Noget med flødeskum
Fra : R. Ilsøe

Dato : 28-01-01 20:22

Da jeg var ude at handle i går fik jeg _sådan_ en lyst til at købe flødeskum
(en lille sidegevinst ved graviditeten!:), men her står jeg nu med flødeskum
på spray og kan absolut ikke komme på, hvad jeg skal spise til det!

Nogen lækre forslag til noget simpelt at lave, hvor man kan spise flødeskum
til? Det er jo lidt kedeligt kun med is til...

på forhånd tak.

R. Ilsøe

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-01-01 21:28

R. Ilsøe skrev:

> Nogen lækre forslag til noget simpelt at lave, hvor man kan spise
> flødeskum til?

Hjertevafler.

Som pynt på kaffe og varm chokolade.

En idé fra en helt anden boldgade kan ses her:

<URL:http://dare.z.com/pastepisodedetails.zml?episode=8>

// Klaus

Fra : Neta & Peter

Dato : 28-01-01 21:50

Din mand ville sikkert sætte pris på at blive spist med flødeskum til

Tillykke med omstændighederne.

Fra : R. Ilsøe

Dato : 28-01-01 22:04

> Din mand ville sikkert sætte pris på at blive spist med flødeskum til

Der er sandelig også lige før han bliver spist af og til, men det følger jo
med en graviditet!:) Han tar' det i stiv arm.

> Tillykke med omstændighederne.

Tak. Det er faktisk 1. gang jeg har oplevet en ubeskrivelig trang til noget
ifb. med graviditet og det er den 3. jeg er gravid med, så jeg er da sluppet
billigt. Flødeskum er også harmløst... Jeg kender til eksempler med
Kaffegrums osv.!!! *wadr!*

R. Ilsøe

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 29-01-01 00:53

R. Ilsøe skrev...

>Nogen lækre forslag til noget simpelt at lave, hvor man kan spise
>flødeskum til? Det er jo lidt kedeligt kun med is til...

Jeg har sjovt nok lige(for 3 timer siden) haft et flip med
flødeskumskager, men baweren havde jo lukket

Fandt nogle plader butterdej i fryseren, hentede lidt piske hos Mustafa
på hjørnet, og lagde det hele sammen med lidt vanillesukker og marmelade.

Virkede for mig

--
kent

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 29-01-01 20:10

Sun, 28 Jan 2001 20:21:32 +0100, skrev "R. Ilsøe" <maa@vejen-net.dk> :

> Nogen lækre forslag til noget simpelt at lave, hvor man kan spise flødeskum
>til? Det er jo lidt kedeligt kun med is til...

Det første, der faldt mig ind var en æbletærte - f.eks. denne:

Æbletærte

Dej:
150 g sukker
150 g margarine
150 g hvedemel
1 tsk bagepulver
2 æg

Fyld:
2 - 3 æbler i både
Kanelsukker

Sukker røres med margarine. Æggene røres i og herefter mel og
bagepulver.
Kommes i en smurt springform.
Æblebådene presses godt ned i dejen, og kagen drysses med kanelsukker.
Bages ca. 30 min. ved 200° C.

Den lune tærte serveres med en klat flødeskum til.
Alternativt smager en klat creme fraiche eller vanilleis også rigtig
dejligt til.

--
Gitte Sørensen gitte@superbruger.dk

Besøg min hjemmeside med galleri (tegning & akvarel), fotos,
rejser og madopskrifter http://home.worldonline.dk/~cgsorens

Fra : R. Ilsøe

Dato : 30-01-01 00:57

Tak for de gode idéer. Desværre havde jeg fået købt en riiigtig dårlig
flødeskum... jeg kunne ikke smage om det var fordi den var sødet ekstremt
meget eller om den var sur, men jeg hopper i hvert fald tilbage til at lave
det selv igen! *G* Jeg var syg hele morgenen... om det var flødeskummen
eller hvad det var ved jeg ikke men jeg gætter på det nok var den klamme
flødeskum!:)

R. Ilsøe

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 30-01-01 18:54

Tue, 30 Jan 2001 00:56:45 +0100, skrev "R. Ilsøe" <maa@vejen-net.dk> :

> [...]
>det selv igen! *G* Jeg var syg hele morgenen... om det var flødeskummen
>eller hvad det var ved jeg ikke men jeg gætter på det nok var den klamme

Ellers kan du jo investere i en flødeskums-sifon, som er sådan en
dims, hvor man hælder 1/4 eller 1/2 liter almindelig piskefløde ned i,
lukker låget og fylder beholderen med kulsyre v.h.a. et tilhørende
aggregat + patron og vippe-vupti er den klar til at spraye den fineste
flødeskum med via de tilhørende dyser med eller uden stjernemønster.

Jeg har selv en, og den er virkelig genial.
Fløden holder sig frisk meget længere end i en karton pga. overtrykket
i beholderen (bakterierne kan ikke slippe indenfor) og samtidig sparer
man noget på fløden (og kalorierne), da der er mere luft i skummet end
når man pisker den ved håndkraft.

Fra : R. Ilsøe

Dato : 30-01-01 20:03

> [...]
> aggregat + patron og vippe-vupti er den klar til at spraye den fineste
> flødeskum med via de tilhørende dyser med eller uden stjernemønster.

Vi snakkede faktisk om sådan en den anden dag. Jeg arbejdede på er
restaurant, hvor de havde netop sådan en, men vi mente begge to at de
patroner er kanon dyre samt selve "maskinen" koster det hvide ud af
øjnene... I hvert fald i forhold til hvor meget vi bruger flødeskum... Det
er normalt max. 2-3 gange om året.

Hvad koster tingene egentlig?

R. Ilsøe

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 01-02-01 21:13

Tue, 30 Jan 2001 20:03:23 +0100, skrev "R. Ilsøe" <maa@vejen-net.dk> :

> Hvad koster tingene egentlig?

Selve sifon'en koster så vidt jeg husker 250-300 kr. og gaspatronerne
koster omkring 50 kr. for 10 stk. Så det er ikke just en billig
løsning - men smart, dét er den !!

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 30-01-01 22:38

"Gitte Sørensen" wrote:

> dims, hvor man hælder 1/4 eller 1/2 liter almindelig piskefløde ned i,
> lukker låget og fylder beholderen med kulsyre v.h.a. et tilhørende

Nul. Der bruges lattergas. Hvis man kommer til at bruge kulsyre ender
man med en meget sur flødeskum. Blot en advarsel - patronerne ser ens
ud. Kommer i hu at mine forældre har sådan en - og en masse Chivas, som
de ikke ved hvad de skal stille op med - hmmmm... der er vist lagt op
til Irish Coffee (beklager, men jeg kan godt finde på at bruge skotsk
whisky til det).

Knus
   Regnar
--
Regnar Bang Lyngsø (regnar@writeme.com, regnar@beer.com)
<URL:http://www.daimi.au.dk/%7Erblyngso/>

Fra : Brian Bjørn

Dato : 31-01-01 15:49

Regnar Bang Lyngsø wrote:
> (beklager, men jeg kan godt finde på at bruge skotsk
> whisky til det).

Du skulle da hellere beklage, at du anvender piskefløde, der er pisket
så stift, at det kan stå selv (eller kan man justere stivheden ?). Det
er en udbredt, men ikke desto mindre fejlagtig, skik at piske fløden
næsten til smør, selv om den skal oven på en Irish Coffee.
--
Brian Bjørn
Stud.med.

Fra : Thomas Martin Widman~

Dato : 31-01-01 15:54

Brian Bjørn <bbjorn@mdb.ku.dk> writes:

> [...]
> er en udbredt, men ikke desto mindre fejlagtig, skik at piske fløden
> næsten til smør, selv om den skal oven på en Irish Coffee.

Skal man egentlig ikke bruge double cream til Irish Coffee?

/Thomas
--
Thomas Martin Widmann, Universitetsparken 8, 2., -333, DK-8000 Århus C
Tel.: 7028 4406 * (park) 8942 7333 * (mob.) 2167 6127 * (SDS) 8733 4465

Fra : Brian Bjørn

Dato : 31-01-01 16:09

Thomas Martin Widmann wrote:
> Skal man egentlig ikke bruge double cream til Irish Coffee?

Det kommer an på, hvem man spørger
--
Brian Bjørn
Stud.med.

Fra : Thomas Martin Widman~

Dato : 31-01-01 16:13

Brian Bjørn <bbjorn@mdb.ku.dk> writes:

> Det kommer an på, hvem man spørger

Jeg hører ikke til dem, der spørger Anne Larsen!

Til gengæld hører jeg til dem, der foretrækker etniske retter så
originale som muligt.

/Thomas

Fra : Peter Westh

Dato : 31-01-01 16:27

Irsk kaffe med fromage frais - ummm.

Hvad gør du, hvis du skal have Dobbeltfløde her i Danmark - lader en karton
piske stå og bundfælde et par dage?

MVH

Peter

Fra : Thomas Martin Widman~

Dato : 31-01-01 16:28

"Peter Westh" <pwesth@hum.ku.dk> writes:

> Irsk kaffe med fromage frais - ummm.

> Hvad gør du, hvis du skal have Dobbeltfløde her i Danmark - lader en
> karton piske stå og bundfælde et par dage?

Nej, jeg fortvivler og håber på bedre tider.

/Thomas

Fra : Christian Bech

Dato : 02-02-01 19:33

Peter Westh <pwesth@hum.ku.dk> wrote:

> Irsk kaffe med fromage frais - ummm.

Og sødetabletter i stedet for kandis/brun farin. Gad vide om hun kunne
finde på en metode til at binde dem på en pind, så de ligner
kandisstængerne mest muligt. w

--
Christian

Fra : Neta & Peter

Dato : 02-02-01 20:03

"Christian Bech" <giambattista.vico@mail.tele.dk> skrev i > > Irsk kaffe med
fromage frais - ummm.

> Og sødetabletter i stedet for kandis/brun farin. Gad vide om hun kunne
> finde på en metode til at binde dem på en pind, så de ligner
> kandisstængerne mest muligt. w

- og kornkaffe. Og så skal den jo lave alkoholfri, det er klart.

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 31-01-01 22:56

Brian Bjørn wrote:

> Du skulle da hellere beklage, at du anvender piskefløde, der er pisket
> så stift, at det kan stå selv (eller kan man justere stivheden ?).
Man kan justere lidt, idet man ryster beholderen efter at have monteret
patronen.

> Det
> er en udbredt, men ikke desto mindre fejlagtig, skik at piske fløden
> næsten til smør, selv om den skal oven på en Irish Coffee.

Jeg aner blankt ikke, hvordan man laver rigtig Irish Coffee. Jeg tror at
den eneste gang jeg har fået den tilberedt af en irer var på et værtshus
i Bremen, hvor jeg var mere optaget af at hygge mig end på at bede om
retningslinier.

De ting jeg ikke er helt klar over er:

1. Flødens konsistens. Ligesom dig foretrækker jeg en tyktflydende
fløde, som jeg typisk lader glide over en ske ned i glasset (en
konsistens som jeg forestiller mig at double cream må have). Skeen
bruges for at bibeholde en skarp adskillelse mellem kaffe og whisk(e)y.

2. Whiskey/sukker/kaffe - skal det røres op før fløden tilsættes (det
gør jeg selv)?

3. Hvad slags sukker skal bruges - nogle bruger kandis, andre brun
farin og endeligt har jeg set rørsukker brugt (personligt bruger jeg
farin)?

4. Skal det serveres med sugerør (det gider jeg normalt ikke selvom jeg
har en ide om at det er det rigtige)?

5. Opvarmning af glasset før det laves - det er vel primært for at
beskytte glasset?

Så i bund og grund ved jeg ikke, hvordan det gøres rigtigt og i dette
tilfælde er jeg lidt ligeglad.

Knus
   Regnar

Fra : Brian Bjørn

Dato : 01-02-01 13:22

Regnar Bang Lyngsø wrote:
> 2. Whiskey/sukker/kaffe - skal det røres op før fløden tilsættes (det
> gør jeg selv)?

Jeg plejer at røre sukkeret ud i kaffen, inden jeg tilsætter sprutten.
Der er jo ingen grund til at lade den fordampe, så hurtigt på med
fløden.

> 3. Hvad slags sukker skal bruges - nogle bruger kandis, andre brun
> farin og endeligt har jeg set rørsukker brugt (personligt bruger jeg
> farin)?

Brun farin er også min favorit.

> 4. Skal det serveres med sugerør (det gider jeg normalt ikke selvom jeg
> har en ide om at det er det rigtige)?

Niks. Sugerør er noget børn og folk, der ligger i sengen, bruger.
--
Brian Bjørn
Stud.med.

Fra : Lars Remmen

Dato : 01-02-01 17:08

"Brian Bjørn" <bbjorn@mdb.ku.dk> wrote in message
> Jeg plejer at røre sukkeret ud i kaffen, inden jeg tilsætter sprutten.
> Der er jo ingen grund til at lade den fordampe, så hurtigt på med
> fløden.

Prøv at lade whisk(e)yn komme en tur gennem flødeskummet på vej ned til
kaffen og sukkeret. Det er den måde jeg bruger. Den er isæt god hvis man kan
lide en lidt kraftigere smag af whisk(e)y.

Lars

Fra : IT-Sektionen

Dato : 01-02-01 19:25

R. Ilsøe skrev i meddelelsen ...
klip...

> Nogen lækre forslag til noget simpelt at lave, hvor man kan spise
> flødeskum til? Det er jo lidt kedeligt kun med is til...

Hvad med noget så enkelt som små kræmerhuse - købes færdige - fyldes med et
par spiseskeer flødeskum og en tsk. marmelade efter eget valg.

Mvh - Jørgen