generelle spørgsmål vedr. DVD film
Fra : ottesen

Dato : 13-03-02 13:06

Hej!
Nu har jeg så godt som anskaffet mig en Pioneer DV-444 dvd-afspiller og skal
nu igang med at bygge en filmsamling op. (jubii). I den forbindelse har jeg
nogle spørgsmål:

1) Er der forskel på R1 og R2 udgaven af den samme film - altså udover
undertekster. Er ekstra materialet det samme? Når jeg spørger er det fordi
at mange her i gruppen jo køber R1 film. Men det er måske kun fordi de er
hurtigere ude?

2) Kan man komme ud for at der findes mange forskellige udgaver af den samme
film? - Og hvordan sikrer man sig at man ikke får fat i en skod udgave der
eksempelvis er cencureret?

3) Er der et "_stedet_" på netttet hvad angår køb af DVD-film?

4) Hvad er "Criterion" som af og til bliver nævnt her i gruppen?

De 2 første spørgsmål drejer sig jo om at jeg jo gerne vil sikre mig at jeg
får fat i "den bedste" udgave af en given film. Er der andet man skal være
opmærksom på inden man køber?
Vil meget gerne høre hvad I hajer tjekker inden i køber en film for at sikre
jer.

/Ottesen

Fra : B.Ikkala

Dato : 13-03-02 13:19

Wed, 13 Mar 2002 13:06:12 +0100, "ottesen" <ottesenNOSPAM@sol.dk>

> [...]
>at mange her i gruppen jo køber R1 film. Men det er måske kun fordi de er

R1 er oftest hurtigst ude med nye titler. Derudover kan der være
markante forskelle i indhold og kvalitet på udgivelserne i de
forskellige regioner.

Et godt sted at checke er : <www.dvdcompare.org.uk>

>2) Kan man komme ud for at der findes mange forskellige udgaver af den samme
>film? - Og hvordan sikrer man sig at man ikke får fat i en skod udgave der
>eksempelvis er cencureret?

Man undersøger markedet grundigt (bla. ved hjælp af ovenstående link)
og følger med i diskussionerne herinde.

>3) Er der et "_stedet_" på netttet hvad angår køb af DVD-film?

Njaeh - ikke rigtigt ... kommer også an på om du vil købe i DK eller
via web-butikker i f.eks UK.

Mine personlige favoritter er :

<www.proshop.dk>
<www.bensonsworld.co.uk>
<http://www.ezydvd.com.au/>
<www.futureent.com>

Kig tilbage i gruppen, der postes ofte henvisninger til gode butikker.

NB: vær opmærksom på at der skal betales moms, told og gebyr ved køb
udenfor EU.

Se f.eks <www.criteriondvd.com>

www.DVD-Basen.dk : Mere end 53000 anmeldelser af over 20000 DVD-film
www.DVDProfiler.com : Det ultimative program til at holde styr på DVD-samlingen

Fra : ottesen

Dato : 13-03-02 16:02

"B.Ikkala" <bkkl02@fabel.dk> wrote in message
> [...]
>
> R1 er oftest hurtigst ude med nye titler. Derudover kan der være
> markante forskelle i indhold og kvalitet på udgivelserne i de

Så det vil sige at man godt kan komme ud for at R2 udgaven er federe end R1
udgaven? Se eksempelvis Bram Stoker's Dracula (1992): R2 udgaven har mere
extra materiale end R1 udgaven? Iøvrigt: Når der står "Aspect Ratio 1.1.85
Widescreen" er det så det samme som "anamorphic" som det jo vidst nok skal
være?

/Ottesen

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 13-03-02 16:24

ottesen <ottesenNOSPAM@sol.dk> escribió en el mensaje de noticias
a6npld$ke1$1@sunsite.dk...

> Når der står "Aspect Ratio 1.1.85
> Widescreen" er det så det samme som "anamorphic" som det jo vidst nok
skal
> være?

Nogle gange! Der er oejensynligt ikke to Distributoerer der er enige om
en betegnelse for "Anamorphic". Der bliver brugt betegnelser som 16/9,
16/9 enhanced, Widescreen og mange mange andre.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : B.Ikkala

Dato : 13-03-02 16:33

Wed, 13 Mar 2002 16:02:16 +0100, "ottesen" <ottesenNOSPAM@sol.dk>

>Så det vil sige at man godt kan komme ud for at R2 udgaven er federe end R1
>udgaven?

