VPC og Windows 2000
Fra : Per Erik Rønne

Dato : 17-03-02 06:50

Det har tidligere været diskuteret, om Windows 2000 kørte hurtigere på
VPC end Windows 98 gjorde det. Her har jeg henvist til diskussioner på
de internationale nyhedsgrupper, hvorefter især Windows NT men også
Windows 2000 skulle være hurtigere end Windows 98, mens ingen her havde
erfaringer med Windows 95.

En enkelt her i gruppen har haft erfaringer med en begrænset version af
Windows NT, og kunne fortælle at i hvert fald denne version kørte
hurtigere end Windows 98; noget i retning af den hastighed Windows 95
afvikles med.

Efter at have fået installeret Windows 2000 under VPC på en G4/867 kan
jeg fortælle, at /Windows 2000 kører markant hurtigere end såvel Windows
98 som Windows 95/. Hastighedsforøgelsen er i øvrigt så stor, at man
objektivt kan mærke at den er til stede.

Jeg er i besiddelse af en Kensington Expert Mouse Pro, med fire
almindelige knapper, en rulleknap og seks »Direct Launch« knapper. Under
MacOS 9.x kan man indstille musens virkemåde individuelt for hver
applikation [det kan man /endnu ikke/ under X], og der findes også en
mulighed for at lade dobbeltklik finde særligt langsomt sted [mangler
også under X]. Det er på den måde muligt i Windows 9x at få Windows til
at acceptere dobbeltklik-knappen som netop dobbeltklik. Det er ikke
muligt at få den til at acceptere almindeligt dobbeltklik som
dobbeltklik, da afviklingen er for langsom.

Under MacOS X, hvor VPC skal køre langsommere end under MacOS 9.x [også
i version 5.02?] kan jeg konstatere, at Windows 2000 acceptere
dobbeltklikknappen som netop dobbeltklik.

Så alt i alt må jeg sige at hastighedsforøgelsen er ganske voldsom.

For en god ordens skyld skal nævnes, at de andre Windows-udgaver er
installeret på harddiskcontainere med fast diskstørrelse. Denne er
installeret på contanere med /udvidbar/ diskstørrelse. I det omfang det
spiller en rolle, burde det dog være i retning af reduceret
afviklingshastighed.

Og nu kan jeg så gå i gang med at flytte mine ordbøger [især Oxford
English Dictionary] og mit VitualCD 4 over på Windows 2000.

PS. Der er i øvrigt tale om en Windows 2000 Professional, DK-version.
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 17-03-02 07:56

Per Erik Rønne <serse@diku.dk> wrote:

> PS. Der er i øvrigt tale om en Windows 2000 Professional, DK-version.

Med et NTPS filsystem.

Fra : Jesper

Dato : 17-03-02 09:57

in article 1f96jcj.572xphkwngvbN%serse@diku.dk, Per Erik Rønne at
serse@diku.dk wrote on 17/03/02 7:55:

> Med et NTPS filsystem.

Med NTFS filsystem, men spørgsmålet er om det er hurtigere eller langsommere
end FAT-16 og FAT-32.
--
Jesper
"Hvis alle slår en skid mod racisme Fredag lugter der af lort Lørdag."

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 17-03-02 10:56

Jesper <santa@thenorthpole.org> wrote:

> in article 1f96jcj.572xphkwngvbN%serse@diku.dk, Per Erik Rønne at

> Med NTFS filsystem, men spørgsmålet er om det er hurtigere eller langsommere
> end FAT-16 og FAT-32.

Jeg har kun prøvet at installere W2000 med NTFS, da dette tilsyneladende
anbefales. Det skulle i det mindste være sikrere.

Fra : Gunnar Holse

Dato : 30-03-02 20:56

"Per Erik Rønne" <serse@diku.dk> skrev i en meddelelse

> Med et NTPS filsystem.