Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvorfor have kamera i Danmark?
Fra : Clark Kent

Dato : 17-03-02 18:02

Er der overhovedet nogen grund til at have et dyrt, godt kamera, når man bor
i Danmark?
Er det i virkeligheden ikke nok at have et Instamatic til at optage lille
Børge på skovtur?
Lad mig uddybe synspunktet nærmere......................

1. Vejret er for det meste dårligt........hvilket vil sige kedeligt
lys............hvilket vil sige den grå suppe, man konstant er omgivet
af.......

2. Omgivelserne er kedelige...............landskaberne er sjældent
dramatiske, men pæne.Husene er gabende kedsommelige, og der er sjældent RO i
omgivelserne........her tænker jeg ikke på motorstøj, men det faktum, at man
i dette land dyrker det forvirrede...........koncentration i linjer og
former er yderst sjældne.

3. Menneskene er kedelige...................alle ligner efterhånden
hinanden...........afvigere og folk med karakterfyldte ansigter går der ikke
mange af på dusinet. De har alle de samme Gant-jakker eller Bilka-sko på, og
kan ikke siges at have kroppe og bevægelser, der får en til at have lyst til
at fotografere dem.

4. Her er næsten altid pisse koldt...........hvilket vil sige, at ens fingre
fryser fast til metallet. Handsker er en umulighed med de åndssvage små
knapper, de fleste moderne småkameraer er udstyret med.

5. Her er ikke nogen FARVER! Selv på en høj sommerdag, er der noget
underligt leverpostejagtigt over lyset...........det er sjældent
intenst.........og mine damer og herrer, hvis det skulle komme som en
overraskelse for Dem, så er det farver og lys fotografi handler om, og ikke
en Powerbooster 741 RUYTJ44.

6. Hvad er der så tilbage? Jo, man kan gå indendørs, og lave sit eget lys,
hvilket for det meste er langt mere formskabende og stemningsfyldt end det
grå tæppe udenfor.

Selv fotograferer jeg stort set kun, når jeg er ude at rejse, hvilket jeg
gudskelov er mange gange om året.

Og til evt. bekymrede medfanger : Nej, jeg er ikke selvmordstruet

Fra : Per Madsen

Dato : 17-03-02 18:17

Med den indstilling til livet, vil jeg da også kraftigt fraråde dig at købe
et kamera, selv et engangs.
Sluk lyset, og kravl ned under dynen, der har du det sikkert bedst.

/Per

Fra : Clark Kent

Dato : 17-03-02 18:28

Der blev Per Madsen sgu ramt.........hehehehheh

Per Madsen <per_madsen@(slet parantes)vip.cybercity.dk> skrev i en

Fra : orbital

Dato : 17-03-02 18:20

LOL
Det må være en depression !

John

Fra : Claus Smith

Dato : 17-03-02 18:26

tag du hellere de mørke briller af, så vil du opdage en helt nye verden :)

Claus

Fra : Clark Kent

Dato : 17-03-02 18:33

Jamen, Claus, jeg siger jo blot sandheden om vort efterhånden ødelagte lille
land.............nu må du ikke blive sur på mig, vel?

Claus Smith <claussmith@mail1.stofanet.dk> skrev i en

Fra : Clark Kent

Dato : 17-03-02 18:35

I øvrigt synes jeg, det er synd for Ebbesen, at han har sat mig i sit
kill-filter.........så går han jo glip i af de mest interessante indlæg i
denne søvngængergruppe--

Clark Kent <henri@orangenet.dk> skrev i en news:a72k0a$2br$1@sunsite.dk

Fra : Kristian Amby

Dato : 17-03-02 20:34

Han er ikke gået glip af noget endnu......

Fra : Karsten Olesen

Dato : 17-03-02 20:12

"Clark Kent" <henri@orangenet.dk> skrev i en meddelelse
> Jamen, Claus, jeg siger jo blot sandheden om vort efterhånden ødelagte
lille
> land.............nu må du ikke blive sur på mig, vel?
******************

Hvilken sandhed ?

Du har aldrig gået en tur ved vesterhavet, nydt luften, solen,
varmen, blæsten....og så ta' nogle lækre billeder oppe i klitterne...

Fra : Claus Smith

Dato : 18-03-02 06:20

"Clark Kent" <henri@orangenet.dk> wrote in message
> Jamen, Claus, jeg siger jo blot sandheden om vort efterhånden ødelagte
lille
> land.............nu må du ikke blive sur på mig, vel?

nej da..undre mig bare over din pessimisme.....jeg syne sda at vi har et
pragtfuld land med en masse dejlig epiger som vil fotograferes :)

Claus

Fra : Jan Boegh

Dato : 17-03-02 18:41

Fra : Clark Kent

Dato : 17-03-02 18:45

Hej Jan
Du har rigtig nok lært et fint usenet-udtryk, hvad? "Troll", som de siger
ovre i Staterne på de rigtige nyhedsgrupper............Du kan sgu selv vær
en troll, kan du..............du skal sgu slet ikke begynde på at censurere
mig, hvem tror du, du er?

Jan Boegh <jan@boegh._X_net> skrev i en

Fra : SGF

Dato : 17-03-02 22:08

> [...]
> ovre i Staterne på de rigtige nyhedsgrupper............Du kan sgu selv vær
> en troll, kan du..............du skal sgu slet ikke begynde på at

DER har du fat i den rigtige ende!!! Du gav udtryk for dine synspunkter,
hvilket er enhvers ret på usenet. Du har ikke gjort dig skyldig i noget som
helst, der kan retfærdiggøre at du bliver hængt ud. Skriv du blot dine
holdninger, og lad andre kommentere dem.
Når det er sagt, er jeg ligesom så mange andre dybt,dybt uenig i dine
synspunkter, men det er i den forbindelse helt uvedkommende.

Mvh
Søren

Fra : Preben Andersen

Dato : 17-03-02 18:56

"Clark Kent" <henri@orangenet.dk> skrev i en meddelelse

[cutcutcut]

> Og til evt. bekymrede medfanger : Nej, jeg er ikke selvmordstruet

Det er der jo ikke noget at gøre ved.

Fra : Clark Kent

Dato : 17-03-02 18:53

Åh Preben, i virkeligheden ville du sgu savne mig........hvem skulle ellers
vække dig af den døs, du går rundt i?

Preben Andersen <pran@privat.dk> skrev i en

Fra : Clark Kent

Dato : 17-03-02 18:54

Fra : Karsten Olesen

Dato : 17-03-02 20:11

> [...]
> i Danmark?
> Er det i virkeligheden ikke nok at have et Instamatic til at optage lille
*********************
Det er væsentligt billigere, men knapt så sjovt
i denne digitale tidsalder.
*********************

> 1. Vejret er for det meste dårligt........hvilket vil sige kedeligt
> lys............hvilket vil sige den grå suppe, man konstant er omgivet
> af.......
**************
Har man en dårlig musiksmag, så fortjener
musikken alligevel et godt anlæg. Dvs. godt grej
til at fange denne suppe....
**************
> [...]
man
> i dette land dyrker det forvirrede...........koncentration i linjer og
*********
Evner formår at frembringe spændende billeder ud
af små virkemidler. Men er det engelsk landsabsidyl
ved 24 grader skyfrit, er det næppe Amager man skal drage til...
*********
> [...]
og
> kan ikke siges at have kroppe og bevægelser, der får en til at have lyst
***********
En god fotograf kan fremhæve den indre skønhed.
Kan ligeledes fange nutiden til eftertiden på overbevisende måde.
**********
> [...]
> fryser fast til metallet. Handsker er en umulighed med de åndssvage små
> knapper, de fleste moderne småkameraer er udstyret med.
Gode camera'er tar' gode billeder blot ved 1 klik på 1 knap.
Gamle analoge tunge apparater har små dumme fingerhjul.
*********
> [...]
> intenst.........og mine damer og herrer, hvis det skulle komme som en
> overraskelse for Dem, så er det farver og lys fotografi handler om, og
Vi er kendt for et godt lys her i Vestjylland.
Især den klare forårssol.
Smogen i København lægger en naturlig dæmper, ja.
**********
> 6. Hvad er der så tilbage? Jo, man kan gå indendørs, og lave sit eget lys,
> hvilket for det meste er langt mere formskabende og stemningsfyldt end det
> grå tæppe udenfor.
*********
Næppe anvendeligt til landskabsfotografi,
sportsbegivenheder, fødselsdage hos familie,
opgaver for arbejdet mv.
********
> Selv fotograferer jeg stort set kun, når jeg er ude at rejse, hvilket jeg
> gudskelov er mange gange om året.
********
Dit kildemateriale er så kun bestemt af sydens sol,
de brune mennesker, de latterlige tourishoteller mv. Fint nok,
men ikke særlig nuanceret egentligt.
********
> Og til evt. bekymrede medfanger : Nej, jeg er ikke selvmordstruet
*********
Ved vi da godt.

Fra : Per F Andersen

Dato : 17-03-02 20:28

Det er meget sjældent at jeg føler trang til at støtte hr. Kent, men jeg
synes nu, at indlægget både er morsomt sine steder og også indeholder
iagttagelser, som jeg kan støtte.
Det er ganske naturligt med en depression over det danske vejr. Rent faktisk
er der ikke det store spræl i DK - ikke engang, når man fryser, som det af
og til er sket i denne såkaldte vinter, finder man passende is- og
snemængder.
Konformiteten er tiltagende!
Der er ikke meget spræl i at svare hr. Kent med nedladende opstød, så skulle
man hellere lade være, nu man alligevel føler sig bedre!

Jeg har en ikke bekræftet formodning om at hr. Kent i virkeligheden elsker
såvel sine medmennesker som fotografiet, men at han har arvet en vis allergi
og despekt for sine fæller fra sin grandtante, og det gør det vanskeligt for
ham at begå sig!

med de bedste hilsner til enhver med lidt humor

Se mine Indiensbilleder på http://home.worldonline.dk/~perfa/
Eksamineret grafolog
Per F Andersen
http://www.grafolog.dk

Fra : Karsten Olesen

Dato : 17-03-02 20:33

"Per F Andersen" <perfa@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Der er ikke meget spræl i at svare hr. Kent med nedladende opstød, så
skulle
> man hellere lade være, nu man alligevel føler sig bedre!
**************
Svært uundgåeligt, når nu opstødet var så halvdårligt, og vaklede
mellem show og go'.
**************

> med de bedste hilsner til enhver med lidt humor

***************

Og hvor kommer humoren ind i billedet ?

MVH

Fra : Bjarne_H

Dato : 17-03-02 20:46

"Clark Kent" skrev d. 17-03-02 18:02 dette indlæg :
> [...]
lille
> Børge på skovtur?
> Lad mig uddybe synspunktet nærmere......................

Resten har jeg læst og jeg fatter ikke dit budskab!

Hvad er det du prøver at meddele?

Jeg har for nyligt anskaffet mig et digitalt kamera og det er jeg meget
glad for.

For en del år siden (før farvefoto blev almindeligt og betalbar for en
alimindelig lønmodtager) fotograferede jeg en del i sort / hvid - og du
har da en meget sort indstilling.

Senere fremkaldte jeg selv og købte en del fotoudstyr. Da
farvefotografering blev betalbar holdt jeg op med at fremklade selv og
anskaffede mig efterfølgende gode kameraer og linser.

Jeg tabte efterhånden interessen; men nu er den kommet mere end fuldt
tilbage efter at jeg har invisteret i et digitalt kamera.

Med venlig hilsen og med håb om god bedring!
Bjarne H

P.S. Der er masser af gode motiver her i Danmark og specielt her i
Danmark med vore skitende årstider og vejr.

http://www.kandu.dk/

Fra : Karsten Olesen

Dato : 17-03-02 20:42

"Bjarne_H" <Bjarne_H.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> P.S. Der er masser af gode motiver her i Danmark og specielt her i
> Danmark med vore skitende årstider og vejr.
*************

...det fede er jo, og til ærgelse for Kent,
at digitalcameraerne nu efterhånden laver
bedre billeder end et simpelt analog kamera...

Og har man en god printer, hvor næste generation
vil fjerne AL tvivl om computerbilleder, så er
den digitale tidsalder jo nærmest perfekt..

LP/CD diskussionen igen.

Fra : Clark Kent

Dato : 17-03-02 22:19

Bedre billeder.............?
Igge fostå........troede i min naivitet, at et godt billede kunne kendes på
sit indhold.....sit kunstneriske udtryk, om du vil, og ikke hvor høj
opløsningen er?

Karsten Olesen <gakke@email.dk> skrev i en

Fra : Kristian Amby

Dato : 18-03-02 17:55

Ja, vi er nogle, der har meget at lære endnu.

Jeg var inde omkring boghandleren på vej hjem fra arbejde og købe
Kirsten Kleins bog: Der fortælles om dette sted. Se den, så vil du
opdage, at dårligt vejr er godt fotovejr. Ihvertfald for Kirsten.

Befyndere kan starte her:

http://www.jp.dk/dbp/internetavisen/foto/art&art_id=3562126

Mvh
Kristianb Amby

Fra : Eskil M. Jørgensen

Dato : 17-03-02 23:17

Tja, er du ved at have et prins Henrik syndrom?
Så smut til Frankrig, tag et par billeder.
Kom hjem og prøv igen med dit kamera (hvis du er heldig, er der en
svigerdatter, der er blevet gravid og så er der nok motiver fremover.
Men, alvorlig talt. Ser man på mange udstillinger, hjemmesider og andre
steder hvor "fotograferne" udstiller deres værker, ja så virker det som om,
at man kun (næsten) tager billeder i udlandet.
Op med humøret. Nu p.. regner det, så jeg vil ud og finde mig nogle motiver,
Regnvåd gade, en enkelt gadelygte og et på natteravne på vej hjem. Det
bliver sikkert til gode/sjove og/eller spændende billeder.

Eskil

PS Glemte at besvare dit spørgsmål, om at have kamera i Danmark. For at
støtte fotohandlerne, selvfølgelig. Det er jo en truet race.

Fra : Per Madsen, Aalborg

Dato : 17-03-02 23:41

"Clark Kent" <henri@orangenet.dk> wrote in message
[..]
> 1. Vejret er for det meste dårligt....
[..]
> 2. Omgivelserne er kedelige......
[..]
> 3. Menneskene er kedelige........
[..]
> [...]
> gudskelov er mange gange om året.
>
> Og til evt. bekymrede medfanger : Nej, jeg er ikke selvmordstruet

Det er da til at blive deprimeret og selvmordstruet af at tænke på .
Vil du ikke nok uploade et godt feriebillede med godt vejr m.m
så vi alle kan genvinde livsglæden igen

mvh
-Per

Fra : Finn / Fototal.dk

Dato : 18-03-02 06:17

> Lad mig uddybe synspunktet nærmere......................

Jeg er ½ enig med dig mht. vejret.
Fra oktober til marts ligger jeg selv nærmest underdrejet, selv om der jo
kan komme lyspunkter ind imellem.
Lyset er IMHO den vigtigste ingrediens i et godt billede.

Men i den anden halvdel af året, er der da masser af lys og farver i lille
Danmark. Og med hensyn til motiver, så er de måske sværere at finde i
Danmark, men tag det som en udfordring. Det er for let bare at stikke af til
udlandet.

I det hele taget er det alt for let at få anderkendelse for udenlandske
billeder. Billeder taget i fremmede lande bliver IMHO altid overvurderet i
lille Danmark.
Næh - hvis du tager til Kina og laver en flot serie billeder, så udstil dem
i Kina og få anderkendelse dér - så er der noget at prale af.

Mvh: Finn / Fototal.dk

Fra : U. Pedersen

Dato : 18-03-02 10:37

On Mon, 18 Mar 2002 06:17:04 +0100, "Finn / Fototal.dk"
<use734@fototal.dk> wroti:

>. Billeder taget i fremmede lande bliver IMHO altid overvurderet i
>lille Danmark.

det hænger vel også sammen med, at vi kan lide at se fremmede kulturer
?

U.P.
http://dk.photos.yahoo.com/luf123
http://users.cybercity.dk/~dsl23348/ (min legeplads)
http://www.pbase.com/luf123/root

Fra : ab

Dato : 18-03-02 15:51

> det hænger vel også sammen med, at vi kan lide at se fremmede kulturer
> ?

Jeg tror også, at det er begrundet i at vi på en udlandsrejse er mere
bevidst om det billedmæssige. Den største udfordring er nok at se motiverne
i ens egen dagligdag. Motiverne er der - ellers se på, hvad fotograferne
tager med hjem fra Danmark.

ab

Fra : Kim Christensen

Dato : 18-03-02 17:21

> [...]
> Børge på skovtur?
> Lad mig uddybe synspunktet nærmere......................

klip!

Enhver kan tage "gode" billeder i Norge, Grækenland, osv osv. Endda med
et instamatic kamera. I helt sjældne tilfælde endda med et
digitalkamera. Skal man have noget ud af ærtesuppen herhjemme, så skal
man bare være en lidt bedre fotograf. En fotograf der kan bruge sine
evener til andet end at spekulere på hvilken kortlæser der kan mere
end... og hvordan man laver dit og dat med photoshop.

med venlig hilsen

Kim Christensen

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 18-03-02 19:42

> Er der overhovedet nogen grund til at have et dyrt, godt kamera, når man
bor
> i Danmark?

Er der overhovedet nogen grund til at have en fin, tændt opildningslyst når
nu man holder til i dk.fritid.foto?

Det' jo udfordringen det handler om her .. gnisten der er der når det
alligevel lykkes at tage et godt billede - og for den sags skyld at starte
en go' diskussion

Alt med måde som min mor sagde - overfodrer man sig selv med synsindtryk i
jagten på det perfekte bliver øjet nogle gange træt og ser ikke det smukke i
det .. lægger man det fra sig og kommer tilbage 14 dage efter kan man
fuldstændig forelske sig i det man var ved at ctrl-alt-delete'e før - sådan
har jeg det i hvert tilfælde ind imellem.

... og jeg synes under alle omstændigheder mit kamera er alle pengene værd,
selv om det må henslæbe sine dage med linsen rettet direkte ind i suppen!

// Steffen

Fra : Lars

Dato : 18-03-02 20:06

> [...]
> Børge på skovtur?
> Lad mig uddybe synspunktet nærmere......................
KLIP KLIP
> Og til evt. bekymrede medfanger : Nej, jeg er ikke selvmordstruet

Hej Clark Henry UKent
Så "hudt jeg visker" sendte jeg dig nogle forslag til en ny hobby - men det
er åbenbart ikke noget der har fænget så jeg vil hermed sende dig nogle nye:

http://www.bme.freeq.com/skulls/

http://www.planet.com/dirtweb/flash.html

Håber at det kan få dig til at smide dit kamera hen hvor...........

Lars

Fra : Jens Peter Sørensen

Dato : 20-03-02 22:23

Hvorfor ikke finde noget grøn kryptonit, så vi kan få gjort det af med Clark
Kent ?

MVH

JP Sørensen

Fra : Eskil M. Jørgensen

Dato : 20-03-02 22:47

"Jens Peter Sørensen" <jens.peter@privat.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor ikke finde noget grøn kryptonit, så vi kan få gjort det af med
Clark
> Kent ?
>
> MVH
>
> JP Sørensen

Hvorfor være så intolerant?
Han har ret til sine meninger uden man ønsker død og ødelæggelse.
Under alle omstændigheder har hans indlæg da givet lidt anderledes aktivitet
på nyhedsgruppen.
En ny syndebuk, der skal kules ned.
Er denne nyhedsgruppe ikke ved at være lidt for aggressiv overfor "de der
ikke er "gruppens selvetablerede høvdinge""?
Her er efterhånden alt for meget "rakker med på hinanden. Gruppen er ved at
være grovere og mere Intolerant end hunde- og katteklubberne!!!!!!!

Med vist nok stadigvæk venlig hilsen
Eskil

Fra : emj

Dato : 20-03-02 23:12

Eskil M. Jørgensen skrev i <Jn7m8.157$mO3.5194@news.get2net.dk>:

>Hvorfor være så intolerant?

Fordi han kun bidrager med ubehageligheder og støj her i gruppen.
Det er korrekt, at det kan ligne intolerance.
Hilsen emj
--
www.enterpol.dk/foto/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-02 12:19

Hvor er det dog dejligt at et sådan indlæg kan skabe så meget debat. Det er
lige det dette forum skal bruges til. Tager man de sure opstød i nogen af
svarene fra, så er der kommet en rigtig god meningsudveksling ud af det her.
Det er da for håbløst at der er nogen der bliver sure. Indlæget er
provokerende, men ikke mere end at det har befordret en god debat om
mulighederne for at tage billeder i Danmark.

Hilsen
Karsten