Ja, se f.eks en liste på :
<http://www.dvdcompare.org.uk/comparisons/search_results_page.php?searchtype=region¶m=2>

>Iøvrigt: Når der står "Aspect Ratio 1.1.85 Widescreen" er det så det samme
>som "anamorphic" som det jo vidst nok skal være?

Nej, ikke nødvendigvis ... en film kan sagtens være Widescreen uden at
være anamorphic.

På DVD'ere kan 'anamorphic widescreen' være angivet på flere måder,
som f.eks '16:9 Enhanced'. De fleste online reviews oplyser dog om en
skive er anamorphic.

For mig er det dog langt vigtigere om filmen er censureret - eller
værre endda ... P&S !

Fra : ottesen

Dato : 13-03-02 17:21

> [...]
> skive er anamorphic.
>
> For mig er det dog langt vigtigere om filmen er censureret - eller

Jeg tror så småt jeg er ved at være parat til at bevæge mig ud på DVD
markedet - tak for de gode råd Iøvrigt: Er der en totalt vild
DVD-udgivelse der skiller sig ud som værende alt for sej - og som man bare
MÅ have?

/ottesen

Fra : Peter Larsen

Dato : 13-03-02 17:41

Fight Club og Terminator 2 SE

Er vel nærmest klasssikere :]

Fra : KNL DtP

Dato : 13-03-02 17:54

"ottesen" <ottesenNOSPAM@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Er der en totalt vild DVD-udgivelse der skiller sig ud som værende alt for
sej - og som man bare MÅ have?

Et kig på hylden giver mig følgende anbefalinger:

- Shrek
- Silence of the Lambs
- Gladiator
- Se7en
- Forrest Gumb

+ T2 og Fight Club

.... alle nævnte titler er i en eller anden form for Special Edtion som
2-disc udgivelse.

www.dvd-basen.dk er klart det bedste sted at finde anmeldelser af
DVD-udgivelser.

MVH

Kristian
www.24h-le-mans.dk

Fra : HKJ

Dato : 13-03-02 18:11

> [...]
> markedet - tak for de gode råd Iøvrigt: Er der en totalt vild
> DVD-udgivelse der skiller sig ud som værende alt for sej - og som man bare

Moulin Rouge
The Godfather collection
Brazil
Terminator 2
Fight Club
og MANGE flere.

Vær opmærksom på at flere af filmene findes i flere udgaver.

Fra : Emil Rune

Dato : 13-03-02 18:14

> [...]
> markedet - tak for de gode råd Iøvrigt: Er der en totalt vild
> DVD-udgivelse der skiller sig ud som værende alt for sej - og som man bare

Evil Dead: The Book of the Dead. Filmen er jo en milepæl, ekstraudstyret er
ganske omfattende (Campells kommentarspor er hysterisk) og så kommer den i
den mest svinelækre indpakning jeg til dato har set (død hud...Need I say
more? ;)

Venlig hilsen
Emil

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 13-03-02 21:46

Emil Rune wrote in dk.kultur.film

> Evil Dead: The Book of the Dead. Filmen er jo en milep‘l,
> ekstraudstyret er ganske omfattende (Campells kommentarspor er
> hysterisk) og s† kommer den i den mest svinel‘kre indpakning jeg
> til dato har set (d›d hud...Need I say more? ;)

Det er bare ærgeligt den er så dyr. Hvis mn ikke tænder på død hud kan
man også skaffe sig den versión der AFAK hedder "complete Uncut". De er
vist identiske på nær indpakningen.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Jesper Winding

Dato : 13-03-02 21:13

Altså jeg ved sku ikke hvad der er dyrt for nogen, men en halvtredser mere
end en normal skive er sku da ikke dyrt for sådan en fed indpakning!!!?!

http://dvdworld.co.uk/product_body.asp?pf%5Fid=66585

http://www.bensonsworld.co.uk/detail.asp?product=7000000068673

--
-=JESPER=-
http://www.jespersunivers.dk/arkiv/pulterkammer.htm

Fra : Martin Helbo

Dato : 13-03-02 18:16

> [...]
> markedet - tak for de gode råd Iøvrigt: Er der en totalt vild
> DVD-udgivelse der skiller sig ud som værende alt for sej - og som man bare

Det er vel mere eller mindre en smagssag. Filmen er for mig at se det
vigtigste.
Men nogle, efter min mening, fede udgivelser:
Fight Club SE
Se7en SE
Toy story - Ultimate toy box
Godfather collection
Almost famous untitled
Star wars TPM
Monty python & the holy grail SE

/Martin Helbo

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 13-03-02 18:38

> [...]

