Flytte rundt i PGSQL db
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-03-02 19:55

Jeg har en menu der er opbygget via en PGSQL database.
Hvert punkt hentes fra to tabeller i databasen, et med hoved-
overskriften og et med menupunktet.
Tabellerne er opbygget således:

overskrifter:
id    tekst
1        bla
2        bla bla
3        bla igen
4        bla bla igen
5        osv

menupunkter:
id    overskriftid    tekst
1        1                bla
2        1                bla bla
3        2                om bla
4        3                guf
5        2                fugleburet
6        4                yaya
7        3                blob
8        4                you get the point...

Jeg er nu ved at lave en online-administration af dette system. Heri
skal der være muligheden for at slette menupunkter og indsætte nye.
Problemet er nu, hvordan klarer jeg at slette et punkt midt i rækken
uden at komme til at mangle et ID nummer ? (der må ikke ende med
1,2,3,5,6,8 - for så virker "indsæt ny" ikke)

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt

Fra : martin madsen

Dato : 18-03-02 01:28

Henrik Stidsen skrev:
> [...]
> uden at komme til at mangle et ID nummer ? (der må ikke ende med
> 1,2,3,5,6,8 - for så virker "indsæt ny" ikke)

Hvis du har talrækken 1,2,3,4,5,6,7,8 og så nummer 5 bliver slettet, skal du
bare gennemgå numrene 6-8 og trække værdien 1 fra dem. Altså:

SELECT MAX(id) AS sidste FROM table;
DELETE FROM table WHERE id=$id;
for($i=$id+1;$i<=$sidste;$i++){
UPDATE table SET id=$i-1 WHERE id=$i;
}

Mvh martin

Fra : Svenne Krap

Dato : 18-03-02 13:08

On Sun, 17 Mar 2002 18:55:28 GMT, Henrik Stidsen <s-p-a-m@spammer.dk>
wrote:

> [...]
>uden at komme til at mangle et ID nummer ? (der må ikke ende med
>1,2,3,5,6,8 - for så virker "indsæt ny" ikke)

delete from tabel where id=$id
update tabel set id=id-1 where id>$id

Svenne
--
Job-offerings with more than a googolplex* USD a year are instantly accepted.
* = http://www.fpx.de/fp/Fun/Googolplex/

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-03-02 14:40

Svenne Krap <usenet@krap.dk> wrote in

> delete from tabel where id=$id
> update tabel set id=id-1 where id>$id

thank you - den ser lidt lettere ud end det ellers logiske forslag
fra Martin ;)

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt

Fra : martin madsen

Dato : 18-03-02 15:35

Henrik Stidsen skrev:

> thank you - den ser lidt lettere ud end det ellers logiske forslag
> fra Martin ;)

Ja, helt klart. Jeg havde helt glemt, man bare kunne gøre sådan. Men så
lærte jeg også noget i dag : D

Mvh martin

Fra : Svenne Krap

Dato : 18-03-02 16:15

On Mon, 18 Mar 2002 13:39:46 GMT, Henrik Stidsen <s-p-a-m@spammer.dk>
wrote:

>thank you - den ser lidt lettere ud end det ellers logiske forslag
>fra Martin ;)

Man skal huske, at SQL er lavet til at vise og behandle MÆNGDER !
Derfor kan man fx. også

delete from tabel

Hvilket vil slette alle rækker i tabellen :)

Svenne

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-03-02 17:13

> Man skal huske, at SQL er lavet til at vise og behandle MÆNGDER !
> Derfor kan man fx. også
>
> delete from tabel
>
> Hvilket vil slette alle rækker i tabellen :)

hehe, det ville så ikke være særlig smart i det her tilfælde ;)

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt