Fastlinie udbyder?
Fra : Claus

Dato : 14-03-02 15:58

Hej.

Vi skal have ny internetlinie her i huset og overvejer en masse. Vi har
egentligt nok mest brug for en 2Mbit begge veje til at starte med, men
overvejer lidt en 4Mbit begge veje. Jeg har forhørt mig om prisen ved TDC og
Tele2 og det er kabler i jorden, så måske skal vi have en alternativ
liniefremføring også, hvilket er forholdsvis dyrt (den skulle jo helst
aldrig blive brugt). Derfor overvejer vi lidt om en FWA udbyder ikke vil
være bedre!? Vi skal have "skudt" ca. 17 km. (afstand til nærmeste større
by) men ehh... hvad er jeres erfaringer (ikke hvad I kan se ud fra en
hjemmeside, men erfaringer) med:
TDC (kabler)
Tele2 (kabler)
Arrowhead (FWA)

De giver en masse oppetids-garantier (99,5 og 99,7 og 99,9) men set på ét
år, så er 0,5% rent faktisk ret mange timer! Hvad fungere bedst og mest
stabilt?

Claus

Fra : Claus

Dato : 14-03-02 17:33

> TDC (kabler)
> Tele2 (kabler)
> Arrowhead (FWA)

Glemte helt mit tillægsspørgsmål - hvad er der ellers af alternative
udbydere? Det skal være nogen som har deres egne linier og altså ikke nogen
der videresælger det for andre.

Claus

Fra : Simon Skals

Dato : 14-03-02 17:38

It seems Claus wrote:

>Glemte helt mit tillægsspørgsmål - hvad er der ellers af alternative
>udbydere? Det skal være nogen som har deres egne linier og altså ikke nogen
>der videresælger det for andre.

Er du sikker på, at Tele2 har egne kabler i jorden, dér hvor du
er?

Hvad i øvrigt begrundelsen for at ville købe hos nogen, der ejer
kablerne selv?

Ikke alle firmaer sælger både transmission og IP-forbindelser.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Søren Blom

Dato : 14-03-02 19:57

"Simon Skals" <spam@gid.dk> skrev

Hvad med UU-net?

Hvis I har 17 km til nærmeste større by, så tvivler jeg noget på, at der er
så mange andre end TDC der har kabler i jorden ved jer. I hvert fald ikke
hvos det ikke er nogen andre de har som kunder i forvejen.

--
Søren Blom
soren@blom.dk

Fra : Simon Skals

Dato : 14-03-02 22:17

It seems Søren Blom wrote:
>"Simon Skals" <spam@gid.dk> skrev

Nej, jeg skrev ingen af delene. Prøv at svare på de rigtige
indlæg en anden gang.

>Hvad med UU-net?

UUNet (eller Worldcom som virksomheden hedder) ejer ikke egne
kabler særlig mange steder i Danmark.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Karsten Thygesen

Dato : 14-03-02 20:18

Claus> Glemte helt mit tillægsspørgsmål - hvad er der ellers af
Claus> alternative udbydere? Det skal være nogen som har deres egne
Claus> linier og altså ikke nogen der videresælger det for andre.

Hvad med Sonofon FWA? Måske minilink?

Karsten
(jeg, jeg arbejder for sonofon - så er det sagt)

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 14-03-02 20:18

"Karsten Thygesen" <karthy-dated-1016565418.b2dedc@karthy.net> wrote in
message news:86y9gvx8ki.fsf@karthy.karthy.net...

> Hvad med Sonofon FWA? Måske minilink?

Minilink?

Fra : Karsten Thygesen

Dato : 14-03-02 20:25

Bjarke> "Karsten Thygesen"
Bjarke> <karthy-dated-1016565418.b2dedc@karthy.net> wrote in message
Bjarke> news:86y9gvx8ki.fsf@karthy.karthy.net...

> [...]

Bjarke> Minilink?

Sonofon har forskellige radio-tekniske muligheder - jeg ved desværre
ikke ret meget om disse - måske vrøvler jeg blot - men jeg ved, at
minilink bruges som point-to-point forbindelser mellem fx. master, men
jeg mener også, at de sælger data forbindelser via disse. Prøv at give
dem et ring og spørg...

Karsten

Fra : Morten Birkelund

Dato : 14-03-02 22:45

"Claus" <claus@mssn.dk> wrote in message

> [...]
ét
> år, så er 0,5% rent faktisk ret mange timer! Hvad fungere bedst og

Hvad skal du bruge sådanne oppetider til og redundante forbindelser?

Det er meget svært at totalt undgå nedetid, da nogen opgraderinger af
udstyr ikke kan gøres
uden nedetid.

Men prøv at give uni2 et kig de er også i den gode ende.

--
Morten

Fra : Karsten Thygesen

Dato : 14-03-02 23:23

Morten> ét
Morten> mest

Morten> Hvad skal du bruge sådanne oppetider til og redundante
Morten> forbindelser?

Morten> Det er meget svært at totalt undgå nedetid, da nogen
Morten> opgraderinger af udstyr ikke kan gøres uden nedetid.

De fleste ISP'er prøver også at holde system arbejde til kun at foregå
om natten. Dog er de jo ikke herre over uplanlagte nedbrud... For de
fleste er en times nedetid kl. 3 om natten ikke et stort problem, men
det afhænger jo af formålet med forbindelsen...

Karsten

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 15-03-02 15:16

"Karsten Thygesen" <karthy-dated-1016576485.cf5d18@karthy.net> skrev i
en meddelelse news:86lmcuyekt.fsf@karthy.karthy.net...
> For de
> fleste er en times nedetid kl. 3 om natten ikke et stort problem

Jeg kender en del firmaer for hvem det ville være et stort problem.
Derfor har man i de tilfælde redundante forbindelser så man kan
opgradere en ad gangen

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?