Spam gennem TDC postserver
Fra : jonas

Dato : 16-03-02 18:44

Jeg får efterhånden flere og flere spam-mails som ryger gennem TDC
postserver.

På mailene er mit email adresse ikke nævnt, men alligevel havner det i min
postkasse.

Jeg har flere gange sendt det videre til TDC, men de siger hver gang at jeg
skal klage til afsender.

De henviste også til at det var som med postvæsenet, at posten kunne smide
et brev i min postkasse selvom det ikke var til mig.

Denne henvisning er dog rimelig dårlig, for hvis det var tilfældet, så
skulle man jo ikke klage til afsender. Det kan afsender jo ikke gøre ved,
men postvæsenet.

Kan det være rigtig at TDC ikke kan gøre noget ved at det havner i min
postkasse, når nu min email adresse slet ikke står som modtager af SPAM
mailen. ?

Har andre samme problemer med TDC ?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-03-02 18:58

jonas skrev:

>Jeg får efterhånden flere og flere spam-mails som ryger gennem TDC
>postserver.

Det er ikke TDC's fejl.

>På mailene er mit email adresse ikke nævnt, men alligevel havner det i min
>postkasse.

Hvis jeg opretter en mailgruppe i mit postprogram og kalder den
"Spammodtagere", så vil det ord stå som modtageradresse når jeg
sender ud til listens medlemmer. Hvis jeg skriver din adresse ind
på listen, vil du altså modtage en mail fra mig via TDC uden din
adresse i. Det ville være min, og ikke TDC's, skyld. Det er et
ældgammelt spammertrick.

Hvis TDC slettede den slags mail, ville tusindvis af nødvendige
maillister holde op med at virke.

>Jeg har flere gange sendt det videre til TDC, men de siger hver gang at jeg
>skal klage til afsender.

Det er også næsten korrekt. Selve afsenderen skal du *ikke* klage
til, men klag til hans udbyder. Pas på at det bliver til den
rigtige.

>De henviste også til at det var som med postvæsenet, at posten kunne smide
>et brev i min postkasse selvom det ikke var til mig.

Det er en dårlig sammenligning.

>Kan det være rigtig at TDC ikke kan gøre noget ved at det havner i min
>postkasse, når nu min email adresse slet ikke står som modtager af SPAM
>mailen. ?

Ja.

>Har andre samme problemer med TDC ?

Ja - og med alle andre danske udbydere. De ekspederer nemlig
mails korrekt.

--
Bertel

Fra : Niels Svendsen

Dato : 16-03-02 20:36

Har du prøvet at gå ind på mail.opasia.dk og sætte filter på dine mails, jeg
synes det har fjernet en del spam fra min postkasse.

--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.

Fra : Thomas B. Maxe

Dato : 17-03-02 20:06

"jonas" skrev:
> Jeg får efterhånden flere og flere spam-mails som ryger gennem TDC
> postserver.

Du er desværre ikke den eneste. Langtfra.

> På mailene er mit email adresse ikke nævnt, men alligevel havner det i
min
> postkasse.

Hvis du skriver e-mail-adresser i BCC (Blind Carbon Copy), så kan
modtagerne af dine e-mails heller ikke se, hvem du sender til.

> Jeg har flere gange sendt det videre til TDC, men de siger hver gang
at jeg
> skal klage til afsender.

Ja, eller til afsenderens udbyder, som Bertel så rigtigt skriver det. I
den forbindelse skal du være opmærksom på, at spam-mails ofte har en
falsk afsenderadresse. Derfor skal du kigge på e-mailen's
headerinformation, så du kan finde afsenderens IP-adresse.
IP-adressen afslører, hvem den pågældendes internetudbyder er, og så vil
internetudbyderen forhåbentlig give deres kunde et klask i måsen.
Vejen fra IP-adresse til internetudbyder finder du ved at lave et opslag
i en såkaldt WhoIs-database, f.eks. her:
www.cyberabuse.org

> De henviste også til at det var som med postvæsenet, at posten kunne
smide
> et brev i min postkasse selvom det ikke var til mig.

Mjah, tjoh... Pointen er, at TDC afleverer e-mails til dig uden at kigge
på indholdet. Det gør dit postbud også med posten. Du skælder
forhåbentlig ikke dit postbud ud, hvis du får rudekuverter?

Du kan læse mere om spam hos TDC Internets sikkerhedsafdeling:
www.csirt.dk/spam

Med venlig hilsen

Thomas B. Maxe
(som i denne forbindelse repræsenterer sig selv og ikke TDC Internet)

Fra : Jens Åge Nørdsen

Dato : 19-03-02 19:43

Det er overhovedet IKKE TDC´s problem at spammere har opsnappet din
emailadresse. Alle kan jo også finde din adresse og poste et brev i
snailmailpostkassen, og det er jo heller ikke Postdanmarks skyld - vel.

Lær lidt om hvad spammerne gør og skjul altid din rigtige emailadresse, da
denne kan trækkes ud af Usenet og dit website med noget software -
automatisk !
Brug altid f.eks en hotmailkonto som forwarder gennem flere andre, og luk så
den konto der modtager spam og opret en ny. På denne måde modtager jeg
ALDRIG spam.

Ja alle internetbrugere har problem med spam, derfor skal du også have
spamfiler i din emailadresse på dine udgående emails. f.eks
jonas_NOSPAM_@hotmail.com (remove _NOSPAM_ for reply)

- -
En nørd