen

Dato : 18-03-02 17:28

On Mon, 18 Mar 2002 17:20:44 +0100, Dennis Vinther wrote:

> Er det muligt at PHP kan opsnappe mac-adressen for det netkort som
> besøger siden? (Uden brug af javascript eller java)

Nej

--
Christian Jørgensen | Use the Source, Luke!
http://www.razor.dk |

Fra : Peter Brodersen

Dato : 18-03-02 17:59

On Mon, 18 Mar 2002 16:20:44 +0000 (UTC), Dennis Vinther
<drvi00@control.auc.NOSPAM> wrote:

>Er det muligt at PHP kan opsnappe mac-adressen for det netkort som
>besøger siden? (Uden brug af javascript eller java)

PHP kan sandsynligvis lave et ARP-opslag (vha. et systemkald, hvis man
har adgang til det), men husk lige, at MAC-adresser ikke routes. Så
hvis der fx er tale om et request fra en person et sted ude på nettet,
vil webserveren allerhøjst kunne se MAC-adressen på routeren ud til
nettet.

I øvrigt noget, en del hjemme-pap-firewalls har svært ved at lure. Det
er set, at de påstår, at en dialup-adapter eller en lokal routers
MAC-adresse i virkeligheden tilhører "angriberen".

--
- Peter Brodersen

Fra : Dennis Vinther

Dato : 18-03-02 18:12

Dennis Vinther skrev i news:Xns91D5B06FF5950drvi00controlaucNOSP@
130.225.247.90

> Er det muligt at PHP kan opsnappe mac-adressen for det netkort som
> besøger siden? (Uden brug af javascript eller java)

Tak for svarene, så må jeg jo holde mig til IP og kager

Fra : Simon Mikkelsen

Dato : 18-03-02 21:02

D. Mon, 18 Mar 2002 16:20:44 +0000 (UTC) syntes Dennis Vinther
<drvi00@control.auc.NOSPAM> at dk.edb.internet.webdesign.serverside.php
skulle vide at <Xns91D5B06FF5950drvi00controlaucNOSP@130.225.247.90>.

>Er det muligt at PHP kan opsnappe mac-adressen for det netkort som
>besøger siden? (Uden brug af javascript eller java)

MAC-adressen hører til helt nede i de nederste netværkslag, og er specifik
for de enkelte netværkstyper - dem der overhovedet bruger en MAC-adresse.
Hvis dette er tilfældet bliver MAC-adressen kun sendt i de frames
(datapakker på de nedre netværkslag) der sendes mellem de enkelte
interfaces (fx routere) der er på selve TCP/IP-pakken's vej.

Eller sagt så det er til at forstå: Nej, det er ikke muligt

--
Mvh. Simon Mikkelsen, ingeniørstuderende

Vil du være med til at klargøre første freeware-udgave af
ZIP Stat www.zipstat.dk, skrevet i Perl, så send mig en mail.