Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Linse f/3,5 - 7,5 Kontra f/4,5 - 10,5 ??
Fra : Steen.Inge

Dato : 17-03-02 17:42

Hej, jeg er ved at finde et nyt kamera og forsøger at sætte mig ind den
"verden".

1. Hvilket kamera kan fotograferer i mindst lys, og hvad er bedst mht
antallet af linser/Grupper ?

a. 38 - 90 mm zoom f/3,5 - 7,5 med 8 elementer i 7 grupper.

b.38 - 95 mm zoom f/4,5 - 10,5 med 6 elementer i 5 grupper.

2. Er der en hjemmeside der forklarer kamera principper, a'la ovenstående
spørgsmål.

MVH

Steen Daugaard

Fra : Kristian Amby

Dato : 17-03-02 18:25

1 38 -90 mm, da det har største blænde (3,5 på 38 mm), men det er
heller ikke speciel lysstærk. Ved 90 mm er største blænde 7,5 og det
er meget lidt. Hvis du vil føre dig frem med "incident-fotografereing"
som fotografering ved tilstedeværende lys så fint kaldes, skal du
under blænde 2, og der er der langt ned. Hvis det skal være økonomisk
overkommeligt for os amatører skal du have en fast objektiv. Af samme
grund har jeg aldrig haft et zoom-objektiv, og jeg kan heller ikke
forestille mig, jeg nogensinde får det. (Det er nu lidt løgn, jeg har
en 75- 150 mm liggende i en skuffe. Jeg har max. brugt det 5 gange.)

Har du så en indbygget flash, der typisk har ledetal 12, kan du kun
fotografere under 2 meter på længste brændvidde. Der er meget der ikke
står i reklamerne!!!

Antallet af linser har ikke noget at gøre med kvaliteten af
objektivet. Det er kun af nød man putter mange i. Verdens berømteste
objektiv, Zeiss Tessar, kaldet falkeøje, har kun 4 stk. Den har man så
i enkelte tilfælde puttet en 5. i, for at få lysstyrke 2,8, ellers var
det kun 3,5. Men det var kun for lysstyrkens skyld, det blev
objektivet ikke bedre af.

Jeg ved ikke, om der er hjemmesider om dette emne, det er der da nok,
men biblioteket er bugnende fuld af fotobøger, der aldrig bliver lånt
ud.

Mvh
Kristian Amby

*****************
Du er velkommen til at besøge mine hjemmesider:
www.geocities.com/kambydk
Fremstilling af fotografiske bade samt brugen af filtre til s/h og
farve

www.pbase.com/amby
Galleri

Fra : sputnik

Dato : 18-03-02 15:30

On Sun, 17 Mar 2002 17:42:24 +0100, "Steen.Inge"
<Steen.Inge@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>
>b.38 - 95 mm zoom f/4,5 - 10,5 med 6 elementer i 5 grupper.
>
>2. Er der en hjemmeside der forklarer kamera principper, a'la ovenstående

Det kan man overhovedet ikke sige nogen retningslinier for. Hvad der
er bedst.

Man kan sige, at færrest mulige elementer er bedst m.h.t indre
refleksioner og vægt. Man kan sige det modsatte m.h.t. specifikationer
som lysstyrke.

Jeg ville gå efter mærket. Nikon, Canon, Minolta, Olympus eller de
endnu dyrere Zeiss, Leica. Til nød evt. Pentax, Yashica.
Jeg har dårlige erfaringer m. såkaldt pirat-optik. Men det ligger en
del år tilbage.

mvh

John