Hvornår kan man bestille telefonfastnet /h~
Fra : Carsten Riis

Dato : 29-01-01 05:53

Hej alle guruer og andre meget vidende personer her i gruppen.

Jeg står og snart skal flytte fra et kollegie med telefonadgang.
Det betyder, at når jeg flytter, så skal jeg oprette en fastnettelefon
(eller ISDN. Det ved jeg ikke helt endnu).

men men men jeg syntes det er lidt ågeragtigt af NøleDK at opkræve 950
af de skattebetyngede for en oprettelse.

Er der nogen herinde som tilfældigvis ved, hvornår den del af
telefonmarkedet også bliver liberaliseret? Eller forbliver oprettelser
hos NøleDK i lang tid endnu (muligvis for altid)?????

jeg syntes ikke rigtig, at jeg kan se det på http://www.tst.dk eller
http://www.teledanmark.dk. Eller er det bare mig som er "blind"?

Jeg håber ikke, at disse spørgsmål er helt off-topic eller at jeg på
anden måde for skæld ud.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis (for email: se godt efter i headeren)
Til OutlookEkspress brugere:

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-01-01 06:47

Carsten Riis skrev:

>Er der nogen herinde som tilfældigvis ved, hvornår den del af
>telefonmarkedet også bliver liberaliseret?

Det er sket for længe siden. Det står enhver (sådan da) frit for
at grave et kabel ned i jorden ud til din kommende bopæl.

--
Bertel   http://lundhansen.dk/bertel/
   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 29-01-01 08:04

> [...]
> telefonmarkedet også bliver liberaliseret? Eller forbliver oprettelser
> hos NøleDK i lang tid endnu (muligvis for altid)?????

Den del er fuldt liberaliseret.
At de fleste andre udbydere benytter sig af de meget fordelagtige
samtrafik/samhusning/kobberleje/gensalgsaftaler de kan få hos TDK er en
anden sag.
Enhver kan nedsætte sig som udbyder og selv etablere en
produktionsinfrastruktur.

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-01-01 13:59

"Martin Højriis Kristensen" wrote:

> At de fleste andre udbydere benytter sig af de meget fordelagtige
> samtrafik/samhusning/kobberleje/gensalgsaftaler de kan få hos TDK er en
> anden sag.

Når du nu siger /de fleste/ så er der jo nogen som ikke er.
Ved du tilfældigvis hvem?

Og den med "fordelagtig", tja den er sgu svær at få øje på. Når alle
(de store kendte) kræver samme beløb i oprettelse.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 29-01-01 18:35

> Når du nu siger /de fleste/ så er der jo nogen som ikke er.
> Ved du tilfældigvis hvem?

Jeg ved der er nogen boligforeninger der selv har lavet central/ledningsnet
mm (har jeg hørt)

> Og den med "fordelagtig", tja den er sgu svær at få øje på. Når alle
> (de store kendte) kræver samme beløb i oprettelse.

Jeg mente fordelagtig for udbyderne. Jeg tvivler på at de ville kunne
oprette forbindelser billigere.

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-01-01 19:42

"Martin Højriis Kristensen" wrote:

> Jeg ved der er nogen boligforeninger der selv har lavet central/ledningsnet
> mm (har jeg hørt)

Der er bl.a.: Morbærhaven i Albertslund.

Og så vidt jeg er orienteret også en boligforening i KbhK som laver
deres eget.

> Jeg mente fordelagtig for udbyderne. Jeg tvivler på at de ville kunne
> oprette forbindelser billigere.

ok, når jeg tænker fordelagtig, så er det selvfølgelig min egen
privatøkonomi jeg tænker på.
(det er da rart, at perspektiverne bliver klarlagt).

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 29-01-01 19:54

> ok, når jeg tænker fordelagtig, så er det selvfølgelig min egen
> privatøkonomi jeg tænker på.

Det jeg mente var at grunden til at de andre udbydere udnytter de produkter
de kan købe af TDK er at TeleStyrelsen garanterer dem fordelagtige priser.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 29-01-01 20:50

> Jeg mente fordelagtig for udbyderne. Jeg tvivler på at de ville kunne
> oprette forbindelser billigere.

Ok,,

Jeg forstår helt godt oprettelses prisen ved nyoprettelse... Altså grave
arbejde m.m.

Men at sætte gang i en nuværende indstallation,, kan vel ikke koste over 900
kroner?

Prøv at tænkt på hvor meget man betaler i abonnement,, Noget af det, må da
gå til udgift for kablingen.

Hvordan kan det så være, man tager samme beløb, for ny, og nuværende
indstallation?

Der kan jo nå at ske,, fx. 25 oprettelser,, inden at linien måske bliver
gravet over,,, eller ligende,,,

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 29-01-01 20:56

> [...]
> arbejde m.m.
> Men at sætte gang i en nuværende indstallation,, kan vel ikke koste over

Nej

> Prøv at tænkt på hvor meget man betaler i abonnement,, Noget af det, må da
> gå til udgift for kablingen.

Nej

> Hvordan kan det så være, man tager samme beløb, for ny, og nuværende
> indstallation?

Det er den aftale der er indgået med staten mht forsyningspligt

> Der kan jo nå at ske,, fx. 25 oprettelser,, inden at linien måske bliver
> gravet over,,, eller ligende,,,

Jeg tror det er færre, men ligeså snart der skal graves/etableres nyt udstyr
_så_ bliver det dyrt, og så tror jeg hurtigt overskuddet ved de 25 "nemme"
oprettelser er spist op.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-01-01 09:13

Bjarke Hansen skrev:

>Hvordan kan det så være, man tager samme beløb, for ny, og nuværende
>indstallation?

Lad os lave et tankeeksperiment:
Du bor ude på landet 20 km. fra den nærmeste telefonledning. Du
bestiller en telefonlinje hos TD og får at vide at det vil koste
950 kr. Du ringer så til TD og siger:
Hør der må være noget galt. Det kan da ikke være rimeligt at jeg
skal betale 950 kr. Det koster jo langt mere. Jeg vil gerne have
lov at betale den reelle pris

Er det et realistisk forløb?

Fra : Carsten Riis

Dato : 30-01-01 13:30

Bertel Lund Hansen wrote:

> Lad os lave et tankeeksperiment:

snip: tankeeksperiment.

a) Hvor sandsynligt er det? med andre ord: hvor i DK finder du steder
som er fx. 20 km fra nærmeste installation?
b) Er de kabler som ligger 20 km ude ikke forlængst afbetalt og
afskrevet?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-01-01 14:48

Carsten Riis skrev:

>a) Hvor sandsynligt er det?

Diskuterer vi rimeligheden af en fællsespris, eller diskuterer vi
dens størrelse?

Fra : Jogge

Dato : 04-04-01 21:30

> a) Hvor sandsynligt er det? med andre ord: hvor i DK finder du steder
> som er fx. 20 km fra nærmeste installation?
> b) Er de kabler som ligger 20 km ude ikke forlængst afbetalt og
> afskrevet?

Duh så siger vi 1 KM bare eller for den sags skyld 20 meter! tror du at du
kan få en entreprenør ud for at grave kabler + derefter at få en elektriker
ud og sætte kablerne til for 1450,- ?? altså jeg ved ikke hva en elektriker
koster vel, heller ikke hva en entreprenør og hans fine gravemaskiner samt
kabler skal have, men vil skyde på det måske koster mere end 1450

Fra : ASC

Dato : 17-04-01 12:25

Det kan du snart med SONOFON!!!

Planen er, at du omkring sommeren i år kan få en lille "antenne"
installeret på dit hus. Via den kan du både have adgang til
bredbåndsinternet og almindelig telefoni. Så er du uafhængig af TeleDK.

aage

Jogge <Jogge@post7.tele.dk> wrote in article
<9ag01c$crd$1@news.inet.tele.dk>...

Fra : Carsten Riis

Dato : 30-01-01 14:18

Bjarke Hansen wrote:

> Hvordan kan det så være, man tager samme beløb, for ny, og nuværende
> indstallation?

Det gør man heller ikke. Er der ikke stik på bopælen, så koster et en
500 ekstra.

De nihundredehalvtreds er for installationer som er lavet, men som
bare skal "aktiveres".

--
brugere ikke læse dit indlæg. http://www.whitehat.dk/oe/

Fra : Bente B. Petersen

Dato : 14-02-01 17:30

Martin Højriis Kristensen skrev i meddelelsen

>At de fleste andre udbydere benytter sig af de meget fordelagtige
>samtrafik/samhusning/kobberleje/gensalgsaftaler de kan få hos
>TDK er en anden sag

Når du nu siger "de fleste", så må der være nogen som ikke gør. Hvem er
det?

Den med "fordelagtig" den må du meget gerne forklare.

Med venlig hilsen

Carsten Riis

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 15-02-01 08:59

> Når du nu siger "de fleste", så må der være nogen som ikke gør. Hvem er
> det?

Der er flere udbydere rundt omkring som har etableret (eller er ved at
etablere sig) i boligforeninger mm hvor de har deres eget ledningsnet og
centraludstyr.

> Den med "fordelagtig" den må du meget gerne forklare.

De andre udbydere kan leje rå kobber for ca. 700 kr/år og samhusning for ca
1000/kvm./år
Det er under/meget tæt opad (IMHO) kostpris, og derfor ville jeg mene det er
fordelagtige aftaler.

> Med venlig hilsen
> Carsten Riis

Hmm, dit fra-felt siger Bente...
Hvem er du? Jeg har svaret Carsten Riis på dette en gang...