At brænde i OSX
Fra : Thomas Dall Pedersen

Dato : 13-03-02 19:48

Hej

Jeg er en lykkelig nybagt ejer af en Powerbook. Fantastisk apparat, jeg
har dog et par spørgsmål. Et af dem kommer her:

Når jeg putter en tom cd i, skriver en titel for at ville brænde et
eller andet og dobbelklikker på cd ikonet, skriver den 601 MB ledig
diskplads på en 650 MB cd og 660 MB på en 700.
Jeg kunne forestille mig at det sandsynligvis har noget at gøre med
brænder-softwaren. Jeg tør dog ikke at opdatere til 10.1.3, da det
virker som om den ikke kører særlig godt.

Powerbook 550, 256MB, 10.1.2.

/Thomas

PS. Så i antallet af Macs i 'Langt fra Las Vegas' i går? På et tidspunkt
kunne man se tre bærbare og en stationær i samme billede! Var der nogen
der sagde (råbte) product placement?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-03-02 21:05

tempoFJERN@post1.tele.dk (Thomas Dall Pedersen) writes:

> Når jeg putter en tom cd i, skriver en titel for at ville brænde et
> eller andet og dobbelklikker på cd ikonet, skriver den 601 MB ledig
> diskplads på en 650 MB cd og 660 MB på en 700.

Der gaar plads af til husholdning og herudover er der forskel paa en
Mb a 1024*1024 bytes og en Mb a 1000 x 1000 bytes.

> Jeg kunne forestille mig at det sandsynligvis har noget at gøre med
> brænder-softwaren. Jeg tør dog ikke at opdatere til 10.1.3, da det
> virker som om den ikke kører særlig godt.

Tjoh. Det er ok her. Nu vaagner den fra dvale, men til gengaeld gaar
kernen ned en gang imellem.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Thomas Dall Pedersen

Dato : 14-03-02 00:31

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Der gaar plads af til husholdning og herudover er der forskel paa en
> Mb a 1024*1024 bytes og en Mb a 1000 x 1000 bytes.

De Windows brugere jeg spurgte, sagde at de kunne lagre 650 MB på en 650
MB cd og 700 MB på en 700. Det virker ikke logisk, at der skal smutte 49
MB til 'husholdning'. Desuden er én MB _altid_ 1024x1024 bytes.

Er der ikke nogen der bruger OSX's egen brændersoftware, som har lagt
mærke til samme problem?

/Thomas

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 14-03-02 00:47

tempoFJERN@post1.tele.dk (Thomas Dall Pedersen) writes:

> Desuden er én MB _altid_ 1024x1024 bytes.

Tag du en snak med harddisk producenterne om det. De regner en MB som
1000 kilobytes = 1000000 bytes.
--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : Thomas Dall Pedersen

Dato : 14-03-02 16:30

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnews@gen-v.net> wrote:

> Tag du en snak med harddisk producenterne om det. De regner en MB som
> 1000 kilobytes = 1000000 bytes.

Okay, okay, jeg giver mig. :)

Det var jo i virkeligheden heller ikke det mit spørgsmål gik på.
Det der frustrerer mig er, at jeg kan låne en cd af en kammerat med en
680 MB fil (lugter det her af DivX?) og ligge den ind på PB'en. Men jeg
kan ikke brænde den ud igen, fordi det sk*** brænderprogram synes at der
kun er 660 MB ledig plads på cd'en.
Det kunne være at jeg skulle begynde at bruge Toast (som formentlig
virker bedre), det snakker I da af og til positivt om. Det virkede bare
cool, at man kunne brænde direkte fra Finder.....

/Thomas

Fra : Martin Edlich

Dato : 14-03-02 01:04

In article <1f90eem.7wmuv0dtfeukN%tempoFJERN@post1.tele.dk>,
tempoFJERN@post1.tele.dk (Thomas Dall Pedersen) wrote:

> Desuden er én MB _altid_ 1024x1024 bytes.

Nej, det er en MiB.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-03-02 08:14

> [...]

> De Windows brugere jeg spurgte, sagde at de kunne lagre 650 MB på en 650
> MB cd og 700 MB på en 700. Det virker ikke logisk, at der skal smutte 49

Naeh, men der ryger en hel del hvis du kan bruge den som en
diskette. Hvis du laver et ISO-billede og braender det, behoeves det
ikke.

> Desuden er én MB _altid_ 1024x1024 bytes.

Nej. Specielt steder hvor stoerrelsen er vigtig, som fx
harddiskstoerrelser, har fabrikanten en tendens til at vaelge den Mb
som giver det bedste tal, altsaa den rene million.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn