Andet multimedie
bentjuul 3670
Blanding af sort/hvid og rastergrå med Pag~
Fra : Ole Nielsby

Dato : 02-12-00 21:10

Et lille layout-teknisk spørgsmål:

Som forsidebillede til et blad jeg redigerer fik jeg et billede
der for størstedelen var ren sort/hvid, men nogle steder
havde klatter og udfyldninger i lysegrå nuancer.

Bladet trykkes i sort/hvid offset efter papirudskrift på en
Xerox Documaster 255 postscript-printer fra WinNT4,
fotos rastret med 70 lpi, layout med Pagemaker 6.52/
Photoshop 4LE.

For at undgå at hele billedet blev rastret, valgte jeg at
udskille billedet i to TIF-filer: en bitmap i høj opløsning
med det sorte og et gråtonebillede i lavere opløsning til
de grå klatter.

Den metode jeg brugte til at lave udskilningnen, forekommer
mig lidt klumpet, og jeg vil gerne høre om der er andre bud
på hvordan det kan gøres - med Photoshop 4LE eller et andet
gratis/billigt program. Generelt dækker Photoshop 4LE nemlig
mit billedbehandlingsbehov, og jeg har ikke den store lyst til
at opgradere eller udskifte det.

Først lavede jeg et lag, som jeg med "Adjust threshold"
konverterede til ren sort/hvid, så de grå klatter blev hvide.

Fra en kopi af Photoshop-filen gemte jeg dette lag som
bitmap-TIFF.

Jeg manglede nu at udbrænde det sorte i billedet, så jeg
fik et baggrundsbillede der kun bestod af de grå klatter og
udfyldninger.

Det nemmeste havde været om jeg i sort/hvid-laget kunne
have gjort det hvide gennemsigtigt og det sorte hvidt.

Jeg kunne desværre ikke finde en funktion i Photoshop 4LE,
der kunne gøre dette.

Derfor inverterede jeg sort/hvid-laget, satte gennemsigtigheden
til 50% og slog lagene sammen, hvorved jeg fik et mørkt billede,
som jeg lysnede med "Adjust levels".

Processen var svær at styre; jeg måtte lave "blur" på et af lagene
(husker ikke hvilket) for at undgå "sorte rande", gråtonerne
blev lidt for lyse, og på trykket ser det ud som om rasterlaget
er gengivet en anelse mindre en sort/hvid-laget, så de grå felter
er forskudt en anelse mod midten af billedet.

Resultatet er - for en foreningsbladsforside - acceptabelt, men
for en anden gangs skyld vil jeg gerne vide:

Kan det ikke gøres på en lidt smartere/frækkere/sejere måde?

I øvrigt - billedet var større end min scanner og måtte scannes
i flere omgange og klistres sammen i Photoshop.

Hvordan laver man nemmest den slags sammenklipninger i
Photoshop 4LE? Specielt: hvordan justerer man hvis ét af
partierne er roteret en anelse? Er der et andet - billigt eller
gratis - program der er perfekt til den opgave???

ON/***remove a slow slimy animal from my reply address***

Fra : Catherine

Dato : 04-12-00 12:57

Jeg ville slet ikke lave det i Photoshop.
Har du Illustrator eller Corel?
Hvis du har en af delen kan du gemme dit billede uden de grå klatter, som
streg. Derefter kan du hente den i et af de to programmer og lave masker med
grå udfylding. Til sidst for at gemme den som eps. Nu har jeg ikke set
billedet og ved ikke hvor mange klatter det drejer sig om.
Vedr. raster findheden, det styrer du selv i Print menuen i PageMarker ved
at vælge det rigtig opløsning.
Håber det kan hjælpe.
Venlig hilsen
Catherine