Skoleholder Mads Fryd i Eggeslevmagle og h~
Fra : Martin Bang Dahl

Dato : 16-03-02 00:36

Hej!

I FT-1801 for Eggeslevmagle, V. Flakkebjerg hrd., har indtasteren forsynligt
gjort opmærksom på en bog (af J.C. Jessen) om skoleholdere i Øster- & Vester
Flakkebjerg herreder.
Ved skoleholderen Mads Fryd nævnes det at han har brødre, der er
skoleholdere i henholdsvis nabosognet Høve og i Sønderup (Slagelse hrd.). I
Høve var broderen Hans (død 1789) skoleholder, men navnet på broderen i
Sønderup nævnes ikke. Hvad hed denne bror? Hvad hed evt. hans kone og hvilke
børn havde de eventuelt? Broderen, der var skoleholder i Sønderup må være
død før 1801 da ingen med tilnavnet Fryd nævnes i FT.
Mads Fryd i Eggeslevmagle (senere skoleholder og kirkesanger i Kr. Helsinge,
død 1826) blev ifølge Jessens bog født 1746 i Hyllested. Er der nogle der
kender navnene de 3 skoleholder-brødres forældre?

mvh

Martin B. Dahl

Fra : Show The Andersens

Dato : 16-03-02 07:50

"Martin Bang Dahl" <m_b_dahl@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
forsynligt
> gjort opmærksom på en bog (af J.C. Jessen) om skoleholdere i Øster- &

Prøv at se på:

http://home6.inet.tele.dk/softgen/

Endv findes der en artikel i PHT - jeg kan ikke huske årgangen - hvori flere
skoleholdere i området er omtalt:

Slegtebogsoptegnelser vedrørende familierne Bagge, Gram og Jordan. Ved S H
Finne-Grønn.

Annette

Fra : Martin Bang Dahl

Dato : 16-03-02 17:50

Tak for henvendelsen.

Johs. C. Jessens bog har jeg haft hjemlånt og den har en sjov lille biografi
om Mads Fryd, og den nævner
broderen Hans i Høve. Den nævner også at endnu en bror er skoleholder i
Sønderup, men nævner ikke hans navn. Sønderup ligger i Slagelse hrd. og det
er udenfor Jessens bogs område.
Det er denne bror i Sønderup jeg meget gerne vil have information om. Jeg
håber nemlig at han er forbindelsen til
min formoder Ane Marie Fryd og hendes bror Jørgen Fryd, der nævnes som
plejebørn i Antvorskov i FT-1801.

mvh

Martin Dahl

Fra : Leif Thor Olsen

Dato : 16-03-02 22:29

MBD> From: "Martin Bang Dahl" <m_b_dahl@mail.tele.dk>

MBD> Tak for henvendelsen.

MBD> Johs. C. Jessens bog har jeg haft hjemlånt og den har en sjov lille
MBD> biografi om Mads Fryd, og den nævner broderen Hans i H¢ve. Den nævner
MBD> også at endnu en bror er skoleholder i S¢nderup, men nævner ikke hans
MBD> navn. S¢nderup ligger i Slagelse hrd. og det er udenfor Jessens bogs
MBD> område. Det er denne bror i S¢nderup jeg meget gerne vil have
MBD> information om. Jeg håber nemlig at han er forbindelsen til min
MBD> formoder Ane Marie Fryd og hendes bror J¢rgen Fryd, der nævnes
> [...]

Har du set i Sjællands Stifts Degnehistorie af Anders Petersen?

--
Mvh. Leif - leif@nightcall.dk