> markedet - tak for de gode råd Iøvrigt: Er der en totalt vild
> DVD-udgivelse der skiller sig ud som værende alt for sej - og som man bare

Hvorfor er der ingen der hare nævnt The Matrix endnu?! En DVD-samling kan da
ikke være respektabel før denne perle står på hylden!!

Mikkel Selsøe Sørensen

Fra : Emil Rune

Dato : 14-03-02 20:30

"Mikkel Selsøe Sørensen" <selsoe@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> "ottesen" <ottesenNOSPAM@sol.dk> wrote in message

> Hvorfor er der ingen der hare nævnt The Matrix endnu?! En DVD-samling kan
da
> ikke være respektabel før denne perle står på hylden!!

Respekt til filmen; den er alt for fed. Men nu blev der spurgt til "totalt
vilde DVD-udgivelser", og som dvd udgivelse er den ikke noget særligt i
forhold til mange af de tidligere i tråden nævnte titler. Havde de nu
inkluderet Matrix: Revisited sammen med filmen, så kunne vi tale om fed
udgivelse! Men klart nok; en samling er da ikke komplet uden denne titel ;)

Hilsen
Emil

Fra : Brian Nielsen

Dato : 13-03-02 19:50

> [...]
R1
> udgaven? Se eksempelvis Bram Stoker's Dracula (1992): R2 udgaven har mere

Først må vi have definieret, hvad du mener med den bedste udgave. Den nye R1
Superbit udgave har f.eks intet
ekstramateriale, men derimod meget bedre billed og lydkvalitet end R2
udgaven. Det gør den bedst i mine øjne. Jeg ser trods alt filmen flere gange
end ekstramaterialet. Jeg betragter ekstramateriale som en lækker bonus, men
går det ud over selve filmens visuelle/lydmæssige kvalitet, så burde det
være skrottet.

/Brian

Fra : ottesen

Dato : 13-03-02 20:03

"Brian Nielsen" <bn73@worldonline.dk> wrote in message

> [...]
men
> går det ud over selve filmens visuelle/lydmæssige kvalitet, så burde det

Jeg giver dig fuldstændig ret - havde bare overset at der var en forskel
dér. (Jeg er jo endnu "utrænet") Men lyd og billede er bestemt 1. prioritet.
Og Dracula er vel også et eksempel på at man ikke kan få både i pose og sæk.
Der kan åbenbart være både fordele og ulemper ved begge versioner af en film
(- hvilket ikke gør det nemmere at vælge....suk.).

/Ottesen

Fra : Emil Rune

Dato : 14-03-02 20:34

"Brian Nielsen" <bn73@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
men
> går det ud over selve filmens visuelle/lydmæssige kvalitet, så burde det

Jeg giver ikke fem flade ører for Superbit; jeg har altid opfattet det som
et popsmart forsøg på at sælge gammel vin på "nye" flasker. Læs evt. flg.
artikel http://www.dvdfile.com/news/views/editors_desk/2002/02_28.html , her
er der en længere udredning for hvorfor Superbit i virkeligheden slet ikke
er så "Super".

Hilsen
Emil

Fra : Brian Nielsen

Dato : 15-03-02 01:10

"Emil Rune" <erune@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
her
> er der en længere udredning for hvorfor Superbit i virkeligheden slet ikke

Det har du da lov til at mene. Jeg har også med interesse læst den nævnte
artikel.
Nu er det bare sådan, at jeg ved selvsyn har sammenlignet den oprindelige
udgave af
Crouching Tiger, Hidden Dragon med Superbit ditto, og jo der er faktisk en
forskel til
sidstnævntes fordel. Og DVDFILE har da selv rost billedkvaliteten på f.eks.
Fifth Element Superbit udgaven.
Har man ikke de oprindelige udgivelser i forvejen, så er valget oplagt,
ihvertfald for mig.

Det kan ikke bringe mit p.. i kog, at selskabet bag bruger et popsmart navn
til deres produkt.
Når produktet skal konkurrere med en eksisterende udgave af samme film, som
måske endda har
ekstramateriale, så skal de da have gang i den smarte markedsføring, ellers
vælger forbrugerne kvantiteten frem for kvaliteten.

/Brian

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 14-03-02 10:31

ottesen skrev:

> 1) Er der forskel på R1 og R2 udgaven af den samme film -
> altså udover undertekster.

Der er allerede givet glimrende svar, så jeg vil bare lige tilføje, at
R1 og R2 intet har med undertekster at gøre. Ingen af mine udenlandske
R2-film har fx danske undertekster.

--
Mvh. Peter