Matematik råd
Fra : hnn

Dato : 17-03-02 10:59

Hej
Jeg går i øjeblikket til noget java programmmering, og har fået en opgave
(sikkert meget simpel for jer guruer).
Opgave 1
Jeg skal tegne en linje (grafisk) fra punkt (x1,y1) til punkt (x2,y2),
hvor jeg markerer
de enkelte punkter
Opgave 2
Jeg skal tegne en cirkel (grafisk) med centrum (x,y) og radius z.

F.eks opgave1.
Problemet er ikke så meget det javamæssige, men mere det matematiske.
Hvordan var det nu med hældningskoefficient, hvordan fandt man den

Det samme med cirklen, er der en formel for de enkelte punkters afstand
fra centrum.

Hilsen
hnn

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 17-03-02 13:08

"hnn" <hnn@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Opgave 1
> Jeg skal tegne en linje (grafisk) fra punkt (x1,y1) til punkt
> (x2,y2), hvor jeg markerer de enkelte punkter
Brug metoden drawLine(int, int, int, int)
Denne metode tegner en linie mellem punktet (x1, y1) og punktet
(x2, y2).

> Opgave 2
> Jeg skal tegne en cirkel (grafisk) med centrum (x,y) og radius
> z.
Brug metoden drawOval(int x, int y, int width, int height), hvor
width og height er lige store.

> F.eks opgave1.
> Problemet er ikke så meget det javamæssige, men mere det
> matematiske. Hvordan var det nu med hældningskoefficient,
> hvordan fandt man den
Det burde du ikke have brug for.

> Det samme med cirklen, er der en formel for de enkelte
> punkters afstand fra centrum.
Hvis du mener punkterne, der udgør selve cirklen, så ligger de alle
sammen lige langt fra centrum (afstanden z) eller ville det jo ikke
være en cirkel .

> Hilsen
> hnn

Håber du kan bruge det til noget
--
Mikkel Bundgaard
IT University of Copenhagen

Fra : Peter Lind

Dato : 17-03-02 14:42

"hnn" <hnn@hotmail.com> wrote
> [...]
> hvor jeg markerer de enkelte punkter
> Opgave 2
> Jeg skal tegne en cirkel (grafisk) med centrum (x,y) og radius z.

Well, hvis du ikke vil bruge drawLine og drawOval som foreslået i et andet
reply, så er det jo om at huske sin folkeskolematematik (+ lidt ekstra)

Opgave 1:
Linjens ligning er y = ax + b
Hvor b svarer til værdien af y, ved x=0
og hældningskoeffecienten a, kan du finde ved (y2-y1 / x2-x1)

Opgave 2:
Kald radius r istedet for z - så er det lidt mere matematisk.

> Det samme med cirklen, er der en formel for de enkelte punkters afstand
> fra centrum.

Øh ja, det er det - afstanden fra centrum er altid radius - det er det der
gør det til en cirkel...
Men hvis du vil finde koordinatsættet for et enkelt punkt, så er det igang
med den simple trigonometri.
Forudsat at hvert punkt på cirklen angives som en vinkel a så beregnes x og
y ganske enkelt:
x = cos(a) * r
y = sin(a) * r

Hvis cirklen ikke har centrum i 0,0, så læg centerx til x og centery til y -
såre simpelt...

Men husk at selv om der er 360 grader rundt i en cirkel, så har det ikke
nødvendigvis nogen forbindelse til antallet af punkter. Det nemmeste er
derfor at tegne lige linjer fra punkt til punkt.

Håber det kan bruges

mvh
Peter Lind

Fra : Filip Larsen

Dato : 17-03-02 15:15

Peter Lind skrev

> [...]
> med den simple trigonometri.
> Forudsat at hvert punkt på cirklen angives som en vinkel a så beregnes x

Jeg kom til at tænke tilbage på dengang hvor trigonometriske beregninger var
dyre at udføre (hvis de altså overhovedet var tilgængelige) og hvor man
derfor tit brugte følgende N-polygon tilnærmelse afledt af
additionsformlerne:

x(0) = r, y(0) = 0,
c = cos(360/N), s = sin(360/N), (2*pi istedet for 360 hvis man bruger
radianer)

x(i+1) = c*x(i) - s*y(i),
y(i+1) = c*y(i) + s*x(i),

med 1 < i < N. Hvis man udnytter at cosinus og sinus er en hhv. lige og
ulige funktion, og hvis N går op i 4, så behøver man kun udregne ovenstående
iteration N/4 gange for at have punkter nok til en hel cirkel. Når det
skulle gå rigtig stærk lagde man endda værdierne for cosinus og sinus ind i
en tabel.

Mvh,
--
Filip Larsen <filip.larsen@mail.dk>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-03-02 15:16

"Filip Larsen" <filip.larsen@mail.dk> writes:

> c = cos(360/N), s = sin(360/N), (2*pi istedet for 360 hvis man bruger
> radianer)

Alle de computersprog jeg har set de sidste mange aar, benytter kun
radianer.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn