Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Kompensation for privat betalt uddannelse
Fra : Carsten Hjerresen

Dato : 16-03-02 00:28

Hej

Jeg startede i sommeren 1998 på flyveskole i Norge, da der på det
tidspunkt ikke fandtes en lignende skole i Danmark. Vi har ialt været
ca. 50 danskere, der været været nødt til at tage uddannelsen på denne
skole.
En uddannelse, som så vidt jeg ved, er den eneste som studerende i
Danmark selv skal betale. Uddannelsen kostede 350.000 kroner, hvoraf
jeg selv lånte størsteparten i banken. Derudover skulle der
selvfølgelig betales for flybilletter i en 2-årig periode.
Under uddannelsen var vi berettigede til dansk SU. Udgifterne i Norge
var dog større end den danske SU.

Dvs. at i første omgang har staten sparet mange penge ved ikke at
betale for uddannelsen. Hvilket staten i bl.a. Sverige gør.

I anden omgang er dette lån tilsyneladende kun normalt
fradragsberettiget.

Kan det passe, at det ikke er muligt at få fuldt fradrag for dette lån
eller lignende kompensation, for at man selv har betalt gildet ?

Jeg har hørt om sager fra militæret, hvor piloter skal betale x00.000
kr til staten hvis de opsiger kontrakten. Dette beløb skulle være
fradragsberretigede. Jeg er klar over at det er en lidt anden
problemstilling. Men alligevel.

Håber at nogen kan hjælpe. Det vil de 50 andre i øvrigt også. Det
ville betyde meget for min/vores økonomi.

Med venlig hilsen

Carsten Hjerresen

Fra : Henning

Dato : 16-03-02 07:55

>Kan det passe, at det ikke er muligt at få fuldt fradrag for dette lån
>eller lignende kompensation, for at man selv har betalt gildet ?

Dvs. jeg skulle fordi jeg ikke har taget denne uddannelse, have endnu
flere penge i kompensation, fordi jeg slet ikke har brugt systemet?
Spøg til side - du vælger selv uddannelse, ingen tvinger dig. Syntes
du ikke du havde råd, havde du nok ikke gjort det!
For øvrigt findes der masser af uddannelser, som er egenbetalte, ex.
kosmetolog!

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : kc

Dato : 16-03-02 14:47

> Dvs. at i første omgang har staten sparet mange penge ved ikke at
> betale for uddannelsen. Hvilket staten i bl.a. Sverige gør.

I denne gruppe handler det alene om juridiske og ikke politiske
diskussioner, så det må du poste i en anden gruppe!

> [...]
>
> Kan det passe, at det ikke er muligt at få fuldt fradrag for dette lån
> eller lignende kompensation, for at man selv har betalt gildet ?

Så vidt jeg er orienteret, så får du kun et almindeligt rentefradrag for
såvel banklånet som studielånet, ligesom alle andre.

Til gengæld er der basis for en god indtjening fremover med en
pilotuddannelse...

KC

Fra : Jannik Mariager

Dato : 16-03-02 16:32

" Til gengæld er der basis for en god indtjening fremover med en
pilotuddannelse.."

KC

Ligesom der er god indtjening for advokater, kirurger, psykologer, men DE
får deres uddannelse betalt af Staten.

Det synes at være standard undskyldningen for at en pilot selv skal betale
sin udd. og det er noget fis. tag selv ovenstående erhverver som
udgangspunkt betaler de ingenting (måske lige for 10K bøger ellers
ingenting)

mvh

Jannik

Fra : Peter Knutsen

Dato : 16-03-02 16:34

kc wrote:

> Til gengæld er der basis for en god indtjening fremover med en
> pilotuddannelse...

For nogle måneder siden læste jeg, at nogle (alle?) danske banker
er villige til at finansiere en pilotuddannelse vha. et lån, netop
fordi man efter endt uddannelse kan tjene mange penge.

--
Peter Knutsen

Fra : Carsten Hjerresen

Dato : 18-03-02 02:33

On Sat, 16 Mar 2002 16:33:31 +0100, Peter Knutsen <peter@knutsen.dk>
wrote:

>For nogle måneder siden læste jeg, at nogle (alle?) danske banker
>er villige til at finansiere en pilotuddannelse vha. et lån, netop
>fordi man efter endt uddannelse kan tjene mange penge.

Det er rigtigt at nogle banker (ved ikke hvor mange) nu tilbyder at
finansiere uddannelsen. Typisk er der dog tale om finansiering, hvor
man selv skal stille med en kautionist. Derudover er renten, de steder
jeg har set, ganske høj.

Jeg vil godt uddybe grunden til at poste mit oprindelige indlæg. Men
før jeg gør det, bør jeg nok bekskrive hvordan et karriereforløb
normalt ser ud for en pilot. Når man har afsluttet sin uddannelse har
man ca. 200 flyvetimer. Det første man så skal gøre er at få skaffet
sig nogle flere af disse. Det gøres ved at flyve rundflyvninger eller
andet lignende ULØNNET flyning. Ellers kan man vaske fly i x antal
måneder for så måske på et tidspunkt at være heldig at få en ledig
stilling. Dette gør man, alt efter hvor meget flyvning man er heldig
at få, i 2 år. Derefter har man så mange timer, at man kan komme til
at flyve lidt større fly (to motorer hvis man er heldig.).
Så har man efterhånden skrabt så mange timer sammen at kan kan søge
ved nogle af de selskaber som f.eks. Cimber. Efter endnu et par år kan
man måske komme til Premiair eller lign. Og så når man har 1500 timer
kan man søge i SAS. Det skal her siges at for at blive ansat i et af
de tre sidste selskaber skal man først til et hav af prøver. Og ofte
bliver folk valgt fra.
Så den berening om at det er helt i orden fordi piloter tjener masser
af penge holder ikke...
Det er da rigtigt at hvis man bliver ansat i f.eks. et af de tre
firmaer begynder man at have en udemærket løn. Men når man tænker på
at man i 5-10 år går rundt og flyver mere eller mindre gratis inden
man overhovedet kan søge, ja så synes jeg faktisk ikke man kan bruge
det som undskyldning.

Når man starter på en uddannelse til pilot er man jo selv mere eller
mindre klar over hvordan branchen er skruet sammen.
Og det må man jo forholde sig til inden man starter.

Dette er ikke ment som en klagesang (selvom det måske lyder sådan
)
Det var blot en ganske almindelig forespørgsel om der er nogen i dette
forum der kender til en skatteregel der kan bruges i vores sag.

Carsten

Fra : Carsten Hjerresen

Dato : 18-03-02 02:06

On Sat, 16 Mar 2002 14:47:07 +0100, "kc" <a@a.dk> wrote:

> [...]
>såvel banklånet som studielånet, ligesom alle andre.
>
>Til gengæld er der basis for en god indtjening fremover med en

Ja hvis man får job. Og chancerne for det i øjeblikket.....???????

Carsten

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-03-02 22:51

carsten@hjerresen.dk (Carsten Hjerresen) skrev:

> En uddannelse, som så vidt jeg ved, er den eneste som studerende i
> Danmark selv skal betale.

Sludder, der findes masser af uddannelser, hvor man selv skal betale.

> Under uddannelsen var vi berettigede til dansk SU. Udgifterne i
> Norge var dog større end den danske SU.

Ja, og udgifterne i DK er større end det SUen kan dække og hvad så?

> Dvs. at i første omgang har staten sparet mange penge ved ikke at
> betale for uddannelsen. Hvilket staten i bl.a. Sverige gør.

Og?

> I anden omgang er dette lån tilsyneladende kun normalt
> fradragsberettiget.

Og det mener du er underligt?

> Kan det passe, at det ikke er muligt at få fuldt fradrag for dette
> lån eller lignende kompensation, for at man selv har betalt gildet
> ?

Ja da. Der er dog visse muligheder for et stipendium på maks. 1650,-
pr. måned til dækning af undervisningsafgifter. Se http://www.su.dk

Det er sagen totalt uvedkommende.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Peter G C

Dato : 17-03-02 11:52

"Carsten Hjerresen" <carsten@hjerresen.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Kan det passe, at det ikke er muligt at få fuldt fradrag for dette lån
> eller lignende kompensation, for at man selv har betalt gildet ?

Ja da. Hvad du bruger dine penge på vedkommer ikke T&S eller andre.

Du kan få fradrag for forfaldne renter.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Flemming

Dato : 30-03-02 23:40

Hej Carsten,

For et års tid siden undersøgte jeg reglerne ved at tage en MBA i Danmark
eller i udlandet. Det koster mellem kr. 150 - og 350.000, og der gives vist
ikke SU til den slags heller...

Til gengæld er der tilsyneladende en ny skatteregel om, at virksomheder må
betale for medarbejderens uddannelse, uden at medarbejderen beskattes.
Det er naturligvis ikke altid nemt, at finde en gavmild arbejdsgiver

En mulighed kunne være at du etablerede et firma selv, som fx
interessentselskab eller enkeltmandsvirksomhed. Det kan gøres med
tilbagevirkende kraft, og alle udgifter kan så trækkes fra i hele perioden.
Jeg ved ikke om du samtidigt kan give dig selv et dagligt fradrag på de ca.
kr. 500 som andre ansatte får, når de rejser med firmaet...
Virksomhedens underskud kan fremskrives i 5 år, hvorefter muligheden for at
modregne i indtægter bortfalder.

Om det er tilladt/muligt skal du nok checke med en revisor...

/Flemming