Borbjerg
Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 17-03-02 23:44

Jeg har omsider lokaliseret min farfar.

Han er født i Borbjerg den 5.7.1875 og døbt 11.7.1875 og konfirmeret
13.4.1890 i Borbjerg kirke.
Hans mor hedder Johanne Christine Hansen så vidt jeg kan se, og hans
udlagte far Mikkel etellerandet.

Mine evner udi tydning af runerne rækker ikke til at tyde de finere
detaljer iøvrigt, så hvis der findes en 'oversættelse' tilgængelig på
nettet vil jeg gerne have et link.

www.aner.dk/

Fra : Valdemar Lund

Dato : 23-03-02 22:49

"Kaj Svenningsen" <newssvar@kajsvenningsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mine evner udi tydning af runerne rækker ikke til at tyde de finere
> detaljer iøvrigt, så hvis der findes en 'oversættelse' tilgængelig på
-
Hej Kaj.

Såvidt jeg kan læse det står der Mikkel kronborg Andersen. Og jeg (tror)
du skal søge dette Kronborg vest for Struer -Holstebrovejen.

Venlig hilsen
Valdemar Lund.

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 23-03-02 23:17

Valdemar Lund skrev:

> Såvidt jeg kan læse det står der Mikkel kronborg Andersen. Og jeg (tror)
>du skal søge dette Kronborg vest for Struer -Holstebrovejen.

Tak for det.
Jeg tydede det lidt i den retning, men var langt fra sikker.

www.aner.dk/

Fra : Arne Feldborg

Dato : 24-03-02 02:25

Kaj Svenningsen <newssvar@kajsvenningsen.dk> skrev Sat, 23 Mar 2002
23:17:15 +0100

>Tak for det.

Jeg ved ikke, om det er lidt udenfor distriktet, men der findes en
Kronborg i Aulum sogn, Hammerum herred.

Se iøvrigt også http://www.krabsen.dk/ der er tilsyneladende også et par
forekomster af navnet lidt længere mod nord.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 24-03-02 10:08

Arne Feldborg skrev:

>Jeg ved ikke, om det er lidt udenfor distriktet, men der findes en
>Kronborg i Aulum sogn, Hammerum herred.

Jeg mener også, der findes/fandtes én på Vejrumkanten,
Egentlig passer Aulum vist bedst til 'distriktet', da næsten alt
foregår i retning af Borbjerg, Feldbord, Tvis og deromkring.

>Se iøvrigt også http://www.krabsen.dk/ der er tilsyneladende også et par
>forekomster af navnet lidt længere mod nord.

Det skal da undersøges. Tak for tippet.

www.aner.dk/

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 24-03-02 11:13

Kaj Svenningsen skrev:

>foregår i retning af ... Feldbord ...

AArrgghh. Der skulle stå Nr. Felding. Arnes efternavn forledte mig.

www.aner.dk/

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 30-03-02 23:12

Arne Feldborg skrev:

>Jeg ved ikke, om det er lidt udenfor distriktet, men der findes en
>Kronborg i Aulum sogn, Hammerum herred.

Og dér findes en Mikkel Andersen født, døbt, konfirmeret og gift på
nogenlunde de forventede tidspunkter.
Så skal forbindelsen til 'Kronborg' findes. Jeg har til nu kun set
noget, der ligner 'Skjærk'.

www.aner.dk/

Fra : Arne Feldborg

Dato : 30-03-02 23:52

Kaj Svenningsen <newssvar@kajsvenningsen.dk> skrev Sat, 30 Mar 2002
23:12:08 +0100

>Og dér findes en Mikkel Andersen født, døbt, konfirmeret og gift på
>nogenlunde de forventede tidspunkter.
>Så skal forbindelsen til 'Kronborg' findes. Jeg har til nu kun set
>noget, der ligner 'Skjærk'.

Jammen det er jo også i Aulum.

Skjerk ligger ca. 1 km. øst for Aulum. Kronborg ligger ca. 2 km nord for
Aulum - lidt nordvest for hovedgården Lergrav.

Se evt. (Nb. 380.410 bytes.!!):
http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/download/hamm-1905-150.jpg

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 31-03-02 00:36

Arne Feldborg skrev:

>Jammen det er jo også i Aulum.
>
>Skjerk ligger ca. 1 km. øst for Aulum. Kronborg ligger ca. 2 km nord for
>Aulum - lidt nordvest for hovedgården Lergrav.

Det hele lyder besnærende rigtigt.
Mikkel kommer fra Skjerk, konfirmeres fra Jersild, gifter sig med
Mariane fra Tved, mens Johanne føder hans søn i Borbjerg.

Såen er den familie normalt, så det er sikkert ham.

www.aner.dk/

Fra : Arne Feldborg

Dato : 31-03-02 01:08

Kaj Svenningsen <newssvar@kajsvenningsen.dk> skrev Sun, 31 Mar 2002
00:35:30 +0100

>Det hele lyder besnærende rigtigt.
>Mikkel kommer fra Skjerk, konfirmeres fra Jersild, gifter sig med
>Mariane fra Tved, mens Johanne føder hans søn i Borbjerg.

Som du sikkert allerede ved, så er både Tved, Skjerk og Jersild kendte
stednavne på Aulum-egnen.

Johanne i Borbjerg synes at være et typisk eksempel på en ret velkendt
øvelse - ofte kaldet "sidespring".

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 31-03-02 01:37

Arne Feldborg skrev:

>Som du sikkert allerede ved, så er både Tved, Skjerk og Jersild kendte
>stednavne på Aulum-egnen.

Åhja, men det betyder jo ikke, jeg er velorienteret.
Hver gang man finder ud af én ting, ser man fligen af mindst 2 man
ikke ved endnu. Det er endeløst.

>Johanne i Borbjerg synes at være et typisk eksempel på en ret velkendt
>øvelse - ofte kaldet "sidespring".

Vel nok en sport, der slår fodbold.

www.aner.dk/

Fra : Arne Feldborg

Dato : 31-03-02 12:00

Kaj Svenningsen <newssvar@kajsvenningsen.dk> skrev Sun, 31 Mar 2002
01:36:44 +0100

>Åhja, men det betyder jo ikke, jeg er velorienteret.

Nu er det desværre ret begrænset hvad jeg har af materiale vedr. Aulum.
Men jeg har da alle tællingerne 1787 til 1855 samt 1870, og skifterne
fra Lergrav 1778-1800, hvis du skulle have brug for et par opslag.

Er han søn af Anders Mikkelsen og Mariane Jacobsdatter.?

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Arne Feldborg

Dato : 31-03-02 12:36

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> skrev Sun, 31 Mar 2002 13:00:14
+0200

>Er han søn af Anders Mikkelsen og Mariane Jacobsdatter.?

Upps. Nej, det kan han jo ikke være. Hun er død på det tidspunkt.
Det må være Karen Marie Hansdatter der er moderen.?

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 31-03-02 12:59

Arne Feldborg skrev:

>Upps. Nej, det kan han jo ikke være. Hun er død på det tidspunkt.
>Det må være Karen Marie Hansdatter der er moderen.?

Til nu har jeg kun fundet hende som Hustru Karen Hansdatter født ca.
1826

www.aner.dk/

Fra : Arne Feldborg

Dato : 31-03-02 16:17

Kaj Svenningsen <newssvar@kajsvenningsen.dk> skrev Sun, 31 Mar 2002
13:59:01 +0200

>Til nu har jeg kun fundet hende som Hustru Karen Hansdatter født ca.
>1826

Hun er husbetyrerinde hos ham i 1850. I 1855 er de gift og har to børn,
så det forløber jo helt normalt. Hun er født i Aulum, men jeg ved pt.
ikke hvem hendes forældre er. I både 1834 og 1845 optræder hun som ugift
tjenestepige, så det fortæller jo ikke noget.

Det er Anders Mikkelsens tredie kone. Han er født i Aulum, men omkring
1825 bor han tilsyneladende i Tvis med sin første kone (en datter er
ihvertfald født dér). Senere kommer han til Skjerk i Aulum, og bliver
gift yderligere 2 gange.

Jeg sender lige et par tællingsuddrag med e-mail

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 31-03-02 17:27

Arne Feldborg skrev:

> [...]
>1825 bor han tilsyneladende i Tvis med sin første kone (en datter er
>ihvertfald født dér). Senere kommer han til Skjerk i Aulum, og bliver

Han er da om sig den knægt.

>Jeg sender lige et par tællingsuddrag med e-mail

Mange tak.

www.aner.dk/

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 31-03-02 13:15

Arne Feldborg skrev:

>Men jeg har da alle tællingerne 1787 til 1855 samt 1870, og skifterne
>fra Lergrav 1778-1800, hvis du skulle have brug for et par opslag.

Jeg er da taknemlig for enhver hjælp. Meget tyder jo på, vi har fat i
de 'rigtige' personer. jo flere fakta jo bedre.

www.aner.dk/