Mac og Windows (netværk)
Fra : Tom Manczak

Dato : 15-03-02 19:16

Hej!

Jeg har lige købt en PowerBook 3400c for en slik. Men jeg vil gerne have
den til at kunne læse mine mp3 filer på min store PC. Hvordan gør jeg
det? PowerBooken kører på LAN internet via min ADSL + Switch uden
problemer. Pcen kører Win2000 og macen kører OS
8.1

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Der pr. 1 maj mangler tag over hovedet, og søger leje / eje
/ andelsbolig
et sted i København, Andelspris max. 200.000kr.
Tlf. 40833010, døgnet rundt. ICQ 110297734. removefishytoreplybyemail.

Fra : Jan Jonasen

Dato : 15-03-02 20:56

Tom Manczak <tom_fishymanczak@mobilixnet.dk> wrote:

> [...]
> det? PowerBooken kører på LAN internet via min ADSL + Switch uden
> problemer. Pcen kører Win2000 og macen kører OS

Hvis det er server udgaven af 2000 har den AppleTalk med i pakken,
dermed skulle du kunne lave en share med musik. Ellers er der også andre
løsninger så som Dave, lille ting der køre på din mac og lader den
tilgå/dele med windows. PCMacLan findes også, det installeres på windows
maskinen.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Tom Manczak

Dato : 15-03-02 21:20

> Hvis det er server udgaven af 2000 har den AppleTalk med i pakken,

Det er Pro udgaven. Jeg har installeret appletalk protokollen, og Macen
har aktiv appletalk, men hvad så? Jeg kan ikke se den "modsatte"
computer

> løsninger så som Dave, lille ting der køre på din mac og lader den

Kan du ikke uddybe, og evt. hvor den kan findes?

> tilgå/dele med windows. PCMacLan findes også, det installeres på
windows
> maskinen.

Hvor kan jeg finde den? Når macen er i stand til at se PCen, vil PCen så
hoppe op på skrivebordet?

Fra : Jan Jonasen

Dato : 16-03-02 00:42

> [...]

> Det er Pro udgaven. Jeg har installeret appletalk protokollen, og Macen
> har aktiv appletalk, men hvad så? Jeg kan ikke se den "modsatte"

Har du også lavet et share på mac'en?

https://secure.thursby.com/products/

http://www.miramar.com/miramarweb.nsf/web/prod_main_productsindex

Fra : Tom Manczak

Dato : 16-03-02 16:45

> Har du også lavet et share på mac'en?

Kan du fortælle mig hvordan man laver sådan en? jeg er lidt ny på mac.

Fra : Morten Reippuert

Dato : 16-03-02 17:04

Tom Manczak <tom_fishymanczak@mobilixnet.dk> wrote:

> Kan du fortælle mig hvordan man laver sådan en? jeg er lidt ny på mac.

Hvis mac'en skal være server:
-----------------------------
åben kontrolpanelket '/System Folder/Control Panels/Filesharing'

Angiv et ownername og evt passw

Klik "start" under File Sharing og afkryds "enable filesharing clients
over TCP/IP" såfremt appletalk staken på PC'en kører over IP.

Forbind til mac'en med appletalk klienten på PC'en, og log ind som
owner, så burde du have adgang til alle diske på Mac'en og behøver ikke
oprette et share.

Hvis PC'en er server:
---------------------
Æblemenu -> Chooser (på dansk: Vælger), klik på ikonet Appleshare og
opret forbindelse til PC'en.

Hvis ikke den dukker op til højre i vinduet, skal du angive IP adressen
ved at klikke på "Server IP Adress". Når forbindelsen vil dit share
dukke op på skrivebordet.

NB. Appletalk skal selvfølgelig være slået til, hvilket kan gøres i
Chooser.

Oversæt selv til dansk

<icq:131382336>

Fra : Tom Manczak

Dato : 16-03-02 21:12

Efter et par forsøg må jeg konstatere at der er noget galt. Den når så
langt At jeg kan kan se PC MacLAN i vælger, men den vil ikke svare når
jeg forsøger at skabe kontakt.

Lige nu har jeg dog forbindelse gennem PCen, og kan browse min
Powerbook. Uden at ændre på noget er den blevet server. Fair nok, men
jeg vil have kontakt den anden vej

Min firewall er slået fra. Er det meningen at det skal gå så langsomt?

Fra : Tom Manczak

Dato : 16-03-02 16:51

> Kan du ikke uddybe, og evt. hvor den kan findes?

Dave er kun til MacOS 8.6, jeg har 8.1. Er der andre løsninger end at
opgradere til OS8.6 eller 9? Og hvor kan disse findes/skaffes?

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 17-03-02 20:56

Hej Tom

> Dave er kun til MacOS 8.6, jeg har 8.1. Er der andre løsninger end at
> opgradere til OS8.6 eller 9? Og hvor kan disse findes/skaffes?

Tjah, skaf en ældre version af Dave, jeg har en 2.5, der kan køre på OS
7.5.5
> --
> Med Venlig Hilsen / Regards,

/Sebastian

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50 -- sadyhr@yahoo.com

Fra : Tom Manczak

Dato : 17-03-02 21:47

> Tjah, skaf en ældre version af Dave, jeg har en 2.5, der kan køre på
OS
> 7.5.5

OK...men hvor kan man skaffe en ældre version henne? Ikke på deres
webside. Har du evt mulighed for at sende den til mig på mail? Demo
naturligvis hvis har en sådan...

Kan man evt. finde en MacOS version 9, eller opgradering dertil på
nettet?

Fra : Jesper

Dato : 16-03-02 03:13

in article cSqk8.2523$FT.131881@news010.worldonline.dk, Tom Manczak at
tom_fishymanczak@mobilixnet.dk wrote on 15/03/02 19:16:

> [...]
> det? PowerBooken kører på LAN internet via min ADSL + Switch uden
> problemer. Pcen kører Win2000 og macen kører OS

Du installerer Dave på Mac'en
--
Jesper
"Hvis alle slår en skid mod racisme Fredag lugter der af lort Lørdag."

Fra : Tom Manczak

Dato : 19-03-02 03:08

Så fik jeg det til at virke med MacLAN og Mac'en. Jeg har kunnet
afspille MP3, men undre mig over at visse MP3 får en ~1. Det er
naturligvis fordi der er noget den ikke forstår i filnavnet. Hvor lange
må de være? Vil det hjælpe med MacOS 